surfslusken
Forumsvar skapade
-
Ni som reser mkt me surfprylarna skulle nog uppskatta HOT Superfreak. Bara att plocka ur lattorna och vika ner seglena i resväskan.
Hmm.. kanke rent av går att linda ihop en linje segel till boardbag så spar i man ytterligare några kg

-
Vad e de för en gura?? Heter den nåt me IBANEZ är jag alltid intresserad. Är den dessutom BLÅ så tar jag den!
-
Du e inte så lång själv Frippe. Sålde dom flygbiljetterna efter längd istället för bredden på konsultrumpan skulle du flyga billigt!
-
Ähh… koll o koll. Det här med vad man tycker om ett visst spot beror ju helt på vad man själv upplevt just där och vilka förväntningar man åker dit med. Därför anser jag att man ska vara försiktig med att reka el såga spots efter att man kört där nån/några ggr. Åker man till Fuerte, eller vart som helst, en vecka el två så beror de ju helt på om man hade tur eller inte. Det finns tyvärr inte ett ställe på denna planet som alltid är bra.
Ett bra exempel på detta är när jag o två polare åkte över till Fuerte, tror de var juni 99, från Pozo. Det var första gången jag var på Fuerte på sommarn. Vi kom till Sotavento och fick riktigt långa fina vågor på ca 2m! Vi tänkte att detta är ju grymt! När vi kom till Corralejo dan efter var det ingen som trodde oss först, tydligen har det inte vart så stora vågor i Sotavento på 10-tals år. Dvs vi fick den bästa dagen just där på evigheter. Vad hade jag sagt om Sotavento om jag hade haft det som referens dag?? Nu har jag kört där lugnt 50dar iaf och har lite annan syn på spotet.
Ett annat exempel är Ketchup på GC. Har hört många säga att det är ett grymt vågspot där man kan få 10+ svängar på en 2-3m våg. Alla ggr jag varit där har det varit total platt. Jag tvivlar dock inte på alla dom, av varandra oberoende som säger att där kan va super förhållanden.
Hur som helst, det som jag skriver om Fuerte bygger på totalt ca 2års vistel på ön, mest under jan-aug. Och visst det kan va dåligt med både vind och vågor en vecka, men så kan det va grymt dagligen i 2-3veckor. Det gäller att ha flyt vart man än åker när det bara är en vecka eller två.Sen är det så att när man är på ett ställe länge lär man sej när man ska åka till olika spots, plus att man lär sej att det ofta finns många fler än dom kända. Allt detta leder till att det blir större chans till bra surf vilket gör att man uppskattar stället mer än när man är där en vecka eller två.
Lycka till!!
-
De där va ju inte mycket till beslutsunderlag. När ,hur länge, färg och årsmodell på hyrbil kunde te x va intressant. Mest för att veta om jag kommer stå ut så länge me er, och då i synnerhet DEJ!
”Brädfrakt??” låter som en suspekt post. Betyder ”??”: Ska vi ha med nåra brädor. Eller: Om vi får med brädorna på flyget.
-
Har oxå vart i Pozo den tiden på året. Efter att vart inblåst ett par dar för att man inte hade en 3,3a o bräda på 60 liter med en 15cm fena så råkade vi nämna för Jonas i shopen att vi funderat på att dra över till Fuerte i stället, var på han säger:
”Va ska ni till Fuerte o göra? De blåser ju inget där, jag snacka me folk där idag o dom körde 4,7a”
Dvs, det där med blåsa verkar ganska relativt.Jag har tillbringat en hel del tid på Fuerte och juni brukar vara grymt. Allra bäst brukar Glass Beach leverera den tiden. Vinden ligger mellan 4.5-5.5 från vänster vågorna 1-4 ibland upp till 5+ meter. Det är ett pointbreak, dvs du måste inte segla ut genom brytet. Nu finns ju givetvis en hake även med detta eminenta spot. Är förhållande bra är det ofta trångt, ibland otroligt trångt. Men är du bara bestämd och visar att du vet när du har rätt till vågen och inte ger dej så brukar det ge sej efter ett tag. Men om du viker undan så fort nån lokal lirare hojtar lite så blir det inte mkt vågridning av. De flesta localsen är helt ok, och respektrar våg etikett, men undantag finns. Har ju skrivit här förut om när John Skye fick en höger krok av en normalt ”trevlig” local för att han snattat en våg.
Funkar Glass Brukar ofta Flag oxå vara körbart o betydligt mindre folk, men inte alltid. Kolla båda. Och håll även koll på Lobos. ön rakt utanför Flag. Tar ca en kvart o segla över och kan bjuda på fin vågsegling. Sen har du Cotilljo på andra sidan ön och ett gäng spots en bit norr över. Punta Blanka är det som körs vanligen. Mindre folk på dessa spots men så är segligen oxå mer hardcore. Bara att köra grusvägen längs norra kusten från Corralejo till Cotilljo o kolla var folk seglar.
Skulle det va dåligt me vind i norr, eller du behöver ett brejk från vågorna så dra ner till södra centret i Sotavento. Säker 4,0-4,7 vind från kl 12 varje dag. Har du tur kan du få långa fina 1meters vågor att leka med oxå.
Här har du lite bilder från Glass o Sotavento från Frippes film (filmen ligger oxå på Frippes sida) när han och ett par jeppar till Hälsade på mej just i juni både 01 och 03. Dock inget material från de bästa dagarna pga att INGEN vill filma/plåta när det är som bäst!
[url=”http://”]http://www.frippe.com/gallery/view_album.php?set_albumName=album102[/url]
-
Suck!! Har du inget annat o göra Frippe??
Fixa mej en offert på nån surfresa nu i stället för o larva dej med en massa annat!!
-
Jag har ju tidigare varit inne på just det här med att de viktiga är hur väl det angiva IMCS talet överens stämmer med verkligheten. Hur stora avvikelser som tillåts på den färdiga masten påverkar tillverknings kostnaden en hel del.
Inte ens två master med samma IMCS och kol% behöver ha mycket gemensamt. Speciellt på master som inte har 100% kol påverkas hållbarhet och prestanda mycket av hur kol och glasfiber är fördelad i konstruktionen.
Kol/glas jämtfördelat = bra men dyrt att tillverka.
Bara nåt att fundera på.
Hänvisar som vanligt till Ola H för en mer detaljerad beskrivning av hur olika master böjer, flexar och fungerar bra/dåligt till.
-
Vet inte riktigt vad jag ska säga om cirkusen. Snart har iaf alla gjort entre i manege`n. Clownen ”tryck i bullarna” va inne på ett gästspel här om dan. Och cirkus direktören tycker att vi låter valrossen köra sitt nummer bäst han vill och ska inte låta det störa programet.
Men visst finns det en del dynga kvar att kratta i manege`n efter elefant/valross nummret som publiken verkar ha tröttnat på vid det här laget.

Hörru Frippe, vad yrar vi om? Nu har vi lyckats få den här tråden helt ur kurs. Har t o m glömt vad den hanlade om från början. Vi kommer antagligen få skäll (helt befogat)snart igen!
-
Ja, de stämmer nog. RutgerHauer lär väl va grym på att ta sin i hand vid det här laget. Har nog inte blivit mycke åka av där sen sommarn -02 i Varberg.
Eller kan det vara så det din flickvän egentligen saknar när du e borta inte är din konsult bak och buk (o allt som rimmar på det), utan din feta plånbok? För där har iaf inte RutgerHauer (eller nån annan jag känner) nåt att sätta imot!

-
Tror inte jag skulle tjacka en om jag så fick 10 spänn för varje kastfall man gjort genom åren. (jag skulle isf va ofantiligt rik, var världs ledande på kastfall ett tag men har blivit betyligt sämre me åren).
Kan helt enkelt inte hitta ett motiv att pröjsa 3-4 ggr mer än vad en mkt bra mast kostar bara för att slippa ett par hekto. Om den sen inte ens håller för att användas som nån skrev så vet jag inte vad man ska med en sån till. Näe finns mkt bättre saker i utrustingen att lägga dom extra slantarna på. Eller en extra bräda, resa etc.
Nästan lite larvigt att slänga ut sånt på marknaden. Inte har Toyota F1 bilar för 20mille hos sina återförsäljare bara för att visa att dom kan bygga en.
Hmmm… va sitter jag o tjatar om detta för??? Ähh.. tänkte bara att det kan väl inte finnas nån i sverige som betalt för en Viper aero, och så verkar det ju vara, eller??
-
Fan Frippe, e du lika dålig som Nik Baker på att ta hand om flickvännen??
Trodde föresten att RutgerHauer va din flickvän numera, men ryktena kanske inte stämmer då? Men på era gräl om cred hit o cred dit låter det ju faktiskt som ni varit ihop ett bra tag.
-
Är fortfarande nyfiken på om det sålts nån Viper mast till en betalande kund i sverige, ens till de nästan halverade ”rea” priset???
-
I beskrivningen sägs de väl nåt i stil me att Viper masten inte rekomenderas för våg el racing. Man bör alltså bara köra freestyle me den. Och hur kör man av en mast när man freestylar?? Eller har Stoffe missbrukat dom?
-
Hmm… pröjsa mallan 10,12 släng (ord pris) dvs, en resa, ny bräda te x, för att slippa 4-5 hekto. Svårt att motivera, för mej iaf. En sån mast ligger låååång ner på surf prio listan. Finns det nån som köpt en sån i sverige, dvs en kund som betalat för den??