svanvik
Forumsvar skapade
-
Är det mast du menar eller har han jämfört bommar också? Eller är det att Gunsails nämnts i samband med bommarna som utgör indiciet som pekar på Guns master? Hänger inte riktigt med.
Intressant i alla fall om allt är spårlöst borta från NPs sida.
-
Judo-Freddan wrote:argulander wrote:____SA wrote:För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)
Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?
Håller med, om någon kan få detta att fungera så har man en bra början till en perpetum mobile, en evighetsmaskin! Om den kan skape en större framdrivande kraft på vattenpropellern än motståndet luftvingarna ger vid körning rakt mot vinden skulle det innebära att den kunde gå på sin egen fartvind. Den skulle altså inte behöva någon vind alls utan bara en initial knuff för att tugga och gå.
Är förvånad att ingen högg på detta tidigare. Hade själv inte tid igår kväll.
-
Du kommer inte alls ihåg vilket märke det var?
-
Mörka inte nu! Vilket konkurerande märke var detta?
-
Dessa är bra förklaringar och för mig och många med mig räcker det gott. Det finns dock fortfarande obesvarade frågor i detta fenomen. Så vitt jag vet är det ingen som kunnat förklara hur segelflygplam med helt symetriska vingar kan flyga. Altså samma profil på ovan och undersidan! Då kan den klassiska förklaringen att luften går fortare på ovansidan och därmed skapar ett undertryck inte längre användas. Någon som vågar sig på att knäcka den nöten?
-
Vad är det för filmer? Trekantsegel?
-
svanvik
Medlem21 augusti, 2006 vid 07:25 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Det tror jag när jag ser det! Måste vara ett syftningsfel någonstans. Problemet vid plattläns är att du inte får någon resultant i sidled utan bara frammifrån. Om du skulle gå snabbare än vinden skulle du i stället befinna dig i vindögat.
Även vid ”slör” låter det för bra för att vara sant att nå lämärket dubbelt så snabbt som vinden.
-
svanvik
Medlem18 augusti, 2006 vid 13:13 som svar på: Svgeriges dummaste windsurfare eller bara optimist ??Sånt påskyndar läkprocessen! Ta det försiktigt i början bara, ny bräda och lite ringrostig kan lätt leda till nya skador på både utrustning och en själv.
Själv dingade jag nosen på min AB+ på preiärturen när jag skulle slå hastighetsrekord. Självklart första gången med GPS också.
Krya på dig!
-
Hur långt brukar ni förlänga era bomar?
Antag att jag har segel som ligger i spannet 180 – 200 (193 om jag minns rätt) samt segel i spannet mellan 215 – 225.
Har bra bommar 150-200 samt 250-310 således är det en mittenbom som behövs. Frågan är om det skall bli en 180-240 eller 200-260? Pallar den kortare bomen att köras ordentligt med segel runt 220? Hade varit bra för då slipper jag köra den minsta bomen som är alu i nästan längsta läget på 193 seglet.
Tacksam för synpunkter!
-
Står också i begrepp att handla en kolfiber bom. 180 eller 190 och uppåt. Av de som nämnts här är ju Vindsurfing.se billigast. Är den behäftad med några problem? Den sägs vara monocoque men är billigare än flera andra vanliga.
Att dömma av andra trådar har det tidigare inte varit någon garanti att köpa dyra bommar. X9 har tidigare haft stora problem.
Vågar man gå på en Vindsurfing.se eller går pris prestanda hand i hand? Några nya synpunkter sedan Jester frågade?
-
Öva lite manövrer på land innan du riggar ner seglet de dagar det är tort på land! (Vilket det ju inte alltid är)
-
Är det denna 206 som gäller eller finns det mindre bra alternativ? Vill gärna ha band runt armen och ett snöre som säkring.
-
5,5 och 6,5 kommer jag fortsätta använda mina gamla race segel. 7,3 an är det jag använder mest och det som är mest slitet och störst behov av uppdatering. Frågan är vad som skall införskaffas. Gärna begagnat i bra skick då familj och husbygge inte är det bästa för surfbudgeten. Dessvärre är inte begagnatutbudet på raceprylar i den storleksklassen mycket att hänga i granen. Vad sysslade alla race/slslom nissar med typ 00-04?
Bygget äger rum på vägen ut mot Andalen. På vänster sida ner mot golfbanan. Så det blir inte så långt till vattent och inte långt till Hällsvik eller Björlanda heller. Ses där till våren om inte förr!
