svenne
Forumsvar skapade
-
Uppe i högra hörnet finns en liten kryssruta. Kryssa i där markeras alla PM som listas, scrolla sen längst ner och välj vad du vill göra.
Like a piece of cake. 🙂
-
Om du lägger/ställer brädan på diagonalen går den in.
-
Du kan inte koppla bort kablarna på generatorn för att mäta. Inte för att du ”bränner” generatorn, men om du tar bort t.ex. laddningslampan kommer aldrig generatorn att börja generera det du vill mäta.
Du kan lika gärna börja med att testa med ett nytt laddningsrelä, köp ett på Biltema så kommer du billigt undan.
-
fastforward wrote:Nu kom jag på en sak – skulle man inte kunna ställa ett baksäte på tvären bakom förarsätet? Så att baksätet har ryggen mot vänster vägg och det blir tomt till höger i bilen. Eller blir detta helt omöjligt ur krocksäkerhets- och byggsynpunkt?
Det får du inte genom besiktningen.
-
Två av min vänner transporterar MC i Citroen Jumpy (skåpmodellen). Strax över två meter i skåplängd så kortare brädor går säkert in på diagonalen åt något håll. Däremot är det sjukt mycket buller i kupén, så testa lite motorväg innan ni köper är mitt tips.
-
Fäen, får besök från staterna 18 maj och 2,5 v framåt. Så det får bli i början/mitten på juni för min del.
-
Fäen, får besök från staterna 18 maj och 2,5 v framåt. Så det får bli i början/mitten på juni för min del.
-
http://www.solfaktor.com/se/cal/Arlanda_Februari.html
Alla sista minuten och restresor på ett ställe.Edit: Glömde Sterling….
http://www.sterlingticket.com/en/forside_en -
Jag har fortfarande Ian-mannen som bakgrundsbild. 😀
-
Inte alla som gillar pimp-styling, tydligen.
Om du ändå bara ska ha den på taket kan du bygga den från scratch. PM:a om du behöver tips eller hjälp. -
Riktigt ball!
-
Näe, nu tycker jag att ni dissar lite väl hårt. Visst pratade Phil väldigt mycket säljgoja, men vi kunde ju också ha frågat mer istället för att sitta som brevduvor.
Men nog fanns det lite fakta att sålla fram bland allt säljbabbel. Bland annat:
¤ Köp hellre en bra mast istället för nya segel.
¤ Segel går just nu åt ”lågt och bred”-design för lägre dragpunkt och bättre kontroll.
¤ Flashig layout har inget med segelkonstruktionen att göra. Det är just inget annat än flashig layout.
¤ Segel tenderar att gå bättre åt ena hållet för att lattorna bara sitter på ena sidan. Därför kommer de framöver sättas på varannan sida på rejsmodellerna. Enkelt och smart men ingen har tänkt på det.
¤ Bommarna verkar riktigt styva, även alu-bommen var en hårding.
¤ Vindsurfingsegel kräver mycket mera twist än båtsegel då vi lutar riggen mot vinden och båtar från. Racingsegel för båtar med upprätt rigg blir mer och mer lika våra segel.
¤ Många små enkla lösningar på seglen, tex extra film runt mastfickan för mindre veck när man riggar.
¤ Barry strävar efter färre krafter i ett riggat segel för att bättre hålla form och få bättre vindregister.
¤ Constant curve-master är smutt enligt Barry.
¤ Alla segel är plottade och maskinskurna.
¤ Det är stor skillnad på att konstruera rejssegel och vågdito. Rejsmodellerna går att jämföra mot varandra men vågseglen är mycket känsla, ska ge bottendrag, luffa ur rätt etc.Sen var det (tycker jag i alla fall) intressant att höra Phils åsikter om Slalom 42 vs. Formula. Det är tyvärr så att publikfrieri, TV-publicitet och sponsorexponering är det som styr, och det är precis likadant i all annan segling också.
-
Moulded = gjuten
-
Typ. Testa med en inställning du är nöjd med.
Jag skulle vilja jämföra mina inställninar med Guys, tror som sagt att hans skulle vara längre bak.