surfslusken
Forumsvar skapade
-
Witchcraft har byggt brädor i mer eller mindre Dyneema i 7-8år nu, och tydligen så är väven mycket svår att arbeta med. Omöjlig att slipa och utstickande trådar av väven måste brännas bort med blåslampa innan sista sliplagert läggs på. Dyneeman har tydligen en mer elastisk egenskap än kolfiber viket gör att vassa slag resulterar i en buckla istället för en spricka som det brukar bli på ”vanliga” brädor.
Enligt Witchcraft själva är dom den enda brädtillverkaren i världen som får ha Dyneema loggan på sina brädor. Dvs dom är ”auktoriserade” av, vem det nu är som äger varumärket Dyneema. Tydligen är Spectra ett annat varumärke på liknade material.
Formen på Witchcraft brädorna är även den ganska annorlunda. Otroligt tunna och smala bak, bredaste punkten långtfram och mycket böj längs hela brädan. Dom gillas iaf av localsen på norra Fuerte.
-
Svar till:
Apropå brädan med twinsers så är det förmodligen en Witchcraft-bräda han har, han var ju en Fuerte-local och dom brädorna görs där i Corralejo. Skulle nog kunna vara en bra Torö-bräda, dels för de korta fenorna och dels för att dom görs i ett material (Dyneema) som kanske är bland det stryktåligaste i världen + väldigt lätt! Vet inte hur dom är att segla på dock.
Irie Man
[/ QUOTE ]
Tja!
Det är inte en Witchcraft han kör på. Bauka (fel stavat men hans namn utalas så iaf) som shejpar Witchcraft är inte mycket för twinsers, får han bestämma så ska det vara 3 lika stora fenor typ vågsurfbräda. Brädan på filmen är en ”North Shore” som shejpas av gamla tyska 80-tals legendeen Jurgen typ Huncchhscisuild heter han. Han har sin shop och verkstad i Lajares mitt i mellan Corralejo o Cotillo. Han kör hårt på twinsers. Men även han bygger brädorna i Dyneema, vilket även Magma, som är ännu en custom verkstad i Lajares gör. Är faktiskt så att även Wicthcraft flyttat till Lajares. Dvs i denna lilla by i norra Fuerte finns 3! mycket potenta custom shoppar som alla bygger brädor i Dyneema som inte är så vanligt konstigt nog. För Dyneema ska visst, som sagts, vara det starkaste materialet som går att bygga brädor i idag.
-
Svar till:
Helt ÄRLIGT Ila, när provade du det sensate Searchseglet?
Nya Search är ju faktiskt ganska mycket mjukare än tidigare modeller.[/ QUOTE ]
Senaste Search var nog en 03a, och visst har det säkert hänt en del med dom sen dess. Men jag försökte ge Toka svar på hans fråga vad som skiljer Search från SO. Och det jag menar är just att den typen av vågsegel som har ruskigt drag, som iaf jag och många andra upplever att Search och dess föregångare NR har, Inte bjuder upp till den roligaste vågseglingen för oss glada amatörer. Jag tror dom är perfekta om man väger 90+ och seglar som Dunken så att man kan utnyttja och hantera draget. Jag som inte kan det upptäcke att jag har betydligt roligare i vågorna med ”snällare” segel. OCH! Det finns många andra märken, även NP, som har ”snällare” mjukare vågsegel. Men som sagt så gällde Tokas fråga just Search och SO.
Ni som har erfarenhet av andra märken bör givetvis ge Toka tips om dessa om ni tror dom kan göra surfandet roligare för Toka med sambo.
-
Nästan så jag ångar mej redan. Frippe har nog inte läst de än för min telefon har inte ringt.

-
Hmmm…. det här blir svårt.
Det ska väldigt mycket till innan jag krälar i dyngan och berömmer Frippe eller nåt han uträttat i sitt förövrigt stinkande liv. (måste bara lägga in stinkande så det låter lite bättre) Kommer få det här kastat i ansiktet tills min död.
Hade nån frågat mej för 20min sen vad som krävs för att jag ska säga nåt bra om Frippe så här offentligt, hade jag svarat:
-Så många söta blondiner finns inte!MEN! Nu har jag just kollat ”Surf på Burk” på storduk och hmmm… äääh jag vet inte vad jag ska säga. Tanken va ju att han skulle fått den klar så vi kunde haft världs premiären på Hotkvällen igår. Nu tycker jag det var tur att de inte blev så. Vem fan hade kommit ihåg eller snackat om nåt annat från kvällen om vi kört den filmen?
Det är ju utan minsta tvekan den absolut bästa, skönaste, coolaste surf filmen från sverige någonsin, inklusive alla semi proffessionella ”köp” filmer som producerats. Kamera jobbet sanslöst, Apelviken filmad från vinklar som aldrig tidigare testats osv osv.
Näe, bara lyfta på hatten och erkänna att Frippe iaf lyckats med nåt för en gångsskull. Men då gör han det ordenligt.
Om man nu ska hitta nåt att anmärka på så är det att jag inte hittade mitt namn i eftertexerna. Jag hittade ju den ena vinkeln och konkade bort 25kg kamera stativ dit. Så var ju jag foto assistent åt Frippe, o så bodde han hos mej, o så…. JAG VILL JU OXÅ HA MED VERKAT TILL FILMEN!!!!

