swe-1
Forumsvar skapade
-
1knop = 1.852km/h = 0.51444m/s = 1,15078mph
//JIMMY
-
Detta börjar bli tjatigt…
Alla vet väl att en riktig slalombräda är snabbast om föhållandena är de rätta?! De är ju gjorda för att vara så snabba som möjligt på slör och halvvind men de kräver också mycket vind.
En formula är gjord för att vara snabb runt en bana med kryss och djup slör samt att den måste fungera dvs plana och kryssa i 3.5 m/s. Därav har formulan dubbla segelarean, dubbla fenstorleken och därav dubbelt så stor våt yta än en slalombräda. När det blåser tillräckligt mycket för att komma upp över 30knop har man kontrollprblem med formulan (svårt att segla snabbare än vinden i grov sjö, alltså behövs det ca 15m/s grovt räknat). En slalombräda har kontroll betydligt längre än så vilket gör det möjligt att segla snabbare om förhållandena är de rätta (oftast är det ju ganska grov sjö när det blåser över 15m/s). Alltså är en slalombräda kapabel till högre toppfarter…Men upp till ca 10-12 m/s vågar jag påstå att formulan är överlägsen alla andra brädtyper! (i lägre vindstyrkor seglar en formula upp till 1.5 ggr snabbare än vinden).//JIMMY
-
Beror lite på vad du har för segel i dag och/eller om du är beredd att upgradera segelgarderoben också. Alla nya formulabrädor oavsett märke är tunnare och bredare (100cm och ca 150 liter) och det finns inga direkta bottennapp. Med små segel (under nio kvm) fungerar de inte optimalt, bäst balans får man i brädan med ca 10-11 kvm segel.
Ponera att du äger en 9.0:a idag och inte har för avsikt att skaffa ett större segel, då borde du kanske satsa på en bräda typ Starboard 155 som är 85cm bred. Den tar segel upp till 10kvm men runt 9kvm är optimalt och den fungerar även med en 7.5:a.Hoppas detta hjälper!
//JIMMY
-
De går ju inte, måste ju va i Halmstad! De borde du också va…
//JIMMY
-
Då jag inte är någon speedkanon och efter NM på Öland insett att jag är kass i hårdare vindar överlämnade jag GPSen och ansvaret till Per Svanberg SWE-16.
Vi seglade i går utanför Oxnö, dvs på norra Mysingen. Vinden var S-SV 12-15 m/s och vågorna var minst sakt jobbiga. Jag och Sebastian stod på land och bevittnade hur Per lämnade Conny SWE-22 (som innehar det officiella speedrekordet i Stockholm 30.5knop) och Stefan Jeleby SWE-9 i kölvattnet. Det såg ut att gå fruktansvärt fort, så fort att Per tappade kontrollen när han fick för mycket luft under brädan och slutade i ett jätte pladask en späckhugare hade varit avundsjuk på. På´t igen! Efter ett gäng repor började trion kryssa ut igen, Jag och Sebastian tröttnade och gick tilbaka till bilarna, lagom till jag hade riggat ner, kom Per tillbaka.
-Det är inte lätt att komma över 30 knop!
-Det såg ut att gå grymt snabbt, va blev det?
-28.2 knop….Per seglade på Starboard Formula X-186, Gaastra Nitro III 10.4 och Fin´s 66 Fena.
//JIMMY
-
Var loggen på motorbåten kalibrerad?
Har en Garmin eTrex Venture och bärväskan till denna något modifierad med ett band så att man har den på överarmen, funkar perfekt. Har dock aldrig lyckats komma upp i mer än 28 knop på slör med mina formulaprylar. Om dina prylar verkligen gör 30 knop på kryss dvs ganska precis dubbelt mot min formula så är jag mycket intresserad om dom är till salu. Är i stort behov av mer fart, speciellt på kryss…

//JIMMY
-
Det som händer när man får spinout är att man stallar (uttalas stål) fenan, alltså anfallsvinkeln blir för hög så att vattnet ej längre kan följa sugsidan av fenan. Det bildas då en ficka (vak) av vakuum eller luft (början av spinout med något försämrat lyft i fenan som följd, se bifogad bild) på sugsidan och när denna vak blir tillräckligt stor kommer den att sträcka sig utanför aktern på brädan. När detta inträffar fylls vaken med luft (ventilering) från vattenytan och hela fenans sugsida ventileras, spinouten är ett faktum. Du kanske har märkt att när man är nära spinout så hör man hur det surplar bakom brädan och man kan även se vaken som en djup skåra.
En gummiflärp som limmas fast på aktern som en förlängning av denna hindrar att vaken fylls med luft från ytan. Därav uttrycket flapperbräda.
Enda brädan jag kan komma på som har en flärp monterad från fabrik är F2 T-REX http://www.f2-surf.com/products/boards/trex270/large.htm
//JIMMY
-
Var inte så rädda för racesegel! Största nackdelen är priset. Dock har de betydligt större vindregister så man behöver inte lika många segel.
Alla racesegel är inte jobbiga att rigga. Det varierar väldigt mycket beroende på fabrikat och modell. Neil Pryde och Gaastra har inga problem på sina senare modeller med cambers som hoppar av. De är lika lätta att rigga som vilket freeridesegel som helst. Enda skillnaden är att de är kräver mer nedhal, men har man en bra förlägare med stora block (typ NP matrix) och trär nedhalstampen rätt är det inga problem (se Neil Prydes instuktion som medföljer förlängaren eller kolla på Jeppe Blombergs video). Andra märken som är lite svårare att rigga måste man använda sig av rätt teknik. Har man för lite lattspänning är det lätt hänt att cambrarna hoppar av, likaså om man låter seglet glida upp igen på masten medan man riggar. Vissa segel som tex North skall riggas utan att cambrarna sitter på. När man dragit lite nedhal sätter man på bommen och drar massor av uthal och då blir det lätt att trycka cambrarna på plats. Den tekniken fungerar ofta på andra fabrikat också om en camber hoppar.
Något som förenklar riggningen av alla segel med eller utan cambers är att spraya masten med siliconspray (CRC Silicone). Det är ett tort smörjmedel som inte kladdar, det går oftast mycket lättare att dra i och ur masten (beror lite på matrialet i mastfickan). Men spruta INTE där bommen skall sitta!
Dessutom roterar seglet lättare på masten.//JIMMY
-
Till småhål funkar WC Watertite väldigt bra. Det är ett tvåkomponentsspackel som är väldigt lättslipat (ljusblått), finns i båtaffärer. Plastic Paddings tvåkomponents finspackel har liknande egenskaper och är nästan vit (grå) till färgen, finns på bensinmackar och i små förpacknigar för ca 60kr.
//JIMMY
-
På vanliga freeridebrädor som inte har aktern avhuggen och inte har superhög bom som man ofta har på formulabrädor kan man trycka ner akter under vattnet och lägga upp bommen på aktern. Brädan kommer då att lyfta upp riggen ur vattnet. Viktigt att tänka på är att masten är 90 grader mot vinden och att man simmar lite mot vinden så att akterliket inte skär ner/suger fast i vattnet.
På Formulabrädor går bommen oftast utanför aktern. Då måste man förlänga akten med sin egen arm genom att hålla i aktern och lägga upp bommen på underarmen. Som i alla vattenstartmanövrar underlättar det om man har flytväst på sig.
På stora fomulariggar är det oftast betydligt enklare och snabbare att dra rigg än att vattenstarta. De långa masterna och bommarna gör att hävarmen blir större än brädans flytkraft i aktern, speciellt då formulasegel har många cambers och bred mastficka som rymmer många liter vatten…tungt!
Många som tävlar har ingen upphalstamp då de anser att denna förstör aerodynamiken under bommen på seglet. De drar upp seglet genom att ta tag i masten, även på 12.5 kvm! Andra som inte har den styrkan stoppar ofta in upphalstampen i mastfickan så att den finns där om olyckan skulle vara framme.
//JIMMY
-
Det finns två, Getaway Jimmy och uppföljaren Jimmy got caught! Dessa filmer finns i säkert förvar i Stockhlomspolisens arkiv. De är inte släppta än. När jag frågade om ett demoex mumlade de nåt om bevismaterial. Antar att de måste klippas och redigeras först och det kan ju ta tid, statliga företag är ju inte kända för att vara snabba. Man får va glad för att de ställde upp med bilar och kameror!
//JIMMY
-
Nä det har jag inte råd med, har just införskaffat nya slitsade och borrade bromsskivor och kevlarbelägg till min röda, ”designed to run up to 800/900 degrees centigrade (glowing red hot) and still run true and stay straight”, riktig porriga!!!
//JIMMY
-
Klar jag kommer, men vad bjuder ni på för väder, ska jag ta med shortyn?
//JIMMY
