surfen
Forumsvar skapade
-
Det vet du!!!
-
Så här lastar jag min bil! Åker jag på semester så trycker jag in 2st segel till och 1st vågis + 1 bomm och ändå får jag plats med en passagerare bakom mig.
-
förmodar att det är powerbox du har på din bräda eller.
Både segel och bräda sätter sina begränsningar på vad man kan ha för längd på fenan. Bra utgångsläge är att mäta OFO (30cm)från akter, mät hur bred brädan är där och lägg på 2-3cm så har du max längden på fenan. Ett annat är om du tex har ett 7,0m² segel för att få måttet på fenan till ett segel så räknar man (Segelstorlek x 5 plus 3cm)i ditt fall 7×5=35+3cm=38cm fena om det håller sig inom OFO mått .
Generella beräkningar till en freeride/move bräda.
Tänk även på att om du kör med en för stor fena så planar brädan upp lite snabbare och i dom flesta fall börjar den rida på fenan och kännas helt omöjlig att få gå lungt i vattnet när farten ökar…
Vissa brädor fungerar inte alls med en 3-4cm för lång fena, testa och prova dig fram. Låna fenor utav någon polare som har lite olika storlekar i sin hemliga lilla väska i bilen!
Tänk även på att i vissa fall kan det vara en fördel att ha en lite mindre fena. Brukar själv sätta på en storlek mindre fena om det börjar kännas lite överriggad. Det är lättare att byta fena än rigga om till ett mindre segel. -
Vilka räkor bara 23,263 meter/sek, det känns nog i smalben/lår.
meeera fart. -
Kommer man från Uppsala så vet man vad labbar är
-
Visst är den vattentät enl tillverkaren 30 minuter på 1m djup (etrex venture). Själv så har jag min runt halsen i medföljande rem inga problem, men får passa så den inte slår ett par varv runt bommen då vete f–n hur det går. Så här med facit i handen så går det lite snabbare med dom små prylarna än när jag kör med dom störe grejerna. Custom Flow266 och 27cm fena och ett segel runt 5,8m² då går det som bäst. Märkte även när jag kör Mistral MTX105 och böt till en MFC freeride 36cm fena att brädan planade upp lite tidigare men att det gick trögt att komma över 31knp, böt då till en fena med mindre bas och smalare profil men lika djup(36) kände att det då fanns mer att hämta på toppen. Sen när man tittade hur långt man kört fick man en chock hade kört 5mil.
-
Har inte själv någon erfarenhet av Airinside, men att laga den tror jag inte blir några problem, satt och läste på tillverkarens hemsida och tyckte att det verkade lättare att laga den kontra en ”vanlig bräda”. Läste också att om man har oturen med att paja bägge kamrarna så fanns det fortfarande flytkraft kvar (30kg) men det blir nog jobbigt att ta sig mot land med så lite flytmån.
-
Mmmm, låter farligt det där!

Tur att man är en försiktig kille som tänker på liv/hälsa i första hand och bara surfar på säkert vatten
-
Visst kommer det att fungera! Tänk bara på att lägga en större bricka mellan mutter och quickrelease för att sprida kraften och ej dra muttern för hårt,quickrelease ska kunna snurra runt men den får inte heller glappa för mycket.(du kan även lägga en plastbricka mellan koppen och foten för att underlätta friktion/rotation av kopp).
-
”Surfardepp”
1 kvartting rätt upp och ner, kanske blir det mer vind imorgon?
-
Ingen vindsurfingbild,och hoppare okänd?
Men vilken frihetskänsla det måste vara att komma ner som reservjesus från skyn.
