surfen
Forumsvar skapade
-
Vilka satans agronomkleptomaner ni har där nere i Varberg, sätt 380V runt kameran så dom fastnar och ser ut som torkade russin efter ett tag.
Agronomkleptoman är ett annat ord för BONDTJYV.
-
Ett varningens finger far upp i luften!!! Tänk på att skummet expanderar säker upp tll en femton-tjugo gånger sin egen volym när det kommer ut ur burk/tub det gjorde det förr ialla fall. Det jag menar är! Plugga inte igen bägge ändarna då spränger ni mast/bom om ni har otur + att det var väldigt giftigt innan det hade stelnat. Annars fungerade det utmärkt till att fylla bommarna förut när dom var helt ihåliga.
-
Är det småsprickor som ska lagas går det bra med Dr Ding/Gelcoat och kanske täcka med lite färg eller klarlack, är kolfibern intakt utan skador så räcker det med Dr Ding/Gelcoat Är det större skador så är epoxy perfekt för kolfiber, även för mindre skador men bökigare om det är lite som ska fixas. Är skadan så stor att kolfiber är borta? Om lägg i ny kolfiberväv/Sträckt glasfiberväv/microballonger och kanske lite mera fyllnadsmassor så du inte gröpar ur skadan och fyller på med rent epoxy då blir det hett när det härdar och skadan kan bli värre. Gå till en tillbehörsbutik för båtar och fråga? Dom hjälper dig med val av epoxy/väv samt att dom brukar ha bra instruktioner hur man fixar till sina skador på olika material, fogar samman, lagar bygger upp m.m.
Jag ser att du bor i Varberg snacka med Uffe L han hjälper dig säkert! Han brukar inte vara så dyr och han gör ett bra jobb! Flera av mina surfande kamrater har lagat brädor där och man ser knappt att dom är reparerade…..
Tänk på att epoxy är giftigt! skydd för mun och händer när du limmar och sen slipar.
-
Ja det är rätt, men haka inte upp er på vatten linjen. Om man höjer lite så planar man upp lite tidigare vid mindre vind och det är bra, men det är lika viktigt att sänka bomen när vinden ökar för annars så kommer du att belasta aktern så mycket att spin-outen kommer hela tiden, när man då sänker bommen så lättar du trycket på aktern och brädan blir inte lika spin-out känslig. För när det går undan så har du bara don sista 30-45cm av akter i vattnet, och sen när du täpper till det sista av underliket ja då åker du bara på fenan och det är feeeeeeliiiiing.
-
Lite vind,
Höj bommen något,för lite tidigare planing. Tänk på att trycket ökar bak på fenan om du höjer bom! Brädan känns vinglig spin-out känslig, nos pekar upp när du kommer i planing.Mycke vind,
Sänk bommen något, tar bort tryck från fenan brädan rigg känns stabilare + att du tar bättre höjd när du planar bräda ligger rakare i vattnet med mindre våtyta.Viktigt.. Höja sänka bom +- 2-3 cm från normal läge mer behövs inte.
Mastfot fram, mera vattenlinje tar bättre höjd går långsammare trycket på aktern ökar, känns vinglig lättare spin-out, nos pekar uppåt när det planar.
Mastfot bak, hårdare vind, reser riggen uppåt mindre tryck på fena.
Fena fram, om det går att justera, lättare att styra ,göra manövrar i vågen, tar sämre höjd känns vingligt när det går undan, (känsligare under foten).
Fena bak, stabilare vid högre farter, tar bättre höjd.
Stroppar fram, vågridning lättare att fotstyra/hoppa.
Stroppar bak, speed, kan bli lite spin-out känslig tar bättre höjd.
När du speedar/freeride så sätter man mastfoten där underliket kommer så nära brädan som möjligt när du ligger och planar, framåt för at täppa till underliket, bakåt för att öppna underliket mot brädan.
Detta är generella teorier för surfing, så man ställer i det så det passar sin egen surfstil
-
-
Ett ytterligare litet inlägg i den här debatten, har själv använt epoxy både på brädor och isjakter. Det viktiga är att man köper ett vattenfast epoxy!! för det flesta av det man köper på mackarna tål inte vatten en eller två komponent epoxy. Är den inte vattenfast så brukar det bli gråaktigt/grumligt efter ett tag i vatten och lätt att peta bort, man ska även tänka på att epoxy(flytande 2komp) som utsätts för solljus gulnar väldigt fort, det påverkar inte hållfastheten på epoxyn men det ser väldigt fult ut! Ett bra tips är att när man har lagat med epoxy och det har härdat, tvätta av ytan med en svamp och lätt tvållösning så är det lättare att slipa skadan. Om man inte gör det så beckar slippappret lätt igen. När allt är klart så täcker man med klarlack eller vanlig färg.

