surfen
Forumsvar skapade
-
@BooMan 483872 wrote:
Bra tips där! tack! Men en fråga ang detta: Jag har en Bic Techno E large -03 135L. L236 (väldigt lite volym bakåt) Och jag kör som största segel 8,3 (Max rek 8,5) I tester så tipsar de om att man ska flytta fram mastfoten ju större segel.(144 längst fram i kassetten) Bomlängden är 220cm och jag har centrum på tamparna på 60cm (enl. bommarkeringarna). Bör jag alltså flytta bak dem ännu mer för att lättare komma i stropparna? Känns just nu som om man behöver ”tokdrag” i 8,3:an för att kliva i stropparna…
(Ser när jag skriver det här att tamparna ska ju sitta ca 1/3 ner på bommen, det skulle ju alltså betyda nånstans runt 70-75 på bommarkeringarna):blush:Tokdrag i 8,3 för att komma i stropparna, nej det låter som om du har felriggat. Jag kör min 105liters och 7,8m² med foten längs fram för att komma i gång lite lättare, är det inte för choppigt vatten så går jag nog igång runt 6m/s. Men brukar flytta den 1-2cm bakåt när jag vill få ut lite mera fart från brädan. En tredjedel hit eller dit, det är bara att flytta händerna(ihop) utmed bommen för att känna var man har tryckpunkten, börjar seglet vrida sig så flyttar man tillbaka händerna där man kan hålla det utan besvär, Å där så sätter man tamparna, sen när man kommer ut på vattnet så kanske man får göra en liten fin justering så tamparna kommer exakt. Själv så brukar jag flytta dom lite mera bakåt 1-2cm för att utnytja kroppsvikten att skota dom värsta byarna. Mina tampar sitter med en näves mellanrum, men det är en smaksak. Nu behöver jag inte flytta tamparna när jag hittat tryckpunkten i seglet har flera bommar till olika segel, men lägger jag bommarna ovanpå varandra så skilljer det inte så mycket mellan tamparnas placering bara någon centimeter mellan fyra bommar. Jag tror nog dom flesta gör en för stor grej av allt. Men en sak är säker dom flesta riggar sina segel åt helvete fel, hårda ord men så är det….
På halvvind så ska du ha lika mycket tryck på fram och bakfot, pressar du för mycket på bakbenet, fram med mastfoten en bit så du får ett jämt tryck på bägge benen, ja du förstår.
-
@Tim.Eriksson 483692 wrote:
Någon kommentar om hur brett man ska hålla? Är det för eller nackdel att hålla brett? Just nu surfar jag lite mer än axelbrett i neutral position (ofta överriggad då..) men försöker krypa ihop med händerna..
Vill du komma igång lite lättare när det är lite vind? Prova med att ha händerna lite närmare varandra(ihop), då skotar du inte bort vinden och seglet följer dom små vindkantringar som blir när byarna kommer. När allt rullar på så har man händerna i axelbredd och flyttar isär dom lite när dom värsta pungrökarna kommer. Tamparnas läge på bommen sätter jag där draget ligger i seglet, plus att jag flyttar bak den bakre tampen lite för att kunna utnytja min kroppsvikt när byarna kommer. Kör med vario så jag kan göra dom kortare på kryssen och längre på undanvind och när det blåser just lite för lite.
Men en annan sak som ingen nämner! Som är precis lika viktigt för harmonin när man ligger och pressar på öppet vatten är! Läget mellan fotstroppar och hängseletampar, det är bara att sänka blicken och flukta in stroppar och tampar och se hur det ser ut på halvvind, då bör hänseletamparna vara centrerad mellan fotstropparna, med en viss skjutning fram eller bak, men inte överdrivet åt något håll. Ja då kan man trycka till och flyga som en missil över vattnet, och ge polarna en match fast man inte har RACE prylar;=)
Justeras genom mastfotplacering/hängseletamp.Ett annat bra tips är att släppa bägge händerna när man surfar! Och flyttar tamparna åt det håll som den hand vill ta tag i bommen först när man måste greppa den igen.
surfen
-
Lite sent kanske! Men vilken dag det blev vid Kapellskär i dag, började lite lätt med 105 liters brädan och 7,8m² kl11:00, började med lätt överrigad avslutade med redigt överrigad 7,8. Plockade fram 84 liters och 5,9m² fint drag i tre timmar. Med andra ord en KANON DAG!!!!!
/surfen
-
Ja då är det bara vicka och dra, kanske lite smörja så släpper den ska du se!
@foobar 483056 wrote:
Jodå, det har jag gjort, men den sitter precis lika bra för det. Tänk om de förbannade tillverkarna kunde fattat att de ska ha alla gamla kataloger och alla instruktioner kvar på weben.
-
Det är väl en sprint som går rakt igenom som man slår ut med ett don…Eller en smal bult/skruvmejsel
-
@PGVirtual 481934 wrote:
7 m2 på en 95 l FSW funkar ”kanske” om du är riktigt lätt (65 kg?). Men min RRD FSW 94 så klarer en 6.2 med snudd på ribban (men då väger jag 100 kg). Min nästa större bräda är en Exocet Cross 106 (64 cm bred) och mycket större än 7.0 kommer jag aldrig att använda på den.
Nu väger jag bara 80kg, men till mina Exocet Cross84-94 kör jag till den lilla som störst 6,2 och en 30cm fena, det fungerar men brädan känns lite väl nervös med det stora(6,2) seglet, men till 94an kör jag lätt 7,1m² och en 36cm fena, den kombinationen kör jag nog mest av allt här hemma på Mälaren och Ostkusten. För tillfället så kör jag en Scross105 med ett Techno Fluido7,8m², fenor mellan 36 och 40cm beroende på vad det är för vatten, fungerar perfekt här hemma med byig vind, en rolig bräda som man får massor av timmar på vattnet med.
-
Har kört med både NP och North hängseletampar inga problem, kör nu på Pro Limits variotampar och dom har jag använt i tre säsonger fungerar utan några som helst problem, gjort rediga kastfall. En gång för länge sen slog jag axel och huvud i mast så den gick av på två ställen. Masten paj men tampen höll, hade blivit billigare om tampen pajat.
Gick åt mer tamp(10mm) när man gjorde dom själv och knöt dom på bommen.Men det jag funderar över är! Hur kan alla nybörjare hålla på och nöta timme ut och timme in utan att använda hängsele, en annan krokar i direkt när man kommer på brädan för att avlasta armar/händer även när man står och stockar. Klarar inte att surfa så lång tid utan sele, men de e jag dé.
Heder åt kämparna som försöker och håller på utan hängsele…….
-
Jag gör som pojkarna ovan, använder hyvel men oftast kör jag med ett fint slippapper(våt) och slipar ner valkarna, sen på med Locobase Repair, dyr men det bästa för händerna efter en tuff dag. Plus att jag alltid kör med Pro Limit Slithandske, eller något annat märke. Sliter mera på händerna om vattnet är salt, än bräckvattnet här på Ostkusten.
Du ska ju till ett blåshål, så kör med så litet segel du kan….Vänjer man händerna lite sakta så brukar man kunna hålla i rätt bra efter ett par dagar.Ha en bra resa,
-
Jag säger som Svenne jag! Ur med luftskruven in med den i bilen, själv så brukar jag hjälpa till med en kupéfläkt och ner med rutorna en bit för då blir det varmt. Brukar också sticka iväg och köpa mig en ”TORRBOLL” som samlar fukten i en liten hink. Ja nu kommer inte allt vatten från brädan som ligger i hinken, man har ju en massa surfprylar som jämt ligger kvar i bilen. Å självklart skadan nedåt. En gång lyckades jag få ett redigt hål i brädan, fyllde då upp hålet med såna där småpåsar med kulor som ligger i elktronikutrustning som man köper, det var riktigt effektivt, ja ja, alla sätt är bra om man tror på det, men det viktiga är att det är torrt innan man lagar det.
-
Det där med pulsklocka skulle vara kul att prova och se vad man har för puls, blir lätt nödig när jag ser att det blåser när man kommer fram till vattnet, men blir lugn som en filbunke när jag väl kommer ut på vattnet. Igår lördag så var jag rätt överriggad med 7,8m² i Öregrund dom första timmarna, men tog en paus med lite fika och digestive och riggade 5,9m² istället, sen blev det 3 timmar på vattnet mer eller mindre utan paus(sex timmar tot.). Sen åkte jag hem, rätt belåten faktiskt. I dag missade jag surfningen, SKIT också, men ibland så måste man ju vara lite social, men det får inte bli så ofta så det påverkar surfingen negativt ;=).
/surfen
-
För min del blir det Öregrund om progen står sig i morgon, och det inte blir för mycket Ost i vinden. ONO så lutar det åt Kapellskär.
-
Själv så laddar jag med kaffe och digestive kan inte tänka mig att slita ut kroppen med löpning eller Gym. Fast jag inte tränar så är jag ute längre än dom flesta på vattnet. I dag blev det 6timmar med en kaffe paus på 15minuter. I morgon blir det kusten med 10-13m/s surfing hoppas på 5-6timmar då med, men tyvärr så lägger sig väl vinden runt 13 tiden.
Surfingen räcker bra för mig att hålla mig i trim…
surfen -
Ta tre fenor! Stor, liten och mittimellan, så täcker du rätt bra. Liten bräda är liten bräda, så vänja sig har inte så mycket med fenan att göra. Mest med att komma igång, segla brädan som vanligt du för du kommer att ha den som B&J eller som jag en liten vågis för blåsiga dagar. Men en större fena än 32cm i en US-box brukar bara sluta med att det går sönder när man får fart på prylarna. Stor fena = mera kraft mindre avdrift mera tryck i skoten, liten fena= mindre kraft från fena mera avdift och då mindre kraft i skoten. Jag skulle nog ha tre fenor 30cm(fremove) för dom två större segeln, sen två mindre för dom mindre segeln någonting mellan 19-23cm. Men det är jag det, våg fenorna skulle vara OnShore så man kommer ut i bryten och har lite kraft från fenan. Som jag skrev tidigar, fenor är billigt för att ändra karaktär på seglingen. Så väskan är full av dom.
Tommy -
Tänk på det Peter! Att många stora och tunga killar oftast gör helt fel när dom plockar fram sina små brädor, maxar segelstorlek och lite till för att dom tror det kommer att gå igång lättare! Men icke det gör dom inte, stor vikt och en massa kraft som seglet plockar upp gör bara att brädan har svårare att släppa och komma upp i planing, men när det väl planar så går det bra mellan vindhålen. En 30 cm fena för freeride åkningen bör väl fungera? Men då en lite styvare freemove fena som inte flexar så mycket för att få fart i brädan och ta lite höjd, blir lite trögare i svängen men vad gör det till det stora seglen. Sen en 21-23cm wave fena till dom blåsiga dagarne när du ska ha den som vågis. Det är inte fel att ha lite olika fenor till brädorna, man påverkar en hel del på karaktären av brädan bara av att byta fena, brukar själv slänga på en lite mindre fena dom dagarna jag är överriggad och inte orkar byta segel, eller när det är byig vind åt det blåsigare hållet.
-
@Basse 477939 wrote:
Har du sökt i forumet?
Du skall även känna till att om du vill köra 400+30 med kort längning (du får då ganska mycket längare som skall in i masten) så går inte det. Vi kunde endast köra in 12 cm av längaren i masten. Alltså för att förklara det så jag förstår själv så kunde vi inte förlänga mindre än 18cm med en 30cm-längare.Jag hade absolut testkört innan jag gjort den manövern iaf.
Lycka till!
Challenger extender ska man sätta mellan masthalvorna är det tänkt! Så visst kan man köra med sin långa förlängare ändå. Jag föredrar nog att köra mina segel konda 5,3m med en 430 mast än att trycka in extendern och 400mast, med min vikt på 80kg så tycker även jag att masten blir för mjuk och kan vika sig när det brallar i. Men är man en lättviktare så fungerar det nog bra.
Tillägg, upplevde att när man satt extender mellan masthalvorna så blev masten inte lika mjuk på mitten som den blev när man satt den i nedre masthalva och 0-förlängning på förlängare till mitt Konda 5,3m² som går att köras på 400/430mast med luff 430cm.
