svenne
Forumsvar skapade
-
För övrigt väger den 2075 kg.
-
Jag blev stoppad med en Merca-buss, efter 25 mil. Hade åtta kilometer kvar. Fick böter för det mesta, obesiktad, avställd, inget lyse, fortkörning. Men han bjöd på vinterdäcken och försäkring frågade de aldrig om. 😉
Sen hjälpte de mig igång (ingen laddning) så att jag kunde köra hem! 😀Har kört 2,5 ton båt bakom en Volvo S40, har aldrig blivit stoppad. Kör med en riktig biltrailer, ta det lugnt och undvik idiotkörning så går det bra.
-
Surfridern wrote:Ja, om din saab 9000 är registrerad som A-traktor
Word!!! 😀
-
Ola_P wrote:Stoppning är nog inte så dumt, dämpar ljudnivån…
Beror på var det sitter också, en del ställen är kanske opraktiska att ha stoppade.Nån som vet var man får tag i bra inredningstyger till bussen (mao som inte ruttnar av lite vatten) till vettiga priser?
Kapellmakare har bra tyger. Inte bara kapelltyg alltså.
-
Nej, men måste man alltid fråga?.. 😉
-
-
Nackdelen med att inte ha bil är att det tar förbannat lång tid att ta sig nånstans när det väl blåser, om du inte har nåt tvåhjuligt.
Du kan kolla med klubben i Tyresö också.
Välkommen till Tjockhult! 🙂
-
Får se vad det blir för buss först, vill gärna ha en T2:a den här gången. Har några motorer står och dammar och kanske använder nån av dem istället.
Håller på med ett annat projekt nu, och när det är klart så blir det surfbussbyggarplanering. 🙂
-
getwet wrote:Utomlands finns det en Folka Lupo som har modell beteckning ”3”. (3liter 100km)Uppkallad efter dieselförbrukningen. Synd att vi inte kan få se den på svenska marknaden.
Lupo 3L finns här också (eller, fanns). Det står två på parkeringen utanför och min gode väns far åker runt i en.
Googla på Lupo 3L och du skall finna. -
SFRO-boken är vältummad i andra projekt. 🙂
Berättade för sambon om min gamla folkabussdröm, och hon är fetpå – med motorbyte! 😀 -
F*n va kul! 🙂 Vilket sprut har du?
Quote:det var inte så jäkla lätt att få den intypad med volvomotor kan jag säga och man måste ha ett speciellt intyg osv… för annars är det typ halshuggning. men om du skaffar ett intyg på subarumotorn att den inte överskrider 66 kw och 147 nm så ska det inte vara några problem egentligen. ta kontakt med svensk bilprovning först innan du gör något!Yes, de är som hökar på en. Been there…
Men om jag gör det projektet byter jag inte bara motor, då blir det en omgång nya bromsar också och då går det att få i mer pulver. Det går att kolla med SFRO innan och de hjälper till med intyg etc när man bygger om. Men jag är inte ute efter en Porsche-buss-version utan snarare en som går hyggligt komfortabelt.Måste komma på studiebesök!
-
Nej, jag skrev det för att det är så. Men eftersom du har den smartare lösningen med ett parallellkopplat motstånd så spelare inte lampan någon roll alls.
En generator har inga permanenta magneter, vilket innebär att om du bara roterar axeln händer inte ett skit – förutom att du sliter på generatorremmen. Men när det läggs ström över spolarna kommer det att byggas upp ett magnetfält. Byggde du spikmagneter när du var liten? En spik, lite omlindad kabel och ett 9 volts batteri fungerar exakt likadant. Om inte kabeln över D+ är okej eller som på äldre elsystem där motståndet saknas och lampan är trasig så kommer inte generatorn att börja ladda. När laddningen är igång är motståndet genom lindningarna tillräckligt stort för att lampan inte ska orka lysa.Är du säker på att generatorn är okej?
Är laddreläet okej?
Har du kontrollerat alla kablar som går till generatorn?
Är du säker på att allt är rätt kopplat?..