-
Samma i sak i Uppsala(Alnäs)men där var vi stundtals överriggad med 6,7m² vinden var bra från kl9-12 sen blev det lite byigt så man fick ge sig vid 14,30 tiden men varmt och skönt var det 11,9¤ i vattnet och en sol som sken en bra höstdag…..
-
Men det har jag, använt Biltemas Dr Ding, funger utmärkt för mindre skador som uppstår när man är ute och surfar. Men att göra större lagningar med det är nog inte att rekommendera det bästa med det är att det härdar på 10 minuter så om man får en liten skada så är man snart på vattnet igen. Men som sagt större lagningar använd epoxi och microballonger/väv för att det ska bli riktigt bra!
Om du lägger på lite färg eller klarlack på Dr Ding så kommer inte vattnet igenom…. -
Det är lättast att sätta i främre foten först och sen faller man av något och sätter i bakre foten samtidigt som man skotar in och krokar i hängselen för att ta höjd igen. Blåser det riktigt bra behöver man inte falla av för att få fart på brädan men det är lättare att börja med mastfoten först och inte den bakre, börjar man med bakre foten så lovar brädan hela tiden för man lägger ett för stort tryck på aktern och brädan tar längre tid på sig att komma upp i planing även om det blåser bra. Glöm det där med att ha långa tampar när det blåser det behöver man inte ha! Är dom för låga så åker dom bara ur kroken hela tiden när det är choppigt. Krokar man i samtidigt som man sätter i bakre foten är det lättast att ha koll på prylarna när det sticker iväg, om inte sträck på benen samtidigt du drar åt dig riggen då blir det lättare att kroka i. Övning ger färdighet
-
hej Hifly, förstår om det känns ovant att komma i stropparna när du tidigare har kört en pråm! Men med din vikt och volym på brädan så ska det inte vara några problem du har ju 37 liter i flytmån så om det blåser 7-8ms så ska du kunna plana med 5,0m² och ha fötterna i stropparna. Allt handlar om teknik, sen kan man undra hur stor fena du har till brädan, en lite större fena kan göra susen om du vill komma upp i planing lite tidigare! Men tänk på att fenan inte ska vara större än bredden vid OFO + max 3cm. Sen undrade du om du skulle gå upp till 7,0m² segel det låter lite för stort på den brädan kanske du kan utöka med ett 6,5m² men det ser du om du mäter (34cm)OFO. För att kolla detta så tar man segelstorlek *5 + 3cm 6,5*5+3=35,5cm 35,5 är då fenstorlek, har du då mätt (34cm)OFO på din bräda till Ex. 35cm så funger det alldeles utmärkt med ett 6,5m² segel. Sen ska du inte vara för het att komma i stropparna om det blåser lite, ta hjälp nedför en våg om det finns möjligheter, fall av lite innan du hoppar i stropparna och pumpa lite lätt med skothanden. Minst lika viktigt är att om du sätter på en lite större fena tänk på att byta till en liten mindre om det blåser upp mer! Det är lättare att gå ner en storlek på fenan än att rigga ner till ett mindre segel…

Ps. Se det som riktlinjer att utgå ifrån, men det brukar stämma rätt bra med att använda den här beräknings teorin för segel/fena och OFO
-
Ja det är riktigt dom största förändringarna kom runt 94, men jag tycker personligen att brädor efter 96-97 känns lite mera livliga i vattnet. Ändring av bredden på brädor plus outlinen gör att man kan gå hårdare in i svängarna med en modern bräda, som dom flesta vet så var ju inte nonose brädorna kända för att göra radikala manövrar med, man fick kortare vattenlinje och brädorna blev lite studsiga när det var fart i svängarna. Sen att mastskenan/stroppar har kommit längre bak gör att en lite modernare bräda känns livligare i vattnet och det gäller även riktiga vågisar av nyare snitt. Sen att tillverkaren har laggt ner massor av tid på dagens fenor gör att en modern bräda är lättare att surfa i hårdare vind. Men ska man stå och ha Ryssplaning i dom värsta pungrökarna!! Kör på gamla grejor före 96..
Men som sagt det finns tillverkare som var lite före sin tid med modernare snitt på sina brädor som man kan avvända än i dag. -
Ska du prioritera? satsa på riggen och fenan till brädan, glöm det där med att köra på gamalt skräp för dom moderna riggarna passar inte så bra med äldre brädor äldre än 97. Visst man kan surfa men du kommer inte att kunna utnytja prylarna du åker på. Köp inte årets prylar om du inte måste ha det nyaste då kan du spara tusenlappar eller köp bättre beg här på konfen. Glöm inte det VIKTIGASTE att du lär dig rigga seglet du använder, har sett skräckexempel på folk som har det bästa som går att ha! Men värdelöst riggat, då blir det ingen snurr i prylarna.
