surferboy
Forumsvar skapade
-
Om ni är intresserade av att skaffa F2 bör ni höra av er till mig omgående då förorderdatumet precis passerats. För leverans feb-mars 2006 behöver vi lägga order senast 31/10.
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports
031-7043900 -
Du glömde Wallén Sports.
Mvh,
Gustav -
Prolimit har en. Vi tar hem på beställning. Sedan har North Kiteboarding tagit bort texten på sina Quiverbags 2006 modell så nu är endast loggan kvar. Vi har dessa i lager (135cm eller 165cm).
http://www.wallensports.se/products/detail.asp?iProductID=745
Bagen är nästan likadan 2006. Texten är som sagt borttagen men färgerna är Svart och lite silver. Bagarna rymmer ca 2 brädor och 3-4 kites, den har dragskenor i botten och hjul.
/Gustav
-
Snacka med Brädseglarförbundet. De har ju hållit på i några år och vet vad som kräver mest jobb från förbundets sida. Det är viktigt att skilja på förbund som jobbar på nationell nivå och klubbverksamhet som funkar på lokal nivå.
Kör hårt!!!
/Gustav
-
Warp F2006 finns klara för leverans från fabrik i Sri Lanka från mitten av november. Detta gäller alla distributörer så även om Keppler tydligen gärna tecknar order och säger att de har i lager så är det ett faktum att den riktiga linjen är klar först i november. Det enda jag kan tänka mig är att Keppler sitter på protosegel.
/Gustav
-
Mycket bra förslag! Som importörer väntar vi bara på att kitesurfare skall förena sig, bilda förbund, klubbar och förhoppningsvis en Sverige Cupen. Det är detta som saknas för att vi skall kunna få fram fler riktigt duktiga kiteare i Sverige.
Vi behöver verkligen fler tävlingar i Sverige som vi kan vara med och sponsra och marknadsföra våra produkter på och givetvis även marknadsföra sporten gentemot allmänheten. Med ett nationellt rankingsystem blir det även riktigt intressant att sponsra duktiga kiteare.
Nu inför vintern är det givetvis även högintressant med Snowkitíng. Ingen som funderar på att arrangera en snowkitetävling i Sverige i år? Hör av dig i sådanafall!
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports (North Kiteboarding)
031-7043900 -
då borde det ju dö flera i veckan med tanke på att det säljs lika många nya kites världen över som vindsurfingbrädor. Ca 75-80 000 kites per år säljs det. Räknar man antalet utövare borde den siffran ligga på på minst det dubbla, så om vi har 200.000 kitare så borde vi ha ca 1.000 döda. Det borde ju märkts vid det här laget. Det är ju värre siffror än de flesta självmordsbombare drömt om.
Snacka om skrämselpropaganda!
-
surferboy
Medlem20 oktober, 2005 vid 14:02 som svar på: f2 Speed Challenge i Sverige med DunkerbeckShit va ni drar på med kritiken!!!
Tävlingen är öppen för alla och givetvis kommer vi dela ut priser till vinnarna oavsett märke. Det jag skrev är att vi vill ge ett pris till snabbast F2/North som ett bonuspris då vi i praktiken utmanar alla andra märken. Det kan upplevas som lite skrämmande att komma till en sådan tävling på just North eller F2 om alla vill ha just din skalp.
Ni måste läsa lite mellan raderna…
-
surferboy
Medlem19 oktober, 2005 vid 18:39 som svar på: f2 Speed Challenge i Sverige med DunkerbeckEnbart vid förfrågan! Ring på kontorstid i morgon 031-704 39 00.
-
surferboy
Medlem19 oktober, 2005 vid 17:57 som svar på: f2 Speed Challenge i Sverige med DunkerbeckHehe… fegt kanske inte är mitt ordval. Både F2 och North dominerar ju alla speedklasser redan. Givetvis är tävlingarna öppna för alla men ett särskilt pris kommer utlottas bland ”våra” kunder. Vår förhoppning är ju givetvis att ni skall springa och köpa en komplett F2/North utrustning för att vinna extra priser ni annars missar.
Vi planerar också att arrangera ett Speed Camp med Dunkan men har inte fått detta bekräftat ännu. Detta Camp kommer vi bjuda alla som köpt North Warp och F2 Missile, SX eller FX. Mer om detta när det är spikat.
Så om ni speedfreaks menar allvar med 2006 så får ni skynda er och ringa. Som North själva säger i sitt interna mail till oss; ”in our opinion the WARP is the FERRARI”.
Testutlåtande på Warp 2006:
Vi fick förmånen att testa samtliga North modeller för 2006 under en vecka och då även proto-seglen till Warp 2006 i Rhodos i Juli.
Både jag och Hans är överens om att Warp 2006 är det överlägset bästa Race-segel vi båda någonsin testat. Kontrollen i segling med maxtryck är helt överlägsen alla racesegel jag testat tidigare. Vi seglade 6.0, 6.6, 7.3, 8.3 och 9.0 med SX 106 samt SX 131 och jämförde med Daytona samt R-Type. Vi började testet med R-type. Kändes helt ok men lite oroligt i byarna. Jag kände tydligt när seglet blev överrigat genom att brädan trycktes upp på fenan och wheelade. Daytona var lite stabilare men ungefär samma känsla vid maxtryck. Toppfarten var också ganska lika med liten fördel Daytona. Både jag och Hans har seglat på Daytona ’05 6.0, 7.3, 8.3, 9.0 i sommar och har varit mycket nöjda – tills vi testade Warp 2006.Bytte sedan till Warp. Herregud vilken skillnad!!! Det kändes som ett nytt märke. I vindkasten kände man tydligt hur brädan axade men den obehagliga wheelen var helt som bortblåst. Det var bara att trycka till, sätta sig tillbaka i sittselen och sedan välja spår.
Björn lånade Hans GPS och drog en (!!!) repa med 6.6 och SX106:an. 36,8 knop satte han i extremt choppigt vatten mellan Rhodos och Turkiet. Själv var han inte helt imponerad utan tyckte att han borde klarat 38 knop. Vi frågade honom om vad han tyckte om F2 SX 106 2006. Han hade aldrig seglat på F2 SX brädan tidigare men tyckte att den var ok. ”Was it a freeride board? ;-)” Patrik Diethelm (F2’s shaper) som stod bredvid kom lite lätt i försvarsställning och replikerade blixtsnabbt ”No it’s a slalom board!!!”. Alla runt omkring höll på att smälla av i en fnissorgie. Björn erkände dock att den var ”pretty fast for a production board”.
Mvh,
Gustav -
Tilläggas kan att vi just fått mer info om Warp 2006 med orderdeadline den 31/10 -05 för leverans i Mars i Sverige.
Är ni intresserade så kontakta mig för mer info.
Mvh,
Gustav Enocksson
031-7043900 -
Fick just detta nyhetsbrev från North:
Dear Distribution-Partners,
promising news from our main competitor Neilpryde, please see mail below!Since we have not experienced mast breakage problems, we will be able to deliver the next benchmark in FORMULA racing from mid of January with the new „WARP FORMULA F2006“.
Signs for next season are looking better and better every day – take this in mind, especially for the WARP F2006 order cycle!
LEAD DON´T FOLLOW and have a nice weekend
Your NORTH TEAM
FOR IMMEDIATE RELEASE – NEILPRYDE TO RE-WORK & RE-LAUNCH FORMULA RACING PROGRAMOctober 10th 2005 – NeilPryde today announces the temporary suspension of the production and sale of the company’s Formula Racing products (i.e X9 Racing Masts and RS5 sails in sizes of 10.7 and upwards).
Over the course of the past year we’ve enjoyed great success with our RS5 Speedseeker sails among speed and slalom enthusiasts. Unfortunately, over the same period, we’ve experienced unprecedented breakage rates of X9 racing masts among Formula sailors, and for this reason we’re temporarily suspending production & sales of NeilPryde Formula equipment.
As Formula racers continue to demand more powerful sails, it’s appears we’ve reached a performance threshold for masts built using current technology. Having made thorough examinations of broken equipment returned by our own Pro team riders as well as equipment from competing sailors, it’s clear that the increased compression loading on modern Formula sails are simply causing current rigs to collapse.
It’s important to recognise that this is not a problem restricted to our own brand – mast breakages are now becoming a common deciding factor in Formula Racing all around the world – it’s clear that mast breakages are now plaguing all the brands in the marketplace.
We’ve made numerous attempts to solve this problem using running changes in the production process, but the breakages have continued and we’re no closer to resolving the problem using current technology and construction methods. We would like to stress that the suspension of production is a temporary measure and not a full-scale withdrawal from Racing.
We are already hard at work with a team of technical partners of the highest calibre, and we’re very confident that we’ll re-emerge early in the new year with an all-new mast and sail that will once again become the benchmark for performance in both Formula and Slalom Racing.
We would also like to take this opportunity to voice our concerns that Formula Racing sails have now begun to exceed the practical size limits for the sport of windsurfing. The very high development costs required to create high performance rigs of over 10 sq/m are not really justified by their limited performance window nor by the tiny number of racers that use them.
These ‘exotic’ products are unaffordable for almost all regular sailors – and with only a handful of sponsored Pro-sailors able to access the equipment, it leads us to question the validity of taking equipment to these kind of extremes. We will be pressing the windsurfing regulatory bodies to urgently review size limits in Windsurfing races.
In order to continue our support for customers of our current (RS4 & RS5) racing sails we recommend sailors use the NeilPryde X6 masts (with extender where necessary) which continue to perform well with all RS Racing sails. In addition we have put in place an X9 Mast Exchange Programme for customers who have broken their X9 Racing Masts – these will now be replaced free-of-charge with an X6 masts and a credit voucher for 300 Euro* exchangeable against any NeilPryde product.
Summarising the situation, NeilPryde Windsurfing Division Manager, Jonathan Squires made the following comments: “Over the past twenty years NeilPryde has established a reputation as the number one performance brand on the water. As a company we’re committed to providing our customers with exceptional products that they can rely on with absolute confidence. With breakages among formula sailors running at the rates we’ve seen this season, we have no choice but to suspend production while we make the necessary technical changes to our Formula Racing programme. We can assure our racing customers that development and production of the RS-6 “Speedseeker” sails, up to and including size 9.8m, is right on schedule for release in January 2006 in conjunction with an appropriate range of mast and booms.”
Detailed product information will be made available in the very near future at NeilPryde.com.Neil Pryde Windsurfing
-
men är det inte så att den nya klassen Slalom 42 har 10 kvm som maxgräns? När jag snackade med Dunkerbeck i Juni om utvecklingen av North Warp är han enbart involverad i utvecklingen av Warp upp till 10 kvm. Kanske inget mysko med det men jag fick känslan av att North gärna slipper utveckla Formulaseglen inom några år.
North kommer för övrigt med ett helt nytt mast och bomprogram. När det gäller race-masterna har de inte gett all info än men det lutar genrellt åt att de kör med mjukare master, dvs 460 el. 490 + Carbon Xtender.
/Gustav
-
Crossfires efterträdare är Crossride. Crossride är ett mer speedsegel utan cambers. Natural är ett freeride-segel även om det är ganska speedorienterat.
Mvh,
Gustav
