svenne
Forumsvar skapade
-
Nope, vindsurf. Men vem bryr sig? Det lär finnas plats för båda. 🙂
Boards gör alla sina brädtester i Dahab, och en massa avdankade kändisar kör Clinics där så det lär funka.
-
Scrolla upp lite och läs Freddans svar igen…
-
SWE 496 wrote:Eller en injektion med epoxi….om det inte är för stort hålutrymme.
Det funkar också, men använd inte accelererad epoxi då värmeutvecklingen kan vara tillräckligt för att göra hålrummet ännu större.
-
2-komponents PUR-skum, till exempel.
-
Ey Konstantin, ska du nu på studs eller?
Har du lust att hänga på till Dahab eller Moonbeach i oktober? -
Oregistrerad wrote:står på kartongen epoxihärdare, kan ju testa lite på en frigolitbit eller nått! skall åka o köpa 2st sprutor att mäta upp härdaren o epoxin i värkar smart.. så man inte får för mycket härdare o får en större värmeutveckling än önskat det kan nog också smälta sönder frigoliten!
har hört rykten om att apoteket kan ha sådana i sitt sortiment färghadlaren hade det i alla fall inte..
Använd en våg med gramskala istället.
Jag tycker att du har tagit bort för mycket av den underliggande väven. Även om fibrerna var av så är de inte skadade ”längs med” så de fortsätter att vara en del av laminatet. Aramid-fibern (kevlaren alltså) är där för att det är segt och nästan omöjligt att ha av, så det hade varit bra om det hade varit kvar.
Men men, nu får du öva på att bygga nytt istället. 😉
-
Kvaluttan på en T4 slår en Sprinter. MB har haft problem med rost på alla 90-talsmodeller och en del bromsstrul. Sprinter har (till skillnad mot lillebrorsan Vito) en rätt bra drivlina som håller länge, men det är prylarna runt om som inte håller.
Om det är storleken du är ute efter så vinner ju Sprintern med hästlängder…
-
Ja, varför inte?
-
Byggfog är syrehärdande, tejpar du över skadan först kommer inte skummet att härda ordentligt. Lägg i en klick och låt det härda bara, sväller det mycket kan du ”släta ut det” med en mattkniv så blir det mindre bubblor skummet (dvs tåligare).
Har du sprickor i kärnan så kan du köra med 2K-skum och tejpa över så kommer det att tränga in ordentligt. -
Oregistrerad wrote:Jag har låtigt brädan stå upp o ner nu i typ 2 dygn utan att jag har kunnat suga ut mer vatten ur sprickan! tänkte öppna upp den o se lite hur det ser ut egentligen!
Fukt stiger, ställ brädan med nosen uppåt om det inte är litervis med vatten.
Du har ett kolfiber/aramidlager i botten, men gör som 496:an säger och laga med glasfiber. -
Om du nu har fått in vatten i brädan så rekommenderar jag dig att verkligen se till att det är torrt innan du börjar laminera. Sex timmar är alldeles för lite för att vara säker på att den har torkat, skulle snarare säga sex dagar i solen…
Se till att det finns evakueringshål för eventuellt vatten och ställ en kupéfläkt på en halvmeters avstånd ett dygn, sen kan du laga. -
Johan är fan min idol. Skön snubbe. 🙂
-
styret wrote:angående hajar så kan du vara helt lugn i SA, vithajarna där har inte sett jaws.
😀 Precis!
-
De är fortfarande lättmekade, inte lika lätt att hitta en bra motor utan renoveringsbehov dock. Däremot går det att skruva dit en adapterplatta och mosa dit någon annan nyare motor. 🙂
-
Får du tag i en högtakare så har du hur mycket plats som helst. Dessvärre brukar de få gå på alltför höga varv mot var de en gång var byggda för så motorn brukar vara trött – eller rättare sagt ännu tröttare en den var från början.
Å andra sidan är de riktigt lättmekade och köper du en diesel så är det om jag inte kommer ihåg fel samma motor som på Volvo personbilar från samma period, så bytesmotorer finns det gott om.
