swe-1
Forumsvar skapade
-
Nä det är synd att det ine är fler tjejer som tävlar, stor eloge till dig Sara och grymt bra seglat!!! Har du inte funderat på att segla i europa cuppen?
//JIMMY
-
Tja Peter!
M9:an funkar kanon som startklocka där den har den mest avancerade sync funktionen som finns, och visst är det kul att kunna se aktuell fart, avstånd och tid till startlinjen och laylines, aktuell kurs, toppfart, snittfart, VAW, VMC, mot och medvrid, seglad distans osv, osv… och kunna plotta ut alla data efter seglingen på en laptop men det är tyvär inget som man har nytta av i bankappsegling i vindsurfing där man inte har tid att stå och glo på en lite display när man måste hålla utkik efter vindbyar på vattnet och koncentrera sig på brädtrim. I övrigt är inte GPS:en något vidare, min Garmin e-Trex är bättre på den punkten och kostar bara en tredjedel av M9:an. Störsa nackdelen med M9:an är att batterierna räcker bara 4-6 timmar med GPS:en i gång sen måste man ladda…
Kappseglar man mycket båt på långa banor kan det vara idé att skaffa en M9 men inte annars (och om klassförbundet tillåter det).
De nya Rostam och Optimum Time klockorna (samma tillverkare) är av ny design med ovala knappar och vad jag har hört så strular inte dom som tidigare.
//JIMMY
-
Vet att Skidsport har ett beggat med mast till salu.
//JIMMY
-
Du når Per Boström på 070 452 11 87
//JIMMY
-
Ja nu är jag fullpumpad med kebab och Pizza! Fat is fast, som det heter!

Fick med mig 10st Curtis protofenor från EM och vissa ser riktigt potenta ut så nur har jag svår ågren över om jag skall köra på någon av dom eller om jag skall hålla mig till ett beprövat ”EM-trim” vilket inte alls är lika spännande och det finns ju faktiskt en liten liten chans att de nya protofenorna kan funka, eller?!?Syns i Götet!
//JIMMY
-
Bra rapport Dala!
Skönt att drömma sig tillbaka till varmare breddgrader och tight racing i stället för att jobba…
//JIMMY
-
Jeppe, du är på rätt spår! Det ÄR mycket viktigt att hålla tävlingar som riktar sig till amatörer och där alla kan känna sig manade att ställa upp borta från elit. Dock är inte att svaret är att skapa en entypsklass, dels måste alla köpa nya prylar och dels är det till nackdel för dem som är tyngre. Svaret är snarare att sätta upp ett regelverk som säger att topp 15 eller 20 i Svenska Cuppen inte får vara med på dessa slalom/folkracetävlingar.
Men det mycket viktigt att alla andra skall ska få vara med och segla oavsett utrustning då det är många som har gamla formulaprylar, sen är det upp till tävlingsledningen att ha en tillräckligt hög vindgräns så att alla planar (typ 7-8 m/s), då kan alla tävla på hyfsat lika villkor och viktigast av allt, alla kan vara med.Nä nu har jag inte tid att sitta här och skriva, det blåser ju faktiskt 3m/s, dags att segla en sväng på Lechnern!
//JIMMY
-
Så om jag förstår er rätt så vill ni alltså inte ha med brädor över 85cm och riggar över 9.0kvm pga.:
1: De sticker för djup och i Fiskebäck måste en bra slalombana gå över ställen där vattendjupet mäter mindre än ca 1m.
2: De tar vinden i starten!
3: Er ”Gud” Björn Dunkerbeck gillar inte Formula.
Markram, det är alltså av omtanke för folk med djupa fenor och tunna plånböcker som ni inte vill ha med lite större brädor! Bra svar och tack för omtanken!
Speedjanne, nu ska jag lära dig något som du faktiskt kan ha mycket stor nytta av i din fortsatta karriär som slalomseglare!
När man vindsurfar och planar (vilket är en förutsättning för att lyckas i slalom) så seglar man upp till 2ggr snabbare än vinden. Ponera att den verkliga vinden kommer snett bakifrån, alltså slör, då kommer den relativa vinden snett framifrån, pga. att du seglar snabbare än den verkliga vinden (den relativa vinden är den vind som du känner i ansiktet och som ditt segel skall skotas för). Detta lilla fenomen gör att du kan ligga precis bredvid i lä om en medtävlande när ni planar mot starten utan att få hans vindskugga (även kallad ”skitvind”). Ligger du där i mot snett bakom och i lä om någon medtävlande då får du hans skitvind. Detta är dock inget som du behöver oroa dig för så länge du tajmar starten för om någon är framför dig då, ja då är han ju diskad!
Så det där om att segel större än 9.0kvm tar vinden i starten, det får du nog ta och tänka till om.
Din tro, religion och gud säger jag inte i mot dig om, alla har vi olika tro och börjar man tjafsa om sånt så slutar det oftast med Jihad, och det känns ju onödigt…Äntligen har jag fåt svar på min första fråga, nu är jag upplyst! (Tänk att det skall krävas en tråd med 41 inlägg!)
Tack alla som medverkade!

//PEACE
-
Markram, speedjanne och co, ni verkar inte ha några bra svar på min fråga: Vad har ni att förlora på att låta stora brädor vara med och köra i mycket vind?
//JIMMY
-
Speedjanne, det är fult att svara på en fråga med en fråga! Jag ska svara på din (eller Bomans) om du svarar på min!

jag tror inte att massor vill tävla…
Om det var fler som surfade så skulle det vara fler som tävlade, men anledningen till att det inte är fler som vindsurfar beror på att det är för svårt att vindsurfa, tröskeln är för hög, det är inte så lätt att lära sig vindsurfa som det är att lära sig åka snowboard, skidor, wakeboard, dyka, segla jolle, cykla, mm. Det finns ju en orsak till att nybörjarsegel är 5.5kvm i stället för 10. På det glada 80-talet var riggarna förvisso rätt kassa men de var inte så stora och tunga vilket inte krävde perfekt trim och förfinad teknik. Det var nog inte bara ”prylhysterin” och väntan på vind som dödade sporten i början av 90-talet, sinkers och funboards var nog en riktigt stor bov då de var allt för svårseglade för den stora massan. Visst nu kan vi plana 4-5 dagar i veckan i sthlm men på prylar som är ännu mer krävande än 90-talets funboards.
Jag tror knappast att det är prylhysterin nu heller som sätter stop för att vindsurfing åter igen ska bli en folksport, kolla bara på Bomans formula kit, kostade inte honom mer än, var det 5000kr?!! (vet inte exakt vad det är för prylar men jag vet att brädan är en Starboard från 2002!) Ok Boman kanske är ett dåligt exempel men man kan faktiskt få ett hyfsat konkurrenskraftigt kit för typ 12000kr. -91 kostade en ny Lechner ca 18000kr, jämför det mot dagens värsta Fanatic Falcon TT för 15500kr (och glöm inte inflationen). Så det har knappast blivit dyrare att vindsurfa!Steget från att kunna plöja omkring på en lång centerbordsbräda med 6-7kvm segel och kanske vara i krokad (som krävdes för att tävla på 80-talets folkrace) till att segla Formula med segel på upp till 12.5kvm, planande i 25 knop i krokad och ståendes ute på kanten i stroppara är långt mycket större än vad många tror.
På 80-talet gick inte brädorna så fort (iaf inte i normalvindar i Sverige) vilket gjorde att det inte skliljde så mycket på de bästa och sämsta, nu blir de sämsta tokvarvade på en Formulatävling (skulle hända på en slalomtävling också om banan var 25min lång), och hur kul är det? Klart att det är svårt att få nya Rookies till tävlingarna!Nä det spelar nog ingen roll om det skulle säljas kompletta Formulakit på bensinmackar för 5000 spänn, det slulle inte vara fler på tävlingarna ändå…
//Tror JIMMY
-
Markram, jag förstår ditt resonemang om att ni inte skall dra i gång slalom i lättvind då de utan stora prylar inte kan starta, dock tycker jag att det är helt galet att inte låta de med stora prylar vara med att tävla när det väl blåser tilllräckligt för alla, detta borde väl ändå ge fler ”SOW”, eller?
Angående din jämförelse med MC och Bil så håller jag inte riktigt med, i riktiga slalomförhållanden (som ni tänker köra i) så är slalomprylar klart snabbare än formulaprylar.
Vad har ni att förlora på att låta stora brädor vara med och köra i mycket vind?//JIMMY
-
Så en Hurricane FRB1 eller FRB2 är inget du är intresserad av?
Vissa brädor är lite bredare one foot off vilket gör att fenan känns mindre, en mjuk fena böjer sig lite mer vilket hjälper till att få upp lovartskanten ur vatnet.
Detta verkade vara en smaksak bland toppseglarna i EC, Vojtek körde med mjuk fena medan Andrea Cucci hade hårda fenor (då han bara fick spinnout med de mjuka), båda seglade på 147:an och med NP RS3…Deb R13 är ingen fena med mycket lyft från början (men den är snabb) vilket man kan kompensera lite med att skaffa en mjukare. Nackdelen med mjuka fenor är att man lättare får spinnout om man belastar fenan för hårt eller fel, vidare så är de mycket svåra att kontrollera när vinden ökar.
Ska man bara ha en fena så ska man nog inte satsa på en mjuk…
//JIMMY
-
Vad är det för modell på C3 fenan? Det skiljer ganska mycket på tex en Foxtrot och en Echo som några av C3 modellerna heter. Vet du vilken styvhet Deb.fenen har?
//JIMMY
-
Ulf, jag kunde inte ha sagt det bättre själv, faktum är att det kan nog ingen.

Hoppas bara att de lyssnar på dina kloka ord. Annars får väl tiden utvisa om GWC Slalom Cup 2004 konceptet fungerar eller inte…//JIMMY
