Forumsvar skapade

Sida 145 av 163
  • surfslusken

Medlem
    6 september, 2005 vid 08:46 som svar på: FILM ! Augusti 2005 Av DanneMan

Svar till:

Sen har jag testat med stativ men det blev inte så mycke bättre snarare att jag får träna mer att filma när det blåser hehe men då vill man ju vara på vattnet..
    att den blev lång är för att vissa klipp skall hamna där musiken passar in med vissa klipp.. men visst den kunde kortas ner ytterliggare för den är ned kortad minst 3 minuter.

[/ QUOTE ]

Underbart o se denna entusiasm som lyser om alla i filmen. Saknar den faktiskt en aning från tiden uppe i Sthlm när man åkte på alla prognoser över 5m/s och var själaglad när man fått plana 1 timme med 6,5an i nån vik. Hälften av gångerna va bomkörningar, men fan va kul vi hade!

Jo, det här med filmning o utrustning. Jag håller, som tur e, inte på och filmar själv. Men har följt Frippe75 o Lasse på nära håll i deras skapande, och nåt dom lärde sig snabbt var att ett shysst stativ är A och O när man filmar surf från land. Om du har några planer på att utveckla filmandet bör du nog investera i ett stativ. Tror en bra tumregel kan va att lägga hälften av pengarna på ett stativ och andra halvan på kamera. Kamerorna blir bara bättre och billigare hela tiden medans ett bra stativ lär hänga med under många år.

Kolla den tekniska kvaliten på den legendariska wink.gif ”Surf på Burk” som Frippe släppte i våras och helt klart får räknas som höjd punkten i hans karriär, så ser du vad ett bra stativ gör. Nu kanske inte den ska jämföras med ”riktiga” amatörfilmer eftersom Frippe hade utrustning för dryga 50 tusen. Kamera 25 och stativet för ungefär samma pengar som vi fick låna av den gode Bohman på SP, samt en lins som gav 40ggr optisk zoom från samme gode Bohman. Men förutom semi professionell utrustning så la Frippe ner ett grymmt jobb. Filmen e väl på drygt 5min men är vaskat ur ca 1,5 tim råmaterial. Filminingen gjordes från 4 olika vinklar runt Apelviken, (stativet väger som en Dufor wing, ink centerbordet) och sen la Frippe ner ett gäng timmar på redigering, ljussättning för att klippen skulle matcha osv.
    Men sen ska man nog va försiktig men att göra filmerna för bra, inget går upp mot charmen i en amatör produktion, och det gäller inte bara surffilmer! grin.gif grin.gif

• surfslusken

Medlem
    6 september, 2005 vid 08:11 som svar på: Transporthjälp mellan Lund och Göteborg/Varberg

Kan de inte bli problem me tullen vid gränsen när man ska in till sverige? För Skåne kom väl inte me i EU samtidigt med öststaterna nu senast?? grin.gif

• surfslusken

Medlem
    5 september, 2005 vid 14:19 som svar på: Bästa bottensvängen på bild?

Ola H. Har inte du en Hot katalog från 03 eller om det va 04 där de på första uppslaget e en bild på Sean Ordonez i vad jag iaf sett den grymsta bottensvängen. Tryck på railen så fenan nästan e ur vattnet o vågfejset spetsat på mast toppen!

• surfslusken

Medlem
    5 september, 2005 vid 09:49 som svar på: Vem kan långtidsprognoser bäst?

I år verkar det som du lika väl kan konsultera tex grannen, kaffesumpen, färgen på morrgon kisset etc som dom ”proffesionella” skattemedels avlönade spågubbarna. Ingen har haft nån som helst koll så här långt denna säsong.

Kan ni ana en aning bitterhet i tonen på mitt inlägg så stämmer det JÄ…..LIGT VÄL!!! mad.gif mad.gif

• surfslusken

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 16:40 som svar på: Äntligen

09.00 båten från Varberg till Klittan imorrn och köra riktiga vågor!!!

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 19:48 som svar på: Windsurf i Norge – VAR???? Syd/sydväst

Va fan hände med danmark nu då! E du helt slut eller???

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:21 som svar på: 5.7 400 mast

Passa och fungera är inte riktigt samma sak i det här fallet. Hur många av Norths team seglare körde Superstaren enbart på 400 mast??

Hävdar fortfarande att ”en masts” argumentet handlar mer om att kränga fler segel än att optimera riggen. MEN som sagts tidigere i tråden tycker vissa att det är kalas med en mast och då är det så för han/henne. Finns inga rätt eller fel i vad man föredrar/prioriterar. Men vi ska ta våra beslut på rätt grunder tycker jag. Först då kan man välja det man föredrar.

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:01 som svar på: 5.7 400 mast

400 på 5,3-4,2 fixar väl de flesta märkena. Men skräck exemplen är dom som lurar folk att en 3,7a blir ok på 400 mast för att lyckas kränga lite fler små segel är på gränsen till kriminella. Men det är kanske svårt att sälja nyare segel från 4,0 och ner och om kunden dessutom måste köpa en mast till för att köra det seglet ett fåtal ggr per år (om alls).

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:42 som svar på: 5.7 400 mast

Svar till:

Annars tycker jag att det där med ”en linje på en mast” är kalas!! och något som fler borde ta efter.

[/ QUOTE ]

Jo, visst är det ”kalas” ur ekonomisk (surfarens iaf) och ”färre prylar att släpa” på synvinkel.
    Men när man kollar på dom linjerna som säljs med ”en mast till alla storlekar” argumentet så ser man tydligt att det just är ett sälj argument och inte ett argument för att få en bra rigg. Men helt ärligt, ok,dom stora seglena som ska riggas med mkt förlängning ser ju ibland ok ut, men när en 3,5a träs på en 400cm mast med en halv meter ut stick i toppen ser ju alla att det inte blir bra.

Näe tur att de fortfarande finns segelmakare som inte kompromissar bort prestanda och känsla för att få upp säljvolymerna. Så länge de finns båda sorters segel makare så kan ju vi alla bli nöjda!

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 11:18 som svar på: Transporter Vabg-(Gbg)-Sthlm!

Verkar helt klart att efterfrågan på transporter av surfprylar över landet är stort. Är ju otroligt bra om vi kan lösa dessa genom att fylla ledig kapacitet i alla våra surfmobiler som vi vet av verkar ett gäng mil kors o tvärs i landet. Dessa mil börjar ju kännas i budgeten nu när t o m dieseln ligger stadigt över tian per liter. Och visst är det bra om vi kan hålla våra surt förvärvda slantar inom surfkollektivet!

Nu snackar jag iväg som vanligt, kommer nog o bli i klass med Jesper B när jag kommer upp i hans ålder smirk.gif

Jo, detjag vill ha sagt är att det MÅSTE fixas ett ”Transport/frakt” forum här på konfen NU!

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 16:38 som svar på: Få bort kliste ifrån segel..???

Röken ser ju onekligen ”mystisk” ut. Men det är väl varken Biltemas eller grillens fel att ni inte kunde vänta med holken tills ni käkat klart! confused.gif confused.gif

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 16:32 som svar på: ÄNTLIGEN verkar det som Klittan ska gå av???

Svar till:

FAAAAN… lillgrabben har gått och blivit förkyld….. Inskolning förra veckan ocj jag är pappaledig -> 1Sep. Det vill säga ledig hela veckan.. Har jag otur blir det till att vara hemma och torka snor 🙁

[/ QUOTE ]

Sluta gnäll Frippe o sätt in mina 1000pix på mitt konto NU! Måste ju ha pilsner pengar till Brenningen grin.gif Eller du kanske e så snorig om fingrarna att du inte kan knappa på datorn? Skylla allt på stackars lillgrabben!

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 15:53 som svar på: ÄNTLIGEN verkar det som Klittan ska gå av???

Nu har ju Preben & Co på DMI skruvat upp prognosen ytterligare ett snäpp, eller nästan 2!!

Ser ut att kunna bli duktigt åka av!!!

”Nordsøen
    Tirsdag
    Mellem sydvest og nordvest, 3 til 8 m/s, tiltagende til 8 til 13 m/s.

Onsdag
    Efterhånden sydvest og syd, tiltagende til kuling, 13 til 18 m/s.

Torsdag
    Kuling fra sydvest og syd, 13 til 18 m/s, drejende sydvest, aftagende til 8 til 13 m/s.

Fredag
    Omkring sydvest, tiltagende til kuling, 10 til 15 m/s.”

Blir nog kvarta i bilen tror jag. Eller om vi är ett gäng kanske ta en hydda??

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 15:49 som svar på: Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Frippe, vi som nu inte är så roade av att sopa på tjejer då,(Fast enligt Schyman o henens lakejer är det tydligen det enda vi av manligt kön gör, förutom när vi våldtar dom mellan varven förstås.) Kan inte jag efter 2år utan att ha klappat till en enda kvinna få spöa på DEJ under staff imunitet stället? Det skulle ju t o m va lite skoj!

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 15:37 som svar på: Få bort kliste ifrån segel..???

Enligt Hotsailsmauis ”underhålls tips” ska man endast änvända citrus baserade medel för att ta bort limmet efter gamla klibbor på monofilmen.

M a o låter det som Biltemas citrusdoftande är lämplig.
    Biltema e grymma, har det mesta, vad dom underlättar livet för oss surfare! grin.gif

Sida 145 av 163
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications