surferboy
Forumsvar skapade
-
Tack Anders!
Det är en hel del jobb med att arrangera tävlingar men så finns det ett stort hängivet gäng speedare i Sverige som gärna hjälper till så det är sällan särskilt betungande. Tvärtom är det väldigt givande.
Nästa år kan bara bli ännu bättre. Då är det tredje året som vi kör och får officiell SM-titel.
Ses i morgon i TT!Mvh,
Gustav -
Ojojoj… hög klass på det svaret!!! Grattis!
@Badjanne 506747 wrote:
Till Lars
När du mot mig ett race vill vinna
Och ser mig mot målet försvinna.
Får du väl erkänna att det är trist
Att jag alltid blir näst sist.När du som god två kommer i mål
Kan du höra mitt vrål
Tack för en god kamp
Förresten fick du mycket svamp?I teamSweSpeed får man inte vara SLOW
Så nu jag säljer min Mistral FLOW
Man måste både ta och ge
De e FLOW de -
Din bom är en A, A+, B eller B+. Det framgår på bommen. Är den en A så följer du längdanvisningarna för A-stapeln. De har gjort så för att kunna använda samma bakbeslag till olika bomlängder i produktionen.
Mvh,
Gustav@TheJudge 506729 wrote:
Har en North Sails bom med lite kryptisk länganvisning. Tänkte höra om någon här kanske kan hjälpa mig att tyda denna…
Vid varje hål står det text i följande format (A på ena sidan, B på andra):
A 180
A+ 190B 205
B+ 225Någon som vet hur man ska tyda detta? Kan skicka en bild när jag kommer hem för att förtydliga lite. Har försökt mäta på lite olika sätt, men får inte riktigt till det.
-
Jag skulle vilja tillägga att om ni saknar någon viktigt nyhet på SVF’s hemsida så skulle jag bli mycket tacksam om ni mailade mig eller någon i styrelsen. Om inte jag reagerar så brukar alltid Dala vara snabb på att lägga upp info på SVF’s hemsida. Och Benke – tack för att du tar upp detta!
@benke. 506716 wrote:
Bra jobbat på SVF-sidan
Att den borttagna 2 sekundersklassen uppstod så fort en North-seglare leder.
Nästa år kanske en North-seglare kommer ”först i WC” så att SVF kan skriva nån notis. -
Hade det varit någon annan som tagit rekordet hade jag fortfarande skrivit. Markus är i North-teamet men samtidigt vinner han ju allt så självklart skriver jag då om honom. Nu när du har rätt GPS så är det ju bara ut och ta rekordet så lovar jag att skriva om dig.
@benke. 506716 wrote:
Bra jobbat på SVF-sidan
Att den borttagna 2 sekundersklassen uppstod så fort en North-seglare leder.
Nästa år kanske en North-seglare kommer ”först i WC” så att SVF kan skriva nån notis. -
För alla oss invigda ja! Men om någon reporter läser så är jag inte säker på att det är en fördel. Men jag kan ju ha fel?
@Jester 506718 wrote:
Pusha för average istället!! Är totalt ointressant med toppfart.. Speciellt som information från GP3S är inklistrad, och där är det 5*10s average som gäller och inget annat.
-
Du behöver inte be om ursäkt! Det är roligt att någon faktiskt kommenterar detaljerna kring tävlingen. Då har inte jag och Lasse gjort jobbet i onödan. 🙂
@SWE 496 506568 wrote:
Då är jag med på noterna Gustav. Ber om ursäkt lite också, hade inte lusläst ISAF´s regler riktigt.
-
Ok, jag som sitter i förbundet kan inte göra ansökan själv utan arrangerande klubb måste göra ansökan. Därför har GWC skött denna punkt de senaste 2 åren och de borde kanske följt upp så vi fått plaketter av SSF.
@andersbq 506442 wrote:
jag tror inte man behöver tjata, det finns nog rutiner, hittade detta på SSF:
3.10 Mästerskapsplaketter
a) SSF:s mästerskapsplaketter delas ut vid de mästerskap, enligt 1.14-1.17, som uppfyllt SSF:s mästerskapsbestämmelser. Segrare får mästerskapsplaketter i guld, för andra respektive tredje plats utdelas mästerskapsplaketter i silver respektive brons.b) RF:s mästerskapstecken delas ut till individuell segrare och segrande besättnings klubb i SM, JSM, DM och JDM samt i miniatyr till besättningsmedlemmarna eller lagmedlemmarna. Om besättningsmedlemmarna kommer från olika klubbar delas inte något mästerskapstecken ut till besättningens klubb utan bara miniatyrtecken till besättningsmedlemmarna. Mästerskapstecknen är utförda i förgyllt brons. För andra respektive tredje plats utdelas RF-tecken i silver respektive brons.
c) SSF:s mästerskapsplaketter och RF:s mästerskapstecken för SM distribueras från SSF:s kansli till respektive arrangör när samtliga bestämmelser i sanktionen enligt 2.3 uppfyllts. Arrangörsklubben betalar för de kostnader som fastställts för plaketterna.
d) RF:s mästerskapstecken för DM beställs enligt de bestämmelser som gäller för respektive DSF.
-
Då vi sa ja till ISWC var vi samtidigt tvungna att hålla oss till ISWC’s regelverk vilket säger:
1 RULES
1.1 The 2005/2008 ISAF Racing Rules of Sailing and App. B – Windsurfing Competition Rules
1.2 Those Rules changed and complemented through the ISWC Championship Rulebook 2008
1.3 The Notice of Race
1.4 These Sailing Instructions (SIs)
1.5 The WSSRC rules, if applicable
1.6 The prescriptions of the national authority do not applySom du ser i punkt 1.6 så gäller alltså inte de vanliga svenska tävlingsreglerna utan det är ISAF’s i punkt 1.1 som är regelverket att följa. Jag har inte lusläst dessa regler för att se vad som sägs om protester. Regress är dock en typ av protest men där tävlingskommittén fattar beslutet som sedan gäller oavsett vad de tävlanden tycker om beslutet. jag ser inte något problem med denna regel då den funkar alldeles utmärkt i världscupen för Speed. Där har det ändå varit en hel del tjafs i varje tävling. Fråga Daniel och Markus…
@SWE 496 506340 wrote:
Jo det var det jag misstänkte om statusen. Tyckte bara det var trist att det inte står som en egen gren under Mästerskapstecken. Det borde det göra när man har uppnått en status. Men det går säkert att ordna till nästa år. Borde lösa sig om man kontaktar någon i tävlingskommitén på SSF.
Bara en fråga när det gäller protester, har man inte alltid som seglare rätt att protestera mot en annan seglare i en regatta?
-
Jag tror att vi kan få plaketter om vi tjatar på SSF men jag har inte gjort det. Det är svårt att tänka på allt. Om vi var fler som ordnade inför tävlingarna skulle det nog vara lätt fixat.
@andersbq 506387 wrote:
När jag seglade Raceboard fick vi plaketter vid RM. Har för mig att det var något krav som något förbund hade. Sådana små grejor höjer intrycket och så det känns mer på ”riktigt”. Vet inte om det är så längre, men jag såg inga vid TT.
-
Vi bollade för säkerhet skull över denna fråga till HP Hylander som är en av sveriges främsta seglingsledare och som även är cerifierad internationell seglingsledare. Han står dessutom med som domare i vår RM-ansökan. Vi ville göra tävlingen öppen för alla och HP ansåg då att tävlingen bör nämnas som Swedish open Championship.
@SWE 496 506308 wrote:
Vad innehar Speed för mästerskapsstatus nu? Kollade på SSF och Speedsegling står inte med någonstans vad jag kan hitta iaf… Kolla under punkt 10 – mästerskapstecken.
http://www.svensksegling.se/t2r.asp?p=103534
Anders: Jag har letat efter svar på din fråga, men hittar inte det nu.
Jag har för mig att i ett RM eller ett Öppet Svenskt Mästerskap kan inte en utländsk deltagare göra anspråk på pallplatser. Blir en t ex dansk 2:a i kappseglingen blir han 2 i tävlingen men pallplatsen går till nästa Svensk i resultatlistan.I ett Int SM kan däremot en utländsk deltagare ta medalj har jag för mig.
Vi hade den diskussionen i somras i Formula, vi hittade då exakt vad som gällde, men hittar det inte nu som sagt.
-
Läs vad som står om Redress…
När det gäller RM så har vi sökt och fått RM status från Västsvenska Seglarförbundet två år i rad. Dock under klassen Race. Speed finns inte med som klass i det standardansökningsformulär som man måste gå igenom vid en ansökan.
Nästa år är alltså tredje året som vi kör RM = SM.@SWE 496 506318 wrote:
Håller med dig om att man ska ansöka hosSSF om att få RM-status. Man måste ha 2 genomförda RM 2 år i rad för att det 3:e året få SM-status om jag tolkar reglerna rätt..
Speed finns ju med i KSR t ex.
Läste just inbjudan till tävlingen som var i TT. Får inte seglarna lämna in protester? Då kan man ju lika gärna köra utan regler helt och hållet;).13 PROTESTS
All warnings and penalties follow the principle of “Direct Judging”. No protests of competitors are possible. Affected competitors have the possibility to request for redress. The request for redress hearing and decision is processed by the race committee. Its decision shall be final. -
Jag och Lbj hade en sittning inför TT då Lbj uppmärksammade mig på just denna frågeställning som blev högaktuell samma stund som jag sa ja till inbjudan från ISWC om att TT-tävlingen skulle ingå i världscupen som ett nationellt event.
Vi skrev därefter dokumentet Sailing Instructions RM 2008 där vi skrev att det var ett Swedish Open Championship. Open innebär alltså att Roger Henrikson hade kunnat bli svensk mästare om han vunnit.Mvh,
Gustav@andersbq 506282 wrote:
Danskar är trevliga i största allmänhet och danska vindsurfare brukar vara trevliga i synnerhet. Extra kul är det när vi nordmän berikar varandra och deltar i broderlandets tävlingar. Men hur är det egentligen när man ska räkna ett nationellt mästerskap. RM, SM eller vad det nu kan ha för status. Ska utländska deltagare räknas med? Nu kom Roger inte speciellt högt upp, men som princip, han kunde ju vunnit och det kunde varit fler utländska deltagare.
-
Brinner du för Freestyle? Nina som är klassansvarig för Freestyle-klassen från Windsurfingförbundet har precis berättat att hon inte ställer upp på omval.
Vi behöver nu någon/några som vill ersätta Nina och göra ett handtag för Freestylen i Sverige. Hör av dig till mig eller någon i styrelsen om du är intresserad eller vill veta mer. http://www.vindsurfingforbundet.comMvh,
Gustav Enocksson
Klassansvarig Speed -
Nina som nu sitter i styrelsen i SVF som klassansvarig för Freestylen har precis sagt att hon inte ställer upp för omval. Vi behöver därför en eller flera personer som brinner för Freestylen som kan ta över.
Om du är intresserad så hör av dig till mig eller någon av de andra styrelsemedlemmarna i SVF, http://www.vindsurfingforbundet.com.Mvh,
Gustav Enocksson
Klassansvarig Speed
