Forumsvar skapade

Sida 241 av 278
  • svenne

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:36 som svar på: Secret Spot – Cow incident

:laugh:

• svenne

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:41 som svar på: Hur laga stort mjukt område?

Vanligt PU-skum typ byggfog är syrehärdande och stänger du in det kommer det inte att härda ordentligt. Ska du spruta in i ett litet hål ska du använda 2-komps skum.

• svenne

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 13:37 som svar på: angående kasfallsskada tråden – förstärkningar

Biltema är inte billigt utan anledning. 😉
    Slipar du för hårt så kan det vara friktionsvärmen som gör det mjukt. Jag vet andra som har sagt att den inte blir hård. Köp Plastic Paddings gc istället, helt okej för priset.
    Det bästa är att skita i gelcoat helt och göra ett bra underarbete istället.

• svenne

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:37 som svar på: angående kasfallsskada tråden – förstärkningar

FJ69, knåda inte epoxin när du har lagt klart laminatet. Låt det härda i fred. Om du vill ha ut extra epoxi så kan du lägga vanligt papper eller ännu bättre bitar från en avdankad frottéhandduk ovanpå släppväven. Låt det härda helt klart och är det bara att riva av allt i ett svep.

• svenne

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 09:27 som svar på: Vindprognoser
    blåbussen_1 wrote:
    det man verkligen skulle vilja ha är en kontinuerligt uppdaterad satellitbild av sverige.. så kunde man se själv att om typ 2 timmar kommer en stor front.. eller det kommer sluta regna om ca 1 timme osv..

Ännu bättre skulle vara en uppdaterad bild en gång i timmen med isobarer. Ibland syns inte fronter och lågtryck, till exempel om det är ”torrtermikväder”. Likaså sjöbrisen kan existera utan molnbildning.

Jag är en riktig vädernörd. Eller egentligen datanörd för det är insamlandet av data som är det roliga. 🙂 Problemet just nu är att jag allra helst av allt vill tanka hem satellitbilder över Sverige, men jag bor i storstan och det är för mycket störningar för att mottagningen skall bli bra. Kommer förhoppningsvis kunna sätta upp en antenn hos brorsan framöver nu när de har fått bredband på landet.

Men innan dess, kan ni använda http://satpix.de/noaa/noaa.html

Får jag lite mer tid över i vinter så ska jag pilla med några projekt som jag hoppas kan bidra till färre bomkörningar. bättre vindstat till surfet! 🙂

• svenne

Medlem
    4 augusti, 2006 vid 08:09 som svar på: Underexponera för snabbare slutare

Ja, jag tar fotouppdrag. Visst är brus ibland acceptabelt, typ naturbilder klockan fyra på morgonen är liksom omöjliga att ta ”crisp clear”. 200 är okej, måste jag gå högre kör jag alltid brusreducering. Kolla ISOx på http://www.fredmiranda.com/software/, en tiondel så dyrt som andra men precis lika bra. 🙂

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 20:26 som svar på: pickup

Fråga GetWet, han har väl koll på såna där amerikanos?
    Själv tycker jag att de gamla S10:orna är ballare. 🙂

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:57 som svar på: Olyckor inom vindsurfing

Jag kör med en skate-hjälm, finns på Stadium och Inter sport för en 400 bagis. Johans wakeboard-luva ser riktigt bra ut, den skulle jag lätt handla.

–S

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:44 som svar på: Skälåker GPS torsdag morgon

Getwet-mannen! Ni såg ut ha bra drag imorse men jag glömde fråga om du fick någon bra repa. Så hur gick det?

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:26 som svar på: vattenstart

Det går att vattenstarta i nästintill stiltje, men du lär behöva sätta den blåsiga versionen innan du fixar den oblåsiga.

Kan du pumpa? Tillämpa det på vattenstarten också, så kommer du upp nästan närsom.

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:07 som svar på: vattenstart
    Oregistrerad wrote:
    Hej!

2. jag kämpar ganska länge med att få segel på rätt håll, sen få brädan på rätt håll, sen få brädan rätt i förhållande till segel och sen allt rätt i förhållande till mig.
    3. sen börjar jag fäkta med bakfoten som ska upp på brädan. vet inte om jag är ovig eller vad det handlar om men det känns som en oändlig sträcka för foten att resa mellan vattnets mörker och upp på brädan.
    4. när jag väl lyckats börjar jag lyfta upp seglet. ofta klarar jag det inte för det blåser för lite och då får jag allt över mig och får börja om, och ibland blåser det för mycket + att jag är trött så när jag väl kommit upp blir hela manövern som ett stort kastfall och jag flyger iväg på andra sidan brädan.

Mvh Viccone

Vet inte om någon har gett dig svar än, men mina två ören:
    2. För att få upp seglet ur vattnet, om det nu har sjunkit, ta tag i masten en knapp meter ovanför bommen och ryck snett uppåt över huvudet några gånger. Ligger seglet på höger sida gör du rycket med vänster hand, dvs motsatta sidan. Varför ”tömma” seglet på vatten när det kan skära genom det? På ett 5.0 rycker jag en gång sen är seglet uppe, på 7.1 två gånger (max tre).
    Som sagt tidigare, det bästa är att inte få ner seglet i vattnet alls.

3. Böj armarna och skjut in höften mot brädan, titta på mastfoten för att få in huvudets vikt. Det är väl typ enda gången det är okej att titta på seglet…
    Kan du inte hänga i seglet så blåser det för lite, eller så skotar du för lite.

4. Du kanske har händerna för brett? Det blir svårt att kontrollera trycket när du väl kommer upp. Så fort du kommer upp på brädan, sätt framfoten långt fram på brädan för att hålla mot seglet och släpp efter på skotet.
    Finliret att komma upp och i planing direkt kommer med tiden.

🙂

• svenne

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 20:34 som svar på: Kliva upp tidigt på torsdag Skälåker
    Jaz wrote:
    Kinabalu wrote:
    Har oxå kört bom på skälåker några gånger, så det hör inte till mina favoritställen (har faktiskt aldrig lyckats segla där…).

Någon som varit på Lillsved? Ligger ju lång ut. Ser bra ut på kartan. Jag åker nog hellre dit än till Skälåker.

Lillsved ser ju riktigt bra ut men lite långt. Ser ut att kunna bli lite vågor där dock på SO-O. Någon med erfarenhet??
    Men hur är det vid de små vägarna som ligger utmed smådalarövägen tex. vid Dalarö Folkhögskola eller Stranden. Det ser ju ut som hela Jungfrufjärden ligger öppen åt NO-SO!?
    Är det någon som seglat där? Går det parkera någonstans där?

Smådalarö, det är bara branta berg och hustomter överallt, och öarna utanför är riktigt höga. Lägg till mycket båttrafik också.

• svenne

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 20:05 som svar på: Underexponera för snabbare slutare

Skulle inte tro att det är fel på kameran, snarare att jag är mer kräsen än du… 😉
    BTW, skulle aldrig köpa något annat än Canon.

• svenne

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 12:54 som svar på: Kvällens surfprojekt – STCKHLM

Rätt!!! 🙂

• svenne

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 11:12 som svar på: Kliva upp tidigt på torsdag Skälåker

Jag tror tyvärr att Skälåker är det bästa vi har på NO.
    Det ligger en bra camping med stugby där, kanske slagga över ikväll?..

Sida 241 av 278
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications