swe-1
Forumsvar skapade
-
Ja tänk va nice med en bräda som går som en Lechner i lättvind och som en Formula i +4m/s Keep dreaming…

//JIMMY
-
Såklart den har drag, annars vore det ju ingen riktig surfbil!
Dock är det av den avtagbara typen så man får inte glömma att smörja den ordentligt innan besiktningen annars får man en tvåa! (Har lyckats med det)
Dessutom har den larm, centrallås, elhissar, elspeglar, stereo…osv//JIMMY
-
Tja, hur många liter är den på?
//JIMMY
-
Faktum är att du kan få den för 3000:- eller varför inte ett byte, din Mistral SLE Slalom mot bilen?!

//JIMMY
-
Tror nog att det var Hummlan du såg, alltså Jesper Blombergs buss!
//JIMMY
-
Man kan bygga om alla bakbeslag!
Om du bara har ett block så måste du alltså komplettera med två till (på ovansidan av bakbeslaget). Jag har använt Harkens kullagrade 16mm Airblocks #404. Sen är det bara att borra hål tvärs igenom bakbeslaget och sätta fast blocken med genomgående skruv och mutter, rostfritt såklart. Oftast är blocket som sitter där orginal helt kasst varför jag rekommenderar att sätta dit ett tredje block i stället för orginalblocket på undersidan av bakbeslaget.Det är mycket viktigt att ha så låg friktion som möjligt i uthalstrimmet så att man slipper ta i när man skall trimma, av denna anledning brukar jag använda ytterligare två Airblocks som jag sätter på vardera sida om öljetten på seglet. Då har man ett uthalstrim som man kan fintrimma med tumme och pekfingret även om det är fullt tryck i seglet, GRYMT PORRIGT!!!

//JIMMY
-
RTX var Mistrals värsta slalomspett och en av eller rent av den absolut snabbaste produktionsbrädan genom tiderna, skrovvikt under 5kg! MTX är ganska seg i sammanhanget, dock är den klart mer hållbar. Med Matchrace menar Mistral en bräda att ligga och köra dragrace med polarna med, alltså ingen renodlad tävlingsbräda utan en korsning mellan freride och slalom med hyfsad fart och förlåtande egenskaper. Den lilla MTX:en på 105 liter och en RTX på 100 liter är inte extremt sega upp i planing dock planar ju den nya typen av slalombrädor som har en bredd på över 70cm klart tidigare (typ vid 5m/s med en 9.0 och hyfsad pumpteknink). Den nya typen är också klart mer allround och har större vindregister men när det blåser tilräckligt för en smalare/mindre bräda så är de fortfarande snabbast.
Jag vet inte var du seglar och hur mycket det brukar blåsa där men mest tid på vattnet och med riktigt mycket fart får du med en slalombräda med en bredd på +70cm som kan ta riggar på upp till 9.0kvm men ändå går bra med en 6.5:a de dagar det brallar i.
//JIMMY
-
Tyvärr är inte alltid en bräda snabbast, det beror mycket på förhållandena. Ingenting slår en formula upp till 7m/s, detta tack vare att man kan lassa på tillräckligt mycket segel för att vara på gränsen till överriggad. Sen är det slalom som gäller. Om du skulle ha fullt tryck i en 7.0:a så är Mistral RTX en sjukt snabb bräda, kan tänka mig att Fanatics nya slalom på 90 liter är i samma kaliber, har seglat 110:an med 7.4 RS4 Speedseeker och det gick undan, dock är den i största laget om man bara skall prioritera speed, mindre är oftast snabbare om man har tillräckligt med power så av dagens brädor så blir det nog Falcon 90 och ett 6.7 RS4 Speedseeker i kuling. Då går det lätt i +35 knop om man vågar… men hur ofta blåser det kuling?!
Nä nu får jag sluta drömma om vind och jobba vidare i stället…suck…
//JIMMY
-
Ska du ha 12kvm måste brädan vara minst 95cm bred för att bära upp seglet ordentligt, annars blir det fel balans och då tjänar du inget på att ha så stort segel.
Planingströskeln avgörs mest utav bredden på brädan, (eller allra mest på din teknink) volymen är inte avgörande i alla fall inte om man bara väger 80kg som du själv. De flesta brädor har en volym på 140-170 liter. Nyare brädor planar inte tidigare men de är oftast lite lättare att kontrollera i tuffare förhållanden.
Ska du inte tävla och även om du skulle vilja testa på att tävla så duger en flera år gammal bräda fint, tänk bara på att den bör vara bred, minst 95cm.
//JIMMY
-
I sverige är det Freestyle/Wave och Formula, utomlands finns även Super X och Indoor.
Freestyle och Wave är bedömningsgrenar, man får poäng för hur väl man utför trick med olika svårighetsgrad, Freestyle seglas på plattvatten medan Wave i vågor där vågridning är en stor del.
Formula är bankappsegling där fart är ett utav nyckelorden, först i mål vinner!
//JIMMY
-
Skall du tävla är det nog idé. Det är mycket viktigt att kunna släppa på uthalet för att få et bukigt segel med mycket driv på undanvind/läns, tappade fyra placeringar på en undanvind på VM när mitt uthalstrim hade pajjat!

Kolla på http://www.clamcleat.com/PDF_files/cl244_instructions_screenq.pdf
så ser du vad som behövs.//JIMMY
-
Testade en del halvvind inför gotland runt då det skulle kunna bli halvvindsbogar på upp till 100nm, detta var vad jag kom fram till:
Brädan jag använder är en Fanatic Falcon TT och visst, den är designad för maximal höjdtagning och maximalt djup på läns. Samtidigt försöker Fanatic att göra en Formula som är så förlåtande som möjligt utan att tappa för mycket fart, ett exempel på detta är de fasade kanterna som löper hela vägen från nosen till de främre fotstropparna (så har Starboard haft i alla år), ”Power is nothing whitout control!”
För att få extrema vinklar mot och med vinden så krävs det MYCKET POWER dvs STORA segel och STORA fenor. Redan i 6-7 m/s är jag toköverriggad med en 12.5:a på halvvind men på kryss och läns är den perfekt! Den 70cm djupa Fenan gör förståss också att brädan blir mycket orolig och svårkontrollerad på halvvind eftersom farten är mycket högre än på kryss och något som är viktigt att tänka på är att kraften i fenan ökar med kvadraten av farten!
När jag testade halvvind seriöst blåste det ca 8 m/s, alltså hade en 11.0:a och 70cm fena varit perfekt om det hade varit en kryss/läns bana. På halvvind kunde jag inte skota in ordentligt, jag hade alldeles för mycket power, jag bytte till en 9.8 och det var nästan ingen skillnad så jag bytte till en plan 9.0:a och då började trycket bli kontrollerbart men brädan var ändå mycket svårkontrollerad. Jag bytte till en 66 fena, farten ökade två knop i snitt och brädan blev lite lungnare, då bytte jag till en 62:a och nu började jag få balans på bitarna och farten ökade ytterligare två knop, nu med en snittfart på 24 knop. På slör gick det att klämma ur ytterligare fyra knop. Jag hade ingen mindre fena vilket skulle ha varit ännu bättre, någonstans mellan 56 och 60 hade nog varit perfekt. Att gippa med 9.0 och 62 fena är barnsligt kul och LÄTT, 24 knop in i gippen och 16 ur! Dock krävs det MYCKET kanttryck i jämförelse med en slalombräda men å andra sidan så blir brädan mycket mer förlåtande än en slalombräda, att göra feta ”laydown” gippar har aldrig varit så enkelt!Att kryssa med detta kit var helt bedrövligt! dåligt tryck i riggen och inget lyft i fenan och en massa spinnouts! Jag gick troligen högre än vilken freeridebräda som helst men på en bana hade jag fått pisk med över en minut upp till kryssmärket! Oavsett hur mycket det blåser så är inte en 9.0:a riktig bra på kryss på en 100cm bred formula då den inte ger tillräckligt mastfotstryck, man får aldrig den där góa balansen men å andra sidan så anväder man bara 9.0 när det är överlevnad som gäller, aldrig annars! Men på halvvind fungerar det alltså perfekt! Det funkar antagligen med ännu mindre riggar än 9.0.
Min slutsats är att det handlar bara om att få balans mellan krafterna, spelar ingen roll om brädan är 70, 90 eller 100cm bred, funkar lika bra ändå bara man anpassar segel och fenstorlek så att man får balans. Att kunna skota in är A och O för att få tryck på mastfoten och sen är det bara att anpassa fenan så att den ger lagom lyft! Skitenkelt! One board does it all! (åtminstånne upp till kuling)

//JIMMY
-
Gör ett nytt försök att tanka upp den på FTP:n, sist tog det en väldigt tid för att sedan avbrytas, suck… Hoppas det går bättre nu.
//JIMMY

