surfen
Forumsvar skapade
-
Väntar på mera vind, går igenom mina surfprylar så allt är OK. När det är gjort så kör jag motorcykel ofta och gärna.
-
Tjaba,
Allt som dom säger är helt OK att laga brädan med. Men en liten VARNING köper du två komponents epoxy typ Araldit kolla på förpackningen att den står pall mot vatten, det är många två komponents lim som inte gör det, lägg även på lite klarlack eller färg på lagningen så gulnar den inte i solen.
Tips: Tvätta epoxy lagningen med en blöt svamp(vatten) så slipper ditt sandpapper bäcka igen, vattnet tar bort den kletiga ytan som uppstår när epoxy härdar. -
surfen
Medlem11 maj, 2003 vid 20:38 som svar på: Kom igen och släng upp lite nya härliga surfbilder5/5
-
Nej har ingen betydelse!
Fena framåt på brädan livligare bräda lättare att svänga tar sämre med höjd. Fena bakåt på bräda stabilare snabbare, tar bättre höjd, tänk på att man inte låter fena komma utanför akterslut med en race fena. Sjögräs har ingen betydelse om fenan sticker ut en del för basen är rätt stor på SG-fena så det påverkar inte lika mycket. -
Jag brukar tvätta mina dräkter i en vanlig tvättmaskin med vanligt tvättmedel 30 grader men jag undviker centifugen som kan ha sönder sömmar, och låter den sen dropptorka som vanligt. Har aldrig några problem med dräkt eller mig själv.
PS. Insidan utåt vid tvätt dragkedjan stängd… -
Lysna på mamma! Tänk att få ett rigghaveri eller masten släpper från brädan en blåsig dag, då är det skönt med lite extra flythjälp, behöver inte vara en klumpig livväst duger bra med en seglarväst för din vikt.
-
Hej Ian,
Självklart gäller garantin till dig som privatperson. Inga garantier gäller i tävlingssammanhang. Vare sig bil, båt, Mc eller vindsurfing.
Tyvärr men så är reglerna.
-
Tjänare Matt,
Det låter som om du har tamparna för långt fram på bommen eller kanske för mycket uthal. Rigga seglet efter instruktionen och sätt tamparna där du får tryckpunkten i seglet, sätt ihop händerna och flytta dom fram och tillbaks på bommen så känner du vad seglet är lättast att hålla, där sätter du tampen på varsin sida om dina händer. Prova med lite olika varianter på uthalet så kommer du snart att hitta din rätta position av tamp. Personligen så sätter jag tampen något mera bakåt på bommen så jag kan nyttja min kroppsvikt lite när det brallar i eftersom jag ligger lite mer åt SPEED hållet. Har man en TT så ska man nog söka efter balansen istället! vi syns på vattnet…
// Mr Speedo -
Det är bara att bli medlem i KFUM/ Alnäs.
Medlemsavgift 150:-
Junior (0-19 år) 100:-
Familjemedlemskap 300:-
Inomhusfack 250:-
Utomhusfack 150:-Surfar du på Valloxen så förstår jag att brädan din lovar, där snurrar ju vinden bara runt i cirklar.
//surfen -
Jag förmodar att du har problem precis när du ska i väg? Var inte så het, försök att inte vara för snabb med att kliva bak på brädan. Fånga upp vinden när du är på väg ner för vågen inte när den brötar upp och samtidigt faller du av för att bygga upp farten skota inte hem för mycket på en gång. När du känner att brädan ligger lite lättare i vattnet drar du åt dig skoten och går upp på halv vind NU är det du som bestämmer. En liten detalj som många gör fel när det blåser upp lite grann, antigen dom ligger för en vattenstart eller drar rigg. Tänk på att du inte tar för långt in med skothanden på bommen. Blåser det lite så blir du stark och trycker aktern ifrån dig när du skotar eller blåser det bra så vill seglet slita sig ur ditt grepp och brädan lova direkt. Eller så frågar du någon av pojkarna nere vid Alnäs vad du gör för fel/kolla in din riggning, bräda. Eller så är du välkommen till oss vid Skaris så försöker vi hjälpa dig. Sputniken är en Race bräda inte Freeride så en lite större fena på upp till 40cm kan du nog behöva. Sen behöver det inte vara en renodlad Racefena utan kanske lite svept bakåt för att det ska bli lite lättare att surfa. Kom till Skaris så får du prova några olika varianter av mig.
Fråga efter Mr Speedo det är jag.
-
Håller med i dom tidigare inläggen, Men en liten sak som många gör fel är! Att man sparkar in foten för långt i akterstroppen hälen kommer för närma centrum på brädan och du får för stort tryck på fenan, många tar även bort dubbellstroppen i bak och ersätter den med en stropp som är lite bredare då kan spinouten komma om du har otur. Det här tippset gäller i förstahand för slalom/race men jag tror det gäller vawe också. + att du inte har för stort segel till fenan du använder….
-
Äntligen så har isen sjunkit till botten här i Uppsala.
In med prylarna i bilen, föresten det gjordes redan i går kväll, ner till vattnet.
På med masten till det nya seglet NP Spirit i med fenan till brädan och så uuuut.
Det konstiga är att vindarna var där som meteorologerna hade utlovat + solen för den hade dom missat i går.
Nu har abstinensen försvunnit och man har en hel sommar och höst att se fram emot.
SKÖNT.
-
Om du nu har köpt ett nytt fint segel ska du inte passa på och få dig en ny mast också som passar? Visst kan du kapa masten nertill med 4cm, men ett problem finns kvar! Imcs på 29 till det seglet kan göra att du får för mycket buk + twisten i toppen blir sämre.. Med andra ord. Seglet kan kännas stumt och livlöst och du kommer troligtvis att bli överriggad tidigare än om du har rätt mast till ditt segel..
-
Nej det menar jag inte.
Därför om du har masten för långt fram så är det lättare att tajta till underliket mot brädan, och om du då är lite ovan surfare så får du för mycket tryck på aktern och spinnouten börjar på en gång + att det känns som foten vill åka ur främre stroppen. För har det börjat skena så hjälper det inte att släppa skoten det går lika jä…la fort ändå, var mjuk i knäna och tänk på att sträcka på benen när du är på väg nerför vågen Har du mastfoten längre fram så får du mera vattenlinje sämre fart men bättre höjdtagning. Detta är min teori och det stämmer bra för mig, men det är aldrig för sent att lära sig något nytt.
-
Prova med att sänka bommen ett par cm inte för mycket på en gång prova dig fram.Du kan även prova med att flytta mastfoten bakåt lite i taget så du känner att trycket flyttas fram mot din främre fot.. Dom flesta kör med masten för långt fram på brädan tillföljd att brädan reser sig och du tappar fart.
