Forumsvar skapade

Sida 47 av 58
  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 16:43 som svar på: tycket så som så här

    Det beror lite på vad du har i övrigt. Jag svarade nyligen en annan kille, Matta P, som ville ha hjälp med sitt brädval. Kolla tråden ”Brädhjälp för bövelen” här!

    En FD 68 är lämlig om du vill ha en enda bräda som täcker in så många förhållanden som möjligt. 68:an är en mycket lyckad bräda som gjort bra i från sig i test och vi har sålt ett stort antal under det gångna året. Jag rekommenderar dock en 74 eller 87 om du vill kunna segla de vindfattigare dagarna också.

    Mvh,
    Gustav

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 16:31 som svar på: tycket så som så här

    Jepp! 6 mån räntefritt. Ev. mer vid behov.

    /G

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 15:27 som svar på: Ytterligare svar från Starboard ang. 125 cm bred!

    Som sagt – testa så får du se! Då kommer du även bli förvånad över hur lätta kossorna är att svänga med. Du får inte glömma att brädan endast är 2 meter lång. De gamla pråmarna som knappt gick att svänga med var 3,7 meter långa. Längden avgör klart hur svår en bräda är att svänga med. Det enda som skiljer mot mindre ”hårdvindsbrädor” är att det är längre kliv på brädan för att kunna fotstyra brädan dit man vill. En Formula är mellan 250-270 idag, ungefär som en ”hårdvindsbräda”, vilket gör att den känns livlig och lätthanterad när du har tillräckligt drag för att kunna plana.

    Vill du göra annat en varm sommardag så förstår jag inte varför du kastar dig in i debatten. Den berör ju endast dem som verkligen vill vindsurfa så mycket som möjligt.

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 14:46 som svar på: tycket så som så här

    Tjena Krille,
    jag jobbar tillsammans med Hans Wallén på Active Sports som återförsäljare/distributör av bl.a AHD och de problem du refererar till var i sådanafall före min tid (före -99). AHD har utvecklat ett tåligt skal som de kallar Protec. Det är kanske det du tänker på? Läs mer om Protec Sandwich Technology på A-H-D’s hemsida

    Vi får för övrigt väldigt få reklamationer av AHD-brädor vilket vi ser som ett mycket bra betyg på AHD’s kvalitet.

    Vi har i dagarna fått in en sändning med 2002:or som vi säljer med 30% rabatt, dvs 6999:- utan fena och stroppar (+1499:- med fena och stroppar). Kolla närmare på Free Diamond-serien så hittar du nog vad du letar efter. Den serien är mycket slagtålig och håller hög prestanda. Med en AHD Free Diamond 87 så planar du från 3-4 m/s med en rigg på 11-12 kvm. Vår hemsida hittar du på [url=”http://www.north-sails.com.”]www.north-sails.com.[/url]

    Mvh,
    Gustav Enocksson

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 12:21 som svar på: tycket så som så här

    När du nämner ömtåliga brädor och master som går av eller sönder utgår jag från att du snackar om Formula/Race-prylar som är avsedda för tävling på elitnivå. De är knappast utvecklade för att vara billigast på marknaden. Tillverkarna satsar allt på att maxa prestanda och minimera vikt. Dessutom ligger de i framkant i materialutvecklingen och utforskar nya produktionssätt och material som inte hårdtestats tidigare. Allt för att ligga före konkurrenterna. Dessa prylar är endast avsedda för tävlande vilka oftast är sponsrade på ett eller annat sätt från de ”penningstinna” tillverkarna. Det är denna utveckling som ligger som grund för de prylar som utvecklas och säljs om ett par år framåt. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Var glad för det!

    I vår högteknologiska sport finns det dessutom mycket få utövare. Att någon tillverkare skulle tjäna stora pengar är en utopi. Givetvis gör de vinst men om de bara utvecklade prylar för att tjäna pengar så hade vi nog inte haft så många märken att välja på. Att det finns så pass många kvalificerade aktörer kvar inom både produktutveckling och återförsäljarleden beror nog snarare på att det finns ett mycket starkt intresse och engangemang. Att få jobba med det som intresserar dem mest är viktigare än en hög lön! Tro inte att det är billigt att utveckla eller producera de master, bommar, segel eller brädor som du kan köpa idag.

    Köper du Wave/Freestyle/freeride/freerace-prylar idag så får du tåliga och högpresterande prylar som håller i många säsonger.

    Att det sedan blivit så att man inte kan köpa vilken mast som helst till ett segel beror på många saker. Inte bara att tillverkaren vill att du skall köpa deras mast. Segelutvecklaren utvecklar segel efter en speciell masts egenskaper. Master från olika tillverkare har olika böjkurvor trots att de har samma IMCS-tal och samma längd. Dessutom skiftar masternas diameter vilket gör att vissa master är för tjocka för vissa segel. Detta medför att segel från olika tillverkare inte alltid fungerar ihop med andra tillverkares master. Det är jämförbart med olika biltillverkare. Bara för att din bil har en motor betyder inte det att du kan ersätta den med vilken motor som helst på marknaden. Det är lite mer komplicerat än så.

    Visst skulle man säkert kunna införa standards mellan tillverkarna men det skulle knappast vara genomförbart när tävlingsverksamheten är själva motorn i produktutvecklingen.

  • surferboy

    Medlem
    5 januari, 2003 vid 11:22 som svar på: Ytterligare svar från Starboard ang. 125 cm bred!

    Hur kan du tycka att det är sjukt tråkigt att kunna plana runt i 15-20 knop en varm sommardag??? Det går ju knappast att jämföra med att pysa runt med en segelbåt i max 5 knop.

    Har du ens testat att segla med Formulagrejor? Om du inte har så gör det! Kostnaden på bra begagnade prylar är inte mycket högre än på andra ”vanliga” surfprylar.

  • surferboy

    Medlem
    4 januari, 2003 vid 17:55 som svar på: Ytterligare svar från Starboard ang. 125 cm bred!

    Hej Ulf. Jag har funderat något kring din fällbara fena och är nyfiken på dina tankar kring hur den skulle fungera.
    Hur skulle en fällbar fena kunna se ut då? Jag inbillar mig att det kan vara svårt att få en fällbar fena med samma lyft som en vanlig helgjuten. Är det inte risk att den glappar? Speciellt om den skall vara såpass lättjusterad att man kan fälla den från ovansidan. Hur löser man fällning respektive uträtning från ovansidan i ”plogfart” eller är det hoppa i som gäller?

    Mvh,
    Gustav

  • surferboy

    Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:45 som svar på: Har utvecklingen stannat?

    Skojjar du?!?
    Så som både Formula, widestyle-Freeride, Freestyle, Freerace och nu 2003 Slalom utvecklas så kommer det dröja ett tag innan formen på brädorna slutar utvecklas med stora steg varje år. Brädutvecklingen hänger ju ihop med utvecklingen av fenor och segel/riggar vilket gör att utvecklingen aldrig kommer stå helt still.

    Det är väl möjligen Wave som inte utvecklas så enormt då det redan finns en uppsjö med olika brädor för att passa alla typer av seglare. Men läser man Wave-killarnas inlägg så händer det ett och annat varje år.

  • surferboy

    Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:33 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

    Hehehe… jo det har jag också läst! Men.. men vad sa inte jag när jag var 15 bast och kung i världen. crazy.gif

  • surferboy

    Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:21 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

    När blev de det? ÖWC är störst och LBWS näst störst om inte jag och SBFs förre ordförande Per Svanberg är felinformerade.

  • surferboy

    Medlem
    3 januari, 2003 vid 20:18 som svar på: Antal aktiva vindsurfare i Sverige

    Vi har 172 medlemmar i GWC, Göteborgs Windsurfing Club, och är tredje största windsurfingklubb i Sverige efter ÖWC och LBWS.
    Det roliga är att vi bara har funnits i ett år men ändå lyckats bli såpass många! Det ser jag som ett tecken på att windsurfing är på frammarsch.

    Och visst ökar handeln med windsurfingprylar! Om det beror på den varma sommaren eller en allmän uppgång återstår att se till efter nästa år.

    Surfs UP – http://www.gbgwindsurfing.com

  • surferboy

    Medlem
    1 januari, 2003 vid 16:43 som svar på: Formula touren 2003??

    Jotack det finns ett stort gäng grymma Formulaseglare som jag kan få tips av. Mitt problem är att jag har svårt att hinna med att få segla överhuvudtaget. Fru, 2 småbarn och aktiv delägare i två företag tär på fritiden om man säger så…

  • surferboy

    Medlem
    30 december, 2002 vid 20:28 som svar på: Formula touren 2003??

    Sorry… men kan du inte skriva vem du är så blir det roligare att svara.

    Funderar på det men har inte bestämt mig. Körde som amatör 2002 och fortsätter troligvis med det 2003. Problemet är att jag inte hinner trimma in mig och träna tillräckligt och det är trist när det är så få andra formula-nybörjare med och seglar. Man vill ju inte komma sist jämt! wink.gif

    /Gustav
    S-108

  • surferboy

    Medlem
    30 december, 2002 vid 20:19 som svar på: Volvo 745

    Det vet jag tyvärr inte. Teknikens Värld brukar alltid referera till Opel Omega när det gäller att göra en kombi som rymmer MYCKET.

    En Mersa då? Nya E-klasse är ju en riktig bil! Den gamla modellen var ju rymlig så det räcker. Jag vet inte hur det är med den nya. Har den ens kommit i kombiversion än?!? Sedanen är jäkligt läcker iallafall. tongue.gif

  • surferboy

    Medlem
    30 december, 2002 vid 19:48 som svar på: Volvo 745

    En Opel Omega då kanske?!? Lastar grymt bra men är kass på det mesta annat.

Sida 47 av 58
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications