Forumsvar skapade

Sida 146 av 163
  • surfslusken

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 12:42 som svar på: Hjälp! Storlek på fenan vs. segelstorlek?

Vilka är till salu Ola? Skulle behöva nåt runt 20-21, med bra flex i toppen.

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 19:43 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Svar till:

Du kunde förstå att det var lite grundläggande ekonomi iallafall, grattis!

Kör den egna teorier med Hot-köparna du…

Du är väl Hotrep som kränger billigt till egna inköpspriser kanske…

[/ QUOTE ]

Tack! wink.gif
    Hmmm….vi kan köra efter vilka teorier som helst, men till slut är det ändå verkligheten, dvs köparen som avgör priset, oavsett vad som står i ekonomiböcker, prislistor, konfen annonser osv.

Och tror inte det finns många (läs någon) i surfbranchen i sverige som har råd att ”kränga” till inköpspriser. Måste som alla andra aktörer på beg marknaden försöka få mesta möjliga, men som vi konstaterat i början av tråden så är det inte lätt just nu. Men det är ju till köparnas stora glädje istället!

Man kanske skulle köpt beggat i år, vad pengar man hade sparat!

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 17:58 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Svar till:

Svar till Surfslusken—Glöm det!!! Ett marknadsvärde uppstår vid en normal försäljning och inte vid ett enstaka tillfälle när någon är i ett desperat läge och säljer till ett extremt lågt belopp.

Utbud och efterfrågan styr men utan efterfrågan på en viss specifik modell spelar det i princip ingen roll vad priset är, ingen vill köpa trots lågt pris. Marknadsvärdet måste anses vara ett genomsnittligt pris för gjorda affärer och inget annat.

[/ QUOTE ]

Låter som du citerar ekonomiliteratur.

Och hur det än formuleras i dom så är det ju faktiskt verklighetetn vi lever i. Och jag hävdar fortfarande att det verkliga marknadsvärdet vid en tidpunkt är just vad någon på marknaden är villig att betala. DVS finns det inte någon som vill ge 1 krona för tex en bräda just nu så måste ju markands värdet vara under 1krona. Sen kan det mycket väl vara så att säljaren/ägaren gör en ”värdering” som leder till att han/hon låter bli att sälja. Men marknadens dom att det ekonomiska värdet just vid den tidpukten är under kronan står fast och kan inte överklagas!

Sen kan ju den värderingen givetvis ändras med tiden, och vindprognoserna.

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:57 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Joo då adde.

Visst är det som du säger. Men man vet ju själv hur förutseende man är.

Julklapparna handlar man alltid sista dan fast man vetat om i ett år att de snart blir jul igen.

Vinterdäcken på bilen kränger man på när första snön HAR fallit. För tänk om man kanske skulle slippa i år??

Folk står o köar på Bolaget på fredag eftermiddan om köper just så mkt dom planerat att sörpla i sej under helgen, fast de flesta vet att det kommer en helg veckan efter o man kanske borde köpa på sej lite mer för att slippa köa nästa fredag. För tidigare i veckan orkar ju ingen gå dit. (Är det föresten nån som handlar där fortfarande?)
    osv, osv.

Så de är kanske inte så konstigt att folk inte prioriterar inköp av en 3,7a (som man inte ens vet om man får nyttja i år) 2 dar innan midsommar, just då finns nog viktigare saker att lägga slantarna på.

Men sen när kuling kommer är det ju en skön förhandligs sitts om man har hållit på 3,7an.

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:28 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

Ena vara är värd exakt så mycket som en köpare är villig att betala för den, INTE vad säljaren ”vill ha” eller ”tycker” att den är värd.

Tyvärr(?) är inte surf prylar nåt undantag från denna regel.

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:17 som svar på: Vindsurfing.se master

Svar till:

Tjo,

Vindsurfing.se köper/tillverkar sina prylar på samma ställe som alla andra,

[/ QUOTE ]

Vilka är ”alla andra”????

• surfslusken

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:10 som svar på: Gotland nästa vecka

Kolla på http://www.surfsafarigotland.com , där finns nog tips om det mesta.

• surfslusken

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 13:33 som svar på: AB+ Shockwave TEST

Svar till:

Har du inga bilder på denna action då Jesper?? Gärna med lite SO06 på brädan också… Ila sa att du kört dem nu.

[/ QUOTE ]

NU har jag oxå kört SO -O6!! Va ute 3tim me 5,3an i Apel idag. Vinden va ömsom vin(d) ömsom (i)vatten smile.gif. Men seglet var riktigt skönt. Det där med att det skulle va 10% softare än 05an kan nog stämma, inte för att jag har den minsta aning om hur man mäter sånt (tvivlar på att det ens går), men det är en 05ans SO med en liten,liten släng av Superfreak. Den känns otroligt neutral och balanserad. Lätt seglat helt enkelt.

Det jag inte var lika förtjust i var att -05ans blåa SO faktiskt var ännu snyggare, saknar de blåa glittret på -06an frown.gif

• surfslusken

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 12:19 som svar på: Pro-limit våtdräkter

Pro Limit 5/3 ZF är riktigt fin, mkt dräkt för pengarna. brett.se säger sej ha bäst pris på den.

• surfslusken

Medlem
    11 augusti, 2005 vid 22:17 som svar på: Vem var det som skulle ha North seglena!!!??

Svar till:

hade du skrivit ”du i Stockholm som köpt 4st grymma North segel av Rambo” så hade han ringt för längesen!..

bara så du vet, sucker.

[/ QUOTE ]

Hmmm… men han kánske inte var så stollt över sitt köp av dina trasor ändå eftersom det tog en stund innan han gav sig till känna?? wink.gif

Men nu är seglena levererade och alla verkar glada o nöjda!!

Nån mer än Krullo som ska ha ner nåt från Stockholm föresten? Bilen går mot Varberg på söndag!

• surfslusken

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 11:23 som svar på: Var kör ni idag???????????

Svar till:

Har ingen aning faktiskt. Kom precis hem från semestern. Saga kanske kan höra med henne.

[/ QUOTE ]

Tänkte bara så ja vet om man bör fixa till frillan o kanske dra på lite deo innan man ska ner o surfa wink.gif wink.gif wink.gif

Näe, nu ska jag skärpa mej, vill ni ha live rapport om vind/vågor så SMSa om typ en timme så är jag på plats i viken.

• surfslusken

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 10:22 som svar på: Var kör ni idag???????????

Svar till:

Apel lutar det mot….

[/ QUOTE ]

Superfreak i Apel Basse! Du vet inte om Emma ska ner o köra me S0 4,7an?? wink.gif wink.gif wink.gif

• surfslusken

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 11:48 som svar på: Apelviken imorgon 050809??

Vore ju fint om de kunde bli nåt av vinden i Apel, kanske Superfreak 5,3a om vi har riktigt flyt!!

• surfslusken

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 14:05 som svar på: Reklamation

Jaaaa! kom igen nu, vilket märke va de på masten tongue.gif tongue.gif tongue.gif

• surfslusken

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 09:34 som svar på: Simmer Dacron ….

Om du Ola är teknikern så får jag försöka förmedla de emotionella wink.gif

Hmm.. jag tycker inte man ska jämföra 100% Dacron segel med x-ply/monofilms segel. Även om man bortser från de estetiska, hållbarhet, livslängd osv, så är det två helt olika saker enligt mej. Kännslan i Superfreaket är lätt, lite ”gummisnodds” aktigt, extremt mjukt, tyst och otroligt KUL! Men ibland, beroende på humör och förhållanden, vill jag ha den mer distinkta, exakta och hårda/styva kännslan i ett monofilms segel.

Det bästa av två världar är nog att ha Superfrek paralellt med monofilms seglena från 5,3 o ner. Fast då blir det ju ännu svårare att välja trasa när det blåser på confused.gif.

Näe, mitt tips till slut blir att testa ett Superfreak. De flesta kommer tycka illa om de de första 20 minutrarna. sen kommer 50% tycka ”-Hmmm.. jo, de e ju kul med färgerna o så men dom känns lite skumma, jag håller mej nog till monofilmen”

Resterande 50%: ”- Va skön den va, kan man få dom i vilka färger som helst?!!”

Dvs: Helt en smak sak.

Sida 146 av 163
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications