surferboy
Forumsvar skapade
-
http://www.surfcenter.se – vi har öppet från mitten av maj till slutet av september och har både kurser och uthyrning. Nytt för 2008 är att vi tar över bastuföreningens lokaler från maj till september vilket kommer höja standarden med flera 100%. Nu kommer vi har fantastiskt fina omklädningsrum, bastuanläggning, fika-relaxrum, soldäck mm.
Välkomna 2008!
mvh,
Gustav -
surferboy
Medlem30 januari, 2008 vid 07:19 som svar på: Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???Bic Nova 120 eller 170 har vi kört med på vårt surfcenter i Askim med 2,5 eller 3,5-rigg till. En viktig detalj är att brädan har softdeck och inte vanligt halkskydd. Barn har mycket tunnare hud och skrapar lätt upp sig på halkskyddet. Med en softdeck-bräda kan du låta barnen leka skeppsbrott på brädan utan våtdräkter. Detta brukar avdramatisera surfandet de första gångerna.
Vi har passande grejor i lager och har butiksöppet på torsdagar mellan 12-18. Du hittar oss på Kungsporten 3 i Billdal.
Mvh,
Gustav -
du missade den tydligen i mitt inlägg här tidigare…
@tobhed 440454 wrote:
Hittade denna fina karta på nätet, inte lätt att välja bräda…
-
Snarare att SX 07-brädorna har visat sig vara så bra att det är svårt att göra dem bättre. Och för att inte ha en massa teamåkare på äldre brädor så går de försiktigt fram med att byta ut modellerna innan de nya bevisats funka bättre under tävling. Som du vet Ola så får man ju inte tävla på prototyper längre.
@Ola H. 440450 wrote:
Ojdå, den där Dietelm kan svamla på…
Tolkningen är alltså att SX TE är helt nya shaped (med nya formar) men at de egentligen itne vet om de är bra eller ej.
2008 SX är samma formar som 2007 SX, fast med små modifikationer (som kan göras direkt i formen) som t ex cutout och i lite lättare konstrktion än 07 (avsaknad av air pipes etc).
Kontentan är helt enkelt att kombinationen av lite dålig kontroll på att formar verkligen liknar prototyper och dylikt gör att F2 inte vågar riskera att byta ut sina 07-slalombrädor.
Eller?
-
Jag fick nyligen ett nytt mail med intressanta fakta om SX-serien kontra SX TE-serien.
Klicka på den bifogade filen för detaljerad info om vad som skiljer SX 08 mot 07 samt SX TE 08 mot de övriga.
-
För att ge er alla nyfikna några svar på samma frågor som jag hade tidigare så kan ni få Patrik Diethelms egna ord vad som ligger bakom lanseringen av TE-versionen.
Min egen version är att F2 släpper denna nyhet nu för att få maximalt med PR då det annars råder nyhetstorka så här års.
Description SX and SX Team Edition
Hi everybody,
It turned out that we got many questions about the 2008 Slalom boards SX and SX Team Edition and I would like to clarify why we have two versions of Slalom boards.
Slalom sailing came back to the Nr.1 competition discipline in PWA. There are many events and there will be many more in the future. Competition sponsors are asking especially for Slalom events as it is easy to realize in any conditions from 7 to 50 knots and the chance to get a result is almost 100% in comparison to Wave, Freestyle,…
Back in the day there were many Slalom board prototypes especially made for each conditions light-wind, high-wind, flat-water, choppy-water, waves,…, and each competitor had to travel with many boards to be sure to be on top. Sometimes between two boards the difference was just a little bit but in World-Cup class it makes a big difference between winning or become second….!
These days the World-Cup-Tour is on production rule and for every event there are only two boards allowed to be registered whatever conditions are coming. It is not easy to cover the huge range from 7 to 50 knots and all kind of water conditions with only two production boards per event.
The advantage from production boards is definitely that out of 5 production boards there are 1-2 boards performing better than the actual prototype which was tested and given to make the production mould. Because of boards coming out of a mould with today’s technology often the production boards are lighter than prototypes build with the same materials.
We need to be realistic and prototyping/testing competition boards for production is a very big challenge and very hard to make them better than the best production boards from our Teamriders.
We all know that it is not possible to make all boards better every year. Sometimes the old production board is just better than the new prototypes and it is not the point to just change a shape to just have a new board and let people think it is better.
Because of the PWA rule it is not possible to test prototypes in competition so the prototypes of SX Team Edition were only tested in “free sailing” with our Teamriders against the best production boards of 2007 and we tried to improve the weak points of our actual SX.
All sizes of SX Team Editions are new shapes and they have new moulds so we don’t have any proof how they will perform in competition.
As F2 is one of the leading brands in Slalom we don’t want to risk to have only the new shapes of SX Teamedition for our competition season 2008 and we also don’t want to have Teamriders using the last years boards/graphics.
The 2007 boards are real “legends” and our Teamriders requested to have refined 2007 shapes in lighter version to be on the save side for the competition season 2008.
The SX are improved to the best possible knowledge on my and the Teamrider side. To get lighter boards (average 700g lighter) and have less warranty problems we decided to stop with
the airpipes. Small modifications like cutots, the “V” on the tail,…, to get better performance are made in the mould.
The plan is if any size of the SX Team Edition 56, 58, 63, 68, 77 will proof during the season to be better than the SX XS, S, M, L, XL we will replace them for 2009.
Basically it is not about new or old but about the best board proven in competition will stay for 2009 – who knows, maybe the legends SX from 2007 will win again…!?
For the Future we will keep the same procedure as for the following season to be sure to have always boards which are proofed in competition.
For any further questions do not hesitate to contact me.
Thanks,
Patrik -
Samma bild men den funkar fint i år med! Tänk att du minns den än 🙂
Ha en bra jul i Skåneland@faster 435223 wrote:
Gustav! Är det bilden från förra jul eller är du på resande fot?
Själv firar jag julen i Skåneland. God Jul på er speed o tomtenissar:santa: -
Precis som du påpekar är namnet inte helt lyckat. Vi håller som bäst på att rösta fram ett annat namn i SVF’s styrelse.
@styret 434437 wrote:
ska det verkligen stå speed challenge?
det är tredje namnet på den kommande grenen jag har sett. är inte det lite väl förknippat med f2s tävling med samma namn? -
Mitt tips är att ta Ibumetin som hjälper mot inflammationer. Jag har haft dubbelt diskbrock som plågat mig under 5 år och det enda som kunde häva de låsningar jag fick 4-5 ggr per år, då inflammationer uppstod i piriformis-muskel som ej går att behandla med gel-mediciner eller massage då den ligger under skinkmuskeln, var 800 mg Ibumetin 3 gånger om dagen. Nu har jag alltid ibumetin på hyllan hemma. Så fort jag har övertränat någon muskel och börjar få problem tar jag en kur och inflammationen försvinner som med magi.
jag har testat Voltaren, Diclofenac och alla smärtstillande som finns att köpa receptfritt men inget funkar ens i närheten lika bra på mig.
Det bästa är att 400 mg tabletter är receptfria på apoteket så det är bara att köra på. Min läkare rekommenderade 800 mg via recept.
-
Du har väl inte missat http://www.surfresor.se?
-
@filipl 433636 wrote:
Är datumen för F2 Speed Challange i Haga Park bestämda?
Filip
Hej,
ja det är bestämt! Det skall mycket till för att vi skall ändra datumet nu. -
Håller med om att det skulle vara omöjligt att köra samma typ av tävling som de har i världscupen med snittfart på 500 m. Det sa vi även tidigare då vi valde laserpistol som mätinstrument.
Det vi planerar att göra i F2 Speed Challenge 2008 är att köra med GPS på en bana. Denna bana är enklare att justera när man inte har ett torn att bry sig om samt går att dra ut på längden då vi inte är beroende av laserpistolens räckvidd. På såvis drar vi ut startfältet och slipper köer samt får förhoppningsvis in fler vindbyar i tävlingsområdet/banan. Dock begränsar vi banans bredd såpass att det inte går att köra i båda riktningarna. Detta för att en speaker och publik på land skall se vem som är på tur. Omkörningar kommer vara tillåtet.
I slutet på banan har vi en följebåt med en funktionär som man rapporterar farten på senaste sträckan till. Funktionären rapporterar sedan in det till land där en speaker samt domarna har koll på resultaten. Funktionären på vattnet informerar de tävlande om vilken maxfart som gäller. Detta är viktigt för tävlingsmomentet då deltagarna kommer kämpa in i de sista minuterna om vinden räcker till.
När heatet är avklarat kommer alla in till tävlingssekritariatet och laddar in sina SD kort på domarens dator där resultatlistorna sammanställs.
/G@andersbq 433064 wrote:
Det är en otroligt skillnad på Namibia, Tarifa, Fuerte och TT, Klagshamn & Haga.
– Deras strippar är över 1 km blankt vatten med jämn hård vind.
Visserligen finns det vindbyar där med, men pga olika grindar, 500 m startsträcka & 500m mätsträcka så blir det sällan crowded. Kommer det en vindby så kommer det klungor där med.
Sedan måste dom köra på sin stripp pga sin ”ålderdomliga” mätutrustning. Kan ju knappast varit optimalt att segla 90 graders vinkel i Namibia.
Det är bara fånigt att ha ISA som ett rättesnöre i våra svenska vikar. -
Tack TB!
@tbsurf 433024 wrote:
Hallå alla tävlingssugna speedsurfare..
I den här tråden pratas det om två olika format på speedtävling.. Blanda inte ihop dessa två upplägg. Dom kommer att leva sina egna liv och komplettera varandra om att skapa uppmärksamhet för denna sköna form av vindsurfing.Det pratas här alltså om..
1. F2 speed challenge, och hur detta format ska utvecklas vidare i Sverige..
2. SSM, usm på svenska enligt ett redan färdigt koncept som sedan flera år körs i bla Holland.Stay tuned 😉
