surfmeister
Forumsvar skapade
-
Vilken ny FW har du köpt? Storlek?
-
Har dålig koll på Fanatics brädor från 2005 och tidigare. Seglade en Fanatic FW från 2006 några säsongar och kan starkt rekommendera dem. Kan dock bli mkt svårt (omöjligt…) att hitta ngn bräda som klarar 4.2-6.2 om du ska segla vågor (beror i och för sig vad du vill göra bland vågorna). Skulle satsa på en vågis för 4.2-5.3 eftersom det ändå inte finns några vettiga vågor i Sverige då det blåser mindre. Du kanske ska lista upp de brädor som du har på g? Om du kan tänka dig att köpa en bräda av de senare årgångarna av AW, NW el FW skulle jag nog satsa på en AW82 (´08 eller ´09) som bästa allround bräda för din vikt, har sin sweetspot runt 4.7 vilket är det mest optimala för västkusten. Alternativet är klassikern FW77 som dock inte är lika fin frontside men en j..vel på att hoppa.
-
Du ska först bestämma dig för vad du vill primärt använda brädan för och inte vilken som är mest/minst ”radikal” (du kanske menar svårseglad?). Ska du ha en bräda för att vågsegla med i Apelviken är det AW som gäller då den fungerar perfekt i våra sega vågor. Vill du primärt ha en hoppbräda skulle jag nog satsa på en mindre FW.
Har seglat AW en del och den är otroligt trevlig. Som relativt van Apelseglare är det den jag skulle välja av de brädor du listar. Vilken storlek på AW du ska ha beror på din vikt och vilka segel du har för avsikt att segla med.
-
Löste det med hotellet vi bodde på, smidigt och enkelt. Taxin stod och väntade på oss och vi åkte direkt (rätt jobbigt med en 5 timmars bilresa efter en lååång flygning dock). Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men jag har för mig att vi betalade 700 Reais ToR. Hör efter med dit hotell om du har bokat ngt. Det finns också budgetalternativ med lokalbussen men den tar en evighet…..
-
Skulle satsa på Iron 5,7 som är riktigt najs största segel för din FSW. Bra bottendrag och planar minst lika tidigt som Icon 5,9. Dessutom passar SC-6 masten perfekt.
-
Varför inte satsa på en stubbie runt 90 liter? Onwater säljer Evo 91 ´06 (91 liter, 62cm) för 6990 sek som säkert går att pruta lite. Tar mkt vikt och svänger som en dröm mao perfekt för svenska vågförhållanden. Har själv seglat E90 och var mkt överaskad över hur bra den svänger. Ola kan säkert berätta mer om brädan.
-
Hur lyckades du med det där? Kastfall into sail face-plant? 🙂
-
Om ni kommer från Malmö varför stannar ni inte vid Vilshärad och seglar där? Kortare körsträcka och trevligare vågor…..
-
Har för mig att Mistral ska byggas i Vietnam (läste det på Mistrals hemsida). Prisutvecklingen generellt är olycklig då återväxten kommer definitivt påverkas. Tacka vet jag min E74 som jag använder för 4:de säsongen, den blir bara bättre och bättre!
-
surfmeister
Medlem26 augusti, 2009 vid 18:23 som svar på: Svårt problem – Torö, Västkust eller Gotland i helgen:-)Prognosen på DMI ser onekligen trevlig ut……:)
-
OK! Dax att planera in en Danmarksresa snarast. Har varit på ”to-do” listan länge…..
-
Ser ruskigt trevligt ut. Dock rockade Ringenäs FETT idag mellan 0630-09:00. Fint drag i 4.5 och otroligt fina, cleana och logohöga set rullade in. Otroligt fint, årets helt klart bästa dag. Om Klitten är bättre måste det verkligen vara ngt speciellt!
-
Prognosen har tyvärr blivit grymt osäker…..har själv haft funderingar att åka ner till Vilshärad men kommer nog banga om inte prognosen blir bättre. DMI/FRV har sänkt sin prognos och det najsa ska typiskt nog komma senare, till senkvällen/natten 🙁 Möjligen kan det bli bra under morgontimmarna, hua vilken ångest just nu…………………
-
Prognosen verkar lite osäker imorgon…..mycket regn innebär rätt så svårtolkad vindprognos och det finns risk för pungdrag ena timmen och punka nästa. Lejet verkar dock kunna fungera, får se hur prognoserna utvecklar sig. FRV visar att Vilshärad kan bli rätt najs; dock visar andra prognoser att det kommer bli skit. Risk för bomkörning mao.
-
Ola H.;566438 wrote:Och jag tror för övrigt att det här med bakhandsdrag är en bra trend eftersom jag är säker på att den också kommer göra att (våg-)segel med mer bakhandsdrag faktiskt blir mer populära igen. I många fall, speciellt i de vågor vi ha, blir det ju enklare att hålla fart i vågridningen med sådana segel och för många också enklare att hålla fart på utvägen. Seglet kanske inte känns lika lätt och skönt, men om man låtsas att man är Kauli för en stund kanske man kan komma över det.
Håller med. Jag seglar med både Icon (mindre storlekar) och Crossover (större diton) och CO har ett distinkt bakhandsdrag i vågridningen som är riktigt skönt i x-on. Ger lite extra driv i bottensvängen och det känns tryggt med drag i seglet genom hela svängen. Icon är ett ”skönare” segel men kräver mer av seglaren när det gäller att ta sig ut genom vågorna samt att bibehålla farten i bottensvängen, framförallt i lättare vind/mindre vågor samt då det är pung-onshore.
