surfslusken
Forumsvar skapade
-
Med tanke på hur många olika skolor det verkar finnas för när, hur och varför luft, eller vad det nu är för skruv, ska öppnas eller inte så kan man ju inte låta bli att fundera på hur viktig funktion den igentligen har. Jag har inte rört skruven på min Proof på iaf 2år och den har seglats och förvarats i 30 graders värme, åkt flygplan, legat i varma bilar, legat ute på balkongen hela förra vintern osv. Men inte ett smack har hänt! Och på alla brädor jag haft har jag, när jag inte glömt bort det, endast lättat på skruven när dom fått åka plan. Och inte har dom varken jäst upp eller spruckit. Och skruven som sitter i Proof brädorna är av vanlig självgängande plåt modell, dvs ingen ingjuten mutter med gängor i brädan. Så den är defenitivt inte avsedd att skruvas in/ur i tid och otid.
Dessutom finns ett flertal custom tillverkare som helt valt att slopa skruven för att den enligt dom (bla Witchcraft och Magma på Fuerte) inte fyller någon funktion, utan bara ökar risken att få in vatten i brädan. Så jag tycker verkligen frågan bör utredas vidare, gärna här på konfen, vintern är ju lång!
Kom förresten just på att när man fortfarande körde på Uffe Larssons CLS sandwich för 7-8 år sen så hade inte hans brädor heller någon skruv. Och dom fick följa med på flyget ändå. Vet att en av mina gamla CLS sandwich slalom brädor lever än. Den har ett stillsamt pensionärs liv vid en liten insjö i Stockholm och förvaras utomhus året runt, och har mig veterligen inte påverkats av det.
Men CLS Uffes skapelser från i mitten på 90-talet kanske inte är representativa i sammanhanget?
-
Hmm.. är det så där dom ”coola” killarna på Hawaii ”surfar”? Man vet ju inte riktigt vem man ska tycka är sjukast (om det nu går att gradera sånt?), killarna som spöar på varandra eller asgamarna som kryper runt med vidokamerorna och stampar takten.
Men utan såna som kamera killarna hade ju inte vi kunnat sitta här framför datorn och följa det hela. Och bara här på konfen har filmen laddats drygt 500ggr, och antagligen 10000 tals ggr runt om i världen. Så visst har vi en viss del i att vissa heldre filmar än griper in. Eller?
Och visst förekommer sånt här tyvärr även bland windsurfare. Har sett en del på Fuerte. En bra dag på Glas Beach är det inte alls ovanligt med lite boxning på stranden. Har sett Italienare dra mastförlängare mot varandra. Såg självaste John Sky få en höger av en local som ansåg att Sky snattat ”hans” våg.
Och vi ska väl alla erkänna att det hänt ett antal ggr att man kännt att man haft god lust att göra nåt i stil med det som händer på filmen med vissa som helt saknar omdömme/etikett/kunnande ute bland vågorna. Men det är väl där skillnaden kommer. Att en sund normal individ glömmer bort ilskan lika fort som den kom och helt enkelt plockar nästa fina våg.
-
Sant som du säger Ola H, viss förvirring verkar ha uppstått. Hoppas jag inte varit otydlig, alltså:
Hot kväll Stochholm 9e DEC 04.
Hot kväll Varberg 10e MARS 05.
ILA
-
Sorry, missade att logga in senast. Har pub kväll i skolan, så det blir en och annan pilsner mellan inläggen!
Men det ser ut att bli fin surf i Lejet på fredag!!
You go girls1!!
-
Andy! Du ser väl till att va hemma 10e mars så du inte missar HOT kvällen i Varberg? Ja fixar både chicks o pilsner. Får du me N Olausson så har vi kex i drivor, dom stackarna har inre glömt honom än!

-
Det blir mer än att bara kika på segel! Jesper kommer direkt ( nästan) från Maui med senaste skvalret + bilder. Det ska också bli film mm. Och inte minst kommer du, och alla andra, få träffa och tjata (som ni Göteborgare säger)med en massa andra surfare.
Dvs en riktig uppladdning inför säsongen. Men datumet är spikat idag och mycket är planerat, vill inte gå ut med nåt förrens saker är klara. Mer info kommer allt eftersom.
Mvh ILA/ Hot-Spot Varberg
-
Svar till:
Fast vi göteborgare får vänta tills 10 mars???
Å andra sidan så kan vi ju segla året runt här så det ganske jämnar ut sig…[/ QUOTE ]
Hav tröst kära västkustare. Visst, ni får vänta ända till 10e mars. Men jag lovar att det kommer vara värt den väntan. Ska se till att ni får en grymt fin kväll i Varberg. Så kryssa för den 10e mars 05 i filofaxen och tala om för hustru, sambo, flickvän och mamma att ni är upptagna den kvällen. Passa på att boka barnvakten redan nu om det behövs, kan bli svårt att få tag på någon som är ledig ju närmare 10e mars vi kommer;)
Mvh ILA /Hot-Spot Varberg
-
Vi i Varberg surfar ALLTID om det bara blåser! (från rätt riktning
) Har varit dåligt med det senaste tiden, idag te x så fläktar det på fint men SO är ju inte riktigt drömriktningen.Får vi bara lite vågor till vinden så lovar jag dig sällskap i Apelviken eller Lejet beroende på vindriktning.
-
surfslusken
Medlem26 oktober, 2004 vid 14:56 som svar på: Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..Det enda egentliga övertaget män har jämnfört med kvinnor är den fysiska styrkan. Och i de flesta sk civilicerade kulturer har männens möjlighet att utnyttja detta övertag eliminerats m h a lagtexer. Sen finns det ju alltid individer på alla områden som inte föjler de lagar som man enligt mig automatiskt accepterar genom bo och verka i ett visst land. Om vi kliver ner några från steg från toppen på behovstrappan ( där majoriteten av oss bosatta i sverige befinner oss) så är det ju faktiskt kvinnan som har all makt. Hon har makten att välja partner, Hon har den sexuella makten, Hon har makten att välja bort graviditet. Givet under förutsättningen att vi män följer lagarna och inte använder eller hotar att använda den fysiska styrkan.
Och om vi bortser från de allra mest grundläggande behoven som mat på bordet och tak över den samma, så är kärlek, sex och fortplantning det som kommer främst. Sen att männen fortfarande har mer makt när det gäller ”lyx” problem som högre lön etc är absolut inte ok, men det gäller ju inte bara könsfrågan utan är mycket mer komplext än så. Det problemet finns inom många områden. ”Vackra” personer har högre lön och bemöts bättre än ”fula”, folk behandlas och avlönas olika beroende på ras, religon, ursprung, sexuelläggning, vikt etc.
Vad jag vill komma fram till är att i min värld är det iaf så att kvinnor har makten, det gäller bara att de inser det.Förhoppningsvis förlåter de oss män för hur vi behandlat dem genom historien och förvaltar den bättre än vi gjort.
-
Svar till:
Vi hade kulingvarning lovat här nere i Hanöbukten med 12-16m/s. Vi hade inte ens planing me 7,0 och jag hade inte ens mina saker i vattnet. Fasen va skumt, lite smått besviken.Gubbs…var åker vi imomrgon? Sydkusten, Västkusten….vart? Har fan ingen aning men segla ska ja i alla fall. Hör av er 0709/546676// Andreas S-66
[/ QUOTE ]
Var höll du hus igår då Andy, Va du bakfull igen? Körde Apelviken, ”Ner i fickan, upp på läppen, smack manöver” osv osv du vet. Så kunde du ha stannat här i Varberg o tagit ett par järn idag!
-
Sluta kröka 2-3 dar i veckan och dra ut i löpspåret ibland istället så blir du inte så anfådd Andy

-
Han behöver nog suga i sig alla stimulerande partiklar och ångor han kan för att ta sig an det projektet.
-
Ja, det enda som skiljer Torö från Hokipa ska visst vara vatten tempen har jag hört

Kliv upp ur badkaret nu Gurra, innan vattnet blir kallt!
-
Någon med kunskaper i det engelska språket kanske kan göra en svensk översättning av testet.
Då skulle vi nog halvera antalet ”surf proffs” (el mytomaner) här på konfen

-
Det som har kortast till bastu! Måste va kallt där uppe nu?