swe-1
Forumsvar skapade
-
marcus2 wrote:Hej,
Undrar om man kan få ut något av denna dag om jag kommer med min AHD Inspiro 87:a. 255 lång och 87 bred. Det är ju ingen formula bräda, även fast jag fösöker få den att tro det:tongue:
Skulle vara kul att få lite tips om hur man kan plana så tidigt som möjligt.Hej från
MarcusAbsolut, du kan säkert hitta lite smått och gott!
//JIMMY 🙂
-
SWE 496 wrote:Hmmmm Intressant att Lorch har den rakaste rockern…95cm….
Ja Herr Günther har verkligen satsat på grymma kryssegenskaper, dessutom har den sylvassa kanter hela vägen fram… Sen att den kanske blir lite svår på undanvind när det blåser huggorm får man väl ta. Helt rätt koncept tror jag, för hur ofta blåser det huggorm?!
//JIMMY
-
Marcus wrote:När jag fick upp max 31,4 knop i displayen så blåste det ca 12-13 ms och
var hyfsat platt vatten (9,8 m2) men tycker själv att farten på 31,4 knop
ser misstänkt för bra ut, så glöm den.
Borde inte skrivit om denna fart innan jag matat in seglingen i datorn
och rensat för ev. spikar mm. Lyckades inte med det (no session..) så jag
har säkert gjort alla tänkbara fel man kan göra (först gången jag använde denna GPS’en –Fortrex 201).28 -29 knop verkar vara en hastighet många kan komma upp i men sen
verkar det ta emot kraftigt med Formulaprylar.Ja visst är det svårt att komma upp i farter över 30 knop med en formula. Men jag tvivlar inte på att du har gjort det. Tror inte att Robban heller har några större problem med detta då större och kraftfullare seglare generellt är snabbare än lättviktare som mig. Hursomhelst så är det igentligen orelevant på en kappseglingsbana. Tycker inte Svanvik behöver känna att han måste kunna segla i 30 knop med sin formula… 😉
//JIMMY 😀
-
SWE131 wrote:Ja det är årets bräda Jimmy. Är det något som inte stämmer ?
Jo, jag var bara nyfiken för det skulle vara kul att jämföra måtten med fjolårets F2. Vet du dom? Eller det kanske Jesper kan svara på! Jesper?
Jag försöker förstå sambandet vad som händer med olika designer…
//JIMMY
-
Svanvik wrote:Kommer ni upp i sådana hastigheter med formula? Jag har ingen GPS men jag har nog en bra bit kvar innan jag kan matcha de farterna. Är det många av er vana formulaseglare som fixar hastigheter runt 30 knop på formula?
Kan bara svara för mig själv och jag har aldrig varit över 30 knop de gånger jag har haft med mig GPS. Sist jag testade gjorde jag 28.3 knop med 9.8 och 70 fena i ca 10m/s. Ganska långt kvar till 30 alltså, men å andra sidan handlar Formula inte om max fart utan snarare max VMG dvs hur for det går rakt mot eller med vinden då vi oftast seglar en kryss-läns bana.
//JIMMY
-
SWE141 wrote:Här kommer måtten på F2:s grymma formula-racer.
F2 FX100 IV
Längd: 239 cm
Bredd: 100 cm
Volym: 156 l
Rak rocker: 83 cm
Rocker 120 cm bakifrån: 7,5 mm
Tailkick: 0 mm
Bredd OFO: 77,4 cm
Shape OFO: Konkav 0 mm, V 4 mm per sida
Fenbox från bakkant: 6,7 cmKom igen nu Jona! Fram med vattenpasset! ;o)
//UffeÄr detta på årets F2?
//JIMMY
-
Jona, va har Starboard för mått?
-
I dag blåste det huggorm i byarna. 🙂
Var seglar vi i morgon måndag? Vinden skall vara SO 10-14m/s
Näsby park? Erstaviken?//JIMMY
-
Japp alla som vill segla Formula, 12:00 på Mjölkudden är det som gäller.
Då är iaf jag, Jona, Conny, Jesper och Johan Salén där!
Det vore kul om fler dyker upp. Ju fler vi är tillsammans, tilsammans… 🙂//JIMMY
-
Ok låter som det blir mjölkudden i morgon söndag. Vilken tid?
