surfslusken
Forumsvar skapade
-
Priset för custom är högre än ”serie” brädor, men ser du till vad du får för pengarna är det ett riktigt klipp!
Byggmetoden är nog ”vanlig” sandwich konstruktion hos de flesta. Materialet kol, Kevlar, Dyneema, glas och KVALITETS epoxi! Men de som gör att custom brädor är både lättare o hållbarare än Cobras är att custom snubbarna kan hantverket och har en grym material kunskap. Dom vet var,hur och vilken mängd av allt de ska va. Lacken kan dom flesta fixa till som du önskar, men de brukar kosta. Vikten beror ju en del på hur stark du vill ha brädan, t ex Buke på Witchcraft lovar dej i stort sett en okrossbar bräda om den får väga lite extra, typ 6 kg för en vågbräda på 75 liter! Ska du bara ha ”normal” hållbarhet ligger den på ca 5 kg! Vissa har lite ”standard brädor” (bla Proof) annars gör dom brädan helt efter dina önskemål. MEN, kom ihåg att du då får en helt uppdaterad shape, inte en 1,5-2år gammal som när du köper ”årets” seriebräda! Leverans tider varierar väl mycket, maila o hör efter.
Här e länkar till custom shoparna på Fuerteventura, de är dom jag känner till hyffsat.http://www.witchcraft.nu
http://www.magma-customboards.com
http://www.sun-7.com
http://www.northshore-fuerte.comOch så givetvis min favvo:Proof på Gran Canaria
http://www.proofboard.comLycka till!
-
Jesper_B wrote:Är det ingen knäppgök som ska starta customproduktion här hemma?
”Knäppjök” e en mild beskrivning på den stollen som ger sej på de här hemma.
Är nog ett omöjligt projekt o försöka snickra brädor här i sverige me den synen svenska surfare har på custombrädor. Här värderas custom som kattskit, och cobrabrädor som volvokombin. Ni som vart en del utomlands vet att de är tvärtom där, cobrabrädor går knappt att skänka bort medans man för custom t o m får anständigt betalt vid inbyten!
-
Oregistrerad wrote:Hur är det med customtillverkning nuförtiden?
Full rulle även hos alla fyra custom shoppar på Fuerte va ja vet.
Tror däremot orderboken hos CLS kan va ”aningen” tunn.;)
-
surfslusken
Medlem13 november, 2006 vid 22:59 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Vilka avancerade teorier ni har, ja hävdar fortfarande att de beror på annat. Har man ryckt händerna trötta innan man drar o surfar så är dom slut, oavsett va man har för dräkt eller handskar!!!
-
Ja toppar me mina turkosa tights ja brukade ha under dräkten tills dom börja lukta för illa för att ens få åka med längst bak i skåpet på bilen!
-
surfslusken
Medlem13 november, 2006 vid 15:57 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?surfslusken wrote:Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen )[/QUOTE wrote:Du kanske inte har handskar på dig när du rycker i bananen? Eller också blir diametern väldigt liten när det är kallt (eller kör du bara där det är varmt?)
Pjaaa… inte alltid man hinner få av handskarna, o då känns iaf diametern helt ok tycker ja. O är de så ett dockan en aning kall får man ju förvärma lite försiktigt me hårtorken. Men inte för länge på dom där billiga modellerna i PVC, då kan dom bli lite väl mjuka o slappa….. har jag hört.
-
surfslusken
Medlem13 november, 2006 vid 09:29 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?Ja tror de där me kramp (eller va de nu är vi drabbas av) när vi surfar me handskar är psykologiskt, för de kan iaf inte ha nåt me bomdiametern o göra. För inte f…n är de nåt man drabbas av när man rycker i bananen, om man nu håller på me sånt, och nog e iaf min aningen grövre än bommen. Fast jag har ju iofs bara 27mm grepp på bommen;)
-
Klint wrote:Ska köpa en till uppsättning mastfot och längare. Har sedan tidigare Streamlined’s fot med tendon men vill ha en extra. Någon som provat den nya two-bolt lösningen där själva plattan sitter kvar i mastboxen?
Streamlined själva hävdar att detta är starkare än singel-bolt. Men svagaste länken borde ju bara förskjutas till kopplingen mellan plattan och mastfoten?http://www.streamlined.us/mastfeet.htm
Vad förlängare anbelangar har jag märkt att Streamlined’s längare för standard diameter mast har en tendens deformeras något till svag äggform under hög belastning (+ 7,0 kvm segel), vilket gör det svårt att trycka in en mastfot med US koppling. Detta är naturligtvis irriterande. Vilken längare använder ni som kör med större segel, exempelvis formula? Är ute efter en stark, välbeprövad och enkel lösning.
/ Andy
Om du inte ska kompromissa finns väl egentligen bara ett val: http://www.kelapro.com
-
Jaha….. o va vill du att vi ska göra åt de??????
-
Vart riktigt fin ridning me bra vinkel (för att va Apel) typ 15.30 tills mörket satte stopp vid 17.00
Ser ut att bli bra imorrn me!
-
Har en gammal (riktigt gammal) 3 meters trippel bag liggandes, sliten, väl berest o jävligt stor! Och visst kan jag tänka mej o skiljas från den för en slant.
Ring eller pma om de kan va intressant. 0739162706
-
Absolut största inspirationen får jag när jag är på vattnet me Frippe75. Och då ställer ni er säkert frågande till varför, för han är ju varken vacker eller nå vidare rolig.
Jo, de är helt enkelt för att hans surf suger hårdare än va små tjejerna här i Varberg gör, o de får ju en annan att känna sej sååååååå grymt het där ute!
-
Har ett par gamla toppar liggandes, den ena e iaf en Fiberspar QT ”Superduper” 430 den andra kommer jag inte ens ihåg vad de är för nåt, men nån ART är de då inte. Har inte sett en sån på länge. Ska kolla måtten när ja åker förbi hemma.
-
Du kuskar helt enkelt till Cadiz i södra spanien, där tar du färjan som går till GC. Den kör bara en gång i veckan, har för mej de är tisdagar. Sen har du en härlig 39 timmars båt färd me billig pilsner framför dej. Men se till o boka färjan i god tid, den är ofta fullbokad, speciellt på sommarn. Båten kostar oxå en hyffsad slant, så kolla upp o räkna lite. Du bör va där ett tag för att kunna räkna hem de, rent ekonomiskt sett alltså. Min buss står kvar på Fuerte än idag, o jag körde ner i januari 2001!!
Kolla båt biljetter på:
http://www.ferrycenter.se/kanarieoarna.htm
Lycka till!
-
Du kuskar helt enkelt till Cadiz i södra spanien, där tar du färjan som går till GC. Den kör bara en gång i veckan, har för mej de är tisdagar. Sen har du en härlig 39 timmars båt färd me billig pilsner framför dej. Men se till o boka färjan i god tid, den är ofta fullbokad, speciellt på sommarn. Båten kostar oxå en hyffsad slant, så kolla upp o räkna lite. Du bör va där ett tag för att kunna räkna hem de, rent ekonomiskt sett alltså. Min buss står kvar på Fuerte än idag, o jag körde ner i januari 2001!!
Kolla båt biljetter på:
http://www.ferrycenter.se/kanarieoarna.htm
Lycka till!
