svenne
Forumsvar skapade
-
Jo, men om du släpper konceptet att rapportera på bris-Fituna och byter ut just Fituna mot tex Björkvik eller Torö så blir det än mer skillnad. Sen om jag sitter och tvekar hemma ELLER på jobbet och får signaler om att X är kass så underlättar det valet. Kommer det dessutom in en rapport från en annan spot som fungerar är det inte så svårt för min del om jag ska sticka eller inte.
Märkligt, men förra året var det ganska många som använde sms:andet och det fungerade alldeles utmärkt. 🙂
-
Lustigt att ni nämner just bitumen, jag röjde garaget idag och städade undan ett par tuber underredsmassa och de baseras på just bitumen. 🙂
Jag hade en kund förut som sponsrade ett billjuds-team och de raggade tag i massan som övergångsställen är gjorda av. Men det var tungt som f*n…
-
feg wrote:Stockholm, bomkörningar, rapporteringar… … … Det kan bli lite klurigt det där.
Låt säga att någon dragit ett sms och klargjort att det inte blev nåt i fituna på söndagen. Sen får nån stackare, som stannade hemma i sista stund pga sms:et, reda på att det var bra 6.3 segling (gissar att 5.9 funka pga tryck i 7.1) och blir lite snopen och ledsen.Surfnet i all ära men när det gäller stockholm har många långt att åka så att sitta och vänta på sms när det är brisprognoser och sen åka ut kan nog leda till en herras massa missat surf.
Brorsan och jag chansade i helgen och fick ”lite så där” segling. Jag körde båda dagarna med 9.5 och fet F-Type 138 samt under söndagen funkade faktiskt freestylegrejerna bra. Hade vi stannat hemma och väntat på sms för att sedan åka hade det nog inte blivit nåt.
/feg
Ja, och där missförstods visst konceptet helt.
Tanken är inte att folk sak sitta hemma och glo och vänta på att alla andra ska göra jobbet, utan att den som kommer fram först faktiskt kan hinta de andra som är på gång ut!
Får jag ett sms som säger att X är kass när jag packar bilen slipper jag bommen, men om jag däremot sitter på jobbet och får ett mess om att det är fetepung så kan du ge dig på att jag flexar ut på sekunden. -
peppem wrote:Låter inte så dumt såg att det började dra rätt bra i träden här inne i stan, men vågade inte chansa när det var 5m/s på landsort!
vad har hänt med surfnet????? använder ingen det?
Ganska ny som stockholmssurfar och märkt att det ingår ganska många bomkörningar om man ska surf här i stan. Surfnet skulle väl kunna minska dessa…eller finns det andra sätt att få mer korrekta observationer (tänker framför allt på fituna och torö)?
/peppe
Surfnet funkar skitbra, men stockholmare är för lata för att använda det.
-
De flesta tejprekårders brukar ha batteridrift också, om din har det och har du har lite tur så vill den ha åtta seriekopplade batterier. Fin fint, för det blir 12 volt och du kan köra batteridriften direkt från cigguttaget.
-
Det ser mycket bättre ut än förra gången i alla fall.
Att det står Mast: 430:21 betyder att du ska använda en mast som är 430 lång med IMCS-talet 21 (vilket i princip alla 430-master har…). Däremot står det att luffen ska vara 448, vilket innebär att du ska sätta förlängaren på 18 centimeter eller så nära du kan över det. Dvs kan du bara sätta förlängaren på 15, 17½, 20 osv så sätter du den på 20.
Sen drar du tills blocken möter varann. När du trycker ner mastfoten lyfter toppen och då ska det vara löst i bakkant mellan de översta lattorna, ungefär som nu (kanske lite mindre, kanske lite mer. Svårt att se på bild)När du ställer in bommen, sätt den på det mått som står, 182 cm, och så spänner du ut seglet tills det är någon centimeter kvar till bommen. Kan du inte dra ut seglet med enbart fingrarna utan en massa rulla-snören-runt-näven-manövrar så spänner du för hårt.
Återigen, ta med prylarna till nåt ställe där det finns surfare eller be någon hjälpa dig nån kväll, det är sjukt mycket bättre och du kommer tycka att det är mycket roligare när du har fått de första viktiga knepen gratis.
Keep on rockin! 🙂
EDIT: Knatte hann precis före (å så stavfel)…
-
På sydligt kanske det funkar men lär vara byigt. Björkö släcker rätt duktigt på SV och då funkar lillspoten okej.
-
Men röv också, varför händer alltid allt samtidigt?
-
Kortare tid = mer accelerator = mer värme. 😉
Problemet med din lilla förtest, som iofs var rätt tänkt, var att du inte isolerade epoxin. När den ligger öppen frigörs all värme, hade du däremot haft den omsluten av frigolit så hade resultatet varit ett annat.
Om du har tråkigt (jag menar riktigt riktigt tråkigt) en lördagkväll, köp en burk Plastic Padding och blanda hela burken i ett svep. Ner med härdaren i burken bara och blanda. Har du lite ägg och bacon över kan du passa på och steka upp det samtidigt. Men vänta tills färgen på burken har brunnit upp först.
Nördigt? Skoja inte… -
fredrik.ygge wrote:Lars_K wrote:Kolla om glasfiberspacklet är polyesterbaserat. Polyester fräter cellplast. Epoxi fräter inte cellplast (generellt).
Ah, ok. Du har säkert rätt.
Det innehåller styren. The king of lösningsmedel.
-
dr Masse wrote:Jo, du har ju bevisligen kläm på området. Men det verkar ju som om den epoxi som används (bör användas) för lagning av surfpryttlar ofta är mer av det snabbhärdande slaget och därför utvecklar lite mer värme?
Jag tror att det mer handlar om att en surfare inte är sugen på att betala 1700 spänn för 6 kilo epoxi, vilket är typ minsta volymen för en bra smet. Det blir skillnad när jag kan köpa större mängder på min lilla hoppyfirma för andra ändamål och sen råkar laga tio brädor med samma gucka. Men gemene rådet är: så lite epoxi som möjligt. Alltid.
Micke: du fick ihop brädan till slut, kul att det gick bra!
-
Det beror också på vilken epoxi som används, en långtidshärdande ger ingen värme trots volym. Kortare tid = mer accelerator = mer värme.
Sen finns det dessutom fulepoxi med lösningsmedel. Hemska tanke. -
Men hallå, det är ju inte ens 50 meter till campingen…
-
Det skulle vara grymt sjysst om någon kunde skicka ett surfnet-sms när det kickar igång. Jag måste göra en annan sak innan så det gäller att optimera…