swe-1
Forumsvar skapade
-
Nix, men på Lördag om det ser bra ut….
//JIMMY
-
André!
Du råkar möjligtvis inte ha fått med mitt segelfodral (NP RS3 11.0) hem?
När jag kom upp ur vattnet vid 22.30-tiden så var det borta. Konstigt om någon har tagit det och inte mastbagen och Nickes boardbag!?!//JIMMY
-
STORT!!!! Topp 10 nu!
//JIMMY
-
Då ska du ha DaKine Core Contour stroppar. De är lätta och styva dvs tappar inte formen och tvistar inte, grymt lätta att komma i och ur. Finns som fram och bakstroppar, men om du bara ska anväda dem från ena hållet så är det bara de asymetriska framstropparna du skall ha. Finns att köpa på Skidsport i Bromma.
http://www.dakine.com/frontend/catalog.asp?session=6675895604702&se=4&ca=4
//JIMMY
-
dr Masse!
Joce påpekade att friktionen mellan rullbandet och fötterna var mycket större än friktionen mellan brädan/fenan och vattnet. Fråga C förtydligar att friktionen mellan vattnet och (Formula)fenan är i princip lika stor (i sidled alltså, såvida du inte åker på spinout) som mellan fötterna och rullbandet.//JIMMY
-
Joce!
Är det verkligen bara vinden som driver din bräda framåt? Jag är säker på att du har en fena på din bräda, vad har du den till?
Om vi seglar halvvind och fortfarande har strömmen rakt emot oss så påverkar detta inte vår fart framåt fullt så mycket precis som du påpekar. MEN i fråga B seglar vi inte rakt mot strömmen, vi har den mer från sidan och vi vill mot strömmens riktning. Skilj på Fart och VMG.
Fråga C: (5P)
Kalle har satt på ett vindsurfing segel på sin skateboard och befinner sig på ett rullband stort som en fotbollsplan (antagligen världens bredaste rullband!). Rullbandets riktning är samma som vindens och det rör sig med 5km/h. Kalle vill mot vinden, alltså kryssa. Kalle åker i 30km/h och har en vinkel mot vinden på 45 grader. Detta hade normalt givit Kalle ett VMG på 21km/t mot vinden, men nu rullar ju rullbandet med 5km/h mot Kalles VMG-riktning, så vad blir nu Kalles VMG mot vinden?SVAR Fråga C: 16km/h
-
Patrik!
Jag förstår inte hur du menar, när du säger att ”i det allmänna kryssandet har nog inte strömmar så stor betydelse, brädans hastighet är ju ganska mycket högre”???Fråga A: (1p)
Du är på en stor flygplats och ska ta dig till gaten där ditt plan går. Det finns ett rullband (som rulltrappor fast plana) men det går i fel riktning mot vart du skall. Barnslig som du är så börjar du springa på bandet mot dess riktning. Ponera att rullbandets hastighet är 5 km/h. Om du normalt springer i 10km/h och nu springer på rullbandet i motsatt riktning, hur fort tar du dig fram då?Fråga B: (10p)
Det är Formulatävling i Sillvik, Göteborg. Det är en sydlig vind på 5m/s. I fem meter per sekund med din 12.5:a har du normalt ett VMG (Velocity Made Good dvs den faktiska fart som du närmar dig kryssmärket med) på kryssen på 8knop. Nu är det en sydlig ström på 3 knop. Vad blir ditt VMG då?Svar fråga A: 5 km/h
Svar fråga B: 5 knop -
Nu har jag varit ute och testat med GPS. Det blåste ca 5 m/s (bra tryck i 12.5:an) då hade jag en kryssvinkel på ca 55 grader och farten låg runt 14 knop. På undanvind (läns) låg farten runt 20 knop och vinkeln var ca 135 grader.
//JIMMY
-
30 grader mot vinden går inte ens en ACC-båt och knappast en Formula. Jag vet inte exakt hur högt en Formula går men min gissning är 50-60 grader och strömmar påverkar i högsta grad.
Avdriften är svår att mäta om man kan säga att vi har någon alls då vi viklar upp brädan mot vinden (för att få lyft i fenan) så att brädan faktiskt åker lite i sidled hela tiden.Jag återkommer med exakt info om hur högt vi går när jag varit ute med GPS:en…
//JIMMY
-
Det har nog inte så mycket med vikten att göra, det är nog mer att en tjock upphalstamp som hänger och slänger är i vägen i gippar och slag. Vissa Formulaseglare har inte ens en tunn upphalstamp för att de tycker att den stör profilen på seglet. De drar upp riggen genom att helt enkelt ta tag i masten!
Att vattenstarta stora formulasegel är inget man gör då det är mycket svårt att få upp en 6 meter lång mast vars mastficka är fylld med 20 liter vatten, det är betydligt lättare att dra rigg och då slipper man ju bada också!

//JIMMY
-
De diagonal rynkorna uppstår när seglet blir kraftigt belastat och tvistar. Det är ingenting som är unikt för NP RS3, så blir det på alla vindsurfingsegel oavsett fabrikat. Jag kan tänka mig att de uppstår pga monofilmen har väldigt litet töj och att masten böjer sig. Men detta spekulerar jag bara i, en segelmakare kan nog svara på varför de uppstår.
Hursomhelst så är luftströmmen runt ett vindsurfingsegel relativt turbulent och i sammanhanget är dessa rynkor för små för att störa luftströmmen ytterligare, de påverkar därför inte seglets prestanda.//JIMMY
-
Hmmm…. Förargligt detta med inbjudan. Träningslägret är till för alla som har ambitionen att tävla i Formula, oavsett nivå!
I helgen som kommer (17-18 maj) är det första deltävlingen i Svenska Cuppen eller Swedish Windsurfing Tour som den nu mer heter. Den går av stapeln i Göteborg, Sillvik.
På Brädseglarförbundets hemsida står det ”Då är det Formula eliten som skall göra upp om pallplatserna.” Ja, någon skall ju göra upp om pallplatserna men på träningslägret var det vissa så kallade nybörjare som flera gånger satte eliten på plats så det kan mycket väl bli fler än den etablerade ”eliten” som kommer att slåss om pallplatserna i Sillvik!SWT må vara den högsta instansen inom vidsurfing i Sverige men den är fortfarande öppen och till för nybörjare som erfarna, ung som gammal! Så ta med Formula prylarna och kom till Sillvik i helgen! Jag kan nästan lova att ni kommer att ha riktigt kul (bara det blir vind) och att ni kommer att lära er massor antagligen mer än vad ni gör hemma i viken under hela säsongen! Ofta får jag frågan om vad man skall kunna för att vara med och tävla, inte så mycket faktiskt, gippa, slå och de vanligaste väjningsreglerna!
PS. Man måste också vara medlem i Svenska Brädseglarförbundet, (kostar 200kr) då får man ett personligt segelnummer som man måste ha i seglet vid tävlig. Om man bara ska tävla i Sverige måste man inte ha SWE framför numret.
Hoppas vi syns i Sillvik!
//JIMMY
-
Jag vill passa på att tacka Robban och Bengt Kläppe för ett riktigt bra tränigsläger och ÖWC för att de låter oss vara där och utnyttja deras båtar, bojar, mm, STORT TACK!
Jag är förvånad över att det var så få där, ni andra missade verkligen något!
//JIMMY
-
Oopps! Tillhör tydligen också de 10% som saknar eftergymnasial utbildning, har knappt gått i gymnasiet heller eftersom det blåste så bra dom åren!
Shit va livet är härligt!!!
//JIMMY
-
Träningslägret är inte avblåst men det är bara tio stycken som har anmält sig.
Om ni har för avsikt att komma så måste ni anmäla er till Robert Åberg, robert.aberg@stratema.se, 0703-62 10 54 omgående!På frågan om några duktiga kommer så kommer i alla fall stockholms bästa (dvs Jona Ljungström, Conny Brusewitz, Stefan Jeleby, Jesper Kujala mfl..) om de är duktiga eller inte återstår att se…
//JIMMY
