Forumsvar skapade

Sida 11 av 33
  • swe-1

    Medlem
    19 december, 2005 vid 11:03 som svar på: RS:X

    He he, låter nästan som du tycker det är dyrt! wink.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    14 december, 2005 vid 10:22 som svar på: RS:X

    Prislista hittar du här:
    http://www.neilpryde-rsx.com/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=97

    Observera att priserna är utan moms.

    Det enda som saknas i ”Mens Package” är hängseletampar och ev nedhalstrimmet om man ska tävla seriöst. Både Surfers och Skisport har dom på lager, bara att shoppa! smile.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    13 december, 2005 vid 00:28 som svar på: RS:X

    I dag blåste det ordentligt, solen sken och termometern var några pinnar upp på den positiva skalan. Vinden ökade medan vi riggade, skönt att bara ha ett segel, då behöver man ju inte oroa sig för att rigga fel storlek! Nicklas som har ungefär samma kroppshydda som jag lånade min Fanatic Falcon, Deb R14 70 och RS:5 9.8, ett kit som jag har trimmat in på millimetern under den gångna säsongen och som hjälpt mig vinna race bl.a. på NM mot dåvarande världsrankingettan Jesper Vesterström (en spik som jag är väldigt stolt över). Att Nicklas och jag skulle segla på ungefär samma storlek var ganska passande då det skulle bli ett mer rättvist test. Om det nu kan vara rättvist att jämföra en bräda, rigg och fena som har utvecklats under många år i en nästan fri klass för ett i förhållandevis litet vindregister med en RS:X som har helt andra förutsättningar? Den är inte designad för att vara extremt bra på något utan i stället för att på ett så enkelt sätt som möjligt kunna fungera hyfsat i alla förhållanden från 1,5 till 15 m/s med bara en rigg och en fena. Vidare är den designad för en strikt entypsklass där man så långt som möjligt eftersträvat att allt material är identiskt. Ett exempel på detta är korrektionsvikterna som är monterade i brädan så att den exakt uppfyller klassreglerna (15.5kg skrovvikt). Dessutom var det första gången jag stod på brädan i dessa vindar och hade ingen aning om hur prylarna skulle trimmas. Jag förberedde mig för det värsta, att få mycket pisk vilket inte är någon munter tanke för en kappseglare.

    Väl på vattnet började förnedringen. Nicklas gick någon knop snabbare och upp mot 5 grader högre! Formula brädan låg knappt i vattnet med minimalt motstånd i den choppiga sjön och 70 fenan satt som gjuten och tappade aldrig greppet. RS:X klafsade fram i jämförelse med sin långa vattenlinje och den ”lilla” 66 fenan med ganska mycket rake tappade greppet när jag pressade på för hårt. Känsla var det dock inget fel på, RS:X är lugn och lättseglad, inte så lynnig och hetsig som en formula är i dessa förhållanden, men det är mycket jobbigt att bli ifrånseglad. I byarna accelererade Nicklas ännu mer tack vare det superstabila RS:5 seglet. Jag lyckades inte få mer fart, i stället tappade den mjuka riggen med bara två cambers formen vilket resulterade i mer sidokraft. Det var aldrig svårkontrollerat men över 11-12 m/s gick det inte att få ur mer fart ur riggen. Jag trimmade om flera gånger för att försöka få mer power ur riggen dock utan något vidare resultat, jag flyttade även fotstropparna för att försöka minska trycket på fenan. Efter ett tag fick jag bättre kontroll och en aning mer fart men enda gången jag hängde med hyfsat var i de värsta byarna då Nicklas var tvungen att skota ut och tappade fart i förhållande till mig, han kunde dock hela tiden gå något högre. På undanvind var inte Nicklas övertag lika stort. När han stod i kycklingstroppen gick han lägre och långsammare men när han tog sig mod att ta klivet ut på kanten kom han upp några grader och drog ifrån. Det var dock inte större skillnad än att jag var ikapp om Nicklas gjorde ett misstag. Förhållandet var som på kryssen, desto mer det blåste desto mindre var skillnaden. Tur för mig att det inte blåste mindre! RS:X var mycket snäll även på läns, det långa mjuka scoopet gjorde att brädan lätt klättrade över det brantaste choppet, inga otrevliga tvärstopp! Jag kunde verkligen gasa så mycket det gick, vilket resulterade i en maxfart på 25.9 knop på länsen, Nicklas skyllde sina ynkliga 24.0 knop på att han inte ville köra sönder lånade prylar. Skönt att gå segrande ur någon gren denna dag!

    Jag och Nicklas var eniga om att prestandan på RS:X var ungefär som en Starboard 155 med 65 fena, dvs. en 5-6 år gammal Formula. RS:X har dock ett fantastiskt mycket större register till sin fördel och en mångsidighet som inte en Formula kan matcha. Kanske blir RS:X den nya folkracern, trenden i många delar i världen tyder på det. Den speglar helt klart vad vindsurfing är i dag, bättre än den gamla OS brädan Mistral One Design, och passar egentligen perfekt på våra svenska vindfattiga vatten…

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    12 december, 2005 vid 17:20 som svar på: Fenval

    Det här med fenor är inte så enkelt som man kan tro, det är väldigt många parametrar som spelar in på hur en fena beter sig. Dock har vissa saker större betydelse än andra. Den som har störst betydelse är AR = Aspect Ratio, dvs. förhållandet mellan längden och bredden på fenan. En lång smal fena har högre AR än en kort bred och generellt kan man säga att en fena med högt AR är effektivare då den (oftast) gör lite mindre motstånd i vattnet samtidigt som den har mer lyft. Jämför man två 70cm djupa fenor på en formula, en smal och en bred (allt annat lika) så kommer man snabbt att märka att det är extremt liten skillnad (om någon alls) på hur tidigt brädan planar. Det är mer avgörande hur brädan är designad, storleken på seglet och seglarens vikt. Men viktigast av allt är tekniken, hur bra du lyckas fånga vinden i pumptagen och överföra den till framåtriktad kraft på brädan. Nu blev jag kanske lite långdragen, sorry! Svaret på din fråga Canoya om du skulle plana tidigare med en bredare fena är alltså: Troligen inte. Men vill du ändå exprimentera med en annan fena så ska du skaffa dig en djupare (högre AR), det har bättre effekt än en bredare.

    De fenor som On Water säljer är de standardfenor som brukar levereras med till Starboard brädorna. De är designade av Deboichet men är inte handgjorda och tillverkade av Deboichet. De har i princip samma shape som en R13 men de jag har sett har varit en aning ojämna i formen (har iof också sett Custom fenor som är ojämna) och något tjockare och styvare. Mig veterligen så kan man inte beställa dessa med olika styvhet och rake. Vidare har de sällan samma kvalitet som en Custom fena, många spricker efter ett tag runt basen. Men de är inte dåliga fenor för det, vet att Robban vann många race i SC med en sån förr förra året…

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    12 december, 2005 vid 07:52 som svar på: RS:X

    Hade ingen lampa, det är blixten som slår i reflexen på jackan. wink.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    11 december, 2005 vid 21:01 som svar på: RS:X

    Ja så här års går ju solen ner innan tre och då hade jag inte ens hunnit skruva dit alla 8 fotstropparna så det han bli väldigt mörkt innan jag kom ut på vattnet…

    Satsa vet jag inte, men jag ska ge brädan en chans. Blev nyfiken på klassen när jag läste ett repotage från Raceboard VM som gick i början av Oktber där över 100 RS:Xer startade. Går nu i tankarna att åka på någon större regatta i vår för att få reda på vad det handlar om.

    I dag blåste det inte mycket. Fick bara två repor med planing på fyra timmar. Lurade ut Jona och Nicklas på Formula för att jämföra men det blev ju ett fiasko! Sorry grabbar, prognosen visade ju annorlunda. Det enda vi kom fram till var att RS:Xen seglar i cirklar runt en Formula i 2-3 m/s men det var ju inte direkt oväntat. Nicklas första kommentar efter en kort provtur i deplacementsfart var ”Det här var ju riktigt kul!”. Kanske ska tillägga att Nicklas tycker allt med vindsurfingsegel är kanon oavsett om det är på snö, is eller vatten så utlåtandet kanske ska tas med en nypa salt…
    Prognosen för morgondagen ser mycket lovande ut så jag hoppas på att det blir lite vind över till Görväln så att jag och Nicklas kan jämföra RS:X och Formula i planing.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    5 november, 2005 vid 01:25 som svar på: Nyheter från NP från Gaastra konf….

    Det sitter ju som ett rör i bottendelen och detta rör hade börjat ge vika så att mastens böjkurva blev helt galen vilket förståss resulterar i att seglet stod helt kasst.

    När masten är ihopsatt så skall det inte vara en knäck i skarven och den skall ju inte vara böjd heller. Dock är detta svårt att undvika då masterna inte tål värme eftersom epoxyn mjuknar av värme och då blir böjen lätt permanent och skarven ger vika eller sätter sig lite grand. Viss böj kan man kanske acceptera men i mitt fall så var röret i skarven helt lös.

    I år har jag varit ganska noga med att hålla seglet i skugga och min 580 mast är fortfarande rak efter en hel säsong!

    Tror att konsumetlagen säger så här om reklamationer:
    Man kan reklamera en vara up till tre år (vilket är nytt för i år). Reklamerar du masten inom 6 månader från köpedatumet så är det upp till säljaren att bevisa att det inte har varit fel på masten från början. Eter 6 mån är det upp till dig att bevisa att det har varit fel på masten från början (inte lika lätt). Har du köpt masten av en privatperson har du inte alls samma skydd som om du köpte masten i en affär, du har bla inte någon reklamationsrätt om detta inte stod i köpekontraktet osv. Du kan läsa mer reklamationer, privatköp och begagnatköp på Konsumentverkets hemsida.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:50 som svar på: Oh yes, the cat is back!

    Fan va rätt!!!
    Tror iof inte att den spöar min Lechner i lättvind…

  • swe-1

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:33 som svar på: Nyheter från NP från Gaastra konf….

    En NP 580 X9 har jag lyckats haft sönder sen jag började med NP 2002, skarven mellan topp och bas gav sig, så den var ju aldrig ens av, men visst seglet stod inte bra på den. smirk.gif

    Mång vet redan detta men det skadar väl inte att säga det igen.
    Tar man hand om masten och ALDRIG lämnar seglet riggat i solen så håller de länge! Jag riggar dessutom alltid min underdel åt samma håll för att undvika onödig utmattning. Masten blir inte förböjd av det, det är värmen som den blir det av, räcker med ca 40-50 grader för att den skall bli böjd eller helt gå av, och det är lätt att komma upp i den temperaturen i mastfickan en solig dag på stranden…

    PS. Jesper, mycket tyder på att Gulftech är snäppet bättre, men en viktig detalj är helvita mastfickor.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 oktober, 2005 vid 08:53 som svar på: STULEN FANATIC T2 NATTEN 2-OKT STHLM

    Hade du den på taket?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    28 september, 2005 vid 22:04 som svar på: Begränsning av material!!!

    Svar till:


    Det skulle främja brädor med brett spectra och göra att
    det blir mer budget-betonat än dagens formula och 90-talets
    slalom.

    [/ QUOTE ]

    Jag seglade Svenska cupen, Mellansvenska cupen och Nordic cup på en bräda, två riggar och en fena i vindar mellan 3 till 15 m/s…

    Hur många brädor och segel sa du att du hade i din 745:a?

    Jävligt trött på alla som jämt tjatar om hur dyrt Formula är!
    Hur mångar race och/eller seglingsdagar får du ut av dina slalomprylar per år?
    Tänk igen, är Formula dyrt?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    28 september, 2005 vid 21:27 som svar på: SWT Final Göteborg

    Två år gammla grejor räcker mycket långt! Visserligen är du ganska lätt men i början behöver man ofta lite mer power för att komma upp i planing så jag skulle nog rekommendera lite större än 11.0. Kanske låter stort om man är van vid 9.0 som största men tro mig, man vänjer sig extremt fort. Dessutom är det så att bredden på formulabrädan gör att man har så mycket större hävarm över seglet så att en 11.0 eller 11.6:a känns ”lagom”, blir liksom harmoni!
    Väl ikrokad i planing så känns inte storleken eller tyngden i riggen, den blir fjäderlätt och likaså brädan. En formula ligger mycket högre i vattnet än en freeride. I jämförelse käns det som att formulan svävar, mycket tack vare den djupa fenan som lyfter upp hela brädan ur vattnet, fantastisk känsla och fort går det! Du kommer inte bli besviken! Många som har stora freeride brädor tycker ofta att de inte är så värst upphetsande och drar genast paralellen att Formula är ju ännu större och därför ännu tråkigare, klumpigare och livlösare trots att de aldrig har testat. Så synd med förutfattade menigar. Att jämföra en Formula och en stor freeride är verkligen som att jämföra en Formel bil med en vanlig familjekombi. Enda gången formulan är klumpig och osmidig är på land, väl i vattnet och i planing är den en riktig adrenalinkick!

    Ursäkta att jag kom i från ämnet, blir bara så ledsen av alla som rackar ner på formula när de aldrig ens har testat. Var var vi, tränigsläger, visst brukar det annordnas, har varit på Öland några år, och på senare år så har vi varit ett gäng som dragit till Frankrikes sydkust i slutet av Mars. Annars brukar man lära sig extremt mycket med att bara segla med några som har hållit på ett tag. De flesta i Stockholmsområdet ringer varandra och drar till nåt gemensamt ställe och seglar på helgerna, kanonkul!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2005 vid 19:03 som svar på: Rekommenderat boende nära Fiskebäck etc.

    Faktiskt! wink.gif

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2005 vid 10:26 som svar på: Fenval

    Har för mig att de kostar ca 2400kr ink frakt. En beggad Deboichet brukar kosta runt 2000kr, i bland billigare beroende på skick. Tyvärr så är andrahandsmarknaden väldigt liten, kanske för att det tar så lång tid att få den fena man har beställt (upp till ett halvår). Dessutom är ju dessa fenor extremt bra så har man väl lagt vantarna på en så finns det sällan anledning att byta till något annat.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    7 september, 2005 vid 17:17 som svar på: Fenval

    Man kan få en R13 i 73cm som längst men det vanliga är att man beställer den i 70cm utförande.

    //JIMMY

Sida 11 av 33
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications