swe-1
Forumsvar skapade
-
Näää! Villket kasst förslag, då blir det ju mindre vila för Pro-seglarna!
Åberg, gör nåt åt de här! Mer vila=Mer party på kvällen!
Fan va onödigt Sebastian!//JIMMY

-
Nicklas Carlsson (SWE 223) är en tokig fan som seglar så länge det inte är is (och när det är is också för den delen) Han har någon typ av torrdräkt, jag kan tänka mig att det är en jolledräkt som han påstår är grymt varm. På händerna har han ett par grova fiskarhandskar…
//JIMMY
-
Betyder det att du säljer dina Curtis FR 16 och 17 billigt nu?
//JIMMY
-
Den största skillnaden mellan ett RS och V8 i samma storlek är att ett V8 inte har lika stort vindregister. Ett RS kan man hålla längre utan att bli överriggad tackvare två extra cambers och en extra latta som ser till att hålla profilen på plats (RS har åtta lattor och fem cambers).
RS-seglen utnyttjar den allra senaste tekniken inom segeldesign och är en vidareutveckling av fjolårets RS-1. V8 är i stället ett något nedtrimmat (för hanterbarhetens skull) RS-1.På en kappseglingsbana eftersträvar man alltid att ha fullt tryck på både kryssen och undanvinden. Eftersom RS-seglen har större vindregister kan man med fördel välja ett något större segel vilket man tjänar på genom vindhål och på undanvind.
Då V8 inte är avsett för ren racing tillverkas inte seglet i de största storlekarna (10.4 som störst). Avsaknaden av en latta och två cambers gör att ett V8 är något lättare att hantera i gippar och slag.
//JIMMY
-
Per ”100% ironi” Svanberg…

PS. Grattis ”addict”!!! Det är ju hur stort som helst!
//12.5 kompis
-
Ja, i lätt vind på kryss trimmas seglet så att det ligger mot bommen en bit. När vinden ökar drar jag uthalet hårdare så att det precis lättar från bommen, vad som är lagom känner jag i balansen i hängselelinorna. Tänk på att olika bommar är olika vida/breda och styva vilket påverkar buken på seglet.
Neil Pryde, Gaastra, Yes, North mfl. trimmas alla ungefär på detta sätt.//JIMMY
-
Du kanske har alldeles för lite nedhal. Då hamnar buken och seglets cetrum väldigt långt fram.
//JIMMY
-
Man planar något tidigare med mindre nedhal, är det extremt lätt vind brukar jag släppa på nedhalet en till två centimeter. Det är lättare att pumpa seglet med lite mer uthal eftersom detta sträcker upp akterliket mer.
På de största seglen har jag en uthalsspänning som gör att seglet ligger imot bommen en bit (20-50cm). Väl uppe i planing släpper jag lite till på uthalstrimmet så att seglet ligger imot halvvägs fram på bommen för att få bättre tryck i seglet.
När vinden ökar spänner jag uthalet så att seglet precis lättar från bommen. Ökar vinden ytterligare så att jag blir överriggad drar jag det ännu hårdare för att ”döda” kraften i seglet. Detta är försåss inte optimalt men man tar sig i alla fall runt banan utan att bända sig blodig.
På undanvind/läns där det handlar mycket om att gå så djupt med vinden som möjligt släpper jag uthalet tills seglet ligger imot hängselelinorna för att få en stor och djup buk och på så sätt få mer ”spinnakereffekt”. Vi detta läge har jag släppt ca 10-15cm, alltså väldigt mycket.
När jag pumpar i lätt vind så börjar jag med att falla av något under halvvind, i varje pumptag skotar jag in seglet hårt, vinden följer nämligen seglet en liten stund innan seglet ”stänger”. Dessutom anväder jag benen och skjuter brädan framför mig. Hela tiden flytar jag mig lite bakåt för att minska den våta ytan, väl i planing ställer jag mig i den främre fotstroppen, tar ett par pumptag till stoppar sedan in den bakre foten, först därefter krokar jag i. Det är mycket viktigt att hålla riggen uprätt och inte hänga ner denna, hög bom och korta linor hjälper till att få en upprätt position.
Brädan trimmar jag så plant jag kan genom att trycka på tårna (känns som att stå på tå). Det är mycket viktigt att man inte trycker ner lovartskanten i vattnet.
Tappar man planingen nu har man helt enkelt för små prylar…
\JIMMY
-
Hej Sebastian!
Längden på hängselelinorna är högst personlig, det finns inget rätt eller fel. Däremot har förståss längden på tamparna en stor inverkan på ditt stance.
Kortare tampar och hög bom fungerar speciellt bra i lättvind då du minskar tyngden på fötterna/brädan genom att liksom bli upphängd i riggen och som du beskriver är det helt omöjligt att kroka i om man inte har full planing.
Kolla bifogad bild på Per Svanberg SWE-16, som alltid seglar med mycket korta tampar (22″) i förhållande till sin längd (194cm), lite för korta om du frågar mig, notera hur han nästan svankar, rumpan hänger inte ner någonting! Men det funkar uppenbarligen mycket bra för honom!
Däremot tycker jag inte att du skall eftersträva ett så lodrätt tryck på fenan som möjligt. Jag eftersträvar att ”segla på fenan”, dvs belasta fenan mer från sidan för att få lovartskanten att lyfta något ur vattnet.
Får du spinnout när du belastar fenan kan fenan vara för liten och eller för mjuk, alt kanske du har mastfoten för långt bak.//JIMMY
-
Hej ”Det var bättre för 2 år sedan”!
Jag håller med dig om att det är tragiskt att det inte är fler juniorer i SWT, och att Formula-prylar kostar mer pengar än annan vindsurfing. Men å andra sidan har ju race-prylar alltid kostat mer än andra vindsurfingprylar pga exotiska material och höga utvecklingskostnader, det är ju därför de leder utvecklingen. I mitten av 90-talet var man tvungen att ha en hel linje segel och minst två brädor…
Det är knappast 12.5:ornas fel att det inte tillkommer juniorer till sporten, då max segelstorlek för juniorer är satt till 8.5kvm.
Du skriver att du funderade allvarligt på att börja tävla, men gav upp dessa tankar då 12.5:an kom och alla bommar, master etc började gå sönder.
Det var precis samma sak när 9.0 var största storlek. Dåtidens master och bommar gick av på löpande band och förstärkte man inte sin kolbom kunde man räkna med att den var av innan halva säsongen hade gått. Utvecklingen går med en rasande fart och till nästa säsong är jag säker på att tillverkarna har kommit till rätta med dessa problem, 12.5:orna har ju bara funnits i ett halvt år! Om två år kommer 12.5:orna att vara riktigt bra med bredare vindregister bättre respons, de kommer att vara lättare, mer hanterbara och mycket hållbarare.Som för många andra så gick min NP 580 mast av men jag fick en ny på garantin och den var omgjord med tjockare gods och längre skarv och (peppar, peppar…) den har hållt. Vad beträffar Prydes X7-310 bommar vet jag ingen som haft av sin. Så redan nu ser man en klar trend åt hållbarare prylar. Det finns ju alltid barnsjukdommar.
Beträffande avståndet mellan vad du kallar ”vanliga” vindsurfare och Formula seglarna, så kommer klyftan bli mindre och är redan på god väg. I dag är de mest lättvindsbetonade freeridebrädorna 80-90cm breda och de kamberlösa freeride seglen är redan över 10 kvm (som var det största som fanns för två år sedan).
Formula Windsurfingen har lyft all vindsurfing i lättare vindar till en helt ny nivå och på bara några år har det hänt mer än på hela 90-talet. Nu kan man ju faktiskt plana fem dagar i veckan även om man bor i Stockholm och det måste väl vara ett steg i rätt riktning även för de som inte tävlar. Vi vill väl kunna utöva vår underbara sport jämt och inte bara på semestern på Gran Canaria?
Regeln om max 12.5kvm är satt för mindre än ett år sedan, att ändra på reglerna nu oavsett hur man ändrar, skadar klassen genom att folk tappar förtroende, hur ska man någonsin våga investera i en utrustning när reglerna ständigt ändras?
Enligt min mening så behövs 12.5orna i Svergie för att kunna träna oftare vilket gör att man inte behöver åka utomlads och träna hela vintern för att kunna vara konkurrenskraftig. Varför tror du att Sverige har så få framgångar internationellt i Windsurfing?
På tävling behövs den för att få så många godkända race som möjligt. Ingen vill sitta på stranden och titta på sina dyra raceprylar, det om något gör att folk tappar intresset!/En som inte tycker att man skall ändra på reglerna hela tiden!
-
Här är en bantyp som seglades…
//JIMMY
-
Hej Anders!
Jag, Conny och Sebastian var ute i söndags och seglade, vindarna var mellan 4 till 6 m/s. Jag och Sebastian seglade på 12.5, Conny på 11.0. Conny är en av Sveriges absolut bästa seglare i lättvind (kallas ofta för Vakuum-Conny) men trots detta hade han inte en chans på undanvind/läns mot Sebastian och mig. På Kryss var vi väldigt jämna utom när vinden tunnade ur, då halkade Conny efter.
Min erfarenhet av skillnaderna mellan 11.0 och 12.5 är att en 11.0:a planar nästan (obs! ej lika tidigt) lika tidigt som en 12.5:a pga att den är lättare att pumpa med/bättre respons. 12.5:an behåller planingen betydligt längre i vindhål och är överlägsen på en I-bana med kryss och läns i gränsvind.
Jag såg en banskiss för ett av racen i Polen och de hade ingen läns, undanvinden bestod av tre långa slörar, är det dessutom inte gränsvind, handlar det mer om vilket segel man har bäst trim på och inte lika mycket på segelstorleken som du också beskriver.
Såhär sa Steve Allen (som vann) efter ett av racen:
”I’m loving it out there today! You can’t complain with four bullets. The wind has been kind of on the limit but on my 12.5m I have had good power the whole race. A lot of guys seem to prefer their 11m sails and have not been able to tune their 12m’s in so they are struggling a little bit”För oss i Stockholm är 12.5:an det absolut mest använda seglet. Det ger oss möjlighet att träna betydligt oftare än förra året. Detta återspeglar sig även på tävlingarna i Sverige där vi får betydligt fler godkända race i år mot föregående år. Därav är många av oss mycket negativa till en ev minskning av max segelstorlek till 11.0.
//JIMMY
-
Nix, inga race genomförda… Den svaga brisen på 1-3 m/s räckte inte till för att få 12.5:orna att plana. Tänk om vi hade haft 14kvadratare, 120cm breda brädor och 90cm fenor, då hade vi kanske inte åkt förgäves… Men det var ju iof strålande sol och ett riktig trevlig arrangemang, Grabbarna och tjejerna i TungSurf är grymma! Vi får hoppas att vindgudarna är med oss nästa år!
Dock blev det två FunRace där Johan Ekstedt SWE 64 Dominerade!
Grattis Johan!//JIMMY
-
Detta är saxat ur senaste nummret av tidningen Vindsurfing, där finns en artikel som handlar om trim och teknik för Formula Windsurfing…
”På vattnet skall man eftersträva att riggen hålls så upprätt som möjligt, ett vanligt fel är att man hänger ner riggen vilket gör att man förlorar värdefull segelyta. Speciellt tydligt är detta i lättare vindar. För riggen framåt och uppåt genom att sträcka på den främre armen och greppa bommen något längre bak. Detta kräver förståss att man har bra balans i hängselelinorna . Vissa proffs håller i upphalstampen på kryss med den främre handen för att på detta sätt komma längre ifrån riggen och få denna att stå mer upprätt.”
//JIMMY
-
Jag tycker det är riktigt kul att fler intresserar sig för Formula Windsurfing!
Jag kan hålla med om att dagens formulaprylar kostar mycket pengar, men jag förstår inte varför ni vill att 11.0 ska vara största storlek? Om förslaget om 11.0 som största storlek går igenom kommer detta att innebära att vi (i Sverige) inte kan träna lika ofta samt att vi inte får lika många race/tävlingar genomförda, och det vill vi väl inte?
Det finns väl inget som är mer frustrerande än att ha kört 50 mil till en tävling, betalt 2000kr i bensin, anmälningsavgift och boende och sen inte få segla, ingen vidare valuta för pengarna…Så här sa Nicklas Rödin (mycket kompetent tävligsledare) vid senaste Svenska Cuppen tävlingen i Båstad: ”Förra året när 11kvm var största storlek kunde vi genomföra godkända race vid 5-5.5 m/s. I år med 12.5kvm kan vi få godkända race redan i 4.5 m/s” Detta säger en hel del om utvecklingen och till fördel för 12.5:orna
Prisskillnaden mellan en komplett (Segel, mast och bom) 12.5 rigg och en 11.0 rigg, Neil Pryde RS Racing 2002 är 1200kr. Väljer man Gaastra blir skillnaden 600kr då det är samma typ av mast till 10.9:an och 12.5:an.
De som vill börja tävla köper oftast beg. prylar då priset är ofta är ca 50% av nypriset villket ger en skillnad på ca 600Kr resp 300kr. Den pennigen kan väl inte vara avgörande för om ni börjar tävla i Formula eller inte?Inom all kappsegling på hög nivå är materialet mycket viktigt oavsett om man seglar bräda eller båt, entypsklass eller inte. Titta tex på OS-klassen mistral One Design. Alla som siktar mot toppen har flera brädor och riggar, en för träning och en för tävling, eliten köper på sig lager av master för att välja ut de bästa osv…
Att ändra till max 2 segel gör det kanske billigare att börja tävla på låg nivå men blir det verkligen mer på lika villkår? Eliten kommer fortfarande att ha tre eller fyra segel och registrera in de som passar bäst till varje tävling. Det kommer att göra det mycket avgörade för vilka två segel de registrerar in. Den som lyckas registrera in rätt segel kommer då att få ett rejält övertag och att vara en bra seglare får då en helt ny innebörd, man skall nämligen kunna förutspå vädret och vindarna mycket exakt i minst tre dagar framöver alternativt vara gift med Polman. Är det så vi vill ha det?I England registrerar man in seglen i böjan av varje säsong för att man inte skall köpa mer än tre segel, men är det rättvist? Tänk om det visar sig att kombinationen 12.5 9.8 9.0 inte var någon höjdare utan att det var 12.5 11.0 9.8 man skulle ha haft, då är ju hela säsongen körd för den stackaren som valde fel kombination!
Vad är rätt väg att gå för att hålla nere kostnaderna men samtidigt få sporten att utvecklas och växa? Guld och silverklass där silverklassen endast är tillåten att tävla på fjolårsprylar och max 2 segel kanske är en väg, men att ”vingklippa” Formulan genom att ta bort 12.5:orna är enligt min åsikt inte rätt väg att gå.
Formula Windsurfing var från början bara en mycket enkel regel:
EN BRÄDA, TRE SEGEL.
Det var den som revolutionerade sporten och lyfte den till vad den är i dag, glöm inte det…//JIMMY
