surfridern
Forumsvar skapade
-
någon som kan bekräfta om shell V-power har 99 oktan som jag har hört rykten om?
annars om ni vill höjja oktan halten så kan ni tanka en skvätt E85. för E85 har ju 104 oktan och det höjjer ju en hel del om man tankar 20% E85 på en bil med 98 oktan i tanken. anledningen till att man vill ha högre oktan är ju för att man har högre kompression än standard och kan ligga närmare spikningsgränsen för att få ut mer effekt på en trimmad motor. en vanlig standard motor i en standard bil går ju mjukare med högre oktan men man vinner nästan inget på det. energin är annars den samma i olika bensin oktan tal. dock så är energin 30% lägre i E85 men åh andra sidan så vinner man ändå på det då effekten blir 10% mer än vanlig bensin =) märkligt va? =)
-
ja det vore ju något till min transporter det! för just nu har jag bajsbrun galon i skinnimitation vilket är skit fult! 😀
-
jag orka inte läsa allt men jag skriver lite om detta i alla fall.
det första. om lampan är paj så vet du det för när du har tändningen på och inte motorn går så lyser den och när den väl är igång så ska den slockna. om du inte bytt till nån annan generator eller gjort något annat expriment med generatorn så mät B+ vilket är den stora tjocka kabeln som går till batteriet.
vilken spänning har du där?
vilken spänning har du på batteriet?
om det är olika spänning så är det kabelbrott eller glapp.
för att få generatorn att ladda för att testa allt så kan du dra en kabel från D+ vilket är fältlindningen till en lampa på 2-4 watt och dra den kabeln till jord har jag för mig. mät sedan spänningen på B+ som ska gå till batteriet. vad får du för spänning? en generator ska ge mellan 13 och 14 volt.
generatorn ger som lägst spänning på tomgångsvarvet.
löste detta ditt problem? -
om det raspar så kanske inte startmotorn riktigt går in i startkransen på svänghjulet. då är det solenoiden på startmotorn som är kass. för övrigt så tycker jag att kablarna till startmotorn är lite veka. men det är för att jag själv har över 10 i komp med min B23 motor. men skit samma, nu var det din bil det gällde. att byta startmotor är skit lätt om du är lite vig.
1. koppla från en kabel på batteriet.
2. skruva loss pluskabeln på solenoiden på startmotorn (den lilla burken, den stora
är själva motorn)
3. lossa på de 2 bultarna som sitter genom startmotorn vidare genom växelådan
och motorn. eller var dom nu sitter i orginal
4. ta ut startmotorn
5. följ ovanstående steg för att sätta i en nystartmotor fast följ stegen baklänges.om du ska delar i tändsystemet så är det helt meningslöst att köpa biltemas skit prylar. deras tändkablar har på tok för hög resistans och deras tändstift borde inte få kallas tändstift… köp allting på mekonomen. har du verkligen ingen gnista?
för att kolla om du har gnista gör så här
1. ta ur ett tändstift
2. ta en startkabel och jorda tändstiftet i karrosen (t ex i låset i bak)
3. sätt på tändkabeln på tändstiftet.
4. be nån person med fungerande syn att titta på tändstiftet medans du går och
sätter dig i bussen och vrid på nyckeln så startmotorn går runt. gnistarar det?
ja då är det inget fel på tändsystemet.men det är bra att byta delar i tändsystemet ändå, det märker du på vintern om maskineriet är svårstartat då är det oftast tändkablarna som är kassa. om inte annat så syns allting på soppaförbrukningen och i plånboken. 90% av alla fel på en motor har en direkt relation till tändsystem.
är ditt problem löst nu?
-
Japp jag har ju då en trimmad volvomotor i min vw buss 😀
d-kam
planad och portad topp nyslipade ventiler mm
för tillfället så sitter det en förgasare på då min insprutning inte riktigt är komplett. tyvärr så är det bara en mekanisk insprutning.
jag kan ju säga att det känns en jäkla skillnad på 80 hk och 120 hk som jag har nu och 150~170 hk som jag kommer att ha när jag är klar med bussmotorn 😀 😀varför kör du förknasare på din V8? skaffa ett elektroniskt sprut istället så får du mer hästar och lägre soppaförbrukning. åh då ett mapbart system så du kan ställa allt själv åh slippa dyra färdigprogrammerade chip.
-
btw.. de inverter som jag sett har haft en liten varningstext där det står att man inte ska driva känslig elektronik med den. t ex datorer mm…
-
ja egentligen är det lite meningslöst att ha en inverter bara för att driva en laptop tycker jag. en bra inverter kostar ju en slant oxå. vad kostar en laddare för din laptop som är avsedd för att köras på 12 volt? en laptop brukar vilja ha 14-16 volt. det går oftast att driva dom direkt från cigg uttaget när motorn är igång då generatorn ger en spänning på 14 volt ungefär. för så gjorde en kompis till mig som har en äldre laptop. moderna laddare brukar ju ha elektronik för att känna av när batteriet är fulladdat för att sedan övergå till underhållsladdning. jag har ingen anning om hur din dell dator funkar då jag själv har en ibm x41. men köp en inverter om du har nytta av det för andra ändamål oxå. men tänk på att det blir ju högre förlust att omvandla kraften från batteriet två gånger än bara en gång och minst förlust att inte omvandla det alls.
-
såhär är det. bilar årsmodell 1968 och äldre saknar helt och hållet bälteskrav. alla bilar årsmodell 1969 har bälteskrav i fram och alla bilar 1970 och nyare har bältes krav på samtliga säten. en sak som är lite konstig är faktiskt att det inte blev krav att använda säkerhetsbälten förens 1978
-
Tjena, jag har en GPS Garmin Legend C, jag har testat lite olika program men har inte hittat något riktigt bra program som man kan spara speedloggar och ta bort spikar och sånt. Helst nått java program eller något linux program vill jag ha. Win32 program funkar väll oxå.
-
Tjena, här kan du hyra prylar på gotland.
http://www.surfsafarigotland.com/
lycka till med flytten till London sen! -
vissa brännare kan bara bränna och läsa dvd- eller dvd+ skivor. men de flesta nyare brännare läser och skriver både och. en del dvd- och en del dvd+ skivor funkar inte i vissa stationära dvdspelare. och dvdr skivor har oftast de större köpcentrat, te x ica, coop mm. går ibland att hitta på bensinmackarna till och med.
-
jadu bästa komentaren =)
”vill du skada mig så sparka mig i pungen istället det har jag i alla fall råd med” var klockren =) -
Japp men kör 30 km/h på grusvägen när du kör ner till vattnet, tror det är en privat väg. det finns alltså ingen skylt så det är lätt att tro att det är 70 km/h där med men det är 30 km/h som gäller och det är hela grusvägen.
snart är jag med i leken oxå då jag är rejält pollenallergisk men snart så… jag är ju så sugen!! =)
här är lite info om ställen att surfa på runt uppsala http://hem.bredband.net/b126171/poppo/old/spots.htm -
Är det inte tigerhajar som det ordnas hajsafari med? dyka och simma med dom för det väll inte några farliga fiskar? alla hajar äter ju inte kött har jag läst nånstans men är det inte farliga hajar du är ogillar eller är det ok med hajar som inte är farliga?
