Forumsvar skapade

Sida 267 av 278
  • svenne

Medlem
    20 december, 2005 vid 16:42 som svar på: Saker vi saknar!
    Anders_hoffman wrote:
    Saknar inställningen som gör att du kan välja hur många trådar som ska visas per sida o hur många inlägg i varje tråd som visas per sida..

Gå till Snabblänkar > Redigera alternativ (http://0108dev.surfzone.se/forum/profile.php?do=editoptions)

Ganska långt ner finns ”Antal inlägg att visa per sida”.

–S

• svenne

Medlem
    20 december, 2005 vid 12:20 som svar på: Kanonbra uppdaterad konf

Jag är supernöjd med ändringen!

• svenne

Medlem
    19 december, 2005 vid 16:13 som svar på: Fan sysslar ni med!!!

Nämen, vBulletin! Jag slickar konfmäster på tårna och lyfter av hatten, sketabra val! 😀

• svenne

Medlem
    19 december, 2005 vid 09:55 som svar på: byta motor

Återigen, jag skrev att det kanske blir billigare, vilket inte är samma sak som det du citerar.

Det är en sak att säga att motorn går bra på ett bränsle och en annan att mäta utsläppen, och när det handlar om en så här gammal motor finns det tyvärr inga mätresultat. Inte ens etanolbranschen eller Etanolföreningen kan ge ett rakt svar.
    CO2-utsläppen är störst idag just för att bilar blir renare. NOx är bra mycket giftigare än CO2 så jag opponerar mig fortfarande, men om ni är säkra på att NOx-mängden inte ökar och kan påvisa det så är jag förste man att ge er all heder. Och fem stjärnor. wink.gif

• svenne

Medlem
    18 december, 2005 vid 22:05 som svar på: byta motor

Svar till:

Jag tror du behöver skilja mellan utsläpp av CO2 och de utsläpp av skadliga ämnen som uppstått vid ofullständig förbränning. Var har du hört att utsläppet av koldioxid från en kolvmotor skulle vara större än det som grödorna binder? Låter ganska omöjligt faktiskt. Då skulle ju på något vis mer CO2 uppstå under förbränningsprocessen än vad bränslet innehåller från början..

[/ QUOTE ]

Hmm… Tror nog att vi har missförstått varandra lite…
    En kat påverkar andra delar av utsläppet som definitivt är allt annat än miljövänliga, kolväten, kväveoxider och koloxid är också väldigt illa att släppa ut. Det var inte jag som blandade in växthuseffekten först i den här debatten, eller?..

Jag har inte påstått att kolvmotorns utsläpp av kolämnen skulle vara högre än innehållet i bränslet. Men det finns mer saker än förbränningsmotorer som släpper ut avgaser och utsläppen totalt är fortfarande mycket högre än vad naturen klarar av att binda. Så att så länge du väljer att ta bilen till jobbet istället för att cykla – sorry to say – så bidrar du till skiten (och nej, jag är inte ett dugg bättre själv).

Det jag har försökt att föra fram är att just den häringa bilen har en förgasarmotor som inte har bra förbränning och förmodligen en kat som inte gör så mycket nytta som den borde – om den har någon kat alls. Och det är väl ändå allmänt accepterat att dålig förbränning är en stor bidragande faktor till att släppa ut mer av just det som kat:en skulle ta bort, till exempel kolmono- och kväveoxider (dikväveoxid bryter dessutom ner ozon). Koldioxiden kommer säkerligen att minska, men jag tänkte på bra mycket mer än bara det från första början. Sen var det också problemet med framställningen, det drar mycket ström att bränna sprit.
    http://www.miljomagasinet.se/dokument/nytt/etanol.html

–S

• svenne

Medlem
    17 december, 2005 vid 16:59 som svar på: byta motor

Nu hjälper inte det här till i byta motor-frågan. Men…

Svar till:

…faktum att en förbränningsmotor som körs på ett odlat bränsle istället för ett fossilt bränsle får ett kraftigt reducerat koldioxidutsläpp…

[/ QUOTE ]

Visst har du rätt J-F, men det beror ju också på VAD för motor det handlar om, och den här lär inte ens ha en kat och om den nu har det så tillhör den kategorin katten-sitter-numera-där-för-syns-skull. Förgasarmotorer är inte världens bästa i förbränningssyfte heller.

Jag tycker verkligen att miljövänligare alternativ ska användas ifall det går. En etanoldriven miljöbil ska inte släppa ut mer än vad råvarorna binder under odlingsperioden. Som jag nämnde tidigare är utsläppen större än bindningsmängden. Så länge motorn släpper ut någonting överhuvudtaget – bidrar den också till överskottet.

Jag säger definitivt inte emot att etanol är bättre än bensin. Däremot opponerar jag mig mot att det skulle vara mycket bättre i det här fallet.

–S

• svenne

Medlem
    17 december, 2005 vid 16:37 som svar på: byta motor

Högre förbrukning (sämre energiinnehåll) och mer energiåtgång vid tillverkning, dessutom klart som korvspad att etanol genererar växthusgaser, speciellt om en gammal sunk-Saab matas med det. wink.gif
    Eller, hade du kat?..

• svenne

Medlem
    17 december, 2005 vid 10:13 som svar på: byta motor

Byter du moroten ska den omreggas. Sen om du berättar det var en annan femma. Å andra sidan, byter du från förknasare till insprut lär de nog märka det. Jag har gjort det några gånger och tycker inte att det är värt varken tiden eller pengarna såtillvida att du inte tycker att det är kul att göra det.

Jag måste bara inflika att det blir faktiskt inte ett dugg miljövänligare att byta till etanol. Du kommer fortsätta att släppa ut oxider och det är redan ett överskott. Det blir kanske billigare för dig, men inte miljövänligare.

–S

• svenne

Medlem
    14 december, 2005 vid 09:57 som svar på: SECTION8’s nya FILM är UPPE!

Sjukt bra! smile.gif

• svenne

Medlem
    12 december, 2005 vid 21:21 som svar på: Nu har jag tänkt: Det bli Australien i ett år

Griffith – Where da grass gro’s greener!

laugh.gif

• svenne

Medlem
    11 december, 2005 vid 23:13 som svar på: Jag älskar windsurfing!!!

Aaah men kom igen nu… Så illa kan det inte vara. Våtdräkt är inte så förbannat sexigt om man inte är lite udda lagd, så varför inte hänga på ett par bralls utanpå för att slippa se gummipyjamasen och åtminstone låtsas att det är varmt och skönt?

Jag gör det. laugh.gif

• svenne

Medlem
    9 december, 2005 vid 16:33 som svar på: dieselskatten upp 60%

Svar till:

Ja det är bara att tejpa på en barometer på ratten så ser man lutfmängden……

[/ QUOTE ]

Det roliga var att du inte förstod att du var rolig. Nu blev det nog mest sorgligt.

• svenne

Medlem
    9 december, 2005 vid 14:49 som svar på: dieselskatten upp 60%

Svar till:

… luftfilter + en mätare som visar luftmängden …

[/ QUOTE ]

Ja jäklar, det där var dagens höjdare. Sanslöst kul faktiskt.

• svenne

Medlem
    9 december, 2005 vid 13:54 som svar på: Nån som kan räkna på finska?

Det där är jävlar fett med slang, så att säga…

073-90 3x xxx, och resten PM:ar jag till Hellgren. wink.gif

–S

• svenne

Medlem
    7 december, 2005 vid 16:05 som svar på: Gotland Runt, något snabbare än vanligt…

Sandhamn – Almagrundet – Runt Gotland (fritt vägval; medsols eller motsols) – Almagrundet – Sandhamn. Kortaste vägen runt är cirka 300 distans.
    Jag ska fråga Klabbe hur lång den faktiska sträckan blev.

Sida 267 av 278
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications