surfmeister
Forumsvar skapade
- 
adde;565839 wrote:Så Q71 och Evo70 är samma shape? Gäller detta även 76 och 81:an? (Läs: är det läge att leta gamla Evosar och starta fräsen?)
Q76 och Q81 har swallow-tails vilket inte E75 och E80 har. Som jag tolkar SB hemsida är Q71/Q66 samma shape som respektive Evo-diton medan större dvs Q76/81/86, är helt nya shapes.
 - 
BroderIsak;564664 wrote:!!!!!!
Jag är en Evo-fan (=singel fin) men jag kan faktiskt tycka om nyheter…….om fler fenor gör mig till en bättre sufare så måste jag testa…liksom :).
 - 
Vem importerar Quatro i Sverige? Deras onshore twin såg onekligen trevlig ut…..ngn som testat? Funderar på att bli modern och satsa på en multifin bräda inför hösten/vintern…..:)
 - 
Jag personligen seglar med Simmer 2007 och har seglat rätt hårt med dessa segel (endast i vågor på västkusten och och därmed har de tagit en hel del stryk). Mastskydden är fortfarande helt perfekta utan ngr som helst tendenser tilll skador, revor och dylikt. Det material man har tom 2008 tål mkt, mkt slit (även från brädans non-slip…….) och är grymt bra. Däremot har jag sett olika seglare med nästan nya Simmer 2009 med mastskydd där övre lagret har skrapats bort av brädans non-slip. Hur det sen påverkar tyglagret under kan bara tiden utvisa. Dock borde alla vara överens om att man som kund inte kan acceptera att det övre plastlagret (det färgade) förstörs så lätt. Det undre tyglagret drar åt sig vatten, det ser riktigt fult ut, ger dåligt kvalitetsintryck och lågt andrahandsvärde. Även om man har små skador efter ett år, hur ser det ut efter två? Detta problem är av den art att när det väl uppstår en liten skada där plasten är borta, kan det gå mkt snabbt tills en större skadad yta är ett faktum. Detta var fallet på de segel jag sett. Ett modernt segel ska tåla några svenska säsonger!
Det är bara att jämföra mastskydden mellan 2008 och 2009 och det blir väldigt tydligt att 2009 är mkt mindre slitstarkt. För mig är det en gåta varför Simmer valt ett så uppenbart sämre material i det område på seglet som utsätts för det största påfrestningarna. Jag ska dock vara tydlig med att jag inte skriver detta för att jag vill såga Simmer-seglen. Jag har seglat med Simmer i många år och är supernöjd med de segel jag har haft och har för avsikt att fortsätta med Simmer (dock inte 2009orna pga av det uppenbara kvalitetsproblemet). Däremot tycker jag det är viktigt att folk vet om problemet (och att Simmer åtgärdar det).
 - 
Basse;563965 wrote:Håller med även om det är en skitsak att det slits lite så det syns där. Naish har samma problem på 09.
De segel jag sett (Simmer 2009) har sett förj..vliga ut och jag anser att det är definitivt ett reklamationsärende. Stora delar av beläggningen var borta och på de gröna och blåa seglen såg det riktigt horribelt ut delvis för att beläggningen hade ”skrumpnat” samt att det var vit tyg på undersidan som framhävde problemet. Tyget på undersidan var inte alls slitstarkt (likt en bomullstrumpa) och det är bara en tidsfråga innan mastskyddet är fullständigt havererat. Med tanke på hur nya seglen var är detta en stor kvalitetsmiss från Simmer där design och kostnader har fått styra. Med en egen bakgrund inom plastutveckling undrar man hur utvecklingsavdelningen på Simmer egentligen valde och validerade materialvalet.
Alla har inte möjlighet att köpa nya segel varje år (själv byter jag ut var andra till tredje år) och då är det rimligt att man med dagens priser kan förvänta sig att ett segel tål en normal svensk säsong. Andrahandsvärdet på de segel jag såg är är inte speciellt högt….Jag seglar idag Simmer och är grymt nöjd och har för avsikt att segla vidare med Simmer dock inte av årsmodell 2009 (och inte 2010 om problemet inte är fixat). Att man sen får förklaringen från återförsäljarna att det är vad man får förvänta sig då det finns non-slip på brädan är verkligen att skjuta sig själv i foten. Ett segel med ett mastskydd som inte är designat att tåla non-slip; hur bra är det?
 - 
Hoppas bara Simmer har fixat förstärkningen på mastskyddet inför 2010. Materialvalet för 2009 har visat sig ha stora brister i slitstyrka, har sett flertalet segel där det övre lagret (tunn plast-/gummifilm som övergjutits på textil bärare) har lossnat när seglet i övrigt är helt nytt. Kasst! Man tycker att det ska tåla lite non-slip……….fram till 2008 modellerna var det en über-stark textil som har grym slitstyrka, hoppas de återkommer med den till 2010!
 - 
Abbekås, Var ligger det? Vågor? Sugen som f..n för lite surf nu efter fiaskot idag!! Kanske Gislöv? För mkt ost kanske?
 - 
Hej igen!
Satt och väntade i två timmar idag på vind i Kämpinge/Ljunghusen men det var riktigt sunkigt…..såg lovande när jag kom men vinden mojnade och vred mot ONO vilket gav nästan offshore. Gällande var man får surfa så var det 4 kitare och 3 vindsurfare på den östra parkeringen (mao parkeringen vid Storvägen). Det fanns kitare och surfare vid Kämpinge (dvs öster om kanalen) och det verkar som ingen verkar veta vad som gäller…..hur som haver vet jag nu var jag ska gå i nästa gång jag är i Malmö! Better luck next time. - 
OK…..för en outsider, var ska man parkera? Är det bättre idag på den västra eller östra sidan av kanalen? Var tycker ni locals som har seglet Ljunghusen förr? Vilken väg åker man ner för mot stranden? Känner mig rätt lost….
När ni talar om östra parkeringen menar ni då:
N 55º 23.481′
E 012º 55.913′ - 
Tack! Ljunghusens strandbad mao? Ska åka ner under kvällen och kika till stället. Några fler som kommer? DMI visar 11-14m/s….även om det inte blir några större vågor kanske man blir blött i allafall. Btw, behövs sjögräsfena nu?
 - 
Det låter som om du har en Acid på g…..Dock om du vill satsa på att lära dig vågridning i Sverige är Acid inte ett bra alternativ om du har brädor som Evo, Allwave osv som möjliga val. Skillnaden mellan Acid och Evo är stor och du kommer utvecklas mkt snabbare (och roligare!) med en Evo/Allwave. Evo har mer rocker än Acid och svänger därmed mkt bättre i låga farter som vi oftast får i sega, svenska vågor. Läs Ola H’s inlägg!
 - 
Men hallå, vågbräda med endast en fena är ju totalt ute (läs Quad tråden liksom). Det går inte att segla med det längre, en Quad t ex kommer ge dig prestanda som du aldrig kommer hitta med andra alternativ. Glöm alla dessa old school gubbar som inte hänger med i utvecklingen!
🙂 🙂 Skämt åsido så finns det faktiskt fina brädor med en fena och jag tycker att du har listat det flesta bra alternativen. Evo och Allwave är två mkt mkt bra alternativ om du verkligen vill lära dig vågridning. RRD WC är en riktigt fin kompromiss mellan FSW och stubbie. De senaste årgångarna av JP RWW ska vara fina med jag har inte seglat dessa och kan inte ge en personlig värdering. Dock är det kristallklart, vill du vågrida i sverige är det stubbies med en till ’X’ fenor (eller kanske en mkt waveinriktad FSW) som gäller!
 - 
Jag skulle vilja tydliggöra att jag är absolut inte emot utveckling (har själv arbetat med produkt-/marknadsutveckling i 12 år) utan om beslutet att ta bort Evo ur programmet. Jag tycker det låter otroligt spännande med Quads och är jättesugen att testa MEN all produktutveckling måste ske med konsumenten i fokus. Den ”normala” surfaren har inte möjlighet att ha 3-4 brädor för varierande förhållanden utan som Goose skriver handlar det om att hitta en bräda med så brett användningsområde som möjligt; en anledning till varför t ex FSW har blivit så populära. För mig är dock en FSW för stel i vågorna och då hittade jag Evo, en grym bräda för svenska vågor och riktigt bra som B&J oxå. Helt enkelt en perfekt kombination även om jag surfar 9/10 ggr i vågor (vilket talar för att jag kan köpa en Quad :)). SB Kode är inte i närheten av Evo att prestera i våra vågor och är därmed inte ett tänkbart alternativ. Att Quad uppenbarligen är grymma som vågisar är klart men hur är de som B&J? Jag tror att det kommer finnas fler kunder som tänker i dessa banor och det mest optimala hade varit för SB att bibehålla Evo för 2010, de hade inte ens behövt ändra på shapen från 2009 (mao inga nya investeringar osv men haft kvar kundbasen tills dess att Quad är utvärderat). Framtiden får utvisa vad som händer!
 - 
Finns mängder med knep t ex:
1. Stor fena
2. Fena långt bak i fenboxen
3. Mastfot långt fram
4. Bom högt upp
5. Rigga seglet med mkt bottendrag dvs mindre nedhal än vanligt och mindre uthal (=mkt buk)
6. Seglingsteknik;
a. ”häng” på bommen och få mkt tryck på mastfoten
b. pumpa
c. fall av - 
Tackar för storyn bakom Q. Innebär detta att Q70/76/81 är egentligen samma brädor som E70/75/80 men med fyra fenor istället för en? Och att den fungerar lika bra/bättre som Evo i våra vågor?
Jag tror dock att SB kommer förlora kunder genom att ta bort Evo ur programmet. En Evo är grymt allround och jag tror att många kommer dra sig för att köpa en Quad om man inte är 100% inriktad på vågridning.
 
