surfslusken
Forumsvar skapade
-
Blir det Fuerte och du hyr du prylar hos gubben Ben på Flag så är det ok att ta med sej prylarna runt på ön, tror du får ta med 2 olika segel. Det absolut bästa spotet på Fuerte är Glas Beach nån km söder om Flag. Dock är chansen att du ska få bra förhållanden där den tiden på året inte stor, det är ett sommar spot som levererar världs klass slutet maj-juli. Men om du inte är blyg för riktigt tryck i vågorna kan du nog få nåra dagar i Cotillo på västkusten. Men kolla noga hur localsen bär sej åt innan du går ut! Kan bli både dyrt och göra ont.
Om du väljer att segla på Flag, som då och då faktiskt bjuder på fina våg dagar, så håll även koll på Lobos. Det är ön som ligger 15minuters planing rakt ut, där kan det bli finfina ridvågor, men dra inte över ensam! Hur som helst, om du börjar dagen på Flag och inte några locals visar sej så är det bara att åka till Cotillo, för då blåser det där.
Lycka till!
-
Svar till:
Skattehöjningen handlar givetvis inte om att rädda miljön utan om att sossepacket kör Sverige i botten och nu i totalpanik slänger på skatt på allt dom kan lägga vantarna på.
Bort med asen 2006!!!
[/ QUOTE ]
Till att börja med är det inte Sossarnas förslag utan Miljöpartiets. För det andra så höjs grundavdraget med en summa som ska motsvara skattehöjningen på fordon och bränsle. Dvs det handlar inte om att nån elak gubbe kallad staten, eller vad du nu tror att det är, som försöker roffa åt sej dina surt förvärvda. Utan tanken är att man ska beskatta sånt som belastar miljön. På så sätt kanske man kommer åt iaf nåra onödiga mils körning och får folk att tänka en extra gång innan dom köper en fyrhjuls driven skogs maskin på 2,5 ton att cruisa runt på Stockholmsgator med.
Inte helt fel avsikter med andra ord, enligt mej iaf.
-
surfslusken
Medlem12 januari, 2005 vid 14:56 som svar på: Flyttar till Stockholm, var ska jag bo surfmässigtAj, aj , aj!
Låter som du valt att lägga ner surfen till förmån för jobbet, ja tyvärr är det så. Jag proriterade tvärtom. Efter 23år i Stockholm och en miljard mil av bomkörningar. Och lika många matsäckar förtärda (de flesta på Torö) i väntan på utlåvad vind som aldrig kom flyttade jag till Varberg.
Vardagslivet går inte att jämnföra, surfmässigt alltså. Ska man ha säg 2 tim på vattnet här så behöver man inte lägga ner mer än max 3 tim totalt. Dvs man hinner surfa före/efter jobbet/skolan. Medans i Stockholm får man oftast avsätta en hel dag för att få ett par timmars surf, de ggr vindan verkligen kommer. Och föreställ dig hur surt de känns när du tjatar till dej en akut semesterdag (alt sjukar dej) på jobbet packer bilen och sätter kosan mot te x Väddö. När du väl är framme ca 1tim + 3 kvart senare så ligger vinden på 5-7 m/s i stället för de utlovade 11-14. Tro inte att du åker hem igen, näe har man tagit ledigt/skolkat så sitter man fan kvar där och hoppas. Kanske åker iväg en stund o käkar en räklåda och tänker att snart kommer vinden. Om allt är som det brukar så ger du upp när det börjar skymma och åker hem som om du har tur bara tar 1tim 45 min om du slipper köer.
Denna härliga utflykt kostade dej 10 tim + 300spänn i soppa och glöm inte räklådan för 129+ dricka. Och ingen surf vart det. Men nästa gång då jä…lar.
Jo, så illa är det faktiskt.
-
Japp! Du har så rätt Rambo, ja va redan inne på fredan, o det såg ju inte så vidare ut. Har ju zipp koll på dagarna just nu!
Surf imorrn då!!
-
Ser ju inte ut som att de blir nåt imorrn, verkar som att vi får hålla oss till helgen. Men så fort de tutar i ses vi i Läjet alt Apelviken beroende på riktning.
Va ute i Läjet på juldan och det var otroligt nog inte alls så kallt man hade förväntat sej. Solen sken och 4,7an va tokstor. Det som satte stopp till slut var krampen i underarmarna, man har ju inte seglat me handskar på 6-7 år!
Hoppas verkligen prognosen stämmer för helgen, vore en fin start på året så man kan klämma in 100 surfdagar 2005. Omöjligt ellr??
-
Hamnar du i Cabarete finns det hur många uthyrningar/skolor som hels i viken. Har för mig att de inte blåser så mycket så här års, men kan va perfekt o lära sej i brisen. Och varmt i vattnet är de ju. Var iofs 99 jag var där senast, men då låg priserna på surf prylar på typ samma nivå som här hemma. Dvs inte värt att släpa hem.
Lycka till!
-
Tja Rambo!
Har en riktig feting (gammal väl inkörd) bag liggandes i Varberg. Du kan låna den om de inte löser sej på nåt annat sätt. Vore ju kul om bagen fick åka utom lands en sväng i vinter när jag inte kan.
Fast iofs så lämnade ju jag bag stackarn hemma förra veckan när jag var på Fuerte. Så de e ju faktiskt hans tur.Bara till o höra av dej om de inte löser sej på nåt annat sätt.
ILA
-
Tja Andy! Ja e har nere pa Fuerte, inge vind men en hel del Waikiki och Arohcas me cola. Dvs allt som vanligt!!
ISA
-
Synd att man sitter ner pa ett for tillfallet svin kallt Fuerte, med en snal blast fron ost, dvs vardelost. Hoppas vinden o vagorna ar med er. Jag for trosta mej med ett jarn eller tva hos Corky

-
Kul att ni trivdes. Men att rigga nåra segel innan var iof ganska kul eftersom det var helt nya prylar man inte sett förr. Värre var det för stackars Jesper som vi lämnade kvar helt ensam på loftet vid halv ett tiden på natten, han fick moppa bort pilsner fläckarna!
Ähh..nu ska vi inte gnälla, för tack vare alla er som ville komma o lyssna, klämma, snacka, kolla film, ta en pilsner mm så fick vi också en grymt kul kväll!
-
Ja, öl kommer att serveras! Det var väl det som var det viktiga?

-
dixon!
Som nämts tidigare blir det rivstart den 10 mars här i Varberg. Med bla senaste nytt från Maui, Jesper kommer med direktflyg.(nästan) Så boka in det datumet. Och lämna bilen hemma, eller ännu bättre ta med brädan ner och stanna över helgen o surfa!
ILA ”din hot-rep i Varberg”
-
Jo hon har nog en snubbe, men han märks inte av här uppe i Varberg. Och om jag kommer ner i helgen så tänkte jag att vi kan ha en dubbel dejt. Jag med Ida så kan du kramas med hennes snubbe!
Kramis på dej gubben.
-
Tja Andy! Kan tyvärr inte hjälpa dej me mailadressen. Men det kanske blir nåt i helgen ändå? Ida vill ju så gärna att ja kommer ner till Lorden i Karlshamn
Om ja kommer på lördag så kan vi kanske ta ”nåra” järn, eller?Kram/ISA
-
Visst är det mer än kol% och styvhet som styr kännslan i en mast. Ola H är mannen du ska konsultera i ärendet, han kan det mesta (kanske mer än man vill veta) om masters och hur dom bör böja.
Om allt går som planerat ska vi försöka få Ola H att komma till Varberg den 10e mars nästa år och prata master för oss som vill lära oss mer i ämnet. Vi verkar vara många. (tolka det som en inbjudan Ola!!)
Håll utkik här på konfen för mer info.