-
Att jämföra Search med SO är lite typ som de allra första bilarna med turbo mot dom som finns idag. Searchen sparkar till och sen bär det iväg vare sej du vill eller ej, medans SO drar mjukt och fint. Dvs du har känsla o kontroll.
Jag körde enbart på NR och Search i 5år innan jag bytte till SO. (även Smack o Superfreak) Tyckte jag ville ha draget i NR/Search, mest för att dölja min urusla planings teknik. Blev trackad ett antal ggr att NR/Search inte är några vågsegel utan förstärkta slalomsegel. Men jag höll min tuffa fasad o vidhöll att jag gillar DRAG! (o flexade med ryggen
)Jag undrar om det finns nåt annat vågsegel riktigt jämförbart me Search?? SO o Smack ligger nog närmare Zone om du ska jämföra me NP. Men nu när Dunken ska köra North kanske dom fixar fram ett ”vågsegel” med monster drag åt honom i klass med Search.
Iaf summan av kardemumman: Du kommer förlora tokdraget om du går från Search till SO, men den tror jag varken du eller sambon skulle sakna. Det du/ni vinner är softare känsla och jämt fint drag som ger kontroll.
Detta är mina egna erfarenheter av just dessa segel. Bäst är givetvis att ni får möjlighet att testa själva.
Lycka till!
-
”Yes, I`m scared some times, if you´r not scared your stupid, ehhh…. I mean, it`s not that I shit in my wetsuit or anything..”
Typ nåt sånt säger ju Robby RIP videon.
-
Svar till:
ah men de är väl designade av olika personer kanske….
[/ QUOTE ]
Ja så är det säkert. Men det snackades tidigare om vem som sytt och kvaliten på sömmarna. Och sånt påverkas nog mer av hantverkaren än designern.
Ahhh. vilken dryg messersmith man ska va ibland

-
Hockey kan faktisk va ganska extremt beroende på nivån. Ju lägre dessto extremare. Företgas serien är nog allra extremast. Alla har inte ens dom mest grundläggande skydden som susp, handskar och benskydd. Få som kan åka griller, men jävvvlar vad alla kan veva med klubban.

-
Svar till:
Jag snackade med Johan på skidsport om Compact 2005. Enligt honom var det så här:
Compact 2004 är sytt av Thomas Persson. 2005:an är sytt av Jason Diffin (tror jag, han som syr vision och x-flex). Problemet är att Diffin inte är så bra på att sy stora segel, i de små storlekarna funkar compact bra, men i de stora är det mest tungt och twistar dåligt. De skulle kunnat ta in små compact, fast i de storlekarna finns det inte många segel som kan mäta sig med crossover. Alltså tar de inte in compact i år.
[/ QUOTE ]
Tyvärr är nog alla segel vi köper, oavsett märke, sydda av tok underbetalda kineser. Och tyvärr är det räddningen för vår surf, jag skulle nog inte ha råd me mer en ett segel om dom var sydda av Persson i Halmstad.
-
Helt riktigt där. ”Garanti” är nåt helt frivilligt från tillverkaren/återförsäljarens sida. Hur det hanteras beror oftast på deras välvilja och hur mkt goodwill som står på spel i just ditt ärende.
-
Frågade en local på Fuerte samma sak för ett par år sen. Hans enkla, men geniala tips löd: ”Stick your ass out”
-
Upps!!
Där ser man, trodde de va du Gurra me de färgglada Superfreaket. Hur som helst så fick vi ju ”tag” på rätt dude. Jag är själv mkt intresserad av hur folk upplever Superfreaken. Jag var inte så förtjust först, men sen slutade jag jämnföra den med ”vanliga” segel, typ SO och Smack. Då började jag gilla den på ett annat sätt, det är en annan sorts upplevelse på nåt sätt. Soft, skönt smekande och tyst. Mer soul typ. Så jag vill ha både SO och SF beroende på vilken typ av segling jag är sugen på för dagen, soul el hardcore.
Ähhh… fan va svårt de är att förklara.
-
Sean Ordonez kör alltid tampen genom både över och undre hålet säger han i SO videon, han kallar det ”old school”.
Dom flesta varianter verkar uppenbart funka.Hur gjorde man med dom gamla NP NR, hade inte dom 3! öljeter i uthalet? Typ 96-97 nångång.
-
lugn Basse.
Kommer finnas Super Freak att krama på tordag, då kan du ju oxå höra med andra som kört me dom va dom tycker.Kolla gärna me Gurra78 här på konfen oxå. Har ju sett på bilder o filmer från Torö att han kört en hel del med SF.