swe-1
Forumsvar skapade
-
Förlorare har alltid en ursäkt!

Skämt och sido, brädan är perfekt för sthlm!
Du har väl lagt till dig i sms-poolen så att du vet var alla andra åker å seglar? Det finns en dedikerad grupp för formula i sthlm.//JIMMY
-
Hmmm… Är tvungen att lägga mig i debatten (även fast vi pratade om detta på mässan…
)”kan tilläga att det troligen inte kommer att blåsa under 10sekundmeter på tävlingarna” Det menar du väl ändå inte?!

Ingen Stor 150 liters freeride bräda är snabbare än en formula varken i 5, 10 eller 15 m/s.
I Mellansvenska kommer det att bli slalom åtta som gäller, alltså ingen downwind slalom. Ganska ofta så ligger denna åtta inte helt perfekt vilket gör att om man råkar ta ut gippen lite för mycket (lätt hänt när det är trångt) så kommer man att behöva ta ganska duktig höjd för att lyckas sträcka upp till märket. Lägg där till en vindhastighet på kanske 5-7 m/s som är ganska byig då vi inte kommer att segla på några större öppna ytor. I dessa förhållanden är formulan perfekt då den garanterat håller planingen och även kan ta ordentlig höjd om det behövs. Dessutom så håller en formula planingen väldigt bra i gipparna, anledningen till att formulabrädor anses som svårgippade beror mer på riggens storlek än på brädan. Skulle det sedan mot förmodan blåsa över 10m/s så fungerar en formula utmärkt även på halvvind förutsatt att man sätter på en mindre fena så helt rökt är man troligen inte då heller. Har aldrig seglat om så många som jag gjorde på halvvindarna på NM -02 med 9.0 och 62 fena, visst är en riktig slalombräda snabbare i hårda vindar men underskatta inte en formula, det är inte för intet som dagens nya slalombrädor har en bredd över 70 cm och tar segel upp till 10 kvm…Daniel, behåll Formulan!!!
Tycker JIMMY
-
Symptomen på att en bräda har tagit in vatten är att den har blivit tyngre (omöjligt att veta om du inte vägde den när den var ny och på samma våg), att den har börjat delaminera eller att det gurglar när du suger i avluftningshålet.
Hur brädan reagerar på att få en kallsup beror på var den har tagit in vatten och hur länge den har varit blöt inuti. Om det inte har gått hål på brädan utan vattnet har kommit in genom luftskruven (vanligt när packningen börjar bli gammal) så är risken mindre för delaminering eftersom vattnet inte tränger in lika snabbt mellan sandwichlaminatet och skumkärnan som när det är hål i sandwichen.
Det sämsta man kan göra är att vinterförvara en bräda som läckt in vatten i ett kallföråd över vintern, is expanderar ju som bekant och…ja ni vet ju vad som händer om man lägger in en läsk i frysen!
Seglingsegenskaperna påverkas inte nämnvärt av att brädan blivit lite tyngre, men börjar den bli mjuk så…
Det är omöjligt att säga hur lång tid det tar innan en brädan börjar delaminera. En del delaminerar även fast de inte har tagit in vatten pga dålig kvalitet och andra blir mjuka för att man har seglat hårt på dem.
PS. Lämna aldrig en hel fin bräda i stekande sol, värmen får nämligen luften i brädan att expandera vilket gör att brädan kan spricka. Sprickorna kan vara så små att du inte ser dem, men du kan ge dig f..n på att vattnet letar sig in.
//JIMMY
-
Hej!
Conny har helt rätt, vidare så är RS3 9.0:an också designad för den smalare 490 X9 masten till skillnad från RS2 9.0:an som var designad för den ”normaltjocka” X7 masten. (Detta vet inte Conny för han är så stark att han inte använder så små segel).

Jag avråder starkt till att använda en FS mast i ett NP segel.
Jag har provat och även om seglet ser hyfsat ut så flexar inte masten som det är tänkt till det seglet vilket förstör det annars så stora vindregistret.
Dessa extrema racesegel kan inte jämföras med vanliga freeride segel som funkar hyfsat oavsett vilken mast de sitter på. Det finns en anledning till att tex en 11.0:a funkar från 5 m/s ända upp till 13 m/s. En ”vanlig” freeride rigg har knappt halva det vindregistret och är inte i närheten av den prestanda som ett race segel har på kryss och djup slör. Visst ett RS3 på ”fel” mast fungerar lika bra (eller dåligt, beror på hur man ser det) som vilket freeride segel som helst, men för dubbla penningen!
Det är helt enkelt bortkastade pengar att köpa ett RS3 med någontig annat än tillhörande X9 mast.
Om du har en FS6000 mast liggande så bör du köpa ett Gaastra Nitro för att få prestanda för pengarna.//JIMMY
-
…Or even a Lechner, still the fastest board in winds below 8 knots!

//JIMMY
-
Börja med att suga ut vattnet i hålet, sedan är det bara att låta brädan ligga på tork i ett par dygn så att den är garanterat torr. En del lägger in brädan i bastun (låg värme typ 40grader) för att skynda på torkningen. Är det sommar och sol så är det bara att låta den ligga i solen till dess att det slutar att bubbla vatten ur hålet.
Därefter är det bara att spackla igen hålet, slipa och ev måla över om man vill att det skall se snyggt ut. Jag brukar använda ett tvåkomponentsspackel från International som heter Watertite, funkar kanon om inte hålet är för stort för då måste man lägga dit ny väv mm, en klart mer komlicerad process som man nog inte skall ge sig på själv om man inte vet vad man gör.
Om brädan är garanterat torr i skumkärnan när man spacklar igen hålet så spelar det ingen roll att brädan har tagit in vatten.
Men om den inte är torr så kommer den att delaminera efter ett tag, dvs däcket släpper från skumkärnan och blir mjukt vilket inte är bra.//JIMMY
-
Jag har betalat med mitt VISA eller MasterCard, de har fåt kortuppgifterna via mail. Kan det bli enklare?
De tar minst en vecka innan du får svar på dina mail, de har några före att svara och det är bara en stackars liten dam vid namn Oriana som gör ALLT administrativt arbete…
//JIMMY
-
Ja det suger rent ut sagt, och jag som skulle bli värsta våg/hardcorefreestyle snubben! Nu måste jag spara ytterligare ett år nöja mig med att vara Formularejsnisse…
Jag har haft lite problem med försäkringsbiten, förut hade jag hemförsäkringen hos trygg hansa och då försäkrade jag mina Formulaprylar där, dock var det sjukt dyrt, 6000kr om året (anledningen till att jag inte var försäkrad där förra året när hela skiten brann upp) Nu har jag hemförsäkringen hos if som inte försäkrar vindsurfingprylar överhuvudtaget. Var kan jag försäkra till en vettig penning?
//JIMMY
-
Kan bara hålla med Doktorn, det blir inge bra alls med 7.0 på en formula, personligen tycker jag inte ens att en 9.0:a ger den där perfekta balansen (om vi pratar 100cm bred formula). Det som händer är att en liten rigg inte ger det mastfotstryck som en bred bräda behöver, det är nämligen mastfotstrycket i kombination med fenlyftet som gör att lovartskanten (den du står på) kommer upp ordentligt så att brädan går plant i vattnet. Lyckas man inte få detta ”lyft” så får man problem med att brädan hela tiden vill lova upp i vind dessutom får man mer våt yta som bromsar och….ja, de blir inge bra!
Tyckte 9.0 var perfekt på min gammla Starboard Formula 155 som var 85cm bred tillsammans med 60 fena. Nu tycker jag 11.0 och 70 fena är perfekt på min 100cm breda bräda.Till skillnad från doktorn så skulle jag dock välja formula före freestyle, det sägs ju att det är timmarna på vattnet som räknas och då är det väl självklart vad man skall välja!

Var iof på väg att skaffa den ultimata samlingen med nyinförskaffad freestyle/våg och två nya små riggar 6.2 och 5.2 men något kryp beslöt sig för att elda ner hela förrådet där vi hade prylarna (som var oförsäkrade) snyft, bara börja om från början…
//JIMMY
-
Går i fentankar…lite nyfiken på en Deboichet R15M.
Har iof två nya Curtis som jag inte hunnit testa ordentligt ännu…
RS4:orna är beställda sedan länge!!!
//JIMMY
-
Ja antagligen…

//JIMMY
-
Jag antar att du syftar till Formula?
Den absolut vanligaste bantypen är I-bana, dvs 2 märken med kryss och läns. I bland så har man ett kickmärke vid kryssmärket så att det blir en kort halvvind innan länsen, detta för att det inte ska bli kollisioner mellan de som kryssar och de som länsar.
En annan vanlig bantyp är fyrkantsbana.I princip så kan banan se ut hur som helst, med valfritt antal varv (två är dock vanligast)och åt valfritt håll (moturs vanligast) det är helt upp till tävlingsledaren så titta noga på banskissen som anslås på den officiella anslagstavlan innan racet och var ute i god tid så att du hinner segla banan minst ett varv, på så sätt lär du dig var bojarna ligger och var eventuella vindvrid och strömmar finns.
Ps. bilden är kass men du förstår nog….

//JIMMY
-
Dissa inte… Måste få lite distans till seglingen så att man är taggad när säsongen drar i gång.
Syns på kappseglingsbanorna i vår!!!
//JIMMY
-
Men för h_e Gustav! De är ju bara att beställa en från info@deboichetcustom.com Gör du det nu så har du den tills isen har gått.
Ska iof beställa ett par fenor själv, kan ju beställa åt dig också om du tycker det är jobbigt.
//JIMMY
