svennebanan
Forumsvar skapade
-
@pure 520566 wrote:
Väldigt fin syn du har på äldre kvinnor. Rekvisita? Resultatet borde ju vara samma oavsett vilket kön eller ålder personen har annars är det ju diskriminerande.
Hade media varit fullt av svankande äldre kvinnor och män för att sälja produkter så hade det varit ett problem. Nu är det ju som tur är inte så (det kan vi nog alla hålla med om).
@pure 520566 wrote:
Men så är ju sammhället vi lever i idag, det är bara dom söta djuren det är synd om och det är bara sexistiskt och objektifierande om personen på bilden är en snygg tjej. Imponerande logik.
Det är ett problem att retuscherad onaturligt muskelerade män objektifieras i media. Det är synd om de killar som pga detta dopar sönder sig och får en för tidig död. Det är synd om de män som blir misshandlade av dopade snubbar på fyllan. Nu brukar ju inte stora snubbar vara de som man tycker synd om i ett samhälle, men det kanske är dags för ett Manligt Initiativ nu. Pure?
-
@pure 520464 wrote:
Så alla bilder på personer som inte har med prylen som säljs är objektifierande. Så om jag tar en annons bild på en bil där det står en tant bredvid som inte har något med bilen att göra. Jag tar bilden på tanten men man ser bilen i förgrunden. Är det då objektifierande?
Kan man väl säga, men risken för att tanter ska känna sig utnyttjade i bilreklam känns som högst marginell;)
-
@pure 520453 wrote:
Kan någon förklara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering
Ok. Vi kanske har rört ihop sexism och objektifiering. Med sexistiskt menar jag en objektifiering tillsammans med en anspelning på sexuella attribut. Det är nog inte den korrekta betydelsen av sexistiskt, men ofta den som används i talspråk.
>Kvinnor på stranden bär små tighta bikinis
Ofta pga ”sexistisk” reklam och media vilket gjort det till norm.>Gör man då en annons med en snygg tjej som står bredvid lite vindsurfings prylar med en liten bikini så är det sexistisk?
Det är objektifierande då hon inte har med prylarna att göra förutom att vara ett skönhetsobjekt. Framställs hon dessutom som förförisk så är det ”sexistiskt”.>Så om vi stället placerade en väldigt ful tjej bredvid brädan så hade det inte varit sexistiskt?
Objektifierande.>Hade vi tagit den snygga tjejen och klätt på henne full mundering på stranden mitt i sommaren så hade det inte varit sexistiskt?
Objektifierande.>Jag kan ju förstå om det skulle vara så att en tej spelar bowling i bikini och gör reklam för bowling klot men vindsurfing är ju ändå en vattensport och kvinnor vid vattnet bär små obefintliga tygtrasor på sig. Varför skall inte reklamen kunna spegla verkligheten?
Så länge reklamen är objektifierande så är det inte ok.Objektifiering av människor reducerar i sämsta fall deras självkänsla och självbild. Det är ju förhoppningsvis ganska klart vad det kan leda till? Det kan även leda till en felaktig maktbalans mellan de objektifierande och de objektifierade. Vilket vissa inte är sena att utnyttja.
-
@mbkpeter 520449 wrote:
kul tråd.
Verkar som det blir både bikini och funell från Vicky i filmen 😉vart skall jag dra gränsen?
Ta det jämställt. Drar tjejerna på sig bikini så måste killarna köra i speedos. Jag kan tänka mig att det blir boardshorts då;).
Det där med bikini och segling kan jag iofs inte racka ner på då det är seglingen som är i fokus och inte några speciella closeups. Bilder på tjejer som går omkring i bikinis just för att exponera deras kroppar tycker jag inte har i en vindsurfingfilm att göra. Det var väl inte överdrivet mycket sånt, men jag kom ihåg att jag reagerade.
-
@Ducks 520428 wrote:
Precis, det är förtryck att förbjuda kvinnor att visa skinn, så vad gör det om det används en söt tjej i bikini i reklam eller på ett par skidor, vad spelar det för roll? Herre jesus…
Så repeterar vi den lilla konsekvensmodellen du redan glömt.
objektifierande reklam->orealistiska kroppsideal->dålig självkänsla->beteende störningar (doping, anorexi, missbruk, våld …)
Sen så finns det ju mycket annat som kan ge upphov till dålig självkänsla hos ungdomar, men hatobjektet för dagen är den orealistiska mediebilden av hur en människokropp ska se ut. Den är ju allt som oftast konstlad mha skönhetsoperationer, retuscheringar etc.
-
@Ducks 520418 wrote:
Börja kännas lite väl vänstervridet nu, alla kan inte vara anhängare till FI och deras i mitt tycke totala idiotiska livsuppfattning. Alla vill vi inte heller vara metrosexuella…
Kanske ska dom (får man säga dom om kvinnor?) se ut så här för att inte uppröra någon i ditt led:
http://www.jewcy.com/files/images/burka-large.jpg
Fast det kanske blir för mycket skinn ändå 😉 :
Burka är ju ett lysande exempel på kvinnoförtryck. Fattar inte varför du blandar ihop det med hur jag resonerar om att mina barn ska slippa skeva kroppsideal när de växer upp. Om du undrar hur jag tycker tjejer ska klä sig så har ju många streetmode företag riktigt snygga kläder som inte alls överdrivet anspelar på sex.
http://www.wesc.com/#clothes_overview/sex/ladies/category/campaign
Nu drar jag mig dock till minnes att WESC blev anmälda för sexism i deras underklädesreklam, men den är väl borta nu.
-
Å så lite action.
Jag har mailat OneOff på Götgatan då de har Burton Love brädan i skyltfönstret. Får se om de svarar eller så kanske jag knallar förbi och frågar vad deras syn på saken är.
Ska slänga in anmälningar mot Burton och Head hos etiska rådet också. Det verkar inte så jobbigt och sen kan jag väl känna att jag gjort vad jag kan.
-
Å så här tycker vår kära regering:
http://www.metro.se/se/article/2008/04/25/07/1943-65/index.xml
Nyamko är inte riktigt med i matchen, som vanligt.
-
@Joachim_Larsson 520404 wrote:
Kolla här http://www.otc-windsurf.com/ och där kan du passa på att testa olika brädor och segel ligger på Teneriffe El Medano (superställe)
In the last month, The OTC, along with several windsurfing storage facilities in South Bay, have been forced to close by the local authorities. We are confident that it will only be a matter of time before this issue is resolved, but to help us show those concerned the level of international support for windsurfing in El Médano, please sign the petition on the right. Thank you for your support.
Nån som vet varför de tvingats stänga?
-
@Haze 520373 wrote:
Fan dà fàr man knappt köpa nàgon sportbil mer dà. Sheisse! jag som ville ha en ny sàndan…
Eller knappt nàgon bil alls. Och vad räknar du som sexiskt dà? Reklam för bindor oxà kanske 😉
En bensinslukande sportbil är ju inte så bra för kommande generationer heller väl?
Miljöbil är väl ok, men kör mindre. Själv har jag börjat cykla till jobbet och mår mycket bättre av det. Vindsurfing är iaf i Sthlm förknippat med en hel del ensambilkörning vilket jag för egen del tycker är rätt pinsamt, men jag hoppas på riktigt bra miljöbilsalternativ ganska snart.
Javisst är reklamen för bindor riktigt rutten. Oftast någon subtil ”behaga mannen” budskap i botten.
Fan vad jag är präktig, men med snart ett par döttrar i familjen så får jag ta på mig PK hatten och se till deras bästa.
Givetvis har jag en gömd agenda vilken går ut på att få bort sexismen från de sporter jag gillar så att min sambo inte kan ha invändningar mot dem när jag försöker få med barnen i mina intressen för att få mer lektid i vattnet och i backen för egen del ;).
-
@Gustav S 520371 wrote:
Ska bli kul och se vad du skriver när din tjej inte sitter brevid dig vid datorn 🙂
Den där kommentaren får du gärna förklara lite närmare:confused2:.
-
@Haze 520359 wrote:
Sà tyärr att vara tjej och syssla med sporter som vi gör är sjukt svàrt utan ”sexanspelningar”.
Då kan vi fråga oss själva vad vi kan göra för att tjejer och killar ska slippa dessa sexanspelningar i framtiden. Eftersom det är ”all about the money” och det är våra pengar så:
Köp inte produkter från företag och butiker som använder sig av rutten sexistisk marknadsföring.
Nu har jag sagt det tillräckligt många ggr hoppas jag.
-
@Haze 520351 wrote:
Nu är det för det fdörsta inte bara Jon som har sàdan design. Grete Elias hade killar pà sina för nàgot àr sedan dä hon körde för Armada. Och Jon tjänar sjuka pengar och hans skidor säljer som smör. Dessutom sà har han sin egen logga pà skidorna. Det är respekt! Sen sà är det väl bara att inse att halvnakna tjejer säljer. Kolla här: http://www.freeride.se/content/2498/ Varför göra sàn reklam för en skidfilm för? Jo för att det säljer sà klart. Nu var de inte ens halvnakna men detta är ju lika illa i sà fall eller?
Jag har ingen respekt för Jon Olsson så länge ha kör med sån grafik. Hans skidor säljer bra för att han är en av världens bästa skidåkare. Han borde ha bättre omdöme än så.
Tjejskidfilmen verkar riktigt bra. Jag skulle dock vilja ha hört kommentarerna från tjejerna när den manlige? fotografen bad dem att hålla om varandra och pluta med munnen. De ser inte helt bekväma ut tycker jag och jag är helt övertygad om att de hellre får uppmärksamhet för sin skidåkning än sitt utseende.
-
@El_Duderino 520301 wrote:
Ja, jag vet, men det var din smileys fel! det var en dryg smiley, inte som t.ex. denna: 😉
Ähvafan tog jag fel smiley. Jag brukar inte använda smileys och av alla man kunde välja så blev det en dryg smiley. Jag är för gammal för intärnätt:santa:.
Köpte du mitt resonemang annars?
Vad det gäller sexism och objektifiering inom reklam så är det ju lite förenklat:
objektifierande reklam->felaktiga kroppsideal->folk får dålig självkänsla->doping eller annat anorektisk beteende (gäller både killar och tjejer)
Jag har en dotter och en till på väg. Jag vill inte att de senare i livet ska få problem med sin självkänsla pga massa fultyskmusheporreklam i media. Framförallt vill jag kunna spendera mina surt förvärvade slantar på surfingutrustning åt dem (givetvis med baktanken att jag själv ska få surfa mer). Jag kommer inte att köpa märken som har kass attityd i reklamen. Om inte jag håller reda på det så kommer garanterat deras mamma att göra det (hon har redan, med rätta, satt totalt köpstopp på Burton prylar pga Love brädan).
Så till alla surfbutiker från en svennebanan:
Försök påverka så att all onödigt objektifierande reklam försvinner från era produkters egna marknadsföring. Jag och förhoppningsvis många till kommer inte att lägga stålar på de prylar som är för ”tyska” i sin marknadsföring. Svenska surfbutiker är generellt, vad jag sett, bra på att hålla borta skiten från sin egen marknadsföring iaf.
@TDK 520278 wrote:
It´s All about The Money!
Så en känga till Jon Olsson.
http://www.head.com/ski/ski.php?region=eu&tag=park_powder&id=1439
Han må ha en av skidvärldens största kulor men nog fan försöker han kompensera något annat tillkortakommande med den där grafiken. Han kan inte ens claima otur i tänkandet då det inte är första gången med liknande grafik. Är han korkad eller? Aldrig Head så länge de har den där skiten kvar iaf.
(jo jag vet, motsägelse med fint snack ovan och sen avsluta med dickstorleks bs, men va fan, jag ska bättra mig)
-
Mupp står jag för. Men dude, nu har du varit mycket elakare än vad jag har varit.
