Forumsvar skapade

Sida 30 av 33
  • swe-1

    Medlem
    9 april, 2002 vid 17:21 som svar på: RRD monster, trim

    Problemet med att få till ett bra trim är att det ofta är väldigt personligt.
    Man måste själv hitta det perfekta trimmet, det går oftast inte att kopiera någon annans trim rätt av.
    Dock så fungerar vissa segel som bäst med med ett visst trim på nedhal och uthal, och vissa brädor måste seglas på ett visst sätt för att få maximal fart.

    Hur du sedan skall gå tillväga för att trimma/segla brädan på detta sättet är högst personlig med många variabler som spelar in.
    Det hela kan liknas vid ett stor 3D pussel. Om man antar att du har rätt mängd nedhal och uthal i seglet och du har en bra fena som matchar seglet och brädan så måste du själv trimma in mastfotsplacering, fotstroppsplacering, bomhöjd och hängselelinornas längd och placering efter din seglingsstil och kroppsbyggnad.
    Du måste även anpassa trimmet efter rådande vågstorlek, vindstyrka och temperatur.

    Har man ett helt nytt kit som man inte har en aning om hur det skall trimmas börjar man med allting i mitten. Detta eftersom dagens brädor är designade så att de fungerar hyfsat med mastfoten och fotstropparna i mittenlägena. Justera bomhöjden så att den känns bekväm när du planar (efter din längd). Hängselelinorna brukar vara från arbåge till handleden i längd för kryss och något längre för hård undanvind för bättre kontroll. Ett tips är att använda justerbara linor.

    Formulabrädor kräver oftast en något högre bom än normalt. Detta beror på att större segel har tyngdpunkten lägre bak vilket gör att när riggen fälls bakåt vid planing så måste bommen höjas för att behålla en viss bomhöjd i lutande läge. Regeln är alltså desto större segel desto högre bom. Större segel kräver oftast också att mastfoten flyttas fram ett par centimeter och ett mindre bak för att få rätt balans i brädan.

    Målet är att få brädan att segla så plant som möjligt på vattnet med så liten våt yta som möjligt. Seglas brädan med för stort tryck på mastfoten kommer du få för stor våt yta vilket bromsar (låg nos). Med för lågt tryck på mastfoten seglas brädan för mycket på aktern (hög nos) vilket gör att aktern plöjer vatten framför sig och även luftmotståndet ökar.

    Mastfotens placering har en mycket stor och direkt inverkan på ovanstående, men även de andra variablerna spelar in, dock inte i lika stor grad. Något förenklat kan man säga att följande händer:

    Mastfoten långt fram = Låg nos
    Mastfoten långt bak = Hög nos
    Hög bom = Mer tryck på bakbenet, hög nos.
    Låg bom = Mer tryck på frambenet, låg nos.
    Korta hängselelinor = Mindre tyngd på fötterna, låg nos.
    Långa Hängselelinor = Mer tyngd på fötterna, hög nos.
    Fotstoppar långt fram = Låg nos
    Fotstroppat långt bak = Hög nos

    Detta är iofs inte ett direkt svar på din fråga, dock kanske det hjälper dig i ditt sökande efter det perfekta trimmet. Glöm inte att notera ditt trim för olika föhållanden och utrustning så att du kan gå tillbaka se vad som fungerade vid ett visst förhållande, och kappsegla ALDRIG med ett trim du tidigare ej testat!

    Lycka till!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 12:59 som svar på: Planings undran…

    Om man lyckas pumpa i gång 10+ kvadrataren utan att få spin-out så planar den tidigare.

    Seglet är själva motorn, något förenklat kan man säga att fenan tar up sidokrafter (avdrift) så att endast den framåtdrivane kraften från seglet finns kvar.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 12:17 som svar på: Speed

    Jag är på!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 08:27 som svar på: Speed

    Fegt att inte våga stå för vad man skriver!
    Tror inte att någon är ute efter att mobba, möjligtvis rätta dig!
    Jag kan inte svara för freestyle seglarna eftersom jag själv är kass på freestyle, men alla tycker inte att det är kul att bara segla så fort som möjligt. Personligen seglar jag gärna både slalom och formula.

    Av ditt inlägg att dömma låter det som om du aldrig stått på en formula?

    En Formula är inte långsam, förutsatt att man kan kontrollera den.
    Svanberg har grym kontroll på sin formula i 17+m/s (plattvatten), det bevisade han bla i Danmark förra våren på ett träningsläger. Där var danskar och tyskar som seglade slalombräda som blev duktigt avhängda på slör… Andra bogar vet vi att formulan är överlägsen på.

    Angående GPS har jag just införskaffat en Garmin etrex Venture, den är liten, vattentät och sparar både snitt och maxhastighet, rekommenderas!
    Tidigare hade jag en Magellan 315 som jag testade när jag seglade slalom på Görväln (mälaren) en blåsig dag, då jag noterade 32knop. detta var med min gamla bic vivace från -94 och en 6.5:a och en fanatic orginal gfk 34 fena som sedan gick av. Jag tror att jag kan slå detta på en formula och vet att vissa gör det med lätthet (detta får jag kanske äta upp!)

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 07:49 som svar på: RRD Beast

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Det gillar du Pelle! wink.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 13:30 som svar på: RRD Beast

    På en kappseglingsbana seglar man med så extrema vinklar mot eller med vinden som möjligt vilket gör att seglet inte alls känns så stort (effektivt) som på halvvind. På en halvvind i 12m/s med en 9.8:a blir det ju svårt eller snarare omöjligt att skota in, men det är mycket sällan arrangörerna lägger en bana med halvvinds ben.

    Desto större segel man kan hålla (med kontroll) desto högre och snabbare kan man segla på kryssen, detta gäller också på undanvind. På platt vatten med stadig vind är det mycket lättare att hålla ett stort segel eftersom man kan hålla seglet still i förhållande till vindvinkeln, så fort det blir byigt och vågstorleken blir större blir det svårare. Då har tekniken en avgörande roll för hur stort segel man kan segla effektivt med.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 00:14 som svar på: Vad sägs om 2 segel, 2 fenor och 1 bräda i Sver..?

    Vilken härlig gammal debatt jag hittade här!

    I år blir det Tokslörar och brottarkryssar redan innan man skymtat de första gässen med en 12.5:a!

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Tokslörar och brottarkryssar!

    Vilka dopingpreparat funkar i formula?

    //Räkan

  • swe-1

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 23:34 som svar på: Is i Stockholmsområdet??

    I Mälaren (Lövsta) så var det tunn is i går, men den försvinner om det börjar blåsa. Seglade där förra helgen. Annars är det öppet i Björkvik, Oxnö, Torö och alla andra smultronställen i skärgården.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 23:18 som svar på: RRD Beast

    Jag kommer bara att tänka på tre personer som seglade på beasten förra sesongen, det var: Anders Bringdal, Marcus Liljeheden och Mats Hartwig. Deras resultat talar för sig självt. Bringdal var bara med i två tävlingar den ena på SWT Öland där han vann och den andra när han seglade lagkappseglingen över ålands hav tillsammans med Liljeheden, de vann. Hartwig tävlade i Masters klassen i SWT och vann totalen. Lilja kom på fjärde plats på totalen i proklassen, ingen dålig svit!

    Det har inte hänt så väldigt mycket på brädfronten, de har blivit lite bredare så att de kanske planar lite tidigare, men de tappar de ofta på toppfarten i stället. WM vanns ju av en Bic FV 1.3 som bara är 90cm bred. Summan av kardemumman är enligt min mening (trots att jag aldrig seglat Beasten) att den är fullt konkurrenskraftig även i år. Så du lär inte kunna skylla på brädan eller seglen för den delen. It´s up to you!

    Angående trimmet på Beasten tycker jag att du skall maila Liljeheden på marcus.liljeheden@lbws.com och fråga honom.

    Hoppet från 11.0 till 8.4 är i största laget, dock har du täckt in alla förhållanden men det blir svårt att hävda sig i 9-13m/s där en 8.4:a är i minsta laget på en tävlingsbana. Men genom att använda uthalstrimmet flitigt så tänjer du på vindregistret lite till.

    Välkommen till Formulaträsket!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 11:00 som svar på: GUN

    Den har inte släppts än, levereras i början av Maj om man får tro informationen på deras hemsida. Och vi vet ju hur det brukar vara med surfleveranser.

    Är det verkligen billigare att köpa en bräda typ Mythos bara för att nypriset är lågt? Personligen tycker jag man skall ligga lite lågt innan man vet att brädan är konkurrenskraftig och har bra kvalitet så att man är säker på andrahandsvärdet.

    Några saker man bör ta reda på innan man köper en bräda är:

    – Var tillverkas den, bristande kvalitet i tillverkningen kan bli dyrt.
    – Seglar någon i eliten på den, har den gått bra på tävling?
    – lev den med fena och är denna bra, en bra fena kostar runt 2000kr.
    – Bara för att det är en känd designer som designat den betyder det inte automatiskt att brädan är bra, när gjorde han en liknande snabb bräda sist?
    – Ofta är det erkänt duktiga seglare med och utvecklar brädan, vem eller vilka har varit med på denna?

    – Ponera att brädan inte blir någon storsäljare eller att den inte går bra på tävling eller att kvalitén är dålig hur mycket kan jag sälja denna för då, hur mycket pengar förlorar jag då, är det fortfarande en bra affär?

    Varför chansa på ett helt okänt märke? Ska du tävla och siktar högt kanske du märker under sesongen att bräda inte håller måttet och måste köpa en ny. Är det på lite lägre nivå, varför inte köpa en erkänt bra bräda begagnad eller kanske en ny fjolårsmodell. Då vet du vad du får och de flesta stora märkena lev med en riktigt bra fena så du slipper oförutsedda utgifter. Köp inte grisen i säcken!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    17 mars, 2002 vid 21:45 som svar på: Segeldjungel!

    Inget av seglen är dåliga. Samtliga är ”top of the line” av sin årsmodell, skillnaden är att de är en vidareutveckling av varandra. De nyare seglen finns i större segelstorlekar, de har bättre vindregister och är bättre anpassade för bredare formulabrädor med bla högre uttag för bommen (är du lång är detta viktigt).

    Neil Pryde RX2 är inte alls ett dåligt segel. Faktum är att det vann Formula WM 2000. Största storlek är 10.6kvm.
    Gaastra Nitro2 gjordes up till 10.9kvm, inför WM 2001 utvecklade man ett proto segel på 12kvm, detta kallas för Nitro2.5

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 13:14 som svar på: Fundrar på Formula

    Jag vet… Du vill ha allt som jag har, förra veckan var det min häftiga bräda med den coola texten ”KEEP DISTANCE” som du var riktigt sugen på och denna vecka är det segel, vad blir det nästa vecka? wink.gif

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 13:02 som svar på: Vilken AHD?

    Jag såg det, jag är långsam… När jag var klar var där tre nya inlägg!
    Ska försöka vara snabbare på vattnet i sommar.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 12:55 som svar på: Vilken AHD?

    Jag kommer nog att segla på Neil Pryde RS Racing 12.5 9.8 och 9.0.
    Vem är herr Anonym och vad kommer han att segla på?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 12:46 som svar på: Vilken AHD?

    Självklart är en racebräda ömtåligare. Om du vet ned dig att du ofta får kastfall kanske du skall satsa på en bräda i hållbarare material typ Starboard D-ram som nästan är skottsäker… De flesta skadorna på brädor uppstår faktiskt på land, under frakt eller av vassa stenar på stranden. Är man bara lite försiktig brukar de inte gå sönder. Jag vet inte hur hållbar AHD är men jag har svårt att tro att de skulle vara sämre än någon annan. Någon ding hit eller dit gör ju inte en bräda sämmre.

    //JIMMY

Sida 30 av 33
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications