surfan
Forumsvar skapade
-
getwet wrote:Nu är jag och Johan hemma igen efter en tvådagars session på TT och bägge två har vi fått med oss hem lite nya PB, Johan hela fem stycken och jag tre. Kul som fan och naturligtvis eggande till nya stordåd……..men nu är ju snart denna säsong över lagom när man hittat pulvermoset i Falcon 91, och nästa år ska jag inte segla på den….
Torkelstorp har lyckats erbjuda samtliga ggr jag varit där mycket bra vind. Har nu fem segeldagar där totti och inte en dag under 30knop. Bara 2 seccar mellan 31.4-35.1 har levererats därifrån. Observera att jag bara kikar på mina egna, locals som prickat in högtidsdagarna har levererat betydligt mer än så. Och då kan man bara dra slutsatsen att det är ett djävulskt bra ställe för oss hastighetsnördar!
Min stora reflektion är hur lättåkt det är på platsen. För första gången känner jag hur man kan åka i full fart (32-35knop) och ÄNDÅ ha tid med att tänka igenom saker som trim mm, har aldrig hänt tidigare!
Som exempel….jag hade tid att tänka igenom min andning, lugn och fin andning nu på slören, inte hyperventilera som man gärna gör när det skjuter iväg på choppen, kanske håller andan i värsta fall. Prova olika stans på framfoten i stroppen, var är kroppstyngden? Hur känns fenan, mindre större, mer eller mindre lyft? Skotningen osv osv.
Så på dessa två dagar har jag lärt mig massor, det är sant, på bara två dagar infann sig en annan typ av segling i min ägo. Lugn andning, verkligen känna efter i riggen, mindre tryck på brädan, eller som Surfan sa: Åk med bara…..så sant så, det är det det handlar om, ÅK MED! Jag har ”brytit och jobbat” mer tidigare, på TT kunde jag vara avslappnad, och bara åka med och finjustera. Djävligt coolt! Var så säker på att jag snart är där igen nästa gång det blåser, bara inte kylan förstör det hela nu.Återigen, tack Torkelstorp för en ny surfvision för min del, och hundra ggr tack Johan G för all hjälp med trimmet och justeringarna!
Otroligt roligt att ni kom hoppas ni e nöjda vi syns väl till hälgen!! -
surfan
Medlem20 oktober, 2006 vid 21:05 som svar på: "Kors va de vimlar av segel i da. E de Löda. Nä de e Speeda"godde wrote:hur mycket kostar en sådan fin bräda i tyskland?????
vilken? -
surfan
Medlem20 oktober, 2006 vid 15:46 som svar på: 1.Varför heter det slalombräda? 2. Är det en sådan jag behöver?Gustav1980 wrote:Har funderat på varför det finns vs-brädor som kallas för slalom?
Ordet slalom får mig att tänka på utförsåkning med portar a la Anja Persson.Berätta för en kille som nyss blottat sin okunskap!
Det andra.
Har kört 155 liters bräda under några säsonger och börjar få hyfsad koll på läget.
Lever i ett vindfattiga norrland så bräda nr 2 (Som snart ska införskaffas) bör palla segel mellan 5,0-8.0 typ.Föredrar fart framför akrobatik och undrar nu om det är en sk. slalombräda jag ska sikta på?
då är det en falcon 91 du ska ha!!! -
surfan
Medlem19 oktober, 2006 vid 14:18 som svar på: "Kors va de vimlar av segel i da. E de Löda. Nä de e Speeda"lbj wrote: -
Jester wrote:Bra initiativ, Gustav!
Som jag sagt tidigare tycker jag 46 km/h är för lågt, utan 50 km/h är en bättre siffra. Har vinnaren den hastigheten, så har förhoppningsvis dom flesta kommit upp i planing.
Hej ja talade med markus vi tycker samma som jester att farten bör vara 50km/t -
kinetic wrote:Klart vikten har viss betydelse, men jag tror att det även är en fråga om bla ”teknik” samt mod. Dunkerbeck har det mesta: vikten,styrkan,modet o tekniken (ok…prylarna med iofs).
De allra flesta av oss ”vanliga” (framförallt jag själv) blir nog rädda när det börjar gå riktigt-riktigt fort o man känner att man egentligen inte har någon som helst kontroll… Har hänt åtskilliga gånger att jag känt att all kontroll är borta (även om det SER kontrollerat ut) o att jag egentligen inte kan skota ut i den hastigheten för då blir det bara värre…
Jag vet att just det där med ”känsla av kontroll” kan man träna sig fram till genom att konsekvent segla ”för” stora segel (man är inte snabbast men lär sig kontrollera bräda/vind/rädsla), o allt eftersom man vänjer sig vid känslan av ”för stort” segel så börjar man slappna av o kan istället koncentrera sig på att trimma brädan osv o på så vis få bättre speed, givetvis till en viss gräns, för stort (segel) är långt ifrån alltid snabbast…
Då är vi där igen timmar på vattnet för fan!!!!! -
getwet wrote:Själv tog jag fram ordlexikonet och försökte förstå vad de kloka skrivit, men jag fatta inget ändå…….så vi gör som vanligt Surfan, jag kommer till dig nästa kulingen så kör vi!
coolt!!!! -
Ola H. wrote:The_Novice wrote:Ola H. wrote:Det är ju t ex svårt att tänka sig en gräshoppa i elefantstorlek. En anledning är just att när man skalar upp gräshoppan till (först) dubbla volymen därmed ungefär dubbla massan så blis musklernas tvärsnittsarea (som huvudsakligen kan sägas motsvara styrkan) bara 0,63* större. Lite off topic och egentligen bara ett löst ovetenskapligt resonemang, men kanske fattar ni poängen.
Det är ju en klassisk övning inom fysiken att enbart med hjälp av dimensionsanalys visa att en gräshoppa kan hoppa lika högt som en elefant… :cool2:
Ja, faan. Det var ett dåligt exempel kanske. Men för att visa att hopphöjden är lika räknar man (gissar jag) på energier och total muskel massa och antar att den presterade energin är proportionell mot muskelmassan som i sin tur är proportionell mot volymen i sin tur är proportionell mot energiåtgången för en given hopphöjd (så har man gått hela varvet runt)? Styrkan är väl dock fortfarande mindre hos det större djuret (vilket just för hoppningshöjd liksom kompenseras av muskelns större längd, kraft *väg).
Nu får ni fan sluta ut och segla med er istället så ska ni få se på resultat!!!!
-
pure wrote:Slängde ihop lite statistik om viktens betydelse i hastighets vindsurfing. Statistiken visar att det finns ett visst samband. Sen va det beror på kan man ju fundera över. Skickar med rådatan så att det går att kontroll räkna om nån har lust med det.
Fan alla vet att det är timmar på vattnet som räknas och inte vikten!!!! -
surfan
Medlem12 oktober, 2006 vid 19:18 som svar på: Vilka prylar körde ni med och vad blev resultatet av det?Lördag pendlade mellan 7.2-7.8 och falcon 91 och 80an weed fena27
gorde top på 65 km/h söndag 7.2-6.7 hadde o flyt med byarna men
på sista heatet hadde ja 65,65,64 då seglade ja med Deboichet Upwind 26
och falcon 80 np rs6 6,7 (hadde 35.8 på gpsen)Mycket besviken!!!!! -
hifly wrote:jag tror också det kan vara mastfoten men å andra sidan är 34cm fena väldigt stort för ett 5.3segel byt till en mindre mer vågorienterad fena för sådana förhållanden.
ja hadde 26 fena till 6.7 i söndags det funkar bra om det är tillräkligt med vind! -
Guppy wrote:Surferboy wrote:Kolla på vår hemsida där jag lagt upp massor med info från tävlingen. Bla alla mättider för varje heat. 🙂
Snabbast var Marcus Richardsson, S-30 med 68 km/h.
…alltså, detta med km/h på havet!!!?
laser pistolen kan inte sjöspråk (knop)bara bil språk km/h -
Knatte wrote:Surferboy wrote:Jag har precis skickat ut en ny rapport med vårt nyhetsbrev samt lagt ut rapport och resultat på hemsidan. Resultatet hamnar dock låååååångt ner på sidan då tabellen med resultatet är för bred för att få plats i sidan. Jag jobbar på att lösa detta problem…
Nu fanns det en mycket fylligare rapport inlagd, så att jag kunde stilla min nyfikenhet lite. Verkar ju som vinden var starkare idag :tongue:
Här kommer en artikel från Gp som var på plats!!
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=300829 -
Hankloose wrote:culing wrote:43 knop på Fanantic Falcon SL 80, snabbare än alla på speedbräda.
Vad ska jag nu börja skylla på?Falcon 80 e en killer! Å Jag har en!!!!!
Gött e det!!!!
du då e vi 2 -
getwet wrote:Åh nu ska det blåsa igen på TT lördag och söndag….kul va?
http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=47942gött e det!!
