swe-1
Forumsvar skapade
-
Jag menade förståss Bravo, inte Beta (svårt med engelskans bokstaveringsalfabet) Den är STOR, precis som reklamen påpekar men ändå hyfsat snabb och relativt lättkontrollerad förutsatt att det inte är stora vågor, mer en insjöfena. Fungerar utmärkt i choppigt vatten då det är lätt att trimma brädan lagom på kant då brädan blir MYCKET riktningsstabil med en sådan basefena under fötterna. Dock så försvinner ju allt va livlighet heter med en så stor fena, brädan känns mer som ett lokomotiv, dock skall man inte luras av känslan, det går fortare än vad man tror. Den har samma typ av profil som Echo som är deras snabbaste fena. Funkade för mig upp till 7-8 m/s. Fungerar dock inte som enda fena, bör kompletteras med tex en Deb R13M. Med en Foxtrot kanske den blir överflödig.
//JIMMY
-
C3 fenorna har grym finish och fungerar mycket bra, helt klart i klass med Deb.
Haken är som med alla Customfenor att du måste testa dig fram till vilken styvhet och modell som passar dig bäst för att få ut ett så stort användningsområde som möjligt vilket blir en dyr process om man inte kan testa innan man köper.Personligen så har jag haft en Beta 70+ och en Echo 70+ båda var mycket bra med grym kvalitet.
Den nyare Foxtrot modellen används av många i EC och verkar vara ett hyfsat säkert kort.//JIMMY
-
Faktiskt! Dock har jag inget bildbevis men jag vet att Vojtek (POL-10) har gjort en och annan frammåt, dock var detta några år sedan då han bara hade 10.6.
Vidare har jag själv bevittnat när Gustav Vänström nu i höstas var mycket mycket nära att sätta en frammåt med sin Starboard 186-X och NP RS2 9.8 på Görväln. Han landade i vattenstart läge och hade inte riktigt brädan med sig runt men ett helt varv kom han!
//JIMMY
-
swe-1
Medlem8 oktober, 2003 vid 09:01 som svar på: Scandlines Formula Windsurfing World ChampionshipPrototypsegel och prototypfenor är tillåtet i Formula Windsurfing.
Endast brädorna måste vara standardbrädor.
Dock använde ca 90% av deltagarna i VM standardsegel och standardfenor.Seglet med den annorlunda toppen är ett NP RS3 där man helt enkelt tagit bort den så kallade Flexi Head toppen. Detta exprimenterade Vojtek med redan förra året men utan resultat.
//JIMMY
-
Torsdag den 2 oktober
4-8m/s frånlandsvind men det såg man inte från land, jag valde därför 12.5 och min nya Curtis C fena som är betydligt styvare än min Curtis FR15 och därför lättare att kontrollera i den ganska svåra sjön som 93st formulabrädor drar upp. Väl ute vid starten var det för sent att kryssa tillbaka till land och byta ner till 11.0. Inte heller denna gång lyckades jag komma i väg bra i starten, efter bara några sekunder var toppgubbarna minst 50m högre upp och sen får man segla i skitvind. Första kryssen gick ändå hyfsat och jag rundade kryssmärket som top 30. På undanvindarna tappade jag ett par gubbar då jag inte riktigt kan hålla samma fart med min 12.5:a och djupare går det inte att gå heller då man genast blir täckt av alla andra seglare runtomkring. Vid kryssmärket på andra varvet blev jag stående i ett vindhål i närmare en minut, grymt frustrerande då man blir passerad av de som planar i lovart och stjäl all vind. Jag slutade som 54:a i detta race. Jona gjorde en kanonsegling och slutade på 32:a plats, Per var strax efter på 34:e. Johan fick ingen fart på sin NP 11.0 och bara längtade till lunchpausen då han definitivt skulle byta till sin KA 10.5. 70:e plats blev resultatet.Eftersom det var back to back hann jag inte kryssa in och byta till 11.0 innan det andra racet utan jag drog en halv centimeter mer nedhal i 12.5:an i stället. Vinden hade ökat något och toppade ca 8m/s i byarna.
Startskott och allmän återkallelse, f-n också då hade jag ju hunnit att byta segel i alla fall. Men det var ändå tur för jag var minst 30m under startlinjen när skottet gick, täckt av ungefär alla.
Andra försöket gick betydligt bättre men ett par gubbar var jag tvungen att gå under. Därefter gick jag så långt ut på babordskanten som jag kunde, fenan tog nästan i botten innan jag slog mot märket. Jag lyckades precis sträcka upp till märket. Efter som man skulle runda medsols så var man tvungen att gå minst fem meter över märket för att ge plats åt de som kom in för styrbord. Det var dessutom alltid minst 4-5 gubbar som stod parkerade och skrek på varandra och för att inte riskera att fastna så var det säkrast att ta en hög linje över märket (kryssmärket var placerat ganska nära land så att åskådarna där skulle se något av racet, därav de stora vindhålen).
På andra varvet rundar jag upp 50m bakom Jona men blir tvungen att gå under alla som var framför då finnen Jani Paju FIN-12 har ramlat precis vid märket (se bild nedan). Jag seglar kort stund på denna bog för att sedan slå ut mot styrbordskanten i fri vind efter Jona som också har slagit. Jag lyckas gå i kapp Jona och samtidigt gå några grader högre. När vi kommit över på styrbordskanten bestämmer jag mig för att slå innan Jona för att inte få skitvind av alla de seglare som är på väg in på styrbords layline och för att jag inte vill slå precis runt märket då risken för att fastna är alldeles för stor. Taktiken höll och jag hade fri vind hela styrbordsbenet upp till märket där jag rundade före både Jona och Per vars taktik på första varvet var att bada i ett slag. Trots att jag seglade ett bra race med få misstag förutom den halvdana starten och en något för stor trasa så kom jag inte bättre än 46:a med Jona och Per sniffande i bakhasorna på 49:e respektive 50:e plats. Johan hade ännu sämre fart i detta race med sin Pryde 11.0 än i dagens första. Den är nu till salu.
(Personligen tror jag att det beror på alldeles för lite nedhal…)Efter detta var det damernas tur att segla två race back to back men vinden droppade efter deras första (som födelsedagsbarnet Dorota POL-1 vann) och seglingarna sköts av för dagen.
Efter dag två har nu Team Stockholm gått upp i ledningen över Team John Doe med 316 mot 362 poäng, gött! Och i kväll ska vi på födelsekalas!

//JIMMY -
Onsdag den 1 oktober
Första tävlingsdagen, lätta vindar på programmet. Skepparmötet var kl10, kl11.30 tyckte arrangörerna att det blåste tillräckligt, det gjorde det inte, ett startförsök där jag kom i väg riktigt bra trots att jag bara hade 11.0. Efter ytterligare ett startförsök som de blåste av innan startskottet ens hade gått så fick vi åka in och äta lunch.
Under tiden så fick damerna (22st till antalet) till två godkända race.
Halv tre var det dags att gå ut igen, denna gång kom startfältet i väg, dock inte jag och Per. Jona och Johan startade så bra (eller rättare sagt tidigt) att de blev diskade.
Jag var otroligt nära att få till en bra start bakom dansken Lars Pedersen DEN-6 men just som jag håller på att pumpa i gång 10 sekunder innan skottet (kunde inte börja pumpa tidigare då hela fältet plöjde framför) kommer Steve Allen AUS-0 i full planing under hela fältet och då det bara är ett par sekunder kvar lovar han upp kraftigt i den lilla lucka som jag skapat mellan mig och Lars och flyger över startlinjen med ena handen i upphalslinan det såkallade Garadagreppet för att kunna tugga så mycket höjd som möjligt. Jag som inte ens hunnit komma i fotstropparna hamnar såklart i hans skitvind efter bara ett par sekunder och är tvungen att falla av men får då Lars Pedersens skitvind i stället. Här bak är det riktigt gropig och svår sjö som ganska snabbt bromsar upp brädan vilket resulterar i att jag tappar planingen! När jag väl kommer upp i planing så är jag riktigt långt efter och hela första benet ut mot babordskanten är bara superturbulent vind och en j-a massa vågor som går kors och tvärs, helt omöjligt att hålla brädan still, en styvare fena hade klart hjälp och 12.5 hade kanske inte varit så dumt i alla fall…
Styrbordsbenet in mot kryssmärket gick betydligt bättre, fri vind och ingen jobbig sjö. Men sen kom nästa problem att slå in på en övertrafikerad layline. Det gick inte heller så bra, fick helt enkelt falla av och segla halvvind förbi 10 mötande gubbar innan jag hittade en lucka att komma igenom, en tröst var att en av dessa tio var Kevin Pritchard US-3, det var alltså fler än jag som misslyckats totalt i starten. Undan vinden började bra då jag seglade om en polack men slutade mindre bra då jag gippade lite för tidigt och blev tvungen att gippa två gånger till för att nå ner till märket, och eftersom det inte var något vidare tryck i vinden var det inte precis några fullplansgippar. Polacken tog tillbaka den placeringen. På kryssen valde jag att gå ut på styrbordskanten och bara slå en gång. Detta var tydligen rätt kant då de som valde babordskanten inte hade något vidare tryck.
På sista undanvinden lyckas jag med den stora bedriften att göra samma misstag som på den första, dvs missa layline och blir tvungen att gippa två gånger till vilket gjorde att jag tappade fem gubbar precis innan mål, Per var en av dom, suck!
Per är bäste svensk på 39:e plats och jag ligger på 41:a.
Eftersom Jona har segelnummer SWE-876 så blev han sorterad så att han med sin disk hamnade sist på resultatlistan, han kommenterade detta med ”Fan jag är sämst i hela världen!”
Nu leder alltså Team John Doe med 133 poäng över Team Stockholm på 135 poäng.//JIMMY
-
Tisdag den 30 september
Dagen innan VM. Det blåste inte mycket i dag, 2-5 m/s. Jag och Jona var ute en stund med 12.5 men det gick inte att testa eller jämföra då förhållandena var så dåliga. Spenderade eftermiddagen med att inregistrera oss. Jag hade bara segelsiffror på ena sidan och man var tvungen att ha på båda så jag hade en del att göra. På eftermiddagen dök resterande svenskar upp, Per Boström och Johan Ekstedt. På inregistreringsformuläret fanns ett fält där det stod ”Team”, Jona tyckte att vi såklart skulle skriva Stockholm i detta fält, Johan verkade också vara med på det ”Teamet” men ångrade sig sedan när hans rese och rumskamrat Per vägrade att vara med i Stockholmsteamet. Vilket Team de sedan skrev in sig som vet jag inte men Per förklarade snabbt att deras enda mål med detta VM var att spöa mig och Jona. Så nu är det alltså Team Stockholm vs Team John Doe.//JIMMY
-
Du rå!
Härligt, detta forum är precis som på kappseglingsbanan, gör man en liten miss så får man veta det, omgående! Fast här kan man ju iof rätta till felen i efterhand…

-
Tricket är ha bra trim på prylaran, då ligger brädan knappt i vattnet vilket gör att det går väldigt mjukt och fint över vågorna. (Lite mjuk i knäna måste man också va…)
Trimma vidare!

//JIMMY
-
Tack, stort av dig!
Du verkar ha det ganska soft på jobbet om du hade tid att göra all denna research?
Tänk om du hade lagt denna tid (och alla andra gånger då du flummar omkring på jobbet) på att jobba undan för att sedan ge dig ut på vattnet och träna Formula i stället, då hade du varit grym min vän, antagligen bäst i Sverige! Det hade väl varit nåt att berätta för din fantastiskt söta dotter att pappa minsann varit bäst i Sverige. Fast det är klart nu kan du å andra sidan hävda att du är en jäkel på research!
Ja, ja alla har vi våra prioriteringar…
//JIMMY
-
Bra initiativ med att flytta tävlingen en dag. I lördags morse såg ju prognosen riktigt kass ut, bra tänkte jag för jag skulle ju ut på en polares landställe och ha kräftskiva och bada bastu. Nu fick jag både partaja och segla! Vilken kanonhelg!
Detta kanske man skulle anamma till nästa säsong i mellansvenska cuppen så att man alltid har en reservdag. Eller?I övrigt kan jag bara säga: Bra seglat Stefan, du är stabil!

//JIMMY
-
Som det ser ut nu så blir det bra med vind, Nord 6-9 m/s, hoppas den håller i sig!
//JIMMY
-
Nä, när jag hade köpt spelet så var det för sent att anmäla sig till SM!
Jag skulle väl aldrig prioritera en EC-tävling före ett SM i VSK2, det var det dummaste jag hört!
//JIMMY
-
Synd att jag inte hann köpa spelet i tid innan SM!
PS. Längtar till nästa omgång…
//JIMMY
-
Lösningen på problemet är att segla mer så att du vänjer dig.
Personligen har jag stora stroppar som jag knappt står i på kryss (förutom om det blåser huggorm) men som ger bra kontroll på undanvind. Jag tror att det har att göra med att jag har ganska små fötter, står jag bekvämt i stropparna så är jag inte i närheten av kanten där jag måste ha foten på kryss för att få rätt tryck på fenan.
Som med många andra parametrar innom windsurfing så finns det här inget rätt eller fel, det är bara att pröva sig fram vad som funkar bäst för dig.Fegstroppen skall du undvika att använda såvida du inte är överriggad och har kontrollproblem eftersom det oftast går betydligt fortare i de yttre stropparna.
Anledningen till detta är att man även på undanvind skall (måste) skota in seglet till mitten av brädan (eller iaf i närheten av mitten), detta är svårt att uppnå om du står i ”fegstroppen”.//JIMMY
