swe-1
Forumsvar skapade
-
Såklart det blir slalom/freeride klass så att alla kan prova på att tävla oavsett prylar!
Vindgräns:
Något mindre sträng bedömning av vindgränsen tillämpas. Det är upp till tävlingsledningen på varje enskild tävling att avgöra om passande vindförhållanden råder, dock rekommenderas att kortare vinddropp accepteras i större utsträckning än på internationella regattor.Klassindelning:
Formula Windsurfing klassen (FW) med materialbegränsningar enligt internationella FW reglerna, dock kan även prototypbrädor samt centerbordsbrädor delta.
I Slalom/freeride klassen får alla delta oavsett utrustning. En vind på minst 5 m/s krävs för att slalom ska startas.Bantyp:
Tävlingsledningen på varje tävling avgör vilken bana som seglas, dock rekommenderas att banlängden är relativt kort (ca 15 minuter för första man) samt att banan görs så publikvänlig som möjligt ( t ex genom att ha målgång nära stranden). Slalom seglar en bana utan kryss (t ex ”åtta” eller ”downwind”)
Tider: Inregistrering till varje deltävling sker klockan 9.00-10.00. Första möjliga start är klockan 11.00.Sista möjliga start klockan 17.00.Tävlingsdatum:
8/5 Kapellskär RBS 12/6 Öregrund Surf Unique 11/9 Erstaviken TWC 25/9 Jörväln JBSSSes på vattnet!
-
Markram!
”Plockade reglerna från vad som körs i europa och avsikten är att det skall vara slalom, inte formula.”
Åter igen, det blir inte formula bara för att man seglar på utrustning som är några centimeter bredare än 85cm. Bara för att någon i Europa har bestämt att en slalombräda inte får vara bredare än 85 cm där så behöver väl inte ni göra samma stora misstag. Sporten är inte lika stor i Sverige som den är på många ställen i Europa. Vi måste värna om de som vill tävla så att fler upptäcker hur kul det är och framförallt hur mycket snabbare man utvecklas om man ställer upp i tävlingar. Detta med en slalomcup är en perfekt inkörsport för alla som vill prova på att tävla. Det finns många som cruisar runt på gammla formulabrädor som säkert skulle tycka att det vore kul att prova på att tävla men de vill inte ta steget upp till svenska cuppen då de känner att de redan är slagna på förhand med sin gammla formula och bara en 9.5 freeriderigg, vidare så är det inte så att alla som har en så kallad Formulabräda automatiskt tycker att det är skitkul att kryssa och av den anledningen inte vill ställa upp i en Formulatävling (De kanske har varit ute och provat lite mot Staffan eller nån annan vass farsa och när de fick tokpisk på kryssen så ruttnade dom totalt, men klämma lite halvvind är en helt annan sak, det kan alla!).

Som du sa själv Makram ”Vår tävling leder ingen vart -den är till för skoj skull.” och just därför kan ni ju släppa på reglerna så att alla kan få vara med oavsett om de har Formula eller Lechner…
//JIMMY
-
Hmmm… Jag trodde att slalom var en diciplin och att det var typen av segling (alltså downwind elle åtta) som satte namnet och inte bredden på brädan. Innebär detta att om det blir många som ställer upp med freestylebrädor så kommer det att kallas för freestyle? Vad är äkta slalom gurra?
//JIMMY
-
Jajje! Jag kryssade omkring på min Lechner 390 i vindar mellan 0-3,5 m/s. Loggade 7knop som mest! Förstår nu varför det var så många som surfade ”back in the days”, riktigt fin känsla i dom gammla pråmarna. Fler borde plocka fram sina gammla rundbottnade brädor!
//JIMMY
-
Anledningen till att ha kompletta riggar är för att det sällan finns tid mellan racen att rigga om. I bland hinner man inte in till stranden alls och det händer ju att det blåser mer eller mindre än vad man trodde när man stod på land.

Det är nästan bättre att ha två kompletta riggar än tre som man måste rigga om. Då slipper man ofta beslutsamhetsångesten innan ett race och man får bättre självförtroende att man valt rätt. Har missat många starter pga av det…

//JIMMY
-
Hej Sebastian!
Konstigt, de första masterna som hade tunnare diameter var 2002 års modell som hette FormulaPro och fanns som 530 och 580. X7 masten har inte tunnare diameter.
Jag vet tyvärr inte vilken böjkurva en 520 ProRace mast har men jag skulle gissa på att den har samma kurva som en X7 mast. Så om Jimmy Diaz säger att det funkar med en X7 så borde det även att funka med en RacePro. Dock skulle jag gissa på att seglet kommer at bli fylligare i buken vid bommen och lösare i toppen och jag har svårt att se att detta funkar optimalt. Vad säger Diaz?
På RS3:orna sitter det små fiffiga distanser på cambern som reglerar cambertrycket, dessa kan man byta till tunnare eller ta bort helt, då borde det rent teoretiskt funka med en normaltjock mast som RacePro masten, dock inget jag testat.
//JIMMY
-
Hej!
För några år sedan när Formula var helt nytt så växte sporten otroligt både i sverige och i resten av Europa. Konceptet var klockrent, håll kostnaderna nere med materialbegränsning, en bräda och tre segel som funkar i lätta vindar, betydligt mindre väntan på stranden!
Efter några år tyckte många att utvecklingen gick åt fel håll, riggarna var så stora och tunga att man fick ryggskott, brädorna var en meter breda och det rycktades om 120 cm breda brädor, hjälp det är små jollar det går inte att transportera dom längre, och fenorna är så djupa att man måste ha sjökort med sig. Allt detta plus att man var tvungen att ha nya prylar varje år för att ha en chans då utvecklingen var så enorm, detta blev allt för kostsamt!
Detta resulterade i att man låste reglerna till max 12.5kvm Max 1005mm bred bräda och max 70cm fena. Många tyckte att detta var bra, andra tyckte det var synd för att prestandan i lätta vindar hade antagligen kunnat bli ännu bättre vilket kanske hade underlättat till att få det till OS gren.
Hur som helst så har denna regel gjort det möjligt att tävla riktigt billigt, under 20000kr för ett konkurrenskraftigt begagnat kit.Om man nu drar in slalom igen så kommer även denna utveckling att skena (det har den redan gjort) speciellt i början vilket gör att man kommer inte att ha en chans att hävda sig på slalombanan men fjolårsprylar och karusellen är i full gång. Många klagar redan nu på att Formula är dyrt, tror ni verkligen att det blir billigare och att det lockar fler till sporten om man måste köpa slalomprylar också? Eller ska vi bara segla slalom och sitta på stranden och vänta på vind igen, kommer det att sätta mer fart på sporten? Är den nya slalomformen verkligen publikvänligare med de nya slalombrädorna? Visst de planar tidigare än förr men inte i närheten av en formula och de har fenor på 40-45cm vilket gör att de inte blir så mycket publikvänligare. Anledningen till att man ofta lägger Formulabanorna långt ut är för att få jämna rättvisa vindar, är det roligare med lättvindsslalom nära land med snurrande vindar och vindhål? Några klagar på att det inte är kul att tävla med 3m bom, är det så mycket roligare med 2,50 då?
Jag ser inte att vindsurfingens framtid ligger i slalom…
Tycker JIMMY
-
Hej Feg!
Eftersom jag seglar under Skidsports flagg så har jag vissa förmåner och vissa skyldigheter som jag inte kan gå in på i detalj
. Jag har några andra sponsorer på gång men det är inte riktigt klart ännu, slutar troligen med att jag får råd med en extra rigg eller nåt, inga jättepengar alltså men man får va glad för det lilla… För några säsonger sedan när jag inte hade någon form av sponsorer så la jag ca 30-40000kr per säsong på nya prylar, då har jag inte räknat av de pengar jag fick in för de gamla prylarna vilket gör att den faktiska kostnaden var ungefär hälften. Den summan räckte för att slåss i topp tio i svenska cuppen och det trots att jag har kasst tävlingspsyke och saknar alert hjärna på vattnet… (jobbar på det nu) 
//JIMMY
-
Sluta sura TR! Låter ju som den där svenska avundsjukan!
Skaffa några sponsorer du också i stället!
//JIMMY
-
Jag var också lite velig, 12.5 eller 11.6, 9.0 eller 9.8. Det enda som jag var säker på var att jag skulle ha en 10.7:a. Jag bestämmde mig sedan för 11.6 som största då jag bara väger 76kg. Eftersom jag aldrig använde mindre än 11.0 på tävling förra säsongen trots att det var några race med hyfsat mycket vind så borde det funka med 9.8 som minsta, årets bräda ska det ju vara lite bättre kontroll på också… Kanske hade räckt med 11.6 och 9.8, men jag tror att 10.7:an blir ett sånt mys-segel som alltid funkar.

Tror Jimmy…
-
Vilka storlekar kommer du att segla med i år Marcus?
//JIMMY
-
Vad är det som du tycker är förbättrat mot RS3?
Blir lite orolig när du säger att vindregistret är mindre i år!
Om seglet inte öppnar i toppen så kan knappast tvisten fungera som den skall, den skenbara vinden vrids ju som mest i toppen och om toppen inte tvistar så är det ju inte så konstigt att du upplever att seglet har ett smalt register.
Seglet skall tvista harmoniskt hela vägen upp i toppen.
När man drog RS2 och RS3 seglen för hårt så blev det som ett V i akterliket ungefär som du beskriver det. Alt. kanske inte flexiheaden fungerar som den skall eller så är helt enkelt masten för hård i överdelen. Är det en ny X9 mast?Måste rigga upp mina nu och se hur de ser ut…

//JIMMY
-
Vilken nätopperör har du?
Eller så är deras site paj.Jag får nämligen detta felmeddelande:
Your domain is not in the redirect database.//JIMMY
-
http://www.surfnet.se
Gruppen heter: fst, Formula Windsurf; Stockholm, kusten, landsort till örskär.Så vet du iaf när vi seglar på Erstan. Och på helgerna kan du säkert samåka med någon. JBSS har köpt in en gummibåt så att vi kan lägga bojar var vi vill så nu blir det träningsläger varje helg i Fituna!
//JIMMY
