surfslusken
Forumsvar skapade
-
Oregistrerad wrote:slak k..k eller en hård, välj själv!
Beror ju lite (ganska mkt) i vilket sammanhang du menar? Även vem den sitter/hänger på, mej själv eller han som ber mej plocka upp tvålen.
-
surfslusken
Medlem10 maj, 2006 vid 08:29 som svar på: Surfbrädesfabrik, Cobra, gör Thailands första sportbilDiil wrote:Uffe på CLS ska bygga en åt mig. /DJa va nere o kolla me Uffe, han hade en massa o göra. Men visst skulle han kunna snickra ihop en sån, så fort han får tag i en som han kan måtta av. Men hans version blir me lite vassare kanter och i neongult (hade visst ”nåra” liter sån färg kvar från säsongen 86-87). Och så levererar han givetvis bara bilen med sin egna superlätta powerbox.
Så ställ er i kön! ;)))
-
Jag har inte riktigt lyckats klura ut vilket problem som denna tråd försöker reda ut?? Är väl ingen skillnad på surfprylar och allt annat vi köper, om var och en köper prylarna där han/hon tycker att dom får mest valuta för sina surt förvärvda slantar så ska väl allt bli bra.
Och tro mig, om jag skulle kunna försörja mig på att sälja surfprylar till dom priserna ni skriver om (typ 2000 pix för ett nytt märkessegel) skulle jag öppna en lågpris surfshop ikväll! Jag skulle bli störst på marknaden över en natt.
Dvs, om de ni efterlyser skulle vara genomförbart i verkligheten skulle nån ha öppnat eran drömbutik där årets brädor kostar 3000 spänn och seglena 2000 för läääääääänge sen!!!
Och om ni fortfarande tror på att de skulle funka så är ni otroligt dumma om ni inte själva öppnar den butiken på rot!
-
Åker med största säkerhet till Sthlm (från Varberg) ons 12 april, och tillbaka sön 16e. Har plats för prylar.
-
Snackade lite speedbrädor me Orjan Jensen på Proof när jag var nere för ett par veckor sen. Ja undra om dom hade nåt ställe på GC där de funkade o köra me riktiga hardcore speed brädor. Han sa att Dunkerbeck brukar träna innanför hamnpiren som ligger norr om Moscapoint (norr om Pozo). Det går dock bara att få till en 100 meters bana med ostörd vind där. Dunken har snittat 47 knop på dom hundra meterna, inte illa me tanke på förhållandena.
Men de jag egentligen skulle komma till var att Orjan själv har snittat 33 knop på samma bana med en Proof X-cross! E alla x-cross brädor så snabba? Har själv aldrig testat en, men som dom ser ut vet ja fan om jag skulle vilja ha en sån under föttrena i 33 knop!
-
Finns en del custom windsurfing brädor som helt saknar allt vad luftskruv heter. Vet Iaf att varken Magma eller Witchcraft har nåt sånt. När jag frågade gubben Buke som snickrar ihop Witchcraft brädorna på Fuerte sa han typ att det de bara är onödigt tjaffs som ökar risken att brädan tar in vatten. Hans brädor håller om man dänger till dom med en hammare så nog fan ska dom hålla för en lite flygtur, enligt honom iaf.
-
surfslusken
Medlem22 mars, 2006 vid 12:29 som svar på: GBG-Sthlm (eller kanske Gävle), brädtransport önskasHmmmm…. är det fortfarande bara jag som ser ett stort behov av ett transport forum här på konfen? Har ställt frågan ett gäng ggr under snart ett år.
Visst åker jag mellan Varberg o Stockholm en hel del och har så gått som alltid plats för lite surf prylar, har kör upp/mer än ett segel;) Nu ser det ut som att jag åker från Varberg till Sthlm runt sista mars och tillbaka runt 2a april ungefär så PMa om ni vill ha med nåt. Priset har vi alltid kommit överens om, tanken e ju att ni ska komma billigare undan än att skicka med ”officiella” alt och att jag får ett litet diesel bidrag = alla glada och nöjda. Ja, kanske inte VDarna på Bussgods, Posten, Shenker mfl, men det har iaf inte jag dåligt samvete för.
-
Okej!
Finns det ett gäng som intresserade av att ”åka 5,2 kgs Ferrari” som nån beskrev det här ovan så går det faktiskt att ordna.
Jag köpte (gjorde misstaget?) för 5 år sen Proof bräda på Gran Canaria, den väger 5,2 ink stroppar, på riktigt. Ställ era ”Cobra brädor” på en riktig våg o se vad den visar. Och om ni tycker att 5,2 eller 6,5 kg inte kan göra stor skillnad så bör ni fortsätta leva med den övertygelsen o inte prova en lätt bräda, för när man väl gjort de är de svårt att vänja sej vid nåt annat.Jo, vart jag vill komma. Kom just hem från GC där jag var hos Proof nåra ggr och snackat med Orjan Jensen, fått kolla på tillverkning mm. (Köpte med en Rip-Line)Och jag är övertygad om att man kan få bra pris på brädor om man lägger en order på några stycken med lång leveranstid, helst under lågsäsong. (sep-mars) Visst lär dom bli nån spänn dyrare än att köpa en bräda i butik här, men om man sätter de i relation till vad man får så är de faktiskt riktigt billigt. Och inte nog med att man får en otroligt välbyggd, lätt och hållbar bräda. Dessutom får man den absolut senaste shapen, dvs inte nåt som redan är 1-1,5 gammal ( finns en tråd om det) och inte minst en design/färg som man gillar. Såg en tråd om de oxå, att vissa brädor är så fula men bra och viseversa. Varför nöja sej med det egentligen? Hur många av er skulle gå och beställa en ny bil som ni gillar om den bara fanns i en färg som ni tycker e ful som fan? Okej, om man köper en beg bil kanske pris/skick är viktigre, men köper man nytt till fullpris vill man fan välja både en klädsel och lack man gillar. Men köper man surfbräda, eller segel, så tar man tydligen de som finns. Så gick de till i bilbranschen på T-Fordens tid me, men de var ju ett tag sen.
Ähh… kolla in http://www.proofboard.com , jag förhandlar och samordnar gärna en beställning.
-
Eriksson wrote:Inte riktigt spikat vilken vecka det blir,men troligen typ 30 eller 31..
Gar nog att ordna min kvart om ni e intresserade. (e pa GC, darfor inga prickar;)
-
Vilken vecka handlar de om? Kanske kan fa hyra min lya.
-
Ola H, snurr på försäljningen betyder ju mer arbete så jag e lite kluven i den frågan;) Men lite allvar ligger faktiskt bakom de jag skrev om att de finns vissa nackdelar/risker med att testa en massa olika segel och andra prylar. För när man väl upptäcker att de finns möjlighet att optimera utrustningen för i stort sett alla tänkbara förhållanden blir det ännu mkt svårare att välja/begränsa sej. Windsurfingen har helt enkelt blivit som de västerländska sammhället i övrigt, vi har ett överflödigt utbud och måste helt enkelt gallra/filtrera i överflödet för att inte stressa ihjäl oss eller iaf bli deprimerade för att vi inte hinner med eller har tid och ekonomiska resurser för att ta del av allt som erbjuds.
Hmmm…. intressant utveckling denna tråd fått, en enkel fråga som tagit oss på en resa genom fysik, matematik, beteendevetenskap och nu är vi väl nästan inne på filosofi;)
Men jag håller fast vid att jag gärna skulle köra iaf både SO och SF i samma storlekar upp till 5,3 kanske även Smack. Men till skillnad från Ola H så har jag inte problemet att behöva avstå från 2-3 olika våglinjer, min ekonomi ser till att de bara blir en kanske 1,5 våglinjer;)
Men Ola, allvarligt 10 brädor????? Du har inte funderat på att söka proffesionell hjälp?;)
-
Synd att ni just försökte summera den här tråden för jag har lite förslag på hur man kan motivera en rejäl utökning segel garderoben om man är prylgalen, har en Volvo FL6a med Salakaross som surfbuss och dessutom lite slantar över.
Man kan köra olika linjer i samma storlekar! Ett argument för att inte testa en massa olika är att man riskerar att hitta nåt man gillar hos alla segel. Förra säsongen hade jag ett tag SO, Smack och Superfreak i 5,3 (Hotsails) Jag testade seglena i samma förhållanden o kom fram till att trots samma storlek så gillade jag olika modell beroende på förhållande. Inte bara vindstyrkan utan saker som riktning (vinkel) och jämnhet på vinden liksom vågornas storlek och trycket i dom på verkar vilket segel som är roligast för dan. T o m humöret för dan är en faktor (trött o bakfull = Superfreak, den e soft o tyst;)) som väger in.
Jag skulle gärna ha både SO och Superfreak i samma storlekar iaf upp till 5,3. Eller allra helst även Smack;)
Sen bör man väl egentligen ha brädor som motsvarar segel garderoben, lär ju bli ett gäng de me!
-
Var har ni läst (sett,hört eller dylikt) att segeltillverkarna tycker att man ska ha alla segel i en linje? Bara för att ett segel tillverkas i tex 4.0, 4.2, 4.5, 4.7 och 5.0 så är det nog inte ens den mest girigbukade segeltillverkares tanke/förhoppning att vanligt folk (dvs icke proffs) ska köpa varje storlek. Är väl bra att alla kan hitta en linje som passar, Ola H ca 60kg(?) vill förmodligen inte alls ha samma storlekar som jag ca 87kg (mest muskler;))
Och jag tror inte heller det finns mer pengar för tillverkarna i att ha många segel i en linje, billigast för dom vore att bara tillverka en storlek i en enda färg. Så hade surfseglena nog sett ut i gamla Sovjet om windsurfing varit en OS gren på 70-talet;)
-
@LindaLove]Ila, you wish… )[/QUOTE wrote:
Nja… rör väl egentligen inte mej va ni har för er, bara ni har kul;)
I wish ja va i Brasilien;)) Men ser ut som att de bara blir GC:(
-
@LindaLove]Ila, you wish… )[/QUOTE wrote:
Nja… rör väl egentligen inte mej va ni har för er, bara ni har kul;)
I wish ja va i Brasilien;)) Men ser ut som att de bara blir GC:(