svenne
Forumsvar skapade
-
Skulle dra ner på onsdagen, vaknar med feber!
Så jävla typiskt. -
Ja, det lär väl finnas nån anledning till att batteriet att sunkat ur. Kan vara så enkelt att det är kortis i det, men du ska definitivt mäta laddningen.
-
TaBi wrote:Det var min tanke oxå så nu står det ena, det som jag hoppas är fräschare, på laddning.
Båda batterierna låg runt tio volt när jag tog ur dem ur bussen…
Trots detta var den stendöd när jag försökte starta, jag tycker den borde klicka eller gå runt några varv på den spänningen?
Det kan iofs vara något fel med tändningslås/startmotor…. Har fått göra en liten specialare där, startmotorn ligger på en strömbrytare på instrumentbrädan, det blev billigare än att byta tändningslåset. Men det har fungerat som det ska, och det gick bra när vi startade med kablar oxå…
Inga fler funderingar på vad det kan vara, eller vad man ska göra?tack
När spänningen obelastat sjunker under 12 volt har du mindre än häften av energin kvar i batteriet. 10 volt, då kan du lika gärna veva igång bussen. 🙂
-
Ta bort batteriet/ierna och ladda upp dem ordentligt. Tar de laddning som de ska? Om inte har du en trasig cell i batteriet.
Försök att få igång den och mät laddningen, ska definitivt upp över 14 volt när du har varv på motorn. En fräsch laddning är 14,4 V. -
Dött batteri och dålig laddning? Mät spänningen på batteriet.
-
Seriöslagning är helt klart svetsning, men testa hur mycket du kan få ut gummilisten med en slö kniv (inget vasst!) eller ett par plåtbitar och om du kan få rent hela roststället. Går det att få rent helt så kan du göra en hyfsad lagning med glasfiberspackel, tänk på att det blir ganska tunn lagning så det får inte vara för stort område som behöver bytas. När du har slipat rent rosten, spruta på zinkspray innan spacklandet så håller det lite bättre mot ny rost.
Är det bara ytrost så slipa bort, zinka/grunda, spackla och måla nytt. Men det visste du nog redan. 🙂
-
Ssschyykt snygga moves!
Var kör de nånstans, Foster City? San Mateo brg i bakgrunden? -
Knatte wrote:Svenne wrote:Men har du provat med seglet på vattnet?
Mitt var också sjukt fult när jag riggade det, gjorde som du och la på nästan tio cm. Var ute och seglade och såg att det var okej på vattnet, kortade bommen till +5 cm och det så fortfarande bra ut på vattnet. Jag ligger några centimetrar plus nu, det ser fortfarande märkligt ut på land men har fin form när det surfas.Nej, jag har inte kommit ut till vattnet ännu. Men det finns ingen möjlighet att de skall funka med det tryckta måtten på segelbagen. Jag lovar:tongue:
Däremot, skulle det kanske kunna funka med riggdatat enligt Simmers Hemsida:grin: Dessa data skall jag använda, den gången jag kan börja surfa igen:smile:Jag kollade hemsidans värden på mitt segel och det stämmer exakt med vad jag kör med (192 vs 196). Konstigt att de skriver en sak på sajten när det står något annat på seglet.
-
Men har du provat med seglet på vattnet?
Mitt var också sjukt fult när jag riggade det, gjorde som du och la på nästan tio cm. Var ute och seglade och såg att det var okej på vattnet, kortade bommen till +5 cm och det så fortfarande bra ut på vattnet. Jag ligger några centimetrar plus nu, det ser fortfarande märkligt ut på land men har fin form när det surfas. -
Jag har ett Zero Seven 6.4 och där är samma grej, det verkar helt knas när det skall riggas (Står 192, men passar bättre med 198-200). Men prova ändå, jag tänkte att så jäkla fel kan inte längden på min bom vara så jag riggade som det stod, det ser muppigt ut men när det blir fyll i seglet så blir det riktigt fin form på det.
-
getwet wrote:Berätta gärna mer om MS, för det är väl inte en MSD box du talar om?
Nej, det är inte en MSD. Läs mer här: http://www.megasquirt.info
-
Just E85 är bara en definition på blandningens maximum, alla stationer som har E85 blandar upp den när det blir kallt.
Ögnade genom Roadster… Etanol är inte farligare än bensin, och ”exploderar” inte lättare än bensin. Att det inte skulle vara okej att tanka etanol i en bil med plasttank är inte heller riktigt. Varenda mack, Clas Ollon, Biltema, you-name-it, säljer dagligen dunkar med etanol och inte exploderar de. Eller har du sett rubriken ”Köpte T-röd, dog av smällen” nån gång?.. 😉
Dessutom har Fords etanolbilar plasttank.Jag tycker att alla såna här påhängslösningar som säljs inte är så mycket att satsa på. För det första kommer det aldrig bli helt bra, vilket inte blir bättre av att alla sprutboxar levereras med en mappning (justering) som är relativt generell redan från början.
Ett annan aspekt i det hela är att alla alternativbilar har en flexfuel-sensor som mäter förhållandet etanol/bensin och rapporterar tillbaka till styrboxen. Om du i din hemmapulade bil tankar mer bensin än vanligt en dag kommer den inte att gå bra, men med sensorn justeras luft/bränsle-mängden automatiskt.Nu låter det här helt oåtkomligt för nån som vill hemmapula lite. Men nej, det är det inte. Däremot kräver det mer pillande än att bara hänga på en piggyback-box eller öka pumptryck etc. Det finns ett välutvecklat styrsystem som används av mängder av hemmatrimmare och som snurrar i massor av banracingbilar, och på sistone har stöd för flexfuelsensor lagts till. Har du en befintlig insprutare eller vill bygga om en förknasarmotor så är MS leksaken för dig. Fullt mappningsbart, styr tändningen fullt ut (utan fördelare om du vill), wideband-lambdasond, flexfuel med mera.
Det finns monterat i allt från gamla jänkare från 60-talet till nästan nya banracing-Porschar, toktrimmade skotrar till Hayabusor. Ganska många i Sverige använder det, och inte bara av folk som vill trimma utan få bättre ekonomi i bilen.SFRO har lovat att jag får genom min folkabuss med 400 hästar och jag kommer garanterat köra med MS. 😉
Om nån får för sig att vilja pula igång ett MS-system så är jag mer än villig att vara med och pilla! -
Jag tror på den RRD:n, grymt hållbar och tål nog rätt mycket stryk. Jag skulle köpa.
-
Jag tror att du har ett litet vatteninträngningsproblem där. Jag skulle åtminstone slipa av färgen längs sprickorna (slipa inte genom laminatet) och pensla på ett lager epoxi/polyester.
Har färgen spruckit längs ena kanten? Då har du garanterat fibertras under, men det funkar nog om du bara fixar sprickorna. Åtminstone så länge.
