Forumsvar skapade

Sida 123 av 163
  • surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 22:52 som svar på: Varför tror folk att windsurfa är svårt?

@Joachim (Konanordic) 427873 wrote:

surfslusken! jag tror att du inte vill att flera ska upptäcka den hör underbara sporten! du jag har inte samma uppfattning vilket är okey..Och jag tror att du blandar ihop äpplen och paron när du blandar in hinkplast. utan utan hinkplast hade inte denna sport funnit. Och så används inte hinkplast för utvecklingen har faktiskt gått framåt. Bredd skapar topp!

Joachim http://www.konanordic.com

Upptäcka denna underbara sport?? För de första vill ja inte kalla de vi håller på me nån sport. För de andra så visst, vi tycker de är underbart, många andra tycker vi e idioter som ens vistas utomhus i dom förhållanden som ofta råder här i sverige när vi surfar. Så varför packa på andra de just vi råkar tycka e kul? Ja gillar varken när Jehovas eller den lokala golfklubben försöker övertyga mej om att dom har vägen till lyckan i livet.

Inom andra särintressen kan jag förstå att de är bra ju fler utövare de finns. Tex fotboll, hockey, ridning, golf mm. Men de är ju främst pga av att dessa kräver stora dyra anläggningar som som måste finansieras o då är just antalet utövare/medlemmar den viktigaste faktorn för att få loss skattemedel o sponsorer. Och som du så käckt på pekar så skapar bredd topp. Men de är ju kanske viktigt i lag o tävlings idrotter men inom vindsurfing???

Näe, ja skulle snarare vilja påstå att för oss som håller på med vindsuring i sverige finns de bara negativa följder av att de blir fler som håller på. Så länge de handlade om några få surfare, o därmed bilar, så tyckte dom flesta att de va lite kul o charmigt. Men när antalet ökat så har de ju på många håll resulterat i att de kommit upp vägbommar, avstängda parkeringar, skylar om surf förbud etc etc. För att inte snacka om att de på riktigt blivit trångt på vattnet många bra dagar. Så vad är de positiva för oss som håller på med att få ut fler på vattnet???

De där med ”hinkplast” ska du inte ta bokstavligt. Dom nya pråmarna är säkert jätte hajteck, o visst började även ja på hinkplast på 80-talet. De ja ifrågasätter är iden me att försöka göra om tricket me att kränga iväg 35 tusen pråmar som hamnar bakom ladan som dom gjorde sist. För som tur e så är de trotts allt inte många som fortsätter på allvar.

Sen måste ja faktiskt ge lite medhåll till den här i tråden som skrev nåt i stil med att brädorna verkar otäckt lika dom gamla 80-tals skapelserna. O efter att vart inne på din Kona Nordic sida så tycker ja de luktar 80-tal! Bara frisyrerna o färgerna på seglen som skiljer. Men när man kollar in där så ser man klart att de ligger MKT pengar bakom satsningen. Så visst förstår ja att de hela går ut på att sälja brädor, MÅNGA brädor!

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 21:27 som svar på: Varför tror folk att windsurfa är svårt?

@Joachim (Konanordic) 427863 wrote:

Surfslusken, detta handlar inte om pengar detta handlar om en allmän uppfattning som är fel, att lära sig windsurfa är en utmaning och skall vara
    men jag tror många inte försöker bara för dom tror just detta, vill vi ha flera på vattnet så måste vi ändra den uppfattningen.

Jag tror nämligen att man kan lära sig att få en känsla av windsurfing eller kanske mera brädsegling som någon utryckte det ganska snabbt.
    Det finns en framgångsfaktor när folk lär sig, helt enkelt att det inte tar för lång tid och man kan faktiskt se att alla som lyckats plana med en bräda fortsätter. Så ska man sammanfatta så gäller det få folk plana så fort som möjligt!

Och så att vara komersiell företagare så är jag inte snål har förskt att annonsera på denna sida men denna är full hela tiden! sedan föröker jag fatta vad detta handlar om, helt enkelt utvecklas…

Men jag har fortfarande inte sett ett enda argument i diskussionen som förklarar för mej varför de skulle va så bra om man fick halva svenska folket till o vindsurfa??

Förutom då för dom som vill tjäna en slant på att va den som levererar containervis me jätte pråmar i hinkplast till dom som vill hänga med på de senaste. Ligger tillräckligt me skit bakom lador o garage sen de begav sej sist i mitten på 80-talet.

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 20:00 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millar

@Tim.Eriksson 427844 wrote:

Mjo, csn bidraget räcker knappt till att köpa stället… Har sparat länge. Kommer ta några år till för att kunna bygga ut.

Tror jag stannar kvar i min källare i Linköping

Men skulle inte CSN pengen höjas me nån hundring? I värsta fall får du väl försöka tränga in dej på dom 140 kvm som finns o knega lite extra nån kväll i månaden tills du betat av topplånet o kan bygga ut.

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 19:04 som svar på: Konas smarta brädor.

@Rasmus_W 427831 wrote:

Klart proof kan sänka sina priser om deras försäljning ökar.

Ja kanske inte va tydlig nog??? Poängen me hela min ”histora” va just att försäljningen hos Proof o andra custom tillverkare inte kommer påverkas ett skit av att 35000 tusen svenska köper sej en Kona bräda dom badar med en sommar tills de inte är trendigt längre o den hamnar bakom garaget ovan på Dufor Wingen dom köpe på Obs sist de va ”inne” me brädsegling.

Dessutom kan du nog inte tillämpa nåra företagsekonomiska standard modeller på en verksamhet som custom tillverkning av surfbrädor. För även om efterfrågan på en shapers brädor ökar så går de inte bara att bygga ut ”fabriken”, utöka maskinparken o spotta ut fler brädor. Sen är ju dessa människor själv surf entusiaster som drar ut o seglar när de bjuds på bra förhållanden, o då blir ju jobbet lidande som för alla oss andra. Så ja tror dom flesta custom tillverkare redan kör för full kapacitet.

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 17:39 som svar på: Varför tror folk att windsurfa är svårt?

@Joachim (konanordic) 427789 wrote:

Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Är det dyrt?
    Är det en extremsport?
    Är det för kallt i vattnet?
    Är det för krångligt?

Vad tror ni?

Men märker ni inte att killen e här o gör allt för o få koll på markanden! O nu vill han t o m ha gratis hjälp me marknadsföring tips! O ni bjuder glatt??? Fan så tydligt komersiella inlägga från näringsidkare borde va avgifts belagda!!!

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 17:34 som svar på: Konas smarta brädor.

@Joachim (konanordic) 427783 wrote:

Vet du att reiellt så betalar du väldigt lite för en bräda p.g.a finns alldeles för mycket garageföretag som inte arbetar med detta hela tiden.

Nu är det så att om du går ut och tittar på vad som finna att köpa blir du förvirrad va fan ska jag ha för bräda, detta är faktiskt det första som måste övervinnas, nästa uppfattning att riva är windsurfing är svårt, det andra windsurfing är krångligt, windsurfing måste det blås osv….det klart att de är få som börjar windsurfa…jag är helt övertygad om det kommer flera windsurfare så kommer tricken kunskapen osv stiga väldigt mycket.

Och när det gäller Svensson så kommer dom inte segla där du extremsurfar, de kommer hållas sig i familjebacken(som i fjällen) hur många Svensson ser du i halfpipen.

Joachim http://www.konanordic.com

”Vi” (inte jag) betalar åt helvete för mkt för skiten Cobra fabriken spottar ut. Jag vet vad brädorna kostar ut från fabriken där nere och inser där med att varken matrialet eller hantverket kan va av direkt toppklass. Sen hur fan dom tillslut kostar 11000-12500 pix här e för mej en gåta. Själv köper jag Proof brädor från GC, utvecklade och tillverkade av sanna entusiaster, för entusiaster. Till ett pris som e marginellt högre än Cobra brädor, för en produkt som är så otroligt mkt bättre. Och Jag tror inte Proofs, eller nån annan custom tillverkares, verksamhet påverkas det minsta av hur många svensson som står o drar rigg i stockholms skärgård, eller om Intersport o Stadium kränger 50tusen Kona brädor till glada bergsklättrande, skidåkande, golfspelande, stadsjeeps åkande, Slitsz läsande trendtöntar.

Så jag förstår fortfarande inte alls hur fler vindsurfare skulle va till nån som helst nytta för mej??? När folk pratar me mej om att dom funderar på att prova vindsurfing så råder ja dom alltid att hålla sej borta från skiten! Man blir bara beroende av de och livet utan vinsurfing e bra mkt enklare.

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 13:37 som svar på: Konas smarta brädor.

@Miracle 427750 wrote:

Ja då var det sagt, sista spiken i kistan, lika bra och lägga ner… 😉
    Vilka företag vill utveckla grejor för några få entusiaster? 🙁

Nej, ju fler vi blir oavsett på vilken nivå, desto bättre är det för oss alla. 🙂

Frid.

Just entusiaster kommer ALLTID att utveckla nya bättre prylar åt just entusiaster så där tror ja inte vi behöver va oroliga. Men om vindsurfing nu skulle, gudförbjude, återigen bli en ”folksport” och där med en stor marknad me mkt pengar. Så kommer diverse stora företag ”utveckla” prylar som säljer bra till den stora massan eftersom de är där slantarna finns. Så frågan e väl snarare om inte de skulle hämma utvecklingen av prylar till några få entusiaster eftersom resurserna läggs till att ”utveckla” storsäljare istället?
    Och sen när dessa brädor till den stora massan kommer upp från hinkplast stadiet o börjar innehålla kol, Kevlar, Dyneema o andra ”exotiska” material som säljs till dagspris så kommer priset på materialen trissas upp vilket oxå drabbar entusiasternas high-end prylar negativt.

Hmmmm….me andra ord, vi måste göra allt vi kan för o hålla svensson med familj kvar på golfbanorna o i skidbackarna!:)

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 11:54 som svar på: Torö till salu – perfekta surfklubben, bara 30 millar

@Tim.Eriksson 427709 wrote:

Storlek:4 rum varav 3 sovrum om 140 kvm

För litet, annars vore det ett självklart köp!

E väl bara o muta till sej ett bygglov o bygga till ett par hundra kvm! Eller har du dåligt slantar?

• surfslusken

Medlem
    10 november, 2007 vid 01:48 som svar på: Skåne imorgon – var?

Blir de inte roligast/säkrast me en kaffe hos Linnea?

• surfslusken

Medlem
    9 november, 2007 vid 10:21 som svar på: Gratis vindsurfingfrakt med Virgin

Neä, som sagt vet man aldrig i förväg hur de går me surfprylar på flyget. Men ”ryktet” säger att lastarna i London (hela storbrianninen?) via sina fack fått en max vikt på 25kg/kolli på passagerar flygen. Så har man oturen att killen som åker på o lasta just surfkitet e bakfull eller bitter för att hans fotbollslag torska dan innan. Eller ännu värre, både och så låter han den ligga tills du packat om.

Själv slog ja till på ”Luftwaffe” via Frankfurf för o slippa, eller iaf minimera strul. Men skulle inte förvåna mej om ja till slut står där i Frankfurt framböjd bitandes i plånboken.

• surfslusken

Medlem
    9 november, 2007 vid 09:29 som svar på: Gratis vindsurfingfrakt med Virgin

Men du flyger väl via London? För isf kommer du nog få problem om ditt surfkolli väger mer än 25kg eftersom britterna som lastar vägrar röra nåt som väger mer än så. Har du otur så ombeds du packa om surfkittet till 2 st kollin som väger in på under 25 pannor o då verkar ju gränsen på max 1 kolli skita sej. O så står man där vid incheckningen kvart innan gaten stänger me brallorna i knävecken me valet att bli våldtagen i rökan av ännu ett flygbolag alt lämna halva surfkitet i London:(

Finns inga gratis luncher, inte ens me Virgin! Dom där flygbolagen e bra sluga!

• surfslusken

Medlem
    7 november, 2007 vid 22:41 som svar på: Svenska Superfreakar – varför?

Roligare segel o köra me än SuperFreak finns nog inte. Vet inte om man egentligen kan, eller ens ska jämföra de me nåt annat segel. De e helt enkelt ett kul segel! Men du bör absolut testa innan du slår till, vissa älskar SF andra inte, helt en smak sak.

Fördelen me att du kan designa dina egna SF behöver väl knappast nämnas?

• surfslusken

Medlem
    27 oktober, 2007 vid 21:13 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustning

@frippe75 424954 wrote:

signad

Jätte bra intiativ där Frippe. Kan inte alla ”av rapportera” här på konfen att dom signat så att tråden förlängs me nåra 10tal menigslösa ”signat” inlägg.

• surfslusken

Medlem
    17 oktober, 2007 vid 13:36 som svar på: En nobel vindsurfare

@adde 422797 wrote:

När han inte vann valet blev han tvungen att byta sport, vindsurfare är vinnare – kitare är förlorare.

(Jag hoppas du känner igen vindsurfingbrädan och John Kerry på bilden ovan, trotts att du inte surfat sen isen la sig 2005)

HAAAAAA…… äntligen lite hets på konfen igen!!!!

• surfslusken

Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:45 som svar på: Håller vindsurfingen på att dö

@Lars_K 422609 wrote:

Just nu känns det som jag tänker köra mina Proofs för evigt. Men de har säkert en bortre gräns de också…

…såg nu att du skrev ”nya”. Ja den var ej byggd enligt min spec så den var bara att dumpa direkt. 😉

O ja tackade för kaffet, och sveriges vindsurfare för att dom föredrar Cobras produkter framför genuint hantverk!

Säkert har tyvärr även Proof oxå en bortre gräns, vet bara inte hur lång bort den ligger. Mina -01 e inte färdigkörd än.

Sida 123 av 163
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications