surfmeister
Forumsvar skapade
-
Har haft både NP och LS mastfötter. LS klarade cirka 3 veckor och NP ca 4 månader. Riktig skitkvalité!! Kör nu med North som verkar vara betydligt mer gedigen.
-
@surfchicks 357496 wrote:
vi är två tjejer som gör ett projektarbete om surfing och nu behöver vi er hjälp. :confused2: Vi letar efter surflegender inom våg och vindsurfing och fakta om dem. hjälp skulle uppskattas… vi har några stycken men vill gärna ha några fler.
Utan tvekan är Robby Naish den störste!! Han kommer alltid att förbli ”The King” även om det idag finns flera yngre begåvningar som klarar av moves som få kan stava till.
Det finns få vindsurfare som har gjort så mycket för sporten som han. Vem minns inte när han var med i Mistral/Gaastra teamet (med bl a Pete Cabrinha, stora med kite idag…) och de bataljer som var mellan han, Björn Dunkerbeck och Anders Bringdal under slutet av 80-talet och början av 90-talet? Det var nästan som F1…..Detta gav sporten en status och storlek som den tyvärr kommer ha svårt att nå igen.
-
@nilseric 355265 wrote:
jag har sålt min shark och tänkte köpa en mindre istället
är 17 år och har inte råd med 2 st brädor så jag fick sälja sharken för jag ville ha en mindre
segel 5.0 5.8 7.0 har jag just nujag väger ca 75 kilo
Det borde vara en hygglig uppsättning. Själv har jag Fanatic FW98 som jag har kört 4.7-6.4 med i choppigt vatten (vågor 5.3-6.4). Väger 85kg och kör denna bräda som min lättvindsbräda och med dina 75 kg och 100 liter borde du kunna plana rätt tidigt med 7.0m2. Som Doktorn säger kommer du att märka en relativt stor skillnad i planing mot din 130-litare, dock kommer Vectorn att vara betydligt najsare då det blåser 5.0-5.8m2. Ska du köra i vågor med brädan?
-
Oregistrerad wrote:någon som varit till jeri som kan dela med sig….
Har varit i Jeri (Jan ´06) och har skrivit lite tidigare om resmålet. Se länk: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41230
-
Oregistrerad wrote:Hur lång tid tar de för han att laga en bräda? Lång kö?
Vad kostar det ungefär?
/Lars
För en ”normal” reperation, typ en större spricka där han behöver laminera några lager tar han runt 1000-lappen och tar 1-1.5 vecka. Men då ingår också grafikjobbet som är den riktigt svåra biten (ju mer grafikjobb ju dyrare blir det). För en totalt smashad nos tar han ca 2000-2500 (polare totalhavererade sin JP FS). Låter kanske dyrt men han gör riktigt bra jobb. Polarens JP blev grymt bra efteråt.
-
gurra1978 wrote:Lika varmt som i Apelviken eller kanske något varmare då Läjets geografiska läge är något mer söderut 😉
Bra tips. Ska komma ihåg det när det blir lite kallare……. 😉 I A-bay var vi 4st. Trevligt att inte behöva dela på vågorna!
-
Fett brutalt……Är detta Norge?!?! Jösses…………..
-
Angående skor; räcker ett par slitna (dock inga hål….) NP 4000HC för surf idag/imorgon?
-
I världen tror jag att Starboard är det största märket. Har ingen aning om hur det ser ut i sverige, JP kanske?
-
Några fler som varit i el Medano och kan ge bra tips? Uthyrning, boende, bäst tid på året, möjlighet att ha en ett-åring med sig etc etc? Tacksam för all feedback!
-
CLS i Varberg gör riktigt bra reperationer!
-
surfmeister
Medlem17 november, 2006 vid 19:30 som svar på: Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?Körde tidigare med NP 3000 men var rätt missnöjd med både kvaliten men även att den läckte en del. Har nu en ION 5/4 som jag är supernöjd med. Går att köpa via Wallens Sport i Gbg för nice price.
-
Kunde vara bra om du berättar lite om vilken bräda du har köpt, vilken fena du har, vikt, segelstorlek etc. Fenan är bland det viktigaste du kan trimma med och man ska inte vara rädd för att experimentera med olika fenor. Fenval beror bl a på:
1. Vindstyrka (ju mer pungdrag du har ju lättare att ta höjd och ju mindre fena kan du ta)
2. Din vikt (tyngre => större fena)
3. Segelstorlek (större segel => större fena)
4. Typ av bräda
5. Förhållanden (vågor vs platt vatten)
6. Form på fena (svept vs rak, tjock vs tunn, bredd vs smal etc)De flesta brädor levereras med fenor som är en kompromiss och för vissa personer fungerar inte den fenan som brädan levereras med. Ex har jag en Evo 74 som levereras med en grym 22cm Drake G10-fena. Dock är den rätt miserabel att använda för mig (85 kg) med 5.3m2 (bl a seg att ta höjd med) men för en 75kg person hade dock 22-fenan fungerat bra även med 5.3m2. Därför har jag har en 24cm Drake G10 fena för 5.3m2 vilket fungerar perfekt och använder 22-fenan till 4.2-4.7m2. Gällande teknik är det viktigt att du har bra tryck i prylarna, då är det väldigt lätt att ta höjd. Jag brukar luta fram seglet (mot nosen) vid höjdtagning, är ganska lätt på bakfoten samt försöker ha fötterna så nära railen som möjligt (vilket innebär att man ibland inte har fötterna fullt in i fotstropparna). Kika lite på http://www.guycribb.com/page0076v01.htm och leta efter teknikartiklarna om höjdtagning (Upwind – ”Cranking Upwind”) för lite mer tips.
-
Har också haft dåliga erfarenheter av NP’s våtdräkter, framförallt att det spricker i sömmar (t ex i skrevet). Hade en dräkt som sprack fullständigt efter 1.5 säsonger…riktigt kasst! Har därmed slutat köpa NP och har börjat med ION som jag hittils är mkt nöjd med.
-
r0zn wrote:För känslan tycker jag (obs min personliga åsikt) det är viktigare att ha likande brädor som beter sig på samma sätt. Då seglar man lika och tycker det känns normalt och lätt hanterligt. Kör man liten FSW tycker jag man kör stor FSW kör man liten stubbie så stor stubbie…… osv.
Bara en synpunkt….Ytterligare en synpunkt: Själv har jag en Fanatic FW98 och en Evo 74 och tycker att FW har ”utbildat” mig till en bättre vågseglare då den är betydligt mer teknisk att få runt i mindre vågor. Får man in en bra vågteknik på en FW blir det sen löjligt lätt att rida vågor med en stubbie ex. Evo (och därmed kan man satsa betydligt mer aggressivt). Man får helt enkelt en bredare teknikbas vilket gör att man förhoppningsvis blir en bättre seglare. Sen är det ingen tvekan om att man saknar Evo’s underbara vågridningkapacitet då man kör en FW men å andra sidan är en FW grym i lättare vindar och små vågor och den har en ”krispig” och livlig känsla som få andra brädor slår.
