surferboy
Forumsvar skapade
-
Det är först för 2006 som North har valt att utveckla sina vågsegel för att funka med RDM-master så det är inte att rekommendera att använda en RDM till Superstar oavsett årsmodell.
Mvh,
Gustav Enocksson -
Inte helt olikt AHD’s bräddesign om man korsar GT serien med Inspiro.
Det kan nog funka fint. Jag har en GT 120 som påminner om iSonicen och den går som ett spjut.
/Gustav
-
Vi tar över generalagenturen för Mistral från 2006 men exakt hur diskuterar vi med Skidsport Bromma för närvarande. Vår målsättning är att försäljningen skall fortsätta hos befintliga återförsäljare men att vi ligger på lager.
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports -
Funkar det på stora racesegel så funkar det garanterat på små freestylesegel. Speciellt som freestylesegel inte är gjorda för att seglas toköverriggade och därför är inte är lika beroende av rätt IMCS. Visst kräver en tyngre seglare en styvare mast än en flugviktare men Carbon Xtender kompenserar 1-2 IMCS vilket räcker för att du inte skall märka någon skillnad.
En klar trend i North’s utvecklingsteam är att titta på mjukare master igen för att få bättre bottendrag och mer effektiv segelyta. Framförallt inom Speed, Formula och slalom-segel går utvecklingen mot något mindre men framförallt effektivare segel igen. Detta delvis genom att Björn Dunkerbeck trycker hårt på effektivare segel och han är med och utvecklar nya Warp 2006 upp till 10 kvm. Hans åsikt om Formula är tex att det är löjligt att segla med så stora segel då mycket av segelytan inte används effektivt utan snarare bromsar och väger en massa i onödan = sämre speed vilket betyder allt för Björn…
Jag håller inte helt med då Formula är allt annat än långsamt men han tänker bara utifrån max toppfart i slalom eller speedtävlingar och då har han ju en poäng./Gustav
-
Varför handla i Tyskland när man kan handla i Sverige? Vi har gott om Duke, Superstar, Instinct, Natural och Drive i lager så ring oss istället.
Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports
031-7043900 -
North kommer med en RDM-mast 2006 så alla North’s segelmodeller är för första gången utvecklade även för RDM och inte bara till Drop Shape.
-
strömmar och vågor påverkar också en del vilket gör att optimal riktning inte alltid är slör i en bestämd vinkel.
Björn Dunkerbäck hade en lång utläggning om detta för mig och Hans Wallén när vi var på Rhodos i juni. Där träffade vi Björn och fick en lektion i speedsegling under en eftermiddag. Grymt häftigt!!!
Vi seglade på Björns prototypsegel av North Warp 2006. Dessa kommer bli de bästa och mest stabila racesegel jag någonsin provat. Helt otroliga!!! Björn gjorde 36 knop som mest med ett Warp 6.6 och en F2 SX 106 och han var ändå inte nöjd med farten. Kunde gått fortare sa han. Och detta i brottsjö mellan Rhodos och Turkiet.
Själv fick jag aldrig testat med GPS:en. Snopet men fort gick det iallafall! 🙂Gissa vad jag skall köpa för segel i vinter…
/Gustav
-
Vi har Prolimits Kite Seat Highback samt Felix Pivec i lager. Vi tar även hem om du vill beställa.
Mvh,
Gustav
Wallén Sports -
Ring mig på kontoret på dagtid så får du det. 031-7043900
Mvh,
Gustav
Wallén Sports -
Vi har NKB Quiverbag S/135cm i lager.
Se länk: http://www.wallensports.se/products/detail.asp?iProductID=745
Mvh,
Gustav
Wallén Sports -
Jag har sett Rhino06 live och klämt på lattorna. De är inte lika styva och långa som lattorna i tipparna. De är gjorda i relativt mjuk plast och går knappast av i första taget. Tack vare dessa lattor kan North sy in mer buk i kiten för att bättra på aerodynamiken. Lattorna är endast till för att behålla profilen i kiten oavsett vindtryck. Precis som ett Cambersegel för windsurfing.
Denna förändring gör Rhino avsevärt snabbare, ger kiten bättre hangtime och stabilare. Alltså bättre på alla punkter. Jaime drog genomgången av nyheterna på distributörsmötet i Rhodos för 1 månad sedan och North-teamet är helt lyriska över nya Rhino06. De är övertygade om att Rhino06 kommer vara helt överlägsen allt på marknaden för 2006 och jämför denna nyhets värde för kiteutvecklingen med 5th Elements påverkan på kiteutvecklingen.
Vi har precis fått in ett stort lass 05-or för er som är intresserade, så vi har allt du söker.
Mvh,
Gustav
Wallén Sports -
Daytona är ruskigt stabilt och tål mycket vind innan det inte går att hålla längre. Nästan lika stabilt som de värsta racingseglen. Jag kör 9.0 med en Viper Race 460 + Carbon Xtender och 7.3 med bara 460. CX är ett nytt koncept från North där man använder en 50cm mast-del som extra förlängare mellan masten och den vanliga förlängaren (för er som inte hört talas om det…). Jag har varit duktigt överriggad med 9.0:an och ändå inte märkt att masten skulle varit för mjuk. Så verkar funka som North säger – att CX även hjälper till att öka styvheten något (1-2 IMCS).
-
Satsa då hellre på AHD Inspiro 87:an då den planar tidigare, tar större segel och är nästan lika snabb.
Jag har en 87:a med North Warp III 10,9, Warp 9,8, Daytona 9,0 och Daytona 7.3. Med 7,3 är 79:an roligare med högre toppfart. Jag har varit ute på hårresande slörar i kuling med 79:an och Daytona 7.3. Riktigt roligt och snabb som satan. Det är ett bra slalompaket.
Med 10,9 planar jag från ca 4 m/s om jag pumpar lite. jämför jag 87:an med min AHD Formula 95 så är 87:an snabbare och roligare på halvvind men planar något senare samt kryssar inte lika bra. Men 87:an är roligare att segla så formulan har hamnat på hyllan i två säsonger då jag valt 87:an varje gång jag varit ute och seglat. Jag föredrar dock 9,8 eller 9,0 framför 10,9.Från början tog jag hem en 87:a för att min 10-åriga son skulle få lära sig på den med en barnrigg. Då kan vi samsas om en bräda. Det är bara att sätta på en annan fena och en av mina riggar och ut och bränna när Felix tröttnat. 87:an tål ju slag vilket inte min formula gör. Den har funkat kanon som nybörjarbräda och i år tog jag hem en junior-freeriderigg. Han skall premiärtesta i helgen. Det är ett North Drive Light 3.7 med alumast och bom med mindre diameter. Ser riktigt bra ut!!! 🙂
Mvh,
Gustav
Wallén Sports
