svenne
Forumsvar skapade
-
jonatan wrote:Eller så kör man på känsla! Det tycker jag funkar utmärkt, även om man ibland blir tvungen att justera lite på vattnet..
Det är helt klart en smaksak, och jag är säker på att placeringen skulle bli olika med en hemmagjord snodd och Guys snodd. Mina blir säkert längre fram än hans placering, enligt honom så är det släppa bakhanden som är svårt.
Fördelen med gummisnodden är att det blir på samma ställe hela tiden, med bara småjusteringar på vattnet. Jag tycker att det är irriterande om de inte sitter lika på båda sidorna så det är skönt att kunna fixa till det snabbt innan jag sticker ut. -
Faktiskt inget han har ”uppfunnit” som han själv tycker, han har bara dammat av en gammal areodynamisk regel.
På en vinge så ligger balanspunkten (i princip hur den än är formad) ungefär en tredjedel in från framkanten. Om du köper en gummisnodd, kör en stund med ett segel så att du är nöjd med inställningen, sträcker snodden mellan seglets akterlik till framkanten och och drar upp den till bommen som han gör i artikeln, så kan du markera var du har selen med en penna eller nåt annat.
Gör du sen likadant på ett annat segel så kommer det att stämma där också. Jag köpte en gummisnodd för 30 spänn och det fungerar utmärkt. -
Jag tror att de flesta brädor är bra på något, men inte så otroligt goa och fina som de framstår i vissa tester. I de flesta testerna går det inte att läsa sig till någon skillnad alls på brädorna, och kolla bara här på konfen hur mycket åsikter det finns om stubbies.
Därför var det otroligt intressant att läsa just om vad en bräda är bra på och vad man kan förvänta sig av den. Jag kollar efter en bra bräda runt 85-95 liter men har nu ändrat mig, tack vare Boards-testet.
–S
-
Möbelsnickare och mindre brädgårdar brukar kunna ta hem udda träslag, men jag tycker inte att det är värt det i en skim.
Poängen med att blöta skivan är att den ska bli mjuk så att du kan böja den utan att den spricker. Har du köpt en plywood med vattenfast lim? Jag brukar använda riktigt tunn plywodd eller bara fanér och limma lager efter lager, det är mer kontrollerat sätt att böja skivan. -
Skimboarder wrote:Nån som vet var man kan hitta en bra ritning hur man bygger en?
Kolla på http://www.skimboard.com och där finns det mått på brädor. Shapen ser du på bilderna. Det är en fransk sajt men du det är inte så svårt att lista ut var bilder på skims finns.
Kolla också på http://www.skimcity.com
-
Äh, låt han bejaka sina kvinnliga sidor. 😉
-
Snubben är rätt känd, han har forskat på hajbeteenden rätt länge.
Det som inte framgår av Discovery-dokumentären är att innan han blir biten säger han åt filmteamet flera gånger att sluta hälla slamsor i vattnet för att det blir grumligt och att hajarna inte ser vad de biter i. -
Steffo wrote:Den finns faktiskt kvar men fungerar inte ihop med det här skinnet och jag har inte kommit på varför än.
Du har PM!
-
svenne
Medlem13 januari, 2006 vid 17:13 som svar på: se nya inlägg utan att behöva läsa alla inläggEeeh.. Näe?..
Snabblänkar->Dagens inlägg så ser du alla trådar med nya poster.
Och klickar du på
-knappen kommer du till första olästa.🙂
EDIT: Snabblänkar->Markera forum som lästa, nollställer alla trådar så du slipper plöja genom allt nästa gång igen.
-
Jag menade inte riktigt så, skrev lite galet.
Jag menade att det blir tungt oavsett vad det för trä om det ska vara en solid planka. Mahogny och till exempel furu väger ungefär lika, så det blir rätt mycket vikt ändå. Och lägger man ett lager glasfiber på så blir det bärande i sig. -
Ah, fan! Jag missade att ni pratade om att stuva egna grejer. Sorry…
Jag tänker nog inte släpa med mig prylarna, jag hyr på plats.
-
Ah, fan! Jag missade att ni pratade om att stuva egna grejer. Sorry…
Jag tänker nog inte släpa med mig prylarna, jag hyr på plats.
-
Drygt tusenlappen i veckan, är det dyrt? Tycker att det är helt okej med tanke på vad det kostar att hyra en dag här…