

surfarsmurfen
Forumsvar skapade
-
Ola_P wrote:Nej, det är snabbepoxi, rena skiten om du skall laminera…
Och akta dig för polyester, du skall ha epoxi när du skall laminera w-surf brädor.EDIT: epoxySPACKEL stod det visst, ännu sämre om du skall laminera, kan funka att spackla upp ev. ojämnheter med eferåt dock.
Hej, hade tur och sprang på ett kit från west system! http://www.junkshop.nu/kulingvarning/artiklar/laga/epoxikit.jpg
Dock innehåller det här kittet innehåller dock 403 fyllnadsmaterial till skillnad från det grejorna på bilden.
Min plan är att i detta steg bygga upp frigolien. Ska jag limma dit en bit frigolit med epoxy eller skall jag bygga upp den med epoxy och 403 fyllnadsmaterial?
-
Svenne wrote:Nej, du ska INTE köpa lim för att laga brädan!
”Super Epoxy” kan du använda til smådingar, men inte till att laminera en hel nos. Åk till en båthandlare och köp lamineringsepoxi.Marine Epoxy. Snabbhärdande 2-komponents epoxyspackel för reparation av skador och hål, såväl över som under vattenlinjen. Innehåller: 250ml.
detta är inte sån epoxy?
-
Jag tänkte åka ner till clas ohlson och se om de har vad jag behöver. På deras hemsida har jag hittat följande:
( allmän epxoy för att laga skadan)
UTO-MARINE Epoxy Lim. Ett av världens starkaste limmer. Tål stötar, vibrationer, hydralolja, bensin etc. Bearbetningstid: 20 min innan härdningen påbörjas. Draghållfasthet: 278kg/cm² efter 16 tim. Tål temp. från -50° till +300°C. På förp. finns användningstips och bruksanvisning.
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q262q840&VMAction=&CampPath=Eq0&SelectedWAG=23963&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A42%3A10+AM#q27829(eller..?)
Marine Epoxy. Snabbhärdande 2-komponents epoxyspackel för reparation av skador och hål, såväl över som under vattenlinjen. Innehåller: 250ml.( för att fylla ut och bygga frigoliten )
Formbar termoplast. Ett nytt unikt material. Värms i 60° vatten och blir en mjuk massa som kan formas till vad du vill. Återgår till hård polyester när den svalnat. Om du inte är nöjd, värm upp igen och forma om. Massor av användningsområden finns i förpackningen, fantasin är enda begränsningen för dess användning. Materialet går att måla, slipa, borra och skära i. Utförlig bruksanvisning medföljer. Förp. om 100 gram vit massa
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q459&VMAction=&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A50%3A26+AM#q13608( eller?..)
Fogskum (Montageskum). Enkomponentigt polyuretanskum. Högisolerande och tätande till fönster, dörrar, fogar, golvdrag, VVS-inst. utfyllnad m.m
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=AAD91445DA9F4CBB9A2399C00F1486E0928783&CatPath=Eq0q121q503q459&VMAction=&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=8%2F23%2F2006+7%3A50%3A26+AM#q27869(sedan för att fixa ytan)
Gelcoat Filler. För reparationer av mindre hål, ytskador och repor i glasfiberplast, samt för ytskador i emalj. Härdar på 10 min. 130 ml tub.
Vad tror ni om dessa produkter, kommer de funka att reparera med? vilka ska jag välja? -
mr_johan wrote:det man brukar mena med sandwich är att man har två lager fiber med divinicell mellan för att det ska bli starkt och lätt.
ok, tack! går det att köpa divinicell i form av tunna blad eller finns det bara i klossar?
-
Hej, tack för tipsen! vore grymt om du kunde skicka lite bilder på din lagning. Jag hajade det där med att fylla ut frigoliten med skummet och sedan forma. Men att sedan bygga sandwichen är den delen jag inte fattar, som jag förstår är det glasfiber samt något mjukt material?
Svenne wrote:Quote:1. Fylla ut utrymmet och bygga upp frigoliten med (material?) går det att anväda Divinycell?2. Jag måste bygga en ny sandwich. genom att lägga glasfiber över frigoliten och sedan lägga i (sandwichmaterial ??)
3. Sedan glasfiber igen. på med mer epoxi och sedan lacka med ??, den ska gärna bli vit men det behöver inte vara perfekt.
Då är andra frågan hur jag gör med den långa spricka på ovansidan, ska jag slipa up den och lägga på fiber??
Använd byggfog (det Bronken pratar om), funkar bra när det är öppna skador. Slipa ner tills du har samma form som frigoliten hade innan, men slipa också så att undre existerande fiberlagret kommer i kontakt med det du lägger på.
Lägg på ett eller två lager fiber, givetvis med epoxi.
Sen kan du bygga upp sandwichen och lägga sista lagret fiber/epoxi.
-
Oscar wrote:Jag tycker du har öppnat upp för mkt (kul att höra antar jag…) Frigolit är mjukt så det är därför det känns mjukt. Jag skulle ha lagt på ny väv vid bild 4 där du slipat ner lite grann….nu har du ett jäkla jobb att laminera dit en ny bit frigolit sen på med ny väv…
Jo, jag insåg detta efteråt… riktigt klantigt faktiskt.
Så vad jag förstår (rätta mig gärna för jag är grön på de här)
Svenne wrote:
<-- Fiber
¤¤¤¤¤¤¤ <-- Sandwichmaterial
<-- Fiber
######
###### <-- Frigoliten 1. Fylla ut utrymmet och bygga upp frigoliten med (material?) går det att anväda Divinycell? 2. Jag måste bygga en ny sandwich. genom att lägga glasfiber över frigoliten och sedan lägga i (sandwichmaterial ??) 3. Sedan glasfiber igen. på med mer epoxi och sedan lacka med ??, den ska gärna bli vit men det behöver inte vara perfekt. Då är andra frågan hur jag gör med den långa spricka på ovansidan, ska jag slipa up den och lägga på fiber?? -
Calle_B wrote:Den enda erfarenhet jag har av ”kommunaltrafik” är god. Åkte tåg, färja, tunnelbana från Gotland till Stockholm. Funkar, men man får många frågor.
”-är det en kanot du har där?”Goodluck, btw, brädan eller hela boardbagen om du så vill, går precis in på tvären på de flesta tåg(tunnelbanor)
Ha d gott
finns det inte nån 2 meters regel på SL, fick själv erfara det av nån idiot vid ett tillfälle. Man undrar ju hur de gör om man själv är över 2 m..
-
Oscar wrote:Fota skadan och släng upp lite bilder här så kan du få lite hjälp.
Men börja så här iallafall: slipa ner de översta lagren av färg och glas/kolfiber tills du kommer till det rödaktiga skummet som omsluter frigolitkärnan. Sedan är det betydligt lättare att avgöra vad som behöver göras.
hade tyvärr inte kameran med mig, men det hade ju varit klart lättare att få feedback på lite bilder.
Alltså, skall man inte skära ut det området som är skadat utan slipa ned det?
-
Finns det någon bra guide med bilder som illustrerar hur man gör?
d.v.s hur utrustningen ska ligga i förhållande till vinden och hur man själv ska placera sig
-
Loyssan wrote:Har precis som du haft funderingar om Starboard GO, och är väl på samma nivå som du, hyfsad nybörjare, och det fick tillslut bli ett freeridepaket med carve 133 l, hoppas att det kommer bli bra..Känns ändå som ett bra paket som jag kan ha ett tag men brädan känns samtidigt inte alltför liten och svårseglad.
Ja, Carven skulle vara mitt första val, men jag vill inte lägga 14k på grejorna utan köper helst ng begagant. En bräda runt 130L vore ultimat! Hur är din Carve i lättare vindar, vad kör du för rigg på den?
-
Calle_B wrote:Aloha, jag skulle I-N-T-E rekomendera Go:n ”i upp till 10-12 m/s”. Jag som väger 65 kg kör 4.7 / 4.2 i 12 m/s på 70 liter. Att köra en så stor bräda som Go:n i så mkt vind är direkt farligt… (brädan kommer fånga lika mkt vind som seglet och vara fruktansvärt svår att hålla ner i vattnet över huvudtaget)
Om du söker något lättplanat och någonting att utvecklas på, skulle jag dra till med en stor fristaljbräda, på runt 120 liter. Dom planar snabbt, är stabila, och hanterar iaf lite mer vind än Go:n.
Att få en bräda som planar i 4-5 m/s och dessutom kan hantera så mkt vind som 12 m/s är snudd på omöjligt (enligt min erfarenhet), så därför är det kanske bättre både ekonomiskt och ”surfdagarpåvattnet-iskt” att ta något mitt i mellan, dvs en fetare typ av freestyle eller kanske en freeridebräda som Carve på 120-130 liter.Lycka till med dina val, det kommer flera sen 😉
HEJ, den begagnade Go:n finns inte kvar så jag ska åka och kolla på de här grejorna ikväll, http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=83&products_id=993
igentligen är det lite för lite volym men jag ska kika på dem ändå.
nån som kan kommentera priset eller utrustningen, är det hårdvindsgrejor eller går det att plana i lättare vindar också?
-
Calle_B wrote:Aloha, jag skulle I-N-T-E rekomendera Go:n ”i upp till 10-12 m/s”. Jag som väger 65 kg kör 4.7 / 4.2 i 12 m/s på 70 liter. Att köra en så stor bräda som Go:n i så mkt vind är direkt farligt… (brädan kommer fånga lika mkt vind som seglet och vara fruktansvärt svår att hålla ner i vattnet över huvudtaget)
Om du söker något lättplanat och någonting att utvecklas på, skulle jag dra till med en stor fristaljbräda, på runt 120 liter. Dom planar snabbt, är stabila, och hanterar iaf lite mer vind än Go:n.
Att få en bräda som planar i 4-5 m/s och dessutom kan hantera så mkt vind som 12 m/s är snudd på omöjligt (enligt min erfarenhet), så därför är det kanske bättre både ekonomiskt och ”surfdagarpåvattnet-iskt” att ta något mitt i mellan, dvs en fetare typ av freestyle eller kanske en freeridebräda som Carve på 120-130 liter.Lycka till med dina val, det kommer flera sen 😉
ok, med andra ord så skulle det behövas 2 brädor, samt olika segel.
Anledningen att jag frågar är att jag är sugen på att köpa i veckan och segla i helgen, då väntar jag mej vindar runt 10 m/s. Vilka segelstorlerkar bör man ha för att kunna segla i spannet 5 – 12 m/s. (beror segelstorlekar på vilken bräda man kör på?)
-
MacL3an wrote:Men om du klarar både sele och ibland stroppar tror jag definitivt Starboard Go är en för stor och klumpig bräda! Något i kanske 130-140 litersklassen som är bred är nog snarare något för dig! Jag har iofs sig bara kört på ganska stora Go-bädor, men jag tycker man tröttnar snabbt på dem.
Jag kunde köra sele och precis köra fotstroppar när jag köpte min första bräda, en 130 liters Mistral, 65 cm bred. Det funkar perfekt (väger 65).
Ja, jag har haft de misstankarna men som jag förstår efter att ha läst på Starboards hemsida är brädan designad som en formula bräda?? Och det är väl inte bara nybörjare som kör formula?
Så min tanke är att ha den som en lättvindsbräda då den ska plana redan 4-5 m/s .. Kan ju alltid komplettera med något runt 100ltr senare.
Var tror ni att man kan sätta gränsen för Go:n när det gäller vind?, jag skulle helst vilja kunna köra den upp till 10 – 12 m/s
-
Knatte wrote:surfarsmurfen wrote:Techno283 wrote:Sålde en i våras från -02 med boardbag och 2 fenor utan lagningar för 3500. Detta va en vanlig Techno på 152 liter.
/Gustav
låter ju rimligt, med skador så borde jag alltså inte betala mer än 3000:- ?
Det intressanta är väl vad köparen begär ?? Men 3000 kr för en -04 är ett lågt pris och det är ju inte självlart att säljaren släpper den så billigt:smirk:Det är klart det är intressant, men eftersom förhandling oftast är aktuell så kan det vara bra att veta var taket bör ligga, allt har ju ett realvärde.
Har sett mycket intressantare brädor av samma eller nyare år ”ex. starbaord carve” gå för runt 4000 – 5000 kr.
Så att betala 4000 för en skadad bic känns uteslutet. -
Techno283 wrote:Sålde en i våras från -02 med boardbag och 2 fenor utan lagningar för 3500. Detta va en vanlig Techno på 152 liter.
/Gustav
låter ju rimligt, med skador så borde jag alltså inte betala mer än 3000:- ?