Forumsvar skapade

Sida 142 av 163
  • surfslusken

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 17:57 som svar på: Vilket märke ger bäst pris/vikt-förhållande?

Svar till:

Men är standard laminaten lättare än motsvarande produktionsbräda?
    Dvs förr kunde man inte göra produktionsbrädor långt när lika bra som customs. Nu är produktionsbrädorna nästan ikapp som jag ser det.
    Men kan man generaliserat göra en custom lika stark men lättare än motsvarande produktion (kärnan i resonemanget, är prod ikapp custom). smile.gif

[/ QUOTE ]

Den avgörande skillnaden mellan en ”prod” och en custom är hantverket! Vem som helst kan idag köpa de bästa råmaterialen att bygga en bräda av, det är egentligen inga märkvärdiga grejjer. Och inte kostar det speciellt mycket heller, i princip kan vem som helst t o m fräsa till en perfekt kärna med hjälp av en modern fräsmaskin.

MEN, sen kommer det svåra, brädan ska lamineras! Om inte råmaterialet hanterars rätt kommer den färdiga brädan inte hålla, allternativt väga som en ”prod” bräda. Det gäller även att man vet var och hur mycket väv det sak ligga på olika ställen i brädan, mer där det behövs och så lite som möjligt där det inte behövs. Sen måste det finnas ”deformationszoner” på rätta ställen i brädan. För om brädan är lika tok styv överallt kommer den inte hålla hur mycket väv man än släger på, (nu pratar vi brädor inom rimlig vikt) så dom duktiga hantverkarna lägger in mjukare zoner i brädan som absorberar smällar. Sen har du det estetiska. Om lamineringen är klantigt utförd, är det lättaste och snabbaste sättet att fixa till det med spackel. På ”prod” brädor ligger ett spackel lager mellan lacken och laminatet som tydligen väger minst 0,5kg, ibland upp mot 1kg! Och den gör ingen som helst nytta för hållbarheten. Kolla noga nästa gång du får en ding på en ”prod” så ser du hur tjockt spacklet är. På bra custom brädor finns inget mellan lacken o laminatet, men för att kunna lacka direkt gäller det att laminatet är helt jämnt och att man inte slipat igenom ner i väven. Att bygga en sån bräda tar tid. Det är det man betalar för när man köper custom, inte meterialet som är en ganska lite kostnad i sammanhanget.

• surfslusken

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 12:56 som svar på: drops???

Visst är de väl så att även proffsen ibland måste visa sej på produktions brädor av sina respektive märken. Men när dom själv får välja, och defenitivt i tävlingar, så kör dom custom. För även om formen på produktions brädan skulle vara helt optimal enligt ”proffset” så är vikten den avgörande faktorn. För att citera dej Ola: ”lätt är rätt”. 1-1,5 kg på en vågbräda är som dag o natt.

Hur stort ”utvecklings ansvar” el intresse de olika proffsen har varierar säkert mycket. Finns allt från de som bara får pengar och sen köper sina brädor från vilka shapers dom vill, ibland flera olika, bara dom har sponsorns grafik. Till de som är handgripligen involverade i shapandet, te x Sean Ordonez.

Vet även mindre kända killar som har kört på custom brädor dom gillde men sen fått erbjudanden dom inte kunnat tacka nej till från stora brädmärken. Kraven har varit att dom alltid SKA köra på deras produktions brädor. Och om det är de som gör skillnaden på att kunna segla heltid eller som hobby är väl valet lätt. Men såna krav kan brädtillverkarna knappast få igenom hos världens topp 10-20 seglare, så dom kör lätta custom istället.

Inte väsentligt egentligen om Fransico körde på Sosa eller ej. Men jag har iaf sett honom segla på Fanatic Goya Pro modell målade brädor med Sosa logon i aktern. Den modellen med den stora runda blå paden, den var bara målad och så satt det vanliga svarta pads på. Undrar varför serie brädor egentligen har stora pads i konstiga former, var iofs vanligare för ett par år sen. Men proffsen själva har aldrig såna på sina brädor?

• surfslusken

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 11:33 som svar på: drops???

Svar till:

Sean lämnade drops förra året men om jag fattar rätt har drops kvar en av hans linjer även 2006. I år håller Sean på att lansera eget märke. Kanske kan kännas onödigt med ännu en gammal pro-vågseglare med eget märke, /Jesper B

[/ QUOTE ]

Kan aldrig bli för många gamla pro våg märken! Vi väntar med spänning på din ”JB+ Sweden” (eller vad du nu ska kalla den) linje våg brädor, blir väl iaf en Torö modell med alu skal? grin.gif

• surfslusken

Medlem
    21 oktober, 2005 vid 11:20 som svar på: drops???

Svar till:

Vad jag har lite svårt att fatta är varför seglare med nån typ av utvecklingsansvar kör custombrädor. Att de som bara får spons för att promota märket kör sosa eller Quatro som ser ut som Mistraler eller F2 kan jag fatta, men Goya hade väl ansvar för att se till att Fanatics vågisar blev riktigt vassa? Han har ju påstått i flera intervjuer att hans mål var att vågisarna skulle bli så bra att alla Fanaticseglarna skulle kunna tävla med dem i världscupen.

[/ QUOTE ]

Ansvar och ansvar. Killarna och tjejerna som kör på den nivån vill/måste helt enkelt köra på de bästa dom kan få tag i därför är produktions brädor uteslutet. Och att brädan väger 5 snarare än 6,5 kg (äkta kg, inte broshcyr kg) gör en helt otrolig skillnad, sen om den är lite ömtåligare är inte väsentligt för dom.

Produktions brädor är överdimensionerade kompromisser, dom ska kunna seglas över allt av alla från Frits, till Bob, Joe, Mads, Håkan osv. Och dessutom hålla för kastfall mm och då blir vikten därefter. Sen att dom byggs av ”fabriks arbetare” (inget fel på det yrket) snarare än passionerade hantverkare som står för sin produkt och oftast personligen överlämnar den till kunden talar inte heller för produktions brädans fördel. Sen är pris skillnaden mellan custom o Cobra i det närmaste obefintlig med tanke på vad man får. Ligger på mellan på 30-40%, kolla vad te x vad pris skillnaden är på ett par fabrikstillverkade skor från kina jämfört med ett par svenska el italienska handsydda ”custom” dojjer. Eller en koreansk fabriks gitarr och en handgjord custom dito från en gitarr byggare, el hör efter vad en möbelsnickre tar för att spika ihop en soffa åt dej innan du slår till på en från Ikea. Priset mellan ”serie” och ”custom” ligger på 100% och upp, ibland 1000-tals %. Sen är det ju lite underligt att vi i sverige, till skillnad från många andra länder, värderar cusom läger än serie brädor i andrahand. Men helt ok för mej, jag köper gärna beggade custom till vark priser.

• surfslusken

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 11:26 som svar på: drops???

Svar till:

Tror aldrig Vidar Jensen har stått på en drops, alla hans brädor är Carlos Sosa(proof).
    Freestylebrädorna ser ju grymma ut.

[/ QUOTE ]

Om han någonsin stått på en Drops eller ej vet jag inte. Men vågar dock påstå att alla brädor han kör på privat/i tävling är Sosa shejpade med Drops grafik.(Vid reklam plåtning kanske han kör på ”äkta” Drops) Om man ska/kan kalla dom Proof kan ju diskuteras vidare även det.
    Men nu är Vidar långt ifrån ensam om att köra Sosa brädor med ”serie grafik”, Dunkens ”F2” vågisar shejpades av Sosa i över 10 år, Marcus Perez ”Mistraler” va Sosa, Moreno systrarnas och Lars Pedersens lika så. Goyas ”Fanatic” 00-01 (kanske fler) var Sosa osv osv. Väldigt många av dom som har förmånen att kunna välja vilka brädor som helst i världen anlitar Carlos Sosa och hans gäng på Proof fabriken i Vecendario när dom ska ha brädor.

Undrar ni varför? Testa en Proof nästa gång ni åker till GC så ska ni se att allt klarnar, billigt att hyra och dessutom dras hyran av vid köp.

• surfslusken

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 14:57 som svar på: Kommer ni ihåg…..

De ser så underbart tysk-sexigt ut med shorts och ”sockiplast”! Tror Tysk-Lasse blir tårögd när han ser dessa bilder påminner om honom när han va på Fuerte engång i tiden, bara dom gula diskhandskarna som fattas!

• surfslusken

Medlem
    12 oktober, 2005 vid 12:24 som svar på: Äntligen….Apelviken bokad fredag em och lördag!

Ja, visst ser det ut att kunna bli åka av i Apel på fredag. Men tyvärr ska du nog inte hoppas på att de blir nåt i närheten av den legendariska 1a oktober lördan i Läjet för den var VERKLIGEN legendarisk. Mer hardcore (och forfarande seglingsbart) än så har jag svårt att tänka mej de blir i sverige mer än en gång vart annat år på sin höjd. Iaf om man väger in alla faktorer, dvs vindsyrka, vågor och vinkel.

(Ja skriver det här enbart för att förlänga Frippes lidande eftersom han missade ”kalaset” grin.gif)

• surfslusken

Medlem
    10 oktober, 2005 vid 17:23 som svar på: Sökes: bra vindsurfing film utan wave

Wet and Salty!?? Tycker jag känner igen titeln från nån annan film, har för mej att det inte va nån surf alls i den. Ahh… vem vet jag kanske blandar ihop filmerna, har ju sett ett gäng, men inte alls många surfrullar smirk.gif

• surfslusken

Medlem
    10 oktober, 2005 vid 12:16 som svar på: Hur mkt blåser det i Venezuela/El Yake i Feb/Mars?

Svar till:

.. okej, lugn…. fan vad ni lackar ur era grisar. Tycker ni skall spara era pengar och åka till en riktig ö istället.

[/ QUOTE ]

Inget att hetsa upp sej över att juniorerna lackar ur Basse. Du kommer väl ihåg hur man va när man va liten, full av attityd och rädd för stora vågor, så man höll sej till plattvatten, så mkt lättare o va stöddig där än bland vågorna;)

• surfslusken

Medlem
    10 oktober, 2005 vid 08:43 som svar på: bomproblem!

Svar till:

Du kan ju även klippa upp enn tjockare schlang och använda den som schim…..

[/ QUOTE ]

Tur att Hotrodsen levereras med schim, ja menar så man slipper klippa i sin ”tjocka schlaaang”, låter smärtsamt grin.gif

• surfslusken

Medlem
    8 oktober, 2005 vid 11:53 som svar på: proffskarriär windsurifng.

Klipp dej o skaffa ett jobb!

• surfslusken

Medlem
    5 oktober, 2005 vid 09:11 som svar på: Bästa kolfiberbommen?

Svar till:

Chinooken är helt okej, rent av riktigt bra.
    Localspirits kolbom är dyrare än ws.ses men den är en bra mycket bätre bom. Dom ser likadana ut, men det gör även Gulftech, Gun, Amex, Tekkno sport mm

[/ QUOTE ]

Gulftech kolbommen ser inte ut som dom övriga och är långt ifrån samma bom. Det enda som är standard komponenter på Gulftechen är frambeslaget och själva justerings pinnsen. Rören är GTs ”egna” som smalnar av vid greppet, endast 27mm. Och bakstyket som är i ett stycke, helt utan skarvar och borrade hål är oxå tillverkat enligt GTs spec, dvs inga skarvade standard rörstumpar.

Rätt ska va rätt!

• surfslusken

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 08:22 som svar på: SO på Challenger Short 100 / HotROD

Tja Basse!

Känns inte som att det är nån ide att jag skriver vad jag tycker om HotRodden vs andra märken. Men om det blir 430 el 400 segling i Varberg så är du välkommen att testa en av mina HotRods. Är de 5,3 vind så har jag så att jag kan köra med båda, vill ju inte bli stående på stranden. Du körde föresten med HotRoden i SuperFreaken när du testade den, kanske inte lätt o känna hur masten är när man kör SF för första gången.

Vad du än sneglar på för märken på mast så se till att det blir en RDM modell, finns bara fördelar.

Hmm… kom på att jag bara har en RDM förlängare just nu, har du nån sån än? Annars får vi väl lösa det på nåt sätt ändå.

• surfslusken

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 11:05 som svar på: jag tycker synd om er….

Svar till:

Ingen som hade en kamera och har lust att skicka upp lite bilder?
    / Calle

[/ QUOTE ]

Säkert flera som hade kamera med, men dom hade nog inte lust o plocka fram dom pga regnet. Sikten va ju lite begränsad, ljuset kasst och så seglade man långt från stranden, dvs fin fina surfförhållanden men inget vidare för film/foto. Tror inte bilder, varken rörliga eller still, kan ge en rättvis bild av hur kul det var!

Synd att du inte va där Frippe!! grin.gif grin.gif

• surfslusken

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 09:03 som svar på: jag tycker synd om er….

”Bättre än så här blir de inte i Läjet!!!”

De utbrast en lokal, mkt erfaren och erkännt duktig surfare i Läjet vid lunchtid i lördags när han klev ur vattnet efter förmiddags passet. Men de bästa va att han hade fel! För de blev faktiskt ännu lite bättre senare på dan!

Visst, de var nog den byigaste vinden jag vart ute i, men med dom vågorna och den vinkeln hade man lätt överseende med vinden. 4,7an va ett par tre storlekar för stor en bit ut och aningen för liten ibland längst in. Men där emellan, just där vågorna va som finast och störst stämmde ALLT. Har aldrig haft sån vågridning i sverige.

De näst bästa med hala dan var att Frippe missade det hela och de egentliga syftet med de här inlägget är att gnida in det ännu lite mer i hans (inte allt för fagra) mulliga ansikte! grin.gif grin.gif

Sida 142 av 163
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications