svenne
Forumsvar skapade
-
Om du funderar på den framhjulsdrivna modellen så tyvärr, Viton är skön att köra men räkna med ett fläskigt verkstadskonto (allt som kan gå sönder verkar göra det). Rostar gör de också.
VW är mer eller mindre galvade så det är inte alls samma problem, en tråkigare buss men pålitlig. -
För flera veckor sen skickade jag mejl till svenska ”återförsäljaren”, som dessutom hade stavat adressen fel. Hittills inte en molekyl i retur.
-
Jester wrote:Simmer seglet ser extremt brett ut upp i toppen, eller är det en illusion skapad av den udda designen i toppen?
Tror att det är lite bredare än vanligt, men att feteteleobjektivet Allan spelar in mer.
-
Men, man får ju inte ha brallor utanpå våtdräkten! 😉
-
Varför ha en Aquapac över huvudtaget, varför inte ha en vattentät GPS från början?
-
Nästa helg. PM:a mig.
-
Gelcoat används för att underlätta tillverkning i gjutform. För att skydda laminatet säkert mot vatteninträngning används fuktspärr oftast baserad på Epoxi. Inte alla nytillverkade båtar har dock en ”ren” fuktspärr.
En tävlingsbåt på 35-40 fot kan öka uppåt 30-35 kilo i vattenabsorption.
-
The_Novice wrote:Vet inte hur det är på Focusen men om man tar bort nackstödet på framsätet, …
Det går inte, det är som Jester säger.
När baksätet ska fällas tar ryggstödet sitsens plats, sittdelen fälls framåt först och står på högkant. -
Gelcoat är vattenabsorberande, så det bästa är att laga med något annat och eventuellt använda GC för färg och ytfinish.
Epoxilim eller lamineringsepoxi spelar inte så stor roll om det handlar om småskador, det är hållbart så det räcker och blir över. 🙂 -
Både jag och mina hojkompisar har letat (och funnit) bussar i Tyskland. Senaste bussen är en Opel -03:a med 10500 mil på mätaren. Han köpte den för 78 000 totalt inklusive resa och inreg. De ligger på ca 120 000 och uppåt på Blocket.
Jag köpte dock min Transporter på Blocket men hade väldigt mycket tur, hade jag inte hittat den hade jag åkt söderut tre dagar senare för att hämta en annan. -
MattaP wrote:sen lär du nog upp i en hyfsad summa för att det ska löna sig…hade samma funderingar som du för ett tag sen men kom fram till att för en buss för ca 70,000 är det inte lönt. Däremot om du lägger på det dubbla så kan du lätt fynda i Tyskland
Men du kan få tag i en buss för 70 000 i Tüschkland som är värd det dubbla här.
-
Du vet att det finns två ställen för bussar på Mobile? En för arbetsfordon också, sök där med.
-
En intressant aspekt är att ingen ”fenexpert” har kunnat svara på mina nördiga teorifrågor. Det finns många som jag ser det myter om fenor och ingen verkar kunna argumentera för dem. Många kan säga att en viss fena eller ett tillverkningsätt är bättre, men inte många (närmare noll faktiskt…) kan säga varför det är si eller så.
Däremot tror jag att trial’n’error i 30 år har utvecklat fenor som vi vet fungerar och ger vissa egenskaper. Om någon skulle säga till mig att en Nik Baker är bättre än en MFC för att den ger en viss egenskap i svängen så tror jag att det är så för att man vill åt just den egenskapen. Att fenan sen har ett visst utseende och djup, spelar det någon roll förutom att ger oss teorifjantar nåt att dryfta om? 😉
-
Jag har hela rullen. 🙂
Ni som kör Direct Connect, sök på Snickeriet.
-
Enligt december/januari-numret av Boards så har sheriffen i Dahab kommit fram till att surfingturisterna är en så viktigt inkomstkälla för staden för att äventyras. Så all annan vattensport har förbjudits, dvs inga kattor, jollar eller jetski ska få bränna runt.
Så det ska inte vara trångt längre. 🙂