surfslusken
Forumsvar skapade
-
@Koa]…-den har roligast vinner…live eller på konfen )[/QUOTE wrote:
okej, ikväll e ja en mkt stark kandidat då! är just hemma på en dusch/svida om pit stop. ”afterworken” här i Varberg var mkt givande ser bra ut för fortsättningen på Oscars om en stund!!! Kanske t o m blir lite åka av;)
-
Jesper_B wrote:Urkul med vågseglingsbrädor. Mer custom åt fotfolket!! Och om du nu inte råkar ha tillgång till en (eller fler) och inte vet hur, vågar eller ha råd att beställa en – kör med vad du har! Hembygge, cobra eller något annat funkar alla att ha urkul på! /Jesper B
mmmmhhhh… har ”kuverten” från Maui kommit fram till slut????
-
Lars_K!
Du har ju tydligen en 73 liters sprojtans ny Proof liggandes, du råkar inte ha en ärlig våg i närheten så vi kan få veta va den väger ink stroppar.
Min 75 liters -01 väger 5,2 ink stroppar! De är enorm skillnad mot en Cobra bräda som väger 6,5 kg katalogvikt! -
The_Novice wrote:Jag bläddrade lite i senaste Windsurf (UK) idag där dom testat vågbrädor kring 80 liter. Alla låg kring 7.5 kg vad jag hann se, förutom en på 6.9, det låter ju nästan som 1 kg för mycket…
Vad är det som händer, är det kolfiberprisets fel?Har inget me priset på kolfiber o göra. Plocka isär en produktions bräda så kommer du häpna över va du hittar i den, lär va mer snustorr glasfiber o rostiga häftklammrar som hållit distansmaterialet på plats under lamineringen än kolfiber.
Och åter detta me VIKTEN (börjar bli riktigt tjatig, ja vet). När man ställer brädan på en ärlig våg så kommer man sällan i närheten av vad som utlovas i katalogen, inte ens när man plusar på upp till 6% som dom ofta garderar sej me. Verkar som dessa vikter är före både lack o pads och inte MINST ett halvt kg spackel som smetas på produktions brädor för att få till en slät finish pga dåligt laminerings arbete och hetsig produktions takt. O spacklet tillför brädan INGET annat än onödig vikt.
-
canoya wrote:Borde det inte vara extra viktigt för dessa herrar att ha brädor som de är väl inkörda på…..
Jå då, visst verkar de så. Vet att många av dom t o m ”sparar” på den/dom brädorna dom verkligen gillar o bara använder i tävlingar. Ibland e de lite vidskeplighet inblandat oxå, typ att dom har en ”tur” bräda (typ Christian Olssons tur kallingar). Händer även att dom lägger ner oskäliga reparationer på dessa brädor för att förlänga livet på dom. Vi skjutsade Andy Wolf från flygplatsen till Pozo o tillbaka en gång bara för att han skulle hämta sin favvo bräda som varit på rep hos Cutre när han trashat den på Pozo tävlingen. Visade sej att ”reparationen” egentligen handlade om att fixa ihop en total knäckt ”F2” proto, absolut inte ekonomiskt försvarbart men de va helt enkelt den skönaste han segalt på så den skulle bara fixas.
Men de som HELT (är jag övertygad om) avfärdar tanken att killarna som kan välja vad dom ska köra på är viktskillnaden mellan produktion o custom/proto. När ni väl testat och märkt vilken skillnad 1-1,5kg på en bräda gör så tror ja ni håller med. Och skillnaden blir nog betidligt mkt större för dom som verkligen kan segla, dvs dom vi snackar om här!
-
Ola H. wrote:Starboards shapers shapar inga custom alls. Jag var själv lite undrande runt detta och frågade därför Scott per mail och det är därför jag vet hur det låg till. I Guincho körde Scott production EVO (06 fast t ex jag redan fått mina 07…) och det gör han även annars.
Hmm… vad shapar dom då? Prototyper? Men de e väl = Custom? Och jag köper fortfarande inte att killarna på den nivån plockar sina brädor från ”Cobra hyllan”. Själva shapen på brädorna dom kör kan mycket väl vara exakt den samma som säljs i butiken men INTE vikten! För dom här killarna gör 1-1,5 kg nog en otrolig skillnad, medans hållbarhet är av mindre betydelse. Men de är helt enkelt så att brädoren som säljs till den stora massan surfare i världen måste tåla både lite kastfall o ovarsam hantering, (se tyskar utom lands tex) och därför väger mer än vad som är nödvändigt. Dessutom gör skillnaden i hantverksskicklighet att en Custom/prototyp kan görast lättre än de dom slabbar ihop på Cobra!
-
Måste väl ta o blåsa lite i mitt eget horn ja me då! Inte för att de här ”direkt” kan listas som nån ”helrail” men de snackas tydligen ju sprut här oxå, den e ja nöjd me. Bilden e ur en gammal film från -03, där av kvaliten (eller så e de för att Frippe75 inte kan filma, heller) Spottet e ett av mina mina favvon, Glass Beach norra Fuerte.
-
adde wrote:surfslusken wrote:… och då fattas bara den fjärde snubben som ju helst bör va nån riktigt hal surfare, gärna med fördelaktigt yttresom vi kan frånta me. Men var hittar vi honom?
Till er tjänst!
Men då så!!! Bara att vi kör igång!
En liten projektplan:
1) Jesper B slänger in startkapitalet, INNAN han drar till Maui.
2) Ola H knackar färdigt sin mjukvara o sparkar igång fräsen för 7000$ (som fakturerats till Jesper B)
3) Jag börjar strecha rygg o axlar så dom håller för slipningen och gör ett studiebesök nere hos CLS Uffe. (Blir nog mer gitarr o pilsner än slipa bräda där eftersom de intresserar både Uffe o mej mer nuförtiden.)
4) Adde åker på träningsläger, (som faktureras till Jesper B) finslipar movsen o bättrar på solbrännan inför katalog skjutningen i mars, om vi nu lyckats få fram en flytande prototyt tills dess.Dom första glada kunderna bör kunna få underverken levererade till Påsk!
-
Ola H. wrote:rookie wrote:Ola, jag kan gå in med ett par tusenlappar som delägare 😉
/Örjan
Bra. Jag hör av mig när planerna sjösätts…För mig är inte främst utmaningen att bygga en egen bräda att köra på själv utan att lära mig hur man kan lyssna på andra seglare och sedan bygga något de blir nöjda med. Lite som att rekomendera lämpliga seriebrädor, fast med mer möjligheter till finlir och med mer kreativitet. Det kreativa i själva slabbandet och slipandet är inte lika mycket min grej.
Sedan måste jag iofs erkänna att jag har vissa visioner om en drömshape till mig själv också…
Men se där, nu börjar ju ”Kvattro Sverige” ta form! Som jag erbjöd tidigare så ger jag mej gärna(?) på slabbandet o t o m slipandet (om ja får airbruschsa lite oxå) Så nu behöver vi bara ytterligare finansiärer, te x Jesper B;) och då fattas bara den fjärde snubben som ju helst bör va nån riktigt hal surfare, gärna med fördelaktigt yttresom vi kan frånta me. Men var hittar vi honom?
-
Jesper_B wrote:Vaccumpumpen gör dessutom under.
/Jesper
Ja visst gör den! Man kommer nog kunna va aktiv i många år till me regelbunden användning! Har du Jeff Strykers eller Peter Norths modell?
-
surfslusken
Medlem15 november, 2006 vid 09:11 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Smurff wrote:surfslusken wrote:Oregistrerad wrote:Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…Vad tar slut?? Första draget kanske!
Det enda sättet att ta reda på detta är att du har på dig steamern nästa gång du spelar skinnbanjo. först med handskar, sedan utan, och med öppna handskar, en gång med Maui M CWM, en gång med finger vantar. Om du frågar snällt kanske du får låna mjölkkylen på ICA för att simulera köldfaktorn, kanske hjälper personalen dig med att föra protokoll om du lovar att handla för minst 200:- 😀Hmmmm… bra ide där. Problemet blir att hitta inspiration till banjo spelandet hos min lokala ICA handlare me tanke på hur personalen där ser ut. Men om ja väntar tills de blir kallt på riktigt utomhus så kan ja ju sätta me nere på campus här i Varberg o be sjuksköterske studenterna studera mej o föra protokoll, då ser de ju t o m lite vetenskapligt ut. O DÅ finns de inspiration till en sjuhelvets konsert!
(va handlade egentligen den här tråden om från början????)
-
Okej Ola o Jesper, visst måste jag erkänna då o då dyker tanken upp att man kanske ändå skulle ta o försöka sej på att kladda ihop en bräda igen, trots att man efter de två sista, av en serie på totalt 4 för ca 15 år sen, svor på att aldrig stå där me epoxi, polyester o de förbannade slipdammet igen. Men på nåt sätt känns de som att allt var så mycke lättare o kravlösare då. Om brädan hade lite taskig rocker eller vägde nåt kilo mer än man planerat va inte så noga, de viktiga var ju att den såg cool ut! O de va ju inte så svårt o fixa på den tiden, bara på mycke neonfärger o så polera som fan!
Nu e de ju mm hit o dit, sandwich, vakumpumpar (fast en sån har man ju redan, fast till annat;)) kolfiber, Kevlar o fan vet vad, sen ska ju skapelsen helst inte väga mer än 5-6 kg om den ska gå o använda.
Men visst, om du nu ska fixa fram fina kärnor Ola så ställer jag upp på o försöka laminera, får vi me Jesper + nån till (gärna finansiär;)) så kan vi ju köra ”Quattro Sweden”. För visst vore de bara sååååå häftigt o köra på sina egna brädor igen!
-
surfslusken
Medlem14 november, 2006 vid 20:47 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Oregistrerad wrote:Surfslusken: För att det tar slut efter 1½ minut…Vad tar slut?? Första draget kanske!
-
Hmmm… Ola H. Tror inte de är fräsen de hänger på, dom har nog ett gäng såna på Cobra fabriken, o alla vet vi ju vad som ploppar ut från deras löpande band. Skulle en fräs för 7000$ va allt som behödes för att snickra brädor skulle de ju va motiverat för de flesta surfare att ha en sån i garaget, den skulle ju betala sej på nåra år. O tänk va kul o göra en massa nya prototyper så fort man fick lite ideer.
Näe, skumkärnor i rätt form är varken svårt eller dyrt att fixa idag. Där emot är lamineringen inget man gör me kaffe koppen i ena handen o snazen i den andra. De är ett hantverk som man ännu inte lyckats datorisera/automatisera. Och behärskar du inte den så spelar de inte så stor roll hur perfekt din kärna är, slut resultatet kommer bli i klass me dom gamla hinkplast brädorna från 80-talet, väga 10kg alt knäckas i första gippen!
-
surfslusken
Medlem14 november, 2006 vid 20:01 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Många teorier har lagts fram i den här tråden. Men alla undviker att försöka svara på min fråga om varför man får kramp (eller va ni nu kommer fram till att den medicinska termen för de vi drabbas av är) när vi surfar, klättrar, kör cross, enduro osv.
Men INTE FAN händer de när vi ”spankar apan”, VARFÖR????