swe-1
Forumsvar skapade
-
Beror lite på vilken bräda du ska ha dina segel.
På en modern formula fungerar inte små segel så bra. Jag skulle inte rekommendera mindre än 8kvm.8.0-9.9-10.7 verkar sunt.
//JIMMY
-
Söndagens seglingar bjöd på riktigt svåra förhållnaden. Mycket byigt 3-10m/s och stora vrid.
Stor babordsfördel, kort startlinje och 97 startanden gjorde det mycket svårt att starta bra. Var man inte i täten stod man parkerad i en minut i det vacuum som skapades när 97 man pumpar igång sina 12kvm stora segel. 4st startförsök i första racet, många tjuvstarer. Johan Ekstedt var inblandad i en kollision och punkterade brädan.
Banan var en lång (30 minuter) I-bana med kickmärke och inre loop.I andra racet missade våra svenskar starten men en minut. De stod på stranden och tog det lungt när gula flaggan hissades. De trodde att det var damernas start…AJABAJA!!! Väl ute på banan ökade vinden ordentligt och 12.5:orna var minst sagt stora. Då startlinjen låg långt från stranden hann man inte heller åka in och byta segel mellan race 2 och 3.
I race tre gör Per Svanberg yttligare en kass start men hittar en bra kant. Han lyckas pressa sig förbi holländaren Ben Van Der Steen (6:a på WM) på den sista slören men Ben gör en taktisk gipp och går i mål framför Per på en 32:a plats.
Några kommentarer från våra tappra seglare:
Jona Ljungström: ”Byigt och stora vrid, rena lotteriet!”
Per Svanberg: ”Jag var lite nervös i morse. Hade jag vetat vad som väntade hade jag varit riktigt nervös!”
PS. Hittade en bild på Boström när han gör en kanonstart i lä!
//JIMMY
-
http://www.formulawindsurfing.org är officiell hemsida.
Här är listan på de 102 startande http://www.formulawindsurfing.org/read.php?type=news&source=file&noBounds=1&name=250402 Många STORA namn…
//JIMMY
-
Orginalfenan (Maui Fin Race 70) är snabb när det blåser över 7m/s. I lättvind med en 10.9:a rekommenderar jag en större fena då du kommer få mycket bättre höjd. Både Curtis och Deboichet är bättre i lättvind än orginalfenan. Ett alternativ är http://www.hurricanefins.de FRB3 fungerar mycket bra i lättvind.
//JIMMY
-
För toppfart skall du stå så långt ut på kanten som möjligt för att få mer tryck på fenan. På min Starboard 155 hade jag 56 som minsta fena och den har ungefär samma mått ”one foot off” som RRD Monster. Jag skulle tro att minsta fenstorleken ligger runt 50-55cm beräknat på din vikt. Tänk på att en bred fena bromsar oftast mer än en djup (större våt yta), så det är fel att bara titta på längden om man vill ha en fena som bromsar lite. Det bästa är förståss om du kan testa fenan innan du köper den så att du inte köper en för liten. Råkar den vara för stor kan du ju alltid kapa den.
//JIMMY
-
Om man får tror de utländska surftidnigarnas tester så är de riktigt bra, Snabbast i sin klass och mycket lättmanövrerade, Cross 110, 100 och 90 fungerar även bra i mindre vågor ”Very highly recommended” var slutkommentaren.
Vad betyder REPPA?
//JIMMY
-
Har du kollat med Skidsport?
//JIMMY
-
På nordost fungerar Näsbypark (Stora Värtan), men i går låg det mer på nord och det är samma vindriktning i dag. Det var perfekt på Görväln i går, ca 10m/s så jag tror att det är rätt att åka dit idag också.
//JIMMY
-
Hoppsan!
Du har helt rätt Ulf!
Självklart är det så att korta linor ger låg nos, jag måste ha varit tankspridd…Jag skrev även om det i detta inlägg: http://www.steffo.nu/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=formwind&Number=58285&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=
Jag ber om ursäkt, Nästa gång ska jag läsa igenom det jag skrivit, noga.
PS. jag har rättat till felet nu.
//JIMMY -
På Görväln (mälaren) är N till NNO den absolut bästa vindriktningen. Brukar bli riktigt bra.
På NO fungerar Näsbypark hyfsat.//JIMMY
-
Absolut inte! En tyngre seglare har fördel i form av bättre fart så fort de planar, och med dagens stora riggar planar en tyngre seglare nästan lika tidigt som en lättare, det handlar mycket om teknik.
Världseliten väger runt 90Kg, så för svenska förhållanden har du nog träffat riktigt rätt! Dessutom brukar det vara svårt att hålla vikten när man seglar mycket, så det är bara att bobba på!
//JIMMY
-
Det kan vara en kombination av många saker.
Hur trimmar du brädan? Det är mycket viktigt att den seglas plant eller en aningen åt lä. Så fort du har för mycket vikt på hälarna sänker du lovartskanten (den du står på) vilket bidrar till att brädan tappar mängder med fart och vill lova upp i vind.
Om man böjer det främre benet får man automatiskt mer tyngd på det. Detta resulterar oftast i att man trycker ner lovartskanten, speciellt i lätt vind. Försök istället skjuta fram höften ca 10cm och sitta lite försiktigt i selen för att få mer tryck på mastfoten och midre vikt på fötterna. Tänk på att inte hänga ner riggen då förlorar du massor av segelyta, håll den så upprätt och framåt som möjligt.
Prova med att korta hängselelinorna och höja bomen, breda brädor och stora segel kräver högre bom än normalt.
En högre bom och kortare linor gör att du får mindre vikt på fötterna, vilket motverkar att lovartskanten trycks ner i vattnet.Det kan också vara så att du måste flytta fram fotstropparna något för att passa ditt stance.
Prova också med att flytta bak hängselelinorna så att du har lika mycket drag i båda händerna eller något mer i den främre. Det är mycket viktigt med bra balans i riggen för att kunna skota in ordentligt. Om du inte skotar in tappar du trycket på mastfoten vilket också ger för mycket tyngd på fötterna. Om det är svårt att få seglet att stänga till mot däcket underlättar det om du flyttar fram mastfoten. Är det tvärt om att underliket skrynklar sig mot däcket så ska du flytta mastfoten bakåt.
Har du problem med att tryckpunkten vandrar runt i seglet, svårt att hitta balansen, är det ett vanligt fel att man har för lite nedhal och för mycket uthal. Nortseglen skall dras mycket hårt, till max märket i toppen och ha neutralt uthal för att få maximal fart och stabilitet. Det är mycket viktigt att du anväder rätt mast till ditt racesegel, annars kan både prestanda och stabilitet helt utebli.
Tänk på att ditt Warp-segel är ett extremt racingsegel vilket gör att det är gjort för mycket vind och har därför ganska dåligt bottendrag. Jag skulle tro att det fungerar som bäst på din bräda i 8-12 m/s eller mer.
//JIMMY
-
Har man inte rätt lattspänning så kan detta orsaka att cambern hoppar, oftast blir det bättre med mer lattspänning.
//JIMMY