//JIMMY
-
Dag 11: Inga seglingar i dag pga för lite och skiftande vind! Trodde inte att det var möjligt i detta land. Men det är väl så att alla vatten kan vara stilla. De kallade ändå ut oss men sedan avbröt de starförfarandet. I väntan på vind pratade jag en stund med Kalle Suneson som numer seglar Tornado och satsar på OS 2008. Tidigare har han seglat Laser i 14år, varit rankad 1:a i världen och representerat Sverige i OS två gånger. Intressant att höra hur han som inte gjort något annat än att seglat hela sitt liv ser på livet och seglingen. Det fick mig att få ett helt annat perspektiv på vad det handlar om! De seglar fem dagar i veckan, fyra timmar om dagen, året runt. Att segla är allt de kan, de vet inget annat. Desto fler tävlingar de åker på desto mer pengar får de loss från förbund, klubbar, sponsorer osv. En helt annan värld…
-
Tack för uppmuntran Nicke! 🙂
Här är dagens rapport, det blir bara värre, nu tangerar det galenskap! 😀
Läs och njut!Dag 10: Tredje race dagen. I dag var det hårdköra, 4 genomförda race. Jag satt på stranden och hejade på Johan som kämpade tappert. Från början var det perfekt vind, ca 8-10 m/s och lite sjö. Under dagen vred vinden något mer mot syd vilket innebär att det blir öppnare från havet och sjön blir större. Vinden droppade också mot kvällen. I sista racet så var det ingen som planade på andra varvet. För Johan tog det en timme och 10 min (!) att fullfölja racet. Det sura är att han inte klarade maximitiden. Det var en mycket trött Johan som släpade sig upp på stranden strax efter kl 19 i kväll (seglingarna börjar 12.00 varje dag) under denna tid har de bara fått en paus. Men in och utseglingen var så lång att de bara hann vara på land ca 30 min. Så Johan och de övriga har alltså varit på vattnet i nästan sju timmar!!! Vilka atleter! Tjejerna imponerar faktiskt ännu mer. Det skumma är att de bara får ha 60 fena (herrarna har 66) och en kvadratmeter mindre segel. Det mindre seglet är väl ok eftersom de väger ca 20 kilo mindre än killarna men mindre fena, varför? Konsekvensen blir att de planar senare och tar sämre höjd när de väl planar då de inte kan segla på fenan på samma sätt, vilket leder till att de tjänar på att fälla ner centerbordet och pumpa på kryssen trots att det blåser runt 6 m/s. De seglar samma bana som herrarna men det tar alltid minst en kvart extra för tjejerna att segla runt samma bana och då har de dessutom fått pumpa större delen av racet! Så var det i de två sista racen i dag då vinden hade droppat en del. Jag lider med dem. Detta måste vara den absolut tuffaste seglingsklassen och det med råge! De andra klasserna var färdiga mellan 15-16 tiden. 49:er höll på till fem. Vad är det frågan om? Själv har jag ju latat mig, missat fyra race och fått en massa härliga poäng så nu är jag nästan sist i resultatlistan. Nja, inte riktigt jag har faktiskt tre bakom mig och Johan ligger precis framför men han har 17 poängs marginal till mig. I morgon ser det ut att bli ytterligare en tuff dag då prognosen visar lätta vindar och det innebär pumpning. Då ska jag vara med och se om jag kan lära mig att pumpa lite bättre, och gör jag riktigt bra ifrån mig så kanske jag kan ta tillbaka titeln bäste svensk, det vore nåt! 😀
//JIMMY
-
Kul att höra att ni också har fått det isfritt. Ska bli kul att komma hem till Görväln och segla med grabbarna!
Blir det några nya prylar för dig i år?
//JIMMY
-
Calle wrote:Kul läsning! Jag som aldrig ens provat en formula än mindre tävlat.
Skriv gärna mer.
Om du kommer in på en 25:e och 31 plats av 160 och 80% av dom andra är olympiska team, så låter ju det jättebra!
/ Calle
PS Kan inte FSB sponsra 😉Kul att du gillar läsningen!
Det är inte Formula, klassen heter RS:X och är den nya olypiska klassen. Brädan är iof väldigt lik en förmula när det blåser men i lättvind är det en annan historia, har mycket att lära där…Det kanske är hyfsat för att vara amatör men det är ”bara” 95 är herrar, resten damer, tajta damer! 😉
FSB sponsrar inte privatpersoner… :frown:
