swe-1
Forumsvar skapade
- 
swe-1
Medlem14 september, 2006 vid 09:21 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?Kul att se att folk engagerar sig i trimmet för jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är på en Formula, och allt går så mycket lättare och bättre med rätt trim! Den info som har kommit upp i den här tråden tycker jag är mycket viktig då det verkligen underlättar att förstå vad det är som händer och vilka krafter som spelar in, orsak och verkan.
Var ute och seglade i går med Micke Ö som är en duktig slalomseglare men ganska grön på Formula, han har verkligen farten i kroppen men lite problem med höjden. När jag testade hans prylar blev jag förvånad över att han seglade så pass bra som han gjorde, en förklaring kan va att han troligen är ganska mycket starkare än jag så att han kan kompensera med rå styrka, funkar i nån minut för mig sen kan/orkar jag inte hålla uppe farten. Mickes mastfot satt minst 5 cm för långt bak, helt omöjligt att stänga till med seglet mot däck (vilket är skitviktigt om det skall gå fort) och få ett skönt avslappnat stance (vilket är skitviktigt om det skall gå fort i mer än en minut), i stället var jag tvungen att kompensera med kroppen genom att verkligen hänga framåt, vilket resulterade i att jag fick alldeles för mycket tryck på bakfoten som överbelastade fenan, som i sin tur ville lyfta hela brädan ur vattnet när det började gå undan eller så blev det spinout när det gick långsammare, skitjobbigt och inte alls snabbt! Micke hade kopierat Per Boström och Jonas trim (mastfotsposition), haken är bara att de seglar på Severne segel och Micke har Maui Sails, stor skillnad på trim alltså! Sen hade Micke hängsele linorna väldigt olika, på styrbord satt de bra men på babord satt de rätt många cm för långt bak vilket blir mycket tröttande för den främre armen. Ett tips är att linda ett par varv tejp runt bommen ungefär där de skall sitta, det viktiga är bara att tejpen skall sitta på exakt samma avstånd från mitten på bombeslaget på båda sidorna så att man har en tydlig referens för det är mycket power i ett Formulasegel och man ska inte stå och ”bända” i onödan utan låta selen göra jobbet.
Trimma på! 🙂
//JIMMY - 
Xavier wrote:Ingen som funderar på katamaraner? Två personers, 18fots F18 tex. eller en personers A-kat? Dessa kan man säkert få upp i 20 knop. Kastfall kan man få om nosen dyker och plana gör man redan i 3-4 sekundmeter. När det väl blåser 8 m/s så bytar man till surfbrädan och planar vidare.
Kölbåtar är dock en annan känsla. Jag seglar J80 (som föreslogs ovan), och visst kan man få en adrenalinkick ändå när 1.5 ton kölbåt planar i 14 knop. Det är ganska stora krafter som drar i alla delarna, det viner och låter om båten när alla delarna vibrerar i takt, men det är ändå inte samma sak.
/P
Med risk för att anses petig, men katamaraner planar inte per definition. Jag vet av erfarenhet att F18 katamaraner får duktigt med pisk av en Formula redan i 5 m/s!
//JIMMY
 - 
donpedro wrote:Rasmus_W wrote:Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂Rasmus_W wrote:En formula är ju trots allt grovt räknat dubbelt så snabb som en segelbåt så man borde hinna två dagsetapper för segelbåt på en dag
Jag tror nog att många av ”dom där typerna” skulle segla skiten ur dig både på en segelbåt och på en surfbräda. Sen beror det väl lite på vad det är för båt om den ska gå dubbelt så snabbt. Men det är ofta två skilda saker att segla och att surfa. Men adrenalin kan man få i rikliga mängder även från segling, de e bara att börja kappsegla med lite snabbare båtar så får du rikligt med adrenalin och man peppar varandra rätt bra om man e flera på båten. Generellt kanske det ger lite mer adrenalin att segla jolle eller katamaran, om du inte vill lägga ner massa miljoner. Men sen finns det ju små kölbåtar med rätt bra fart. Exempelvis J80, X båtarna i olika storlek, RS har nån riktigt snabb oxå.
Låter som en utmaning! 😉
Varför inte lägga en kryss/läns bana utanför sandhamn och försöka få dit lite snabba båtar!? Jag sätter en peng på att en Formula spöar det mesta förutsatt att det blåser +5 m/s…//JIMMY
 - 
swe-1
Medlem11 september, 2006 vid 20:49 som svar på: Mastfotsposition, hur krångligt kan/skall det vara?The_Novice wrote:Jag har problem med att hitta rätt mastfots position och tycker det beror väldigt mycket på hur mycket tryck man har i seglet. Skall det vara så?
Tycker inte alls att det är lika känsligt på slalom prylar, när man väl hittat rätt en gång så behöver man sällan ändra.Tyvärr så är det ju lite meckigt att ändra mastfotspositionen ute på vattnet, har provat en del att ändra bomhöjden istället men tycker inte riktigt att det har samma effekt. Hur gör ni andra?
Jag tycker det är precis så som du säger, att mastfotspositionen beror väldigt mycket på trycket i seglet. När jag seglar 11.6 så är det oftast hyfsat lätt vind så då brukar jag ha mastfoten på ungefär samma ställe, det rör sig bara om nån centimeter hit eller dit. Men med 9.8:an som faktiskt funkar förvånandsvärt bra i rätt lätta vindar så är jag tvungen att flytta bak mastfoten längre bak än vad jag har den på 11.6:an normalt, när vinden sedan ökar så att det blåser kuling måste den fram en bra bit framför 11.6:ans position för att jag skall kunna bibehålla kontrollen. Bomhöjden fungerar mer som finjustering av stancet anser jag. Bomhöjdens läge kan enligt min åsikt aldrig kompensera för en felplacerad mastfot. Rent teoretiskt så är det logiskt att man måste flytta fram mastfoten då tryckcentrum i seglet flyttas bakåt när vinden ökar.
Anledningen till att du inte känner att du har samma behov av att flytta mastfoten på slalomprylarna kan kanske bero på att vindregistret är mindre jämfört med formulan och att ditt slalomsegel är stabilare så att buken inte vandrar lilka mycket som i formulaseglet…//JIMMY
 - 
miga wrote:Har seglat Formula sen i våras och börjar hitta viss balans i grejorna nu,
MEN när det kommer en rejäl vindby känns det som att seglet trycker ner en mot lovart??? Om jag försöker lufta, släppa på skothanden, blir effekten än värre och jag hamnar i vattnet under seglet.Vad göra? :confused2:
Fel på trimmet?
eller står fel på brädan???
eller falla av skota hem och hålla i sig?
???Micke
Hej Micke,
Svårt att säga, vad menar du med ”rejäl vindby”? Hur mycket är grundvinden, vad har du för segel mast och bom? Spontant låter det som materialproblem, eller extremt mycket för stort segel för vindstyrkan.
Tycker att fenomenet du beskriver nästan helt försvunnit med dagens formulariggar. Ibland kan jag känna antydan till det du beskriver men då är jag rejält överriggad, ren överlevnad! Att man blir nedtryckt beror på att buken vandrar bak i seglet vilket gör att man får extremt mycket bakhandstryck. Detta var vanligt förr men jag upplever som sagt det väldigt sällan då dagens formulariggar har extremt styva rundlattor och fem cambers som ser till att hålla buken på plats. Mycket viktigt med en styv bom också så att den inte flexar och ger mer buk i seglet i vindbyarna.//JIMMY
 - 
Soft! Jag kommer! :santa:
 - 
Nix, ska lära en kompis å surfa på Bolinder Strand… :smirk:
 - 
swe-1
Medlem25 augusti, 2006 vid 15:05 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?SWE 514 wrote:Svar/kommentar:
Jimmy tror du den stora Apollo brädan med 11 kvm segel attraherar den STORA massan? Är inte det ännu en extrem racermaskin som faktiskt Formula utrustning är?!? Skall den stora massan fångas upp, är min uppfattning, att det krävs en utrustning/klass som uppfyller nedan kriterier:+ Låg kostnad
+ seglas i alla förhållanden
+ kul för alla kunskapsnivåer
+ Taktisk
+ Utvecklande
+ Snabb och rolig entyps racing🙂 He he, du har helt rätt Rikard! Jag spårade i väg och hade bara Formula i huvudet. Vad jag menade med den stora massan (som inte är alls stor) är alla de som faktiskt har tagit steget och redan seglar Formula men inte tävlar eller gör det på en låg nivå. På våra Svenska tävlingar har det varit en viss frustation just runt vindgränser och deltagarnas förmåga att plana. En bräda som underlättar tidig planing skulle nog göra susen för klassen! Men visst har du rätt, det är inte helt lätt att ställa sig på en Formula första gången, det är mycket som skiljer från ”vanlig” vindsurfing (just därför skrev jag ”Nybörjarens guide till Formula Windsurfing”) så visst krävs det en sådan klass som du beskriver (självklart med centerbord) som också kan fungera som inkörsport till Formulan.
Vad kostar ett komplett Kona paket och vad finns det för alternativ? Vet att man haft stora framgångar i vissa länder med Mistral Prodigy.
//JIMMY
 - 
swe-1
Medlem25 augusti, 2006 vid 08:36 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?SWE 514 wrote:Jimmy,
Detta betyder ju att Starboard ”biter sig själva i svansen” med sin nya Apollo bräda (Koncept)! Den som skall göra slut med allt eländiga pumpandet. Och är tänkt att föra Formulan, in i det Olympiska ”finrummet”.Formulaklassen har redan gjort slut på det eländiga pumpandet! 😉
Läser man på Star Boards hemsida står det någonting i stil med att Apollo projektet har som mål att plana i 2knop mindre vind än vad formulan gör i dag, och det kan man ju tolka lite som man vill. En Formula men en vass kille/tjej i stropparna panar strax över 3m/s (och denna gräns tror jag är mycket svår att forcera) men för att ta bra höjd och kunna genomföra bra race så krävs det runt 4 m/s. Vill man sedan ha lite bredd på seglingen så att det inte bara är de vassaste som kan segla så krävs det 5-6 m/s. Om nu Apollobrädan sänker planingströskeln för den stora massan med 2knop (ca 1m/s) så är ju detta en jättegrej och det innebär i praktiken att klyftan mellan toppen och massan blir mindre, vilket i sin tur leder till bra race i mindre vind och fler träningstillfällen eller seglingsdagar för de som inte tävlar!Att sedan få in Formulan som OS-klass är jag mer skeptisk till. 49:er-klassen har 5 knop som vindgräns och jag tror att det blir svårt att få en högre vindgräns än så på en OS-klass och som jag tidigare skrivit så tror jag inte på Formula-konceptet när det gäller planing i så lätta vindar… Men jag hoppas jag har fel!
//JIMMY
 - 
swe-1
Medlem24 augusti, 2006 vid 09:08 som svar på: Nya segel till Formula: RS-4, RS-5, RS-6 eller RS-S, vad for andra bra alternativ?Vilken intressant vändning denna tråden fick! 🙂
På alla planande vindsurfingbrädor har man ju i princip krysskotat när man slörar och det beror ju på att man seglar fortare än grundvinden, man seglar helt enkelt på sin egen fartvind. Detta gäller även för många katamaraner, trimaraner, V.O.70, osv. och inte minst för isjakter som är överlägset de mest effektiva segelfarkosterna. Men att segla platt med vinden och då snabbare än vinden är det ingen farkost som gör då det är fysiskt omöjligt precis som Svanvik påpekar.
Jag tror att en Formula är bland det effektivaste man kan segla på vatten då den är kapabel att segla mer än 2ggr vindens hastighet i 4-7 m/s (sedan går det förhållandevis långsammare). Men jämfört med riktigt bra isjakter som seglar ända upp till 6ggr vindens hastighet så står sig en Formula slätt.Vad gäller planingströskeln så håller jag nog med The Novice, ”det låter omöjligt…”
Att designa en bräda som planar tidigare än en Formula är inte helt enkelt, detta beror på flera faktorer. Den svåraste att lösa är det faktum att under 3 m/s så har vinden ett speciellt laminärt flöde som gör att vindens fulla styrka inte når hela vägen ner till vattenytan. Med andra ord så kan man inte utnyttja undre delen av riggen som på ett vindsurfing segel utgör största delen och har mest buk vilket resulterar i att man kanske får ut 70-90% mindre kraft ur riggen. Som ni förstår så måste en bräda som är kapabel att plana i sub 3 m/s vara extremt lättdriven! Antagligen måste det till en helt annan typ av rigg också, kanske en kite eller något liknande? Nu ska jag spåna iväg ordentligt och jag har inget belägg för nedanstående, bara spekulationer… Ponera att man nu lyckas designa en bräda och rigg söm gör det möjligt att plana i sub 3m/s, hur kul är då detta? En Formula är ju extremt effektiv när den planar och seglar upp till 2,5ggr vindens hastighet. Att få ut denna effektivitet ur en kite eller annan typ av rigg blir nog en tuff match, säg att den blir hyfsat effektiv och klarar av att leverera farter på 1,5ggr vindens hastighet. Om det då blåser ca 2,5 m/s så skulle detta innebära att man åker omkring och planar i ca 7,5 knop som bäst. Man lär ju knappast bli fartblind iaf… 😀//JIMMY
 - 
Ja den duger att vinna SM och NM på 😀
//JIMMY
 - 
Många använder Streamlined beslaget på dessa bommar, är garanterat styvare än orginalet. Tror Skidsport har sådana på lager.
//JIMMY
 - 
Rasmus_W wrote:SWE 496 wrote:Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.
Ja? Okej, 2-3 segel kanske är för att tävla och inte för att segla, annars ser jag inte vad som är ”tävlingsspecat”. ”Bra att ha” är inte samma sak som ”nödvändigt”, jag har mer än en gång önskat att jag kunde ha flera segel riggade samtidigt, trots att jag inte tävlar.
Att jag skrev en del om förlängaren beror på att jag avverkade två förlängare innan jag hittade en (streamlined) som funkade till formulasegel. Den första höll inte och den andra åt upp en dyr spectratamp i månaden.
Fenor? Som sagt, minst en men jag har aldrig känt mig rädd för att byta fena om jag tror att det leder till roligare segling.
(Detta är inte riktigt svar på trådförfattarens frågor men jag måste få säga detta)
Varför denna prylhysteri??? Jag har sagt det förr och säger det igen, för att segla Formula och tävla (om man nu vill det) på hyfsad nivå så det räcker med EN BRÄDA, EN BRA RIGG och EN BRA FENA. Formula har såååå mycket större register än någon annan typ av vindsurfing och därför är detta möjligt. Detta är ett av de vanligaste felen bland de som är nya i formulaträsket, speciellt bland de som just börjat tävla, de köper på sig mängder med utrustning, många riggar och ändå fler fenor. Jag har själv varit där så jag vet, och jag har gjort bort mig i så många race för att jag har tagit ”fel” rigg eller fena. Mitt sammanlagda resultat genom åren hade varit klart bättre om jag bara hade haft ett segel och en fena. Jag vågar påstå att jag är en av de som seglar mest Formula i Sverige och jag hinner knappt lära mig de två riggar som jag använder, och jag hinner knappt testa ut en ny fena om året och då har jag ändå hyfsad koll på hur det skall kännas och hur jag skall trimma för att få det att funka. Hur skall en ”nybörjare” kunna lära sig trimma in tre riggar med olika fenkobinationer??? Tycker jag ser det ganska tydligt på tävling hur rätt många flaxar omkring på stranden och skall byta fenor och segel mellan racen. DET ÄR INTE DÄR DET SITTER!!! Lägg energin på att segla banan i stället, kolla laylines, var ligger det permanenta vrid och mer vind, hur lång är startlinjen, är det styrbordsfördel, osv, det ger så mycket mer än att byta segel eller fena! Ok, det finns undantag, när det blåser över 10m/s då måste man ha ett mindre segel om man skall vara konkurrenskraftig men allvarligt talat, hur ofta blåser det mer än så på tävling i Sverige? Jag är ganska övertygad om att man skulle kunna skita i att segla de racen och ändå få ett bättre slutresultat förutsatt att man har örnkoll på sin enda setup och lägger energin och oron på att studera banan och vindarna i stället!
Visst Formula är en materialsport men det handlar inte om att ha mycket prylar, det handlar om att ha bra prylar och framförallt att ha trim på dessa! Alltså skaffa EN BRA BRÄDA, EN BRA RIGG OCH EN BRA FENA, det räcker mycket, mycket långt, och oftast hela vägen!//JIMMY
 - 
SWE176 wrote:Tyvärr är det så att tävling är hänsynslös mot dom dåliga. Jag vet, eftersom har varit med i bottenskiktet flera år och blivit varvad av sådan som inte verkar veta vad ett vindhål är.
Hälsningar
Jan-ErikJa vem har inte harvat i bottenskiktet? :smirk:
//JIMMY
 - 
getwet wrote:Hur djädra kul vore det förresten, tänk er bara, om det var ett gäng svenska speeders som reste runt på internationella tävlingar med blågult och SWE i seglen…..Bredbandsbolaget som huvudsponsor, snabb surfing som fan:cool2:
Vilken grym idé, det skulle ju vara riktigt ball!!! Nu blev jag grymt sugen på att speeda!!! 🙂
//JIMMY
